y30harrastaja kirjoitti:Eilen illalla ajettiin Pohjanmaalle ja kyllä se mutkaisilla ja kiemuraisilla teillä hieman liikaa hyllyy. Tuntuu että ei oikein pysy käsissä, mutta ei ole ihan mahdoton kuitenkaan. Olisiko jouset ja iskarit sitten vaan yksinkertaisesti loppu. Kyllä tarkoitus olisi ainakin koiranluut, kaikki tukitangot/vakaajan yhdystangot ja narinahela vaihtaa. Tukivarsia ei ihan suoraan viitsisi ruveta ostelemaan Tai sitten pikkuhiljaa aina uutta palikkaa Mersulla ajaminen on ihanan halpaa
On kun taakse maksaa vaivaiset 80-150€ tukivarsi sarja tosin ulkomailta "iipei".
Loistavan kyydin se antaa kunnossa ollessaan ainakin avantgarde alustalla.
Saksan sanastoa voisi taas kasvattaa Eli millä hakusanoilla kannattaa etsiä tukivarsia, heloja tai yhdystankoja/tukitankoja?
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Tossahan se pari viestiä sitten on http://www.ebay.de/itm/QUERLENKER-SATZ- ... 565456b808" onclick="window.open(this.href);return false;
Hakusanaksi "w210 querlenker satz hinten" niin tulee nuo kaikki takapään tangot yhdessä setissä. Yksittäiset tukivarret taitaa olla järkevämpi ostaa kotimaasta, tahtoo rahtikuluja tulla kymppi pari tuolta saksasta.
Mitenkäs noiden vaihto, kannattaako ottaa koko kelkka irti vai paikallaan ähertää puoli kerrallaan? Pitäis kyllä vaihtaa nuo kelkan etukumitkin.
Edit: enkä tiedä mitä nuo yksittäiset tukivarret ovat saksaksi
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Starglazer kirjoitti:Tossahan se pari viestiä sitten on http://www.ebay.de/itm/QUERLENKER-SATZ- ... 565456b808" onclick="window.open(this.href);return false;
Hakusanaksi "w210 querlenker satz hinten" niin tulee nuo kaikki takapään tangot yhdessä setissä. Yksittäiset tukivarret taitaa olla järkevämpi ostaa kotimaasta, tahtoo rahtikuluja tulla kymppi pari tuolta saksasta.
Mitenkäs noiden vaihto, kannattaako ottaa koko kelkka irti vai paikallaan ähertää puoli kerrallaan? Pitäis kyllä vaihtaa nuo kelkan etukumitkin.
Edit: enkä tiedä mitä nuo yksittäiset tukivarret ovat saksaksi
No näinpä oli, kun vaan lukee
Meinasin taakse ostaa kaikki tukivarret+narinahela. En tiedä onko järkee vai ei mutta on uudet sitten ainakin. Eikä ne maltaita maksa
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Starglazer kirjoitti:Tossahan se pari viestiä sitten on http://www.ebay.de/itm/QUERLENKER-SATZ- ... 565456b808" onclick="window.open(this.href);return false;
Hakusanaksi "w210 querlenker satz hinten" niin tulee nuo kaikki takapään tangot yhdessä setissä. Yksittäiset tukivarret taitaa olla järkevämpi ostaa kotimaasta, tahtoo rahtikuluja tulla kymppi pari tuolta saksasta.
Mitenkäs noiden vaihto, kannattaako ottaa koko kelkka irti vai paikallaan ähertää puoli kerrallaan? Pitäis kyllä vaihtaa nuo kelkan etukumitkin.
Edit: enkä tiedä mitä nuo yksittäiset tukivarret ovat saksaksi
No näinpä oli, kun vaan lukee
Meinasin taakse ostaa kaikki tukivarret+narinahela. En tiedä onko järkee vai ei mutta on uudet sitten ainakin. Eikä ne maltaita maksa
Starglazer kirjoitti:Tossahan se pari viestiä sitten on http://www.ebay.de/itm/QUERLENKER-SATZ- ... 565456b808" onclick="window.open(this.href);return false;
Hakusanaksi "w210 querlenker satz hinten" niin tulee nuo kaikki takapään tangot yhdessä setissä. Yksittäiset tukivarret taitaa olla järkevämpi ostaa kotimaasta, tahtoo rahtikuluja tulla kymppi pari tuolta saksasta.
Mitenkäs noiden vaihto, kannattaako ottaa koko kelkka irti vai paikallaan ähertää puoli kerrallaan? Pitäis kyllä vaihtaa nuo kelkan etukumitkin.
Edit: enkä tiedä mitä nuo yksittäiset tukivarret ovat saksaksi
No näinpä oli, kun vaan lukee
Meinasin taakse ostaa kaikki tukivarret+narinahela. En tiedä onko järkee vai ei mutta on uudet sitten ainakin. Eikä ne maltaita maksa
Tarkista myös takakelkan etummaiset puslat !
Kyllä ja haluaisin myös tietää minkälainen operaatio ne on vaihtaa?
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Tällaiset lähtivät tänään L:ltä tilaukseen.Vielä haen paikallisesta liikkeestä etu ja takapään koiranluut. Vaihdetaan nyt nämä ensin jousien ja iskareiden kanssa ja katsotaan mitä tapahtuu. Onko jotain erikoista vaihdossa? Mutterit auki, osa pois ja uusi tilalle vai?
2 x Taka-akseliston tukitanko alempi etu (Tuotenumero 12979)
2 x Taka-akseliston tukitanko ylempi etu (Tuotenumero 15074)
2 x Taka-akseliston tukitanko ylempi taka (Tuotenumero 15075)
2 x Taka-alatukivarren hela ulompi (narinahela) (Tuotenumero 522)
2 x Taka-alatukivarren hela sisempi (Tuotenumero 4474)
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
y30harrastaja kirjoitti:Tällaiset lähtivät tänään L:ltä tilaukseen.Vielä haen paikallisesta liikkeestä etu ja takapään koiranluut. Vaihdetaan nyt nämä ensin jousien ja iskareiden kanssa ja katsotaan mitä tapahtuu. Onko jotain erikoista vaihdossa? Mutterit auki, osa pois ja uusi tilalle vai?
2 x Taka-akseliston tukitanko alempi etu (Tuotenumero 12979)
2 x Taka-akseliston tukitanko ylempi etu (Tuotenumero 15074)
2 x Taka-akseliston tukitanko ylempi taka (Tuotenumero 15075)
2 x Taka-alatukivarren hela ulompi (narinahela) (Tuotenumero 522)
2 x Taka-alatukivarren hela sisempi (Tuotenumero 4474)
Ei ole sen enempää erikoista mutta polttopilli on hyvä apuväli, jollei välttämätön.
Normi työkaluilla lienee irtoavat....?
y30harrastaja kirjoitti:Tällaiset lähtivät tänään L:ltä tilaukseen.Vielä haen paikallisesta liikkeestä etu ja takapään koiranluut. Vaihdetaan nyt nämä ensin jousien ja iskareiden kanssa ja katsotaan mitä tapahtuu. Onko jotain erikoista vaihdossa? Mutterit auki, osa pois ja uusi tilalle vai?
2 x Taka-akseliston tukitanko alempi etu (Tuotenumero 12979)
2 x Taka-akseliston tukitanko ylempi etu (Tuotenumero 15074)
2 x Taka-akseliston tukitanko ylempi taka (Tuotenumero 15075)
2 x Taka-alatukivarren hela ulompi (narinahela) (Tuotenumero 522)
2 x Taka-alatukivarren hela sisempi (Tuotenumero 4474)
Hyvältä kuulostaa. Kyllä noilla osilla saa jo viikonlopun kulutettua
y30harrastaja kirjoitti:Tällaiset lähtivät tänään L:ltä tilaukseen.Vielä haen paikallisesta liikkeestä etu ja takapään koiranluut. Vaihdetaan nyt nämä ensin jousien ja iskareiden kanssa ja katsotaan mitä tapahtuu. Onko jotain erikoista vaihdossa? Mutterit auki, osa pois ja uusi tilalle vai?
2 x Taka-akseliston tukitanko alempi etu (Tuotenumero 12979)
2 x Taka-akseliston tukitanko ylempi etu (Tuotenumero 15074)
2 x Taka-akseliston tukitanko ylempi taka (Tuotenumero 15075)
2 x Taka-alatukivarren hela ulompi (narinahela) (Tuotenumero 522)
2 x Taka-alatukivarren hela sisempi (Tuotenumero 4474)
Hyvältä kuulostaa. Kyllä noilla osilla saa jo viikonlopun kulutettua
Kyllä ainakin yhden viikonlopun.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Narinaheloja pitää vähän punnertaa, mese.fi:n mekassa on ohjeet helan vaihtoon W124:n alla otsikolla "Kitinää / narinaa alustasta ?". Saakohan tänne suoraa linkkiä laittaa
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Starglazer kirjoitti:Narinaheloja pitää vähän punnertaa, mese.fi:n mekassa on ohjeet helan vaihtoon W124:n alla otsikolla "Kitinää / narinaa alustasta ?". Saakohan tänne suoraa linkkiä laittaa
Kiitos tästä vinkistä.
Kesärenkaat tuli alle 235/40/18 koossa ja kyllä vetely ja uraherkkyys lisääntyi. En tiedä onko normaalia, mutta katsotaan sen jälkeen kun vaihdetaan palikoita
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Starglazer kirjoitti:Narinaheloja pitää vähän punnertaa, mese.fi:n mekassa on ohjeet helan vaihtoon W124:n alla otsikolla "Kitinää / narinaa alustasta ?". Saakohan tänne suoraa linkkiä laittaa
Kiitos tästä vinkistä.
Kesärenkaat tuli alle 235/40/18 koossa ja kyllä vetely ja uraherkkyys lisääntyi. En tiedä onko normaalia, mutta katsotaan sen jälkeen kun vaihdetaan palikoita
1 risti 2 arvotaan ajolinja .
600 tkm ajettua kilometriä sielä vetelee.
18 tuuman renkaat huonolla alustalla on masokismia
Niin se vaan menee
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Starglazer kirjoitti:Narinaheloja pitää vähän punnertaa, mese.fi:n mekassa on ohjeet helan vaihtoon W124:n alla otsikolla "Kitinää / narinaa alustasta ?". Saakohan tänne suoraa linkkiä laittaa
Kiitos tästä vinkistä.
Kesärenkaat tuli alle 235/40/18 koossa ja kyllä vetely ja uraherkkyys lisääntyi. En tiedä onko normaalia, mutta katsotaan sen jälkeen kun vaihdetaan palikoita
1 risti 2 arvotaan ajolinja .
600 tkm ajettua kilometriä sielä vetelee.
18 tuuman renkaat huonolla alustalla on masokismia
Niin se vaan menee
Saattaa olla näin Ei se mikään mahdoton ole mutta tuntee kuitenkin selvästi.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Nyt on Mersuun vaihdettu kaikki takatukitangot, narinahelat, taka alatukivarret sisempien helojen kera, uudet avantgarde iskarit, Eibach jouset, takasäätötangot, etukoiranluut, takakoiranluut, raidetangon päät ja alapallonivelet. Tulos on se että auto vetelee yhä. Suoraan sanottuna kiukuttaa. Heti kun ajaa uraan tai vaikka asfalttipaikkausjälkeen niin ratti tekee ohjausliikkeen ja auto heiluttelee hieman. Ja minun mielestä tämä on jotenkin etupäästä johtuvaa enemmänkin. Ainakin siltä tuntuu. MItä pitää tehdä viedä Veholle tutkittavaksi vai miten selvitän mitä vaihtaa. Noin sen ei kuulu mennä. Varsinainen uran ja montun hakija tuo peli on. Ei mitenkään hurjan isosti tätä tee mutta jatkuva ja todella ärsyttävä ongelma. Renkaat on uudet Kormoran Gammat 235/40/18 onko vika niissä? Ovatko siis täyttä skeidaa? NYt olisi hyvät vinkit enemmän kuin arvokkaat.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
y30harrastaja kirjoitti:Nyt on Mersuun vaihdettu kaikki takatukitangot, narinahelat, taka alatukivarret sisempien helojen kera, uudet avantgarde iskarit, Eibach jouset, takasäätötangot, etukoiranluut, takakoiranluut, raidetangon päät ja alapallonivelet. Tulos on se että auto vetelee yhä. Suoraan sanottuna kiukuttaa. Heti kun ajaa uraan tai vaikka asfalttipaikkausjälkeen niin ratti tekee ohjausliikkeen ja auto heiluttelee hieman. Ja minun mielestä tämä on jotenkin etupäästä johtuvaa enemmänkin. Ainakin siltä tuntuu. MItä pitää tehdä viedä Veholle tutkittavaksi vai miten selvitän mitä vaihtaa. Noin sen ei kuulu mennä. Varsinainen uran ja montun hakija tuo peli on. Ei mitenkään hurjan isosti tätä tee mutta jatkuva ja todella ärsyttävä ongelma. Renkaat on uudet Kormoran Gammat 235/40/18 onko vika niissä? Ovatko siis täyttä skeidaa? NYt olisi hyvät vinkit enemmän kuin arvokkaat.
Toki noi rinkulat aiheuttaa vähän vakiorengastukseen verrattuna uraherkkyyttä muttei se nyt ihan valtava ole...vaikea sitäkin todentaa faktaksi kun taasen vakio 16" renkaiden profiili on korkea ja heijaa siksi taas. Kyllä toi tosin ihan normi lullaväykyltä kuulostaa...ei se mikään skeittilauta ole alustaltaan ollut edes uutena.
Tossa pihan roppanassa muuten 245/45-18 kiekot....samalta tuntuu kuin sun selityskin, tuntui siis joskus aikanaan.
y30harrastaja kirjoitti:Nyt on Mersuun vaihdettu kaikki takatukitangot, narinahelat, taka alatukivarret sisempien helojen kera, uudet avantgarde iskarit, Eibach jouset, takasäätötangot, etukoiranluut, takakoiranluut, raidetangon päät ja alapallonivelet. Tulos on se että auto vetelee yhä. Suoraan sanottuna kiukuttaa. Heti kun ajaa uraan tai vaikka asfalttipaikkausjälkeen niin ratti tekee ohjausliikkeen ja auto heiluttelee hieman. Ja minun mielestä tämä on jotenkin etupäästä johtuvaa enemmänkin. Ainakin siltä tuntuu. MItä pitää tehdä viedä Veholle tutkittavaksi vai miten selvitän mitä vaihtaa. Noin sen ei kuulu mennä. Varsinainen uran ja montun hakija tuo peli on. Ei mitenkään hurjan isosti tätä tee mutta jatkuva ja todella ärsyttävä ongelma. Renkaat on uudet Kormoran Gammat 235/40/18 onko vika niissä? Ovatko siis täyttä skeidaa? NYt olisi hyvät vinkit enemmän kuin arvokkaat.
Toki noi rinkulat aiheuttaa vähän vakiorengastukseen verrattuna uraherkkyyttä muttei se nyt ihan valtava ole...vaikea sitäkin todentaa faktaksi kun taasen vakio 16" renkaiden profiili on korkea ja heijaa siksi taas. Kyllä toi tosin ihan normi lullaväykyltä kuulostaa...ei se mikään skeittilauta ole alustaltaan ollut edes uutena.
Tossa pihan roppanassa muuten 245/45-18 kiekot....samalta tuntuu kuin sun selityskin, tuntui siis joskus aikanaan.
.
No miten muut jotka ajaa leveillä renkailla ja isoilla vanteilla? Veteleekö tai hakeeko teillä autot uria? Eilenkin hieman huonommalla tiellä tuntui kun joku olisi heilutellut autoa nopeasti puolelta toiselle ajaessa. Ja haki jokaisen kuopan asfalttipaikkauksen tai uran. Melkein tuli fiilis että iskarit ja jouset olisi kuluneet loppuun. (vaikka siis ihan uudet) Tavallaan menee sitten vakaasti ja hyvin mutta heti kun huono tie tai moottoritievauhti ja uria niin ei normaali.
Mitä tuolta etupäästä kannattaa vielä tarkistaa ja mitä siellä voisi tähän vaikuttaa? Saako raidepäät jotenkin väärinpäin asennettua? Nämä eivät ole minun asentamat. Ja vaikuttaako oikeasti jos noi Kormoranit vaihtaa kalliisiin renkaisiin... epäilen. Moni mersumies taas vakuuttaa että pitää olla vakaa vaikka kuinka leveät ja isot kumit alla tahansa.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
onkos etualatukivarsien puslat miten löysät?
Sitten ne takakelkan etummaiset puslat.. Kun olet laittanut noin paljon palikkaa niin ei kannata jättää hommaa puoliväliin
Jolle kirjoitti:onkos etualatukivarsien puslat miten löysät?
Sitten ne takakelkan etummaiset puslat.. Kun olet laittanut noin paljon palikkaa niin ei kannata jättää hommaa puoliväliin
Joo joo Vakaa siitä tehdään. Etutukivarsien puslien kunnosta ei tietoa. Takakelkan kumet myös vaihtamatta.
MItenkäs etuvakaajan korihelat? Onko merkitystä? Entä etuylätukivarret? Onko siellä usein jotakin?
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Kyllä nuo muutamat korjaamoasiantuntijat sanovat että vika venkoilussa on isoissa vanteissa ja normaalia ulkonevammassa ET- luvussa.
Täytyy varmaan tänään vaihtaa alkuperäiset Elegance vanteet alle ja katsoa miten auto käyttäytyy.
Olisi hyvä tietää vain muidenkin kokemuksia. Meneekö auto suoraan isoilla vanteilla, pienemmällä et:llä ja leveillä renkailla.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Itellä e320 cdi avantgarde Rengastus 235/40/18 org. Amg vanteet et35 alusta kunnossa ja kulmat säädetty, menee ku ku juna tiellä ei vetele eikä hettelehi.
jarkkoma kirjoitti:Itellä e320 cdi avatgarde Rengastus 235/40/18 org. Amg vanteet et35 alusta kunnossa ja kulmat säädetty, menee ku ku juna tiellä ei vetele eikä hettelehi.
Mutta entäpä jos et on edessä 30 ja takana 20? Leveys minulla edessä 8,5 ja takana 9,5. Renkaat on 235/40/18 joka kulmassa.
Kuitenkin epäilen että on jostain muusta kiinni. Ainakin jonkin verran.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
itellä eibach pro kitin jouset ja avari-iskarit ja ykkösen jousikumit 8,5/9,5x19 vanteet ja kumit Hankook k110 235/35 265/30 ja menee kyllä suoraan ja ei vetele/heittele
jarkkoma kirjoitti:Itellä e320 cdi avatgarde Rengastus 235/40/18 org. Amg vanteet et35 alusta kunnossa ja kulmat säädetty, menee ku ku juna tiellä ei vetele eikä hettelehi.
Mutta entäpä jos et on edessä 30 ja takana 20? Leveys minulla edessä 8,5 ja takana 9,5. Renkaat on 235/40/18 joka kulmassa.
Kuitenkin epäilen että on jostain muusta kiinni. Ainakin jonkin verran.
Kyllä se Et luku voi hivenen tehdä "ajettavaksi" mutta ei mahdottomaksi.
Tuo oma oli hivenen hakeva mutta käytin 4-pyörä suuntauksessa vänkärin etupäässä camber pois kohalta korjaantui säätö pultilla.
Ps. Kulmien säätäjiäkin on monenlaisia jotku osaa jotku......... tästäkin on kokemuksia
jarkkoma kirjoitti:Itellä e320 cdi avatgarde Rengastus 235/40/18 org. Amg vanteet et35 alusta kunnossa ja kulmat säädetty, menee ku ku juna tiellä ei vetele eikä hettelehi.
Mutta entäpä jos et on edessä 30 ja takana 20? Leveys minulla edessä 8,5 ja takana 9,5. Renkaat on 235/40/18 joka kulmassa.
Kuitenkin epäilen että on jostain muusta kiinni. Ainakin jonkin verran.
Kyllä se Et luku voi hivenen tehdä "ajettavaksi" mutta ei mahdottomaksi.
Tuo oma oli hivenen hakeva mutta käytin 4-pyörä suuntauksessa vänkärin etupäässä camber pois kohalta korjaantui säätö pultilla.
Ps. Kulmien säätäjiäkin on monenlaisia jotku osaa jotku......... tästäkin on kokemuksia
Kyllähän ET pitäis olla sama joka nurkassa.
Nythän jompikumpi pää pyrkii uran pohjalle ja toinen ylös....siitä johtuu venkoilu.
Tämän olisi ehkä voinut kertoa jo ensimmäisessä kirjoituksessa
Teet niinko Salon Mika aikanaan Foormuloissa kun eivät löytäneet auton huonoon käyttäytymiseen syytä ni koittivat eturenkaita taakse ja takarenkaita eteen....ei se auttanu mutta olipahan sekin pois suljettu että renkahat ol oiken päin.
jarkkoma kirjoitti:Itellä e320 cdi avatgarde Rengastus 235/40/18 org. Amg vanteet et35 alusta kunnossa ja kulmat säädetty, menee ku ku juna tiellä ei vetele eikä hettelehi.
Mutta entäpä jos et on edessä 30 ja takana 20? Leveys minulla edessä 8,5 ja takana 9,5. Renkaat on 235/40/18 joka kulmassa.
Kuitenkin epäilen että on jostain muusta kiinni. Ainakin jonkin verran.
Kyllä se Et luku voi hivenen tehdä "ajettavaksi" mutta ei mahdottomaksi.
Tuo oma oli hivenen hakeva mutta käytin 4-pyörä suuntauksessa vänkärin etupäässä camber pois kohalta korjaantui säätö pultilla.
Ps. Kulmien säätäjiäkin on monenlaisia jotku osaa jotku......... tästäkin on kokemuksia
Kyllähän ET pitäis olla sama joka nurkassa.
Nythän jompikumpi pää pyrkii uran pohjalle ja toinen ylös....siitä johtuu venkoilu.
Tämän olisi ehkä voinut kertoa jo ensimmäisessä kirjoituksessa
Teet niinko Salon Mika aikanaan Foormuloissa kun eivät löytäneet auton huonoon käyttäytymiseen syytä ni koittivat eturenkaita taakse ja takarenkaita eteen....ei se auttanu mutta olipahan sekin pois suljettu että renkahat ol oiken päin.
.
Näinpä Katsotaan nyt. Tänään laitan kokeeksi alle alkuperäiset elegance aluvanteet 205/55/16 Michelin pyörillä. Katsotaan mitä tapahtuu. Oma epäily on että takakelkan puslissa ja etutukivarsissa on myös sanomista. Ja olisiko raidetankojen sisäpäissä sitten jotakin? Nuo nyt vielä menee vaihtoon. Sitten alkaa olla takki tyhjä tämän suhteen
Jotkut ovat sitä mieltä että noista isoista vanteista Kormoranin kumit pois ja parempi sarja tilalle. Jopa rengasmiehet jotka myyvät Kormorania sanovat että voipi joskus olla että ei vaan käy. Oletan että et luvut ja leveä kumi tekee jotakin, mutta ajotuntumassa on mielestäni hieman normaalia enemmän pielessä. Tai sitten kaikki muut on tottuneet liian huonoon
Jatketaan kun on koeajettu toisilla pyörillä ensin.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Kyllä siellä on väljää jossain edelleenkin.
Väyryssä on muistaakseni edessä aurausta luokkaa 1-2mm, kun alatukivarren puslat (ainakin se etummainen) tulee veltoksi niin pyöräkulmat menevät ajossa minne sattuu. Sen velttouden voi koittaa esim. rengasraudalla kun auto on nosturilla. Jos alatukivarsi liikkuu sen puoli senttiä (kuten 300 tkm ajetussa yleensä liikkuu) niin puslissa on vikaa.
Vaikka ei mulla Väyrysmersua olekaan, on niissä renkaissa aika paljon eroja. Vaihdoin viimeviikolla uudet Nokian zLine (Suomessa Hakka Black) renkaat alle vanhojen (edessä peräti alkuperäset!) Michelin Primacyjen tilalle. Noi Michelinit oli tietysti vanhat kumit, etuset 6½ vuotta ja takaset 3½. Noilla vanhoilla renkailla venkoili syvissä urissa ikävästi, mutta ohjaus oli epämersumaisen tarkka, josta tykkäsin. Uudet Nokialaiset, vaikka ovatkin 300kmh luokitellut, on huomattavasti pehmeämmät. Ei venkoile enää, mutta ajotuntuma on heppoisempi. Kääntyilee kumminkin kurveissa aika mukavasti eikä nää taitu alle samanlailla kuin noi vanhat renkaat. Vanhat ja uudet renkaat on vakiokokoa, 225/45-17 edessä ja 245/40-17 takana.
Vanhoissa renkaissa mulla oli edessä 2.5bar ja takana 2.7bar paineet, en oo nyt tarkastanu mitä näissä uusissa on mutta 2.7bar pyysin laittamaan. Paineet vaikuttaa aika paljon renkaiden ajettavuuteen ja ominaisuuksiin, tuli kokeiltua kun talven jäljiltä noissa Michelineissä oli pahimmillaan alta 2barin paineita. Sillon meni kyllä ihan minne sattuu.
Justiinsa meni 100tkm rikki, joten alustassa voi jotain välystä jo ollakin. 5tkm päästä on B-huolto, jossa saa amatimiehet kattoa alustasta väljät pois samalla. Hort-Autoon ajattelin viedä, kun aiemmin siellä ainakin oli ihan asiantuntevan oloista toimintaa mekaanisten asioiden puolesta.
Tuohon LopenUupuneen ET kommenttiin voisin huomauttaa, että eihän raideväli ole edessä ja takana sama alunperinkään.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Testaukset on nyt tehty alkuperäisillä 16" vanteilla ja Michelin pyörillä. Ja kyllä se uria hakee, kiikuttaa ja vetelee. Nämä eivät ole mitään mahdottomia vetelyitä mutta auto elää ajaessa koko ajan hieman.
Eli alatukivarret vaihtoon seuraavaksi. Takakelkan puslat vaihdatan ensi maanantaina, kun en jaksa enkä kerkeä enää kaikkea itse tehdä. Sitten varmaan alkaa olla takki aika tyhjä osien vaihdon suhteen.
Miten nuo raidetangon sisäpäät? Onko ne usein vaihtokunnossa. Viimeaikoina autossa pientä jyrinä ääntä pintakaasulla pienissä nopeuksissa. Tuleeko sitten kardaanista, raidetangoista, alatukivarsista tai mistä lie
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02