No siitähän se kiinnostus lähti. Varusteitakin oli oikein mukavasti. Mersu oli jättänyt edellisen omistajan 2012 lopputalvesta työpaikan pihaan. Töistä lähdettyään noin kilometrin ajon jälkeen oli moottori kuulostanut käyvän neljällä, jolloin edellinen omistaja oli nähnyt parhaaksi ajaa takaisin työpaikalle. Sieltä ei auto sitten lähtenytkään enää käyntiin uusintayrityksen jälkeen. Mersu oli työnnetty trailerille ja jätetty pihalle yhtymään happeen. Nyt oli jotain uusia vikojakin ilmestynyt seisonnan jälkeen, laatikko jumissa ja joku käynyt naarmuttamassa tuulilasia ja konepeltiä sekä potkaissut etuvalon lasin halki.
Tuossapa noita edellisen omistajan talvella ottamia kuvia, kun innostuin autosta. Lopussa myös pari kuvaa hakupäivältä: http://aijaa.com/a77503
No, kolmisen kuukautta "ensisilmäystä" myöhemmin alkoi tapahtua. Saatiin traileri ja vetoauto vihdoin vuokrattua ja tarkoitus oli lähteä Muhokselta kohti Vantaata. Matkalle lähtö tosin meinasi tyssätä alkuunsa: vetoauto oli vuokrattu ja traileri oli tarkoitus hakea lähtöä edeltävänä iltana paikalliselta vuokraajalta. Noh, kello on puoli kahdeksan illalla ja vuokraaja ei vastaa puhelimeen eikä kotiosoitteesakaan ole ketään. Tämähän menee jännäksi. Soitellaan jo kaikki muut mahdollisesti trailerin omistavat tahot läpi, keltään ei tunnu löytyvän. Ajetaan yhdeksän jälkeen kotiin, kunnes vuokraaja soittelee ja kertoo akun loppuneen.

Matkaan lähdetään 4:55. Vetoautona uudenkarhea Toyota Landcruiser -11 ja 50 tuhatta ajettu. Automaattivaihteistolla kun on niin ylämäissä hinkuttaa jotenkin oudosti nelosen ja vitosen välillä, vaihtaa koko ajan pienemmälle ja taas isommalle.

Pikaisen esittäytymisen jälkeen Audista keikattu akku Mersun konttiin tyhjän akun tilalle ja vähän kokeilemaan mitä tapahtuu. Kone pyörii ja yrittää, mutta ei starttaa. Keppi liikkuu, mutta jumissa tuntuu renkaat olevan. Auto pukeille ja ilmaan ahtaalla parkkipaikalla keskellä betonihelvettiä. Tarkoituksena irrottaa kardaani ja sitten kipata kotilo trailerille. No eihän sekään mennyt ihan niinkuin strömsössä, kardaania ei saada tietenkään pyörimään kun renkaat jumissa - puolet pulteista mahdottomassa paikassa avata. No, eikun (kallis) soitto hinurille. Sieltähän se nuori poika pikku odottelun jälkeen saapuukin ja vinssin avulla saadaan väkisin mersu revittyä ruudusta irti. Käsijarru pohjassa, ettei laatikko mene rikki, jos se nyt jumissa on. Eturenkaatkin olivat jumissa, jarrut syöpyneet kiinni. Vinssillä väkisin vedettäessä antautuivat. Moneen otteeseen vinssillä tuuskaamisen jälkeen saadaan Mersu kipattua trailerille, ja kaupat tehdään. Nimellisen korvauksen jälkeen matka takaisin kohti pohjoista alkaa. Yhdessä vaiheessa satoi räntää niin kovasti ettei eteensä nähnyt.
Oli jo lähtiessä semmoinen kutina persiissä, että tuo tojotan laatikko tulee porsimaan jossain vaiheessa. No niinhän siinä sitten kävi. Nytkytystä oli ensin vain ylämäissä, ja 100 kilsaa ennen maalia syttyi sitten tauluun varmaan kaikki mahdolliset moottorin vikavalot. No eikun keskiyöllä soittoa Europcarin asiakaspalveluun että mites toimitaan. Vartin odottelun jälkeen asiakaspalvelija saa asian hierottua kohilleen, ja lupa annetaan matkan jatkamiseen. Enää ei vaihteisto vaihda vitoselle ollenkaan, no samapa tuo. Vähän ajan päästä häviää myös kolmonen, ja risteyksestä kääntymisen jälkeen ajetaan noin kilometri kaasu pohjassa ensin neljääkymppiä, ennenkuin vaihteisto menee kunnolla kolmoselle ja päästään päätä huimaavaan 70 km/h vauhtiin.
Pitkän kotimatkan jälkeen saavutaan vihdoin kotipihaan, noin kahden aikoihin. Seuraavana pulmana onkin sitten rengasjumisen potilaan siirto kuivalle maalle traileria naarmuttamatta. Pari lankkua ja pientä säätöä. Toisen takarenkaan jumikin helpottaa, kun renkaan pultteja pyöriteltiin. Eipähän ainakaan laatikko ole jumissa. Lopulta vetoauto ajetaan trailereineen vain mersun alta pois, ja mersu laskeutuu nätisti maan kamaralle.

Laitan tähän väliin nyt tämän kuvakansion, josta tulee löytymään kaikki aiheeseen liittyvät kuvat. https://www.dropbox.com/sh/qu2magyp6whi9x1/kFLlLfo5Nd Kansioissa hakupäivä ja lähtöasetelmat on kuvia noista hetkistä. Valitettavasti lähtöasetelmat-kansion kuvat on otettu järkkärillä suoraan jpg-muodossa, niin on väärät valkotasapainot jne.

Nyt onkin sitten mersulle tehty jo vaikka ja mitä. Ekana ruvettiin tutkimaan koneen käyntihäiriötä. Mukana tullut tyhjä akkukin saatiin herätettyä henkiin kunnollisella latauksella. Vika ei lähtenyt ebaystä tilatulla käytetyllä kampiakselin sensorilla. Sitä ränkkimällä eri asentoihin saatiin kone käymään neljällä pytyllä. No, toinen puola oli ihan entinen. Ensiöpuolen resistanssi oli jotain luokkaa 0,1 ohmia ja sisuskalut olivat pursuneet ulos. Ihmekös, kun makasi maatuineiden lehtien ja muun muran seassa. Puolan vaihdon jälkeen tusahti käyntiin kaikilla pytyillä, tosin aavistuksen hatarasti käy vieläkin. Varmaan kaipaisi toinenkin puola vaihtoa. Tuulilasin naarmut lähti kevyesti kiillottamalla. Yleistä paikkojen puhdistelua ja kesärenkaiden alle vaihto. Löytyipä akkukotelosta veden ja siihen sekoittuneen paskan lisäksi mm. tii. Millä lie golffarilla ollut ennen.
Pesin nahkapenkit kissasaippualla (Le Chat) sisutan imuroinnin jälkeen. Prestan nahanhoitoaine pintaan ja hyvä tuli

Oikean takarenkaan jumikin selvisi. Käsijarrukenkäsydeemi oli päättänyt laueta (jouset poikki) ja kengät oli syöpyneet levyyn kiinni ja jumittivat melko vaikeasti. Takajarrulevyistä käytiin siibaleet ottamassa sorvissa pois, no meni ohuiksi juu mutta ainakin pinta on tasainen. Käsijarrukenkäsetti löytyikin tältä foorumilta yhdeltä käyttäjältä, kiitos sinne! Ja eikun testaamaan, kuinka se möhkö liikkuu. No hyvinhän se liikkuu, tosin pakin päälle meneminen vie jonkin aikaa. Läyhy peli ja pehmeästi liikkuu.

Nyt kelien lämmettyä sitten pakki jäi pelistä pois kokonaan. Koneen (ja vaihteiston) lämmettyä pakki ei enää mene päälle, käyttäytyy niinkuin olisi vapaalla. Luin jo netistä, että tyyppivika sekin, peruutusvaihteen kytkinpakka kulunut ja luultavasti pari tiivistettä rikki. Tietääkö kukaan, mistä näitä osia saisi (mahdollisimman halvalla toki)?
Tänään (eilen) irrottelin takavalot. Toisessa takavalossa reikä, pitäs uus käytetty vasen lamppu saada. Pääideana oli kuitenkin paskasta puhdistaminen alalistasta ja muualtakin. Listan takaa löytyikin sitten pari uutta ruostekohtaa...

Takapuskurissa on jälkiasennettu parkkitutka, joka lähtee kävelemään kunhan sen aika tulee. Edellisen omistajan vaimo töötännyt pimeänä olevan sensorin kohdalta tietenkin tolppaan , siksi tuommoinen ruma jälki. Ruosteet ja muut ulkonäköseikat korjaillaan sitten kunhan saadaan tuo aski (ja moottori) toimimaan. Takasivulasien tummennuksetkin on joku "osaaja" laittanut. Tarkoitus entisöidä ja ehostaa autoa, tavoitteena sellainen kunto mitä se oli tehtaalta lähtiessään. Eli mitään amistuninkeja ei ole tulossa, korkeintaan 600-mallin "tiheä" maski ja kirkkaat vilkut sekä äänentoistoon päivitystä. Ehkä joskus mahdollisesti tulevaisuudessa 18" amg-monoblockit alle.
Kommentit, mielipiteet ja neuvot tervetulleita. Toivottavasti saitte tuosta sepustuksesta jotain selvää ja jaksoitte lukea loppuun asti, väsyneenä ei välttämättä tullut mitään maailman selkeintä tekstiä.