jarski kirjoitti:oli niin kiiltävä, ettei se voi olla muuta kuin kromia

Joskus saittui käsiin yhtä aikaa w123:n ja tuo tienvarresta löytynyt kapseli. Tuntui painavemmalta tuo löytötavara

joissain on kromipinta ja joissain ei..?..
Tämä johtuu siitä, että kapseleita on liikkeellä sekä alkuperäisiä,
että eritasoisia kopioita. Kapseleillahan oli aikoinaan tietty kysyntä, johon
kopiovalmistajat halusivat kiilata. Minullakin on sarja kopiokapseleita,
jotka tunnistaa siitä ( ei helposti - mutta vertaamalla ), että tähti on hieman
pienempi ja reunus tosiaan himmeämpi.
Kaikkein heikoimmat ja halvimmat kopiokapselit tunnistaa siitä, että
ajettaessa vierellä ajava voi ihmetellä aaltoilevia ja vauhdissa viipottavia
kapselin reunoja.....

( nämä on painoltaan myös hyvin kevyet ).
VINKKI: Kapselin kiinnitys klemmarit on tosiaan pihdeillä irroitettavissa
( esim. moniotepihdit on kätevät ). Kapselissa on kiinnikkeitä 4 kpl,
mutta aikoinaan taksit laittoivat kiinni viidellä klemmarilla, ettei kapselit
varmaan putoaisi. Nimittäin jos yksikin klemmari on väsähtänyt, niin kapseli
voi ottaa ja lähteä.... Kannattaa uusia ruostuneet, ja vääntyneet klemmarit.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T