190d om601 turbotus (öljynpaluu)

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
mersiides
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 27.05.2013 22:16

190d om601 turbotus (öljynpaluu)

Viesti Kirjoittaja mersiides »

:| joo elikkä minkälaisia ideoita ois öljynpaluulle. tuossa mallissa on siis tasanen kohta moottorin korvakon alapuolella
mutta paikallaan ollesssaan helvetin hankala olisporata reikä ja väännellä 3/4 nipalle kierre :/
vähä ollu keskustelua loppujen lopuks aiheesta :roll:

Turbona toimii rintterin pikku turbo joka varmaan toimii hyvin tuossa konneessa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 190d om601 turbotus (öljynpaluu)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Teet sen reijän minne tahansa niin sen pitää mennä öljytilaan ja sinne ei saa päästää metallilastuja, joten kyllä se on paras paikka porata siihen tasaiseen kohtaan ja putsata lastut pois eli varmasti helpoin paikka. Mitään valmista reikää ei lohkosta löydy. Sprintterin turbo on oikein hyvä tähän.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jaanne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: To 10.03.2011 21:01
Paikkakunta: Kalajoki

Re: 190d om601 turbotus (öljynpaluu)

Viesti Kirjoittaja jaanne »

biltemasta tai motonetistä ostat porakoneeseen semmosen kulmavaihteen. Taisi maksaa 15€ sitte tarpeeks lyhyellä poranterällä jyrräät reiän siihen tasaseen kohtaan!
Avatar
kmht
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Pe 22.06.2012 14:24

Re: 190d om601 turbotus (öljynpaluu)

Viesti Kirjoittaja kmht »

Myö tehtiin tuohon om602 kylkee vinkulla reikä,sillä sai aika vaivatta tehtyä eikä metalli lastuakaan tainut paljoa mennä koneseen.Siihen hitsattiin pieni pätkä putkea sisäreikä oli 20mm.
Klemmarilla kumiletku kiinni ja pari kertaa vielä valutettiin puhtaat öljyt sen kautta pihalla,eikä niittenkään mukana näyttänyt tulevan yhtään metalli hilua.Öljyn tulo otettiin kannen päästä.
-w124 300dt/om606st
-w201 200d
-w201 250dt
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: 190d om601 turbotus (öljynpaluu)

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Aika seppiä teki ootte :D

Itse porasin samalla kun koko kone oli paloina. Tuota kyllä epäilen jos on lohkoa vinguttanu ja koneen sisällä ei yhtää metallilastua.

Eikö helpommalla pääse kun irrottaisi vaikka ö-pohjan ja tekee siihen yläreunaan reijän ja laittaa siihen paluun?!
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
kmht
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Pe 22.06.2012 14:24

Re: 190d om601 turbotus (öljynpaluu)

Viesti Kirjoittaja kmht »

TUUTTERO kirjoitti:Aika seppiä teki ootte :D

Itse porasin samalla kun koko kone oli paloina. Tuota kyllä epäilen jos on lohkoa vinguttanu ja koneen sisällä ei yhtää metallilastua.

Eikö helpommalla pääse kun irrottaisi vaikka ö-pohjan ja tekee siihen yläreunaan reijän ja laittaa siihen paluun?!
Onhan noita varmaan helpompiakin konsteja,mutta kun kyseessä on peltoauto ja loppuun ajettu 602 vapari kone niin ei hirveästi viittinyt ruveta panostaa.
On tuossa jo 603 odottamassa kiinni laittoa kuhan kerkiäis ruveta laittamaan,et jos siitä sit ottas ö-pohjan irti ja vinkuttas sitten ja tekis vielä kierteen nipalle siihen.
-w124 300dt/om606st
-w201 200d
-w201 250dt
Avatar
kmht
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Pe 22.06.2012 14:24

Re: 190d om601 turbotus (öljynpaluu)

Viesti Kirjoittaja kmht »

kmht kirjoitti:
TUUTTERO kirjoitti:Aika seppiä teki ootte :D

Itse porasin samalla kun koko kone oli paloina. Tuota kyllä epäilen jos on lohkoa vinguttanu ja koneen sisällä ei yhtää metallilastua.

Eikö helpommalla pääse kun irrottaisi vaikka ö-pohjan ja tekee siihen yläreunaan reijän ja laittaa siihen paluun?!
Onhan noita varmaan helpompiakin konsteja,mutta kun kyseessä on peltoauto ja loppuun ajettu 602 vapari kone niin ei hirveästi viittinyt ruveta panostaa.
On tuossa jo 603 odottamassa kiinni laittoa kuhan kerkiäis ruveta laittamaan,et jos siitä sit ottas ö-pohjan irti ja vinkuttas sitten ja tekis vielä kierteen nipalle siihen.
E:Ainii öljyn paluuhan tässä olikin niin ei se mittään kierre reikää tarvitse/nippaa.Just iltavuorosta tullut niin meinaa ajatus ruveta katkeilee pikku hiljaa :D
-w124 300dt/om606st
-w201 200d
-w201 250dt
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 190d om601 turbotus (öljynpaluu)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mielestäni jos nyt on kuitenkin rakentamassa käyttöautoa, jolle tavoitellaan edes jonkinlaista luotettavuutta ja pitkiä kilometreja niin kyllä se on paras nostaa kone pois. Avata kansi, plaanata tasopinnat, samalla porata ne reiät ja lopuksi kasaan uusilla laakereilla, männänrenkailla ja kannentiiviste liimaten. Sitten voi maltillisesti ahtaa sitä coolerin läpi (<0.8 Bar).

Noissa om601 koneissa on yleensä jo valmiiksi kiertokangen laakerit melko loppu ja kannentiiviste ei kestä yhtään lisäponnisteluja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
mersiides
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 27.05.2013 22:16

Re: 190d om601 turbotus (öljynpaluu)

Viesti Kirjoittaja mersiides »

joo käyttö auto on kyseinen. ajettu sillä on vajaa 500t ja huoltä kirja on siihen asti! joten se varmaan vielä turpon kestäis
kai se on öljypohja irrotettava ja kulmalla porattava reikä!
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 190d om601 turbotus (öljynpaluu)

Viesti Kirjoittaja JP74 »

mersiides kirjoitti:joo käyttö auto on kyseinen. ajettu sillä on vajaa 500t ja huoltä kirja on siihen asti! joten se varmaan vielä turpon kestäis
kai se on öljypohja irrotettava ja kulmalla porattava reikä!
Vaihda ihmeessä samalla veivinlaakerit, jos otat pohjan pois. Ihan vakiot vaan tilalle.
Vastaa Viestiin