W124 300TD -92 "säksättää"

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Fonzie78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 02.04.2012 15:04

W124 300TD -92 "säksättää"

Viesti Kirjoittaja Fonzie78 »

Auttakee amatööriä.

Mikäköhän mahtaa olla ongelma, kun nyt kelien lämmettyä kone "säksättää" entistä pahemmin ihan kuin Singerillä vetelisi? Kuulostaa venttiilien nakutukselta + koneessa outo sivuääni: jyrisee alle 1500rpm kierroksilla.

-venttiilien nostimet vaihdettu vuosi sitten keväällä +öljynvaihto(jäykkä 15W 30) +automaattilaatikon öljynvaihto. Lisäksi vaihdettu ilmanputsari ja filtterit sekä moottorin ylätuennan pieni iskari --->ei ravistellut enää niin pahasti(pohjassa oleva iskari luultavasti loppu myös, kolina ja pieni jäljellä oleva ravistelu saattaa tulla sieltä)
*tuolloin ennen remppaa, säksätti samoin ja kuulosti kuin olisi käynyt vain viidellä pytyllä. Rempan jälkeen tuli kaikki mukaan ja käyntiäänikin parani lähes normaaliksi.

-oon kysellyt vinkkejä ja tällaisia arvauksia tullut:
*suutin/suuttimia tukossa
*ajoitus väärä
*väärät öljyt
*venttiilit loppu (en usko, venttiilikannen avattuani kaikki osat olivat kuin uusia, kuluneita nostimia lukuunottamatta jotka siis uusin)
*kolinaan oma veikkaus moottorin alaiskari sekä kompressorin laakeri

-410tkm ajettu. Öljynpaineet normaalit käsittääkseni, tyhjäkäynnillä n. 1-1,5bar vähänkin kun antaa kaasua menee tappiin 3bar. Kuluttaa talvella n.10l/100km sekalaisessa ajossa, kesällä tippunut n.8,5l. Näillä jäykillä mineraaliöljyillä ajettu jo 15tkm, (joo tiedän vaihdan heti kun kerkeän, synteettistäkö?). Alkanut savuttaa vähän kovaa kiihdytettäessä, aiemmin ei tuprutellut juuri ollenkaan.
-ilmastointi ei pelaa, edellinen omistaja sanoi freonien olevan loppu. (vuoto ehkä)

Mese on ollut loistopeli ja on muuten hienossa kunnossa, jopa lähes ruosteetonkin vaikka noinkin iäkäs. En viitsisi ostaa kaikkia mahdollisia osia ja alkaa umpimähkään tekemään remonttia budjettivajeen, ajan vähyyden ja tietotaidon puutteen vuoksi... -eli asiantuntevista vinkeistä olisi kovasti hyötyä:)
Olisihan tuo fiksuinta vissiin viedä asiantuntijan kuulosteltavaksi, antaa kaverille kossupullo ja parikymppiä käteistä osaavasta analyysistä. Huoltoa ei ole varaa liikkeessä teetättää, olettaisin. Itsellä kun jakoavain kumminkin kädessä pysyy ja tilatkin löytyy tarvittaessa. -teknistä asiantuntemusta ei vain ole riittävästi.

Iso kiitos asiallisista vinkeistä, osallistumisesta!

Ps. Jos joku haluaa ottaa tämän helmen hellään hoitoon, saa vapaasti ehdottaa. Kuluista voidaan neuvotella puhelimessa. (vastapalveluna/osamaksuna voin antaa omalle autollenne ammattimaisen täysmeikin ja pinnoituksen yms., olen ammatiltani mm. autonmeikkaaja.) Asun Malmilla, Hki.

-Eetu-
Puh.0466450772

Kuva
http://aijaa.com/yxv24s" onclick="window.open(this.href);return false;
W124 300TD Automatic -92
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TD -92 "säksättää"

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kansi ei vissiin ollu pois paikoiltaan? Kannentiiviste kun alkaa vuotamaan niin se saa ventiilinostimiinkin ääntä. Juttua ja kuviakin tästä on paljon tällä foorumilla. Tyhjäkyntiä tosiaan käy rumasti. Vuoto ei välttämättä näy nesteissä eikä öljyissä. Omassakan se ei näkyny.

Syöttöennakko saa kans moottoriin ääntä jos se on todella paljon pielessä (yli 5°).

Kannentiivisteenvahto kustantaa ittetehtynä muutamia satoja riippuen siitä kuinkapaljon kantta täytyy koneistaa Pulttisatseja olen ittekkin ostanu mutta voi olla etten osta seuraavalla kerralla jos pultit ei o venyny. Maksaa reilun satkun. Kannentiivistettä EI kannata ostaa harakirinä ja on kokemusta :wink:
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W124 300TD -92 "säksättää"

Viesti Kirjoittaja pera8x »

15w30 öljyt ei ole kovin jäykät, paitsi kylmänä. ekana nyt vaihtaisin ne öljyt sinne moottoriin ja jotakin "normaalia" öljä tilalle. mialuiten synteettistä. joku 5w40, tai 10w40, tai 5w50 tms. ei kylmästä päästään mitään 15 weetä, eikä ainakaan kuumasta päästä niin alhaista, kun 30w.

paljon ajetut notkeet mineraaliöljyt ei välttämättä ole se paras vaihtoehto mersun nostajille. veikkaan, että ne siellä vaan rallattelee.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 300TD -92 "säksättää"

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ilmeisesti tämä naputeli jo oikeillakin öljyillä (5W40 ? synteettinen) ja tuo ompelukoneen öljy on vain (turha) kokeilu, eli vika on melkoisen varmasti löysissä kannenpulteissa/tiivisteen vuodossa jakokopan päässä. Omasta sain sen hiljenemään kiristämällä paria kolmea pulttia kannen päästä. Muutoin oireet täsmäävät.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Fonzie78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 02.04.2012 15:04

Re: W124 300TD -92 "säksättää"

Viesti Kirjoittaja Fonzie78 »

Isot kiitokset vinkeistä!

Eipä ole kannentiivisteen vuoto tullut mieleen. Öljyä kone ei syö juurikaan, maalaisjärki sanoo että pitäisi, jos vuotoja on. Mutta, täytyypä ihan ensimmäisenä vaihtaa uudet öljyt, 10w40 synt. lienee paras ja kiriä samalla nuo kannenpultit. Pääsenkö kannenpultteihin käsiksi venttiilikopasta vai joutuuko purkaa paljonkin? Ja suokaa anteeksi "tyhmä kysymys".

Olisi loistavaa, jos vika tällä paranisi ja selviäis ilman suurempia kustannuksia. Tässä on ero eukosta ja muutto päällä, joten kuluja riittää muutenkin.

Veskola: kyllä naputti rankasti jo aiemmilla öljyillä, en tosin tiedä millä litkuilla entinen omistaja ajeli. Olivat olleet nekin jo vajaa 20tkm sisässä..

Jari Ke: ei ollut kansi koskaan poissa paikaltaan. Oli vain pari iltaa aikaa ruuvata ja hyvä kun kerkesin nostimet vaihtaa.

-Tarviiko kannentiivisteen vaihdon yhteydessä, mikäli sille on tarvetta, vaihtaa jotakin muuta samalla? 200€ on aika maksimi mitä nyt on autonhuoltoon laittaa. Saako tuhoa aikaiseksi, mikäli huoltoa viivästää syksylle?
-Voinko kotikonstein tarkastaa oikean syöttöennakon? Mielestäni kulutus pitäisi saada alle kahdeksaan sadalla.
W124 300TD Automatic -92
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: W124 300TD -92 "säksättää"

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Fonzie78 kirjoitti:Isot kiitokset vinkeistä!

Eipä ole kannentiivisteen vuoto tullut mieleen. Öljyä kone ei syö juurikaan, maalaisjärki sanoo että pitäisi, jos vuotoja on.
Vaan kuluttaako vettä ja seilaavatko lämmöt?

Onko tuo napsutus siis ihan jatkuvaa ja kaikissa käyntilämmöissä?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Fonzie78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 02.04.2012 15:04

Re: W124 300TD -92 "säksättää"

Viesti Kirjoittaja Fonzie78 »

Aku P kirjoitti:
Fonzie78 kirjoitti:Isot kiitokset vinkeistä!

Eipä ole kannentiivisteen vuoto tullut mieleen. Öljyä kone ei syö juurikaan, maalaisjärki sanoo että pitäisi, jos vuotoja on.
Vaan kuluttaako vettä ja seilaavatko lämmöt?

Onko tuo napsutus siis ihan jatkuvaa ja kaikissa käyntilämmöissä?
Vettä syö jatkuvasti, mutten ole vuotoja paikantanut. Nakuttaa kaikissa lämmöissä jatkuvasti pienillä kierroksilla ja ongelma kertautuu kuumana. Jossain tunnelissa tai kaupungissa ajettaessa kuulee selvästi, miten karseesti raksattaa kääntää päät oikein.

Lämmöt ei seilaa, kohtuu nopeesti nousevat 82-90välille ja siinä pysyttelevät.
W124 300TD Automatic -92
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300TD -92 "säksättää"

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Fonzie78 kirjoitti: Vettä syö jatkuvasti, mutten ole vuotoja paikantanut. Nakuttaa kaikissa lämmöissä jatkuvasti pienillä kierroksilla ja ongelma kertautuu kuumana.

Voi sanoa melki 100 varmasti että kannentiiviste vuotaa siitä vakiopaikasta 1 sylinteriin öljyä männänpäälle. Mäkin tein ton veskolan neuvoman tempun ja kiristin melki kierroksen 1 syl ympärillä olleita pultteja --> ruma käynti loppu (öljyvuoto männänpäälle loppu) pois mutta ö-paineviisarin nypytys jäi Eli paineviisari hyppi tyhjäkäynillä kierrostentahtiin.

Kun kaasukuplia on öljynjoukossa nostajatkin voi ralattaa.

Pulttien kiriminen on helppo homma kun vaan on oikea avain. Ei tarte muuta ko ottaa venakoppa pois ja kiristää. (nokkapukeissa on reikä kannenpulttien kohdilla) Ittellä ei ollu sopiva ja taisin jotain nokanpukkia käyttää irti. (se torxiavain tarttee ola "runkokohdista" pyöreä) Mulla oli sellainen jossa se oli 6 -kanttinen. Ei sovi menemään pukissa olevasta reiästä pulttiin. Tämä operaatio sitten tarkoittaa melki varmasti uusia kannenpultteja kun joskus teet rempan.

Halvimmillan jos venttiilit ei o painunu kanteen pahasti ja ovat tiiviit pääsee kokolailla tohon budjettiin minkä laitoit. Plaanaus uusi tiivistesetti uudet Boshin hehkut (kannattaa vaihtaa) ja kaikki mahdolliset työt tekee itte. On niitä jotku vaihtanu kannentiivisteitä sen enempi kantta plaanaamattakin vapareissa ja on tiiviste pitäny. Jos teet näin niin copper caskettia sitten käytät tiivisteeseen. ~30€ purkki
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124 300TD -92 "säksättää"

Viesti Kirjoittaja veskola »

Juuri noin, tämä mersujen kannetiivistevuotohan on siitä metka, että se voi olla nesteiden vuotoa/hävimistä eli jäähdytysneste pääsee 1 sylinterin palotilaan, se voi olla öljyn häviämistä jolloin kannentasossa olevasta öljynpainekanavasta tihkuu öljyä 1 sylinteriin ja palaa putkessa pois. Se voi olla myös öljyn lipsahtamista jakokopan puolelle, jolloin mitään nestehäviöitä ei näy mutta kannessa oleva paine jää heikoksi. Silti paine runkolinjassa saattaa olla ihan riittävä.

Tuolta (tai uspartsista) copper gasket hintaan 18€: http://www.tarvikemotti.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Se kannenpulttiavainhan on 10 xzn avain noin 10 cm varrella: http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0367.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ehdottomasti sitten plaanaus jos tai kun korjaamisen tielle lähtee, kun ei näitä montaa kertaa kannata korjata, kerralla kuntoon. Suurin homma on ottaa esikammiot irti, mutta asiallinen koneistamo ottaa ne ilman, että ryöstää samalla asiakasta. Hehkutulpat on aina otettava samalla irti, sen takia ne kaikki uusiksi samalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Fonzie78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 02.04.2012 15:04

Re: W124 300TD -92 "säksättää"

Viesti Kirjoittaja Fonzie78 »

Kerrassaan loistavaa avuliaisuutta, nöyrin kiitokseni kaikille. Sain tätä myötä todennäköisesti pariin miljoonaan hiukseen värin takaisin...
Eiköhän näillä neuvoilla saada arvokas vanhus huollettua ja lisää huolettomia kilometrejä:)

Koitan pikimmiten järjestää aikaa rempalle. Luultavasti joudun vielä palaamaan lisävinkkejä kyselemään, mutta mikäs siinä mun puolelta kun apu tulee asiantuntevasti ja nopeasti, toivottavasti jaksatte vastailla.

Ps. Voisiko veskola tai joku muu admin liittää tähän topiciin tilinumeron, jonne voi pujottaa pienen kolehdin foorumin ylläpitokuluihin tai vaikka ydinjäsenistönne matkakassaa varten? :wink:
W124 300TD Automatic -92
Vastaa Viestiin