Maalinpoisto vanteesta, mikä litku ?
Maalinpoisto vanteesta, mikä litku ?
Eli nitromorssit ja muut ei tule kysymykseen, kun aattelin että saako maalit vanteesta pois uittamalla niitä upoksissa esim yön yli , ettei tarviis hangata ja muuta. Onko kokemuksia millä voisi lähteä. Mietin että jarrunestehän on aika hallaa maalille, onko kukaan kokeillut upottaa vannetta esim vuorokaudeksi jarrunesteeseen ? , tai kokemuksia jostain muusta liottimesta?
Hei!
Poistin vanteiden kehistä lakat tuossa Nitro Morssilla ja eipä niitä kyllä liiemmin tarvinnu hangata. Ampui vaan painepesurilla muhineeseen lakkaan niin se kuoriutui kyllä ihan nätisti.
Eiköhän nuo maalinpoistolitkut ole parhaita mitä tuohon hommaan voi käyttää. En ehkä lähtisi jarrunesteessä uittamaan..
Poistin vanteiden kehistä lakat tuossa Nitro Morssilla ja eipä niitä kyllä liiemmin tarvinnu hangata. Ampui vaan painepesurilla muhineeseen lakkaan niin se kuoriutui kyllä ihan nätisti.
Eiköhän nuo maalinpoistolitkut ole parhaita mitä tuohon hommaan voi käyttää. En ehkä lähtisi jarrunesteessä uittamaan..

W202 C36 AMG -96
W202 C200 Elegance -95 (Ex)
W202 C200 Elegance -95 (Ex)
Olen kyllä yhet vanteet ja genelecin kotelot ja moneen kertaan ollu auttelemassa kaveria vanteitten putsausksessa ja kyllä tuo nitromorssi vaan välillä työläs on , riippuen maalista tietysti. Haen tässä nyt keinoa, millä vanteet saan puhtaaksi ilman että tarviis käsin hangata ja kirota(sit ei ikinä terveellistä kun paljon puljaa noitten kanssa, käsiinki jos menee ni nahat lähtee). Kaverin työpaikalla on ollut jotain ainetta mihin ne on upottanut vanteet vuorokaudeksi ja nostaessa ollut aivan puhtaat. Mutta ei tietoa aineesta sen enempää. Eli aine hakusessa, ei haittaa vaikka pitäs vannetta pitää kaksikinvuorokautta upoksissa , kunhan puhdistuu.
no amerikassa ne upottaa kokonaisia autoja lipeäliemeen. Eli toi kodin putkimies. Sen jälkee sen voi painepesurilla putsata. Lähtee ruosteetkin samassa käsittelyssä. Mutta sitä ei voi eikä saa käyttää alumiiniin, tinaan tai lyijyyn. Niistä kun ei jää mitään jäljelle. Alumiini syöpyy sillä ihan silmissä ja muuttuu alumiinioksidiksi. Uittaminen kelpaa vain teräkselle.
Samasta syystä biodieselin tekoon ei saa käyttää alumiiniastioita kun ne syöpyy. *Nimim. kok. löyt.*
Nitromors on turvallisin tapa alumiinille.
Samasta syystä biodieselin tekoon ei saa käyttää alumiiniastioita kun ne syöpyy. *Nimim. kok. löyt.*
Nitromors on turvallisin tapa alumiinille.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
epk kirjoitti:tuo aine kiinnostaa mihin upottaa kokonaan...
Meillä töis käytetään Stripper 100 litkua, joka sopii myös alumiinille.
Aluvanteista saa pestä maalit pois noin tunnin upotuksen jälkeen, riippuu tietysti kuinka paksusti sitä maalia on..
30L pönttö maksaa muistaakseni siinä 1000e paikkeilla, että halpaa se ei ole.
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Eihän niitä vanteita tarvi upottaa mihinkään astiaan ku maalinpoistoainetta sivellään kunnon kerros jonka jälkeen peittää ne vanteet jollakin... Maalaamolla tehtiin juurikin näin ja hyvin onnistu aina,eikä ollu mitään kallista ainetta vaan ihan viereisen halpakaupan tavaraa ja peittona toimi peitepaperi...
Eli nyt on vanhat jarrunesteen loput kerätty tallinnurkista ja vanne osittain upoksissa yön yli ollut , maali pehmennyt suunnilleen samanverran mitä pehmeni kun oli yön peitettynä bodyn maalinpoistoaineella. Eli vielä on työläs putsattava, täytynee odottaa vielä auttaako aika likoamiseen. Sen verran vielä että loistava astia löyty mökin nurkkaan kun oli jäänyt pyörimään vesipata jossa puilla pesuvesi ennen lämmitetty. Muita mahd. aineita tiedustellut ni kalliita näyttänee olevan. Tehokas allaskäyttöön oleva maalinpoistoaine joka ei syövytä alumiinia , on 27e/litra :cry: . No googlettamalla löyty että joku poistellut muurahaishapolla, täytynee sitä kysellä mutta aika vaarallinen aine kyllä on :roll:
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 88
- Liittynyt: Pe 21.11.2003 21:02
- Paikkakunta: JKL mlk
En ole varma, mutta lueskelin että aika tehokasta pitäisi maalinpoistossa muurahaishapon olla. Sen verran lueskellut että vaarallista se on, syrjäyttää hapen ja käsille ei saa mennä. Suojauduttava nylon haalareilla ja kumihanskoilla ja suojalaseilla. Vissiin AIV-happo on suurimmaksi osaksi muurahaishappoa, täytynee sitä kysellä tutuilta viljeliöiltä.
Edit: eli kyselty on , ja AIV-hapot mitä kyselin sisälsi 55-76% muurahaishappoa, ja sitten lisäksi vähän muitakin aineita. Täytynee tutkiskella lisää noita mikä olisi hyvää ja mitä kokeilisi. Hinnat on suunnilleen 1e\litra . ja 30-40l astia ovat pienimpiä , toki siihen tulee astiapantti... Ja suojautumista ei kuulemma voi ylikorostaa, ja ulkona tehtävä kun syrjäyttää hapen. Kunhan saan aikaseks ni haen pöntön ja laitan tuloksia tänne
(jos on näkö tallella
)
Edit: eli kyselty on , ja AIV-hapot mitä kyselin sisälsi 55-76% muurahaishappoa, ja sitten lisäksi vähän muitakin aineita. Täytynee tutkiskella lisää noita mikä olisi hyvää ja mitä kokeilisi. Hinnat on suunnilleen 1e\litra . ja 30-40l astia ovat pienimpiä , toki siihen tulee astiapantti... Ja suojautumista ei kuulemma voi ylikorostaa, ja ulkona tehtävä kun syrjäyttää hapen. Kunhan saan aikaseks ni haen pöntön ja laitan tuloksia tänne


Joka toiselle kuoppaa kaivaa, on parempi ite.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 88
- Liittynyt: Pe 21.11.2003 21:02
- Paikkakunta: JKL mlk
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 88
- Liittynyt: Pe 21.11.2003 21:02
- Paikkakunta: JKL mlk
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 88
- Liittynyt: Pe 21.11.2003 21:02
- Paikkakunta: JKL mlk
Kuvia ei vieläkään,mutta koetan saada. Näyttäisi siltä että vaikka maali pehmenee hyvin, silti pohjamaalikerros ei meinaa liottamalla irrota. pitäsi varmaan saada astiaan virtausta. Toinen seikka, niin lämpötila mulla on alhainen n.+5 - +10C. Testejä jatketaan. Uskon kyllä näinkin lähtee, mutta liotusaika vaan menee aika pitkäksi(1-2vrk veikkaisin).
edit: ainiin, tuo yksi vanne viikon jarrunesteessä, ja samanlailla lähtee kuin nitromorssilla, ei ollut hyvä keino. nyt toinen vanne n.11h kylpyä ja paljon pehmeempi jo. Noissa on jotenkin outo tuo pohjamaali kun niin tiukassa, pinta lähtee heti.
edit: ainiin, tuo yksi vanne viikon jarrunesteessä, ja samanlailla lähtee kuin nitromorssilla, ei ollut hyvä keino. nyt toinen vanne n.11h kylpyä ja paljon pehmeempi jo. Noissa on jotenkin outo tuo pohjamaali kun niin tiukassa, pinta lähtee heti.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, on parempi ite.
Re: Maalinpoisto vanteesta, mikä litku ?
replica 15" vanne, made in germany. 4päivää 76% muurahaishapossa. Takaata lähti maalit painepesurilla, edestä lähti vain puolien välistä ja keskilättyyn jäi pohjamaalit. Eli ei mikään winning tämäkään konsti. Mistä sitä stripper 100 saa ? ketä sitä valmistaa ?




Re: Maalinpoisto vanteesta, mikä litku ?
Mitä se muurahaishappo tekee alumiinille? Joskus erehdyin haistamaan aiv happokanisteria, jokseenkin poltti nenää sen jälkeen. Pari tippaa tota happoa dieselin tankkiin niin ruiskutusjärjestelmä on entinen joten varovaisuutta kannattaa käyttää!
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Maalinpoisto vanteesta, mikä litku ?
Riippuu muuten sitten ihan siitä miten vanne on maalattu. Koitin BBS Bugateista poistaa alkuperäistä maalia morssilla, ei lähtenyt kuin lakka. Sitten koitin johonkin random tinoihin morssia niin maalihan suli pois ihan silmissä. Made in Western Germany vanteissa oli siis hieman paremmat maalit. Pohjamaalit ei lähtenyt edes lasikuulahöönillä, tarvisisi hiekkapuhaltaa jos kokonaan puhtaat halajaa 

W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Re: Maalinpoisto vanteesta, mikä litku ?
mä olen joskus rautakaupasta ostanut Polyfill nimistä tököttiä, joka toimi mielestäni hyvin.
Re: Maalinpoisto vanteesta, mikä litku ?
Sen verran olen ikänäni yrittänyt eri konsteja että kuona/hiekkapuhallus on ollut toimivin konsti jos oikeasti puhdasta haluaa. Halvat vanteet lähtee puhtaaksi kun kompuran äänen kuulee, laatuvanteet vaatii jo hieman puhallusta mutta kestävät puhaltaa ilman että pinta kärsii. Tuttavilla on käynyt kulkevat hiekkapuhaltajat aina tekemässä joitain isompia rojekteja niin siinä menevät ohessa eikä maksa kuin kymppejä.
Puhtaat vanteet olen kiikuttanut paikalliselle pulverimaalaajalle joka ottaa neljästä vanteesta 50 euroa kun maalaa ja varmasti luja pinta, vielä siihen kun suihkii llakan päälle jos haluaa oikein kiiltävät..
Puhtaat vanteet olen kiikuttanut paikalliselle pulverimaalaajalle joka ottaa neljästä vanteesta 50 euroa kun maalaa ja varmasti luja pinta, vielä siihen kun suihkii llakan päälle jos haluaa oikein kiiltävät..
W211 E500 Avantgarde
Aiempaa
W124 E200D
W124 200D
W123 200D
Sprinter 312D
Aiempaa
W124 E200D
W124 200D
W123 200D
Sprinter 312D