välijäähdytin asiaa... w203
välijäähdytin asiaa... w203
millasia coolereita ja ahtoputkistoja ootte laittaneet ja miten? kuvia / linkkejä kaivataan..
Viimeksi muokannut cali, Ke 17.12.2008 12:52. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
.
Välijäähdytttimen max koko on käytännössä syylärin koko, eli suunnilleen 60X60.
Vähän muuutoksia joutuu tekemään keulaan.
Kiinalainen mid size voisi mahtua vielä "piiloonkin".
Turbon puolella on hiukan kiverämmät mutkat.
Tälle puolelle pitää saada putkeen liikkumavaraa, muuten irtoilevat jatkuvasti, mutta niin ne ne tekee muutenkin, kun ahtoja nostaa, ennenkuin oikeat asetukset löytyy.
Muovipuskurin kun alas pudottaa, niin koko kuva aika hyvin selviää.
Parikin kymmentä kertaa kun sen tekee, niin tuntuu ihan simppelihommalta.
Pakoputkesta sen verran, että kolmetuumainen, kahdella suurella vaimentimella mahtuu olemaan.
Varmaan suurempikin, jos on tarvetta.
Välijäähdytttimen max koko on käytännössä syylärin koko, eli suunnilleen 60X60.
Vähän muuutoksia joutuu tekemään keulaan.
Kiinalainen mid size voisi mahtua vielä "piiloonkin".
Turbon puolella on hiukan kiverämmät mutkat.
Tälle puolelle pitää saada putkeen liikkumavaraa, muuten irtoilevat jatkuvasti, mutta niin ne ne tekee muutenkin, kun ahtoja nostaa, ennenkuin oikeat asetukset löytyy.
Muovipuskurin kun alas pudottaa, niin koko kuva aika hyvin selviää.
Parikin kymmentä kertaa kun sen tekee, niin tuntuu ihan simppelihommalta.

Pakoputkesta sen verran, että kolmetuumainen, kahdella suurella vaimentimella mahtuu olemaan.
Varmaan suurempikin, jos on tarvetta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
oon aatellu tommosta..
http://www.ht-tune.com/tuoteimages/tuot ... 000156.jpg
500x160x90mm
- Kokonaisleveys 725mm
- Virtaus 780 CFM
- 2.5" lähdöt
- Valmistaja suosittelee tätä mallia max.550hv koneisiin
onko mitään vaikutusta vakio ahtimen + ohjelmoinnin kanssa, jollen nyt sitten saakaan hommattua sitä isompaa turboa jostain syystä (270cdi:n vakio ahdin).. vai kannattaako odottaa coolerin asennusta kunnes turbo on kiinni..
tarkoitin nuita ahtoputkia..
et kun ne tulee kuiteskin meneen vaihtoon kun ne on jotain v:n ilmapallokumia..?
pakoputkelle ei ilmeisesti tarvinu mitään tehdä näillä vireillä vielä..?
asennuskuvia kaivataan edelleen.. (tuikun topicissa olleet kuvat on nähty)
http://www.ht-tune.com/tuoteimages/tuot ... 000156.jpg
500x160x90mm
- Kokonaisleveys 725mm
- Virtaus 780 CFM
- 2.5" lähdöt
- Valmistaja suosittelee tätä mallia max.550hv koneisiin
onko mitään vaikutusta vakio ahtimen + ohjelmoinnin kanssa, jollen nyt sitten saakaan hommattua sitä isompaa turboa jostain syystä (270cdi:n vakio ahdin).. vai kannattaako odottaa coolerin asennusta kunnes turbo on kiinni..
tarkoitin nuita ahtoputkia..

pakoputkelle ei ilmeisesti tarvinu mitään tehdä näillä vireillä vielä..?
asennuskuvia kaivataan edelleen.. (tuikun topicissa olleet kuvat on nähty)
.
No, eihän tuo vielä kamalan suuri ole.
Enkä minäkään suosittelisi yli 550hv,n tehoille.
Muttta taitaa sopia entisen paikalle sinne puskurin alapuolelle, eli ei tarvi mitään tilantekoja, kiinnikkeet vaan.
On varmaan entistä parempi, vakio on itseasiassa aika huono.
Tehokysymykseen vastaaminen on vaikeaa.
Tai sillä lailla helppoa, että aivan varmasti antaa lisätehoa jo lastutetussakin moottorissa.
Ja on taatusti moottorin hyvinvoinnin kannalta hyvä.
Mutta se todentaminen rullilla on vaikeaa.
Mesen ohjelma siis alkaa vähentämään tehoa, kun ahtoilman lämpö tlittää sen ~50C tason.
Se on fakta.
Samoin se, että tuo taso selvästi ylitetään vakiolla coolerilla kesäkelissä hiukankin pidemmässä kiihdytyksessä, selvästi.
Eli teho varmasti tippuu.
Rullilla mittaus tapahtuu kevyellä kuormalla "optimiolosuhteissa", lyhyellä ajalla.
Eroa on siis käytännössä mahdoton saada näkyviin, vaikka sitä on.
Pitäisi olla jotenkin pidempiaikainen mittaus.
Mutta se cooleri siis estää sitä tehon pienenemistä, joka vääjäämättä muuten tulee, sekin on fakta.
Tämä, mitatun ja "todellisen" tehon ero on sitten suurimmillaan hiukkassuodattimella varustetuissa autoissa.
Niissä suurimmat "teholupaukset" kannattaa todellakin jättää omaan arvoonsa, koska ne eivät käytännön ajossa koskaan toteudu.
Niissä kun moottorin toimintaa on tarkkailemassa vieläkin enemmän antureita, joiden antaman tiedon perusteella sitten ohjelma säätelee sitä ruiskutusta ja palotapahtumaa oman mielensä mukaan.
Rullilla saadaan kevyellä kuormalla hyvät käyrät, jotka ei ikinä todetu käytännön elämässä.
Takaisin aiheeseen....
Pituus voi olla erittäinkin hyvä.
Syyläripaketin leveys sieltä alhaalta on luokkaa 75cm.
Eli ysikympin mutkat tuohon vaan päihin.
Parempi cooleri on ihan hyvä sijoitus.
Mutta sen kannattavuudesta en sano mitään.
Kannattavuus kun on ollut viime aikoina vähän kadoksissa näissä omissakin jutuissa.
Tehon kannalta, odotettavissa ei ole nuilla muutoksilla vielä mitään etua, vaikka miten avaraa pakoputkea suunnittelisi.
Kattien tyhjennys riittää.
Jos saisin ehdottaa...
Käy ensin Karalalla lastuttamassa auto.
Sitten omaan tahtiin vaihdat coolerin ja ahtimen ja käytät sen jälkeen uudestaan ohjelman muokkuulla.
Sittenpä olisi meille kaikille selvää tietoa siitä, mitä vaikutuksia ko. operaatiolla on ollut.
Luulisin, että 10-15hv etu voisi olla mahdollinen.
Lähemmäs kymmenkunta pitäisi tulla jo suuremmalla ahtimella pumppaushäviöiden pienentyessä.
Savunmuodostuksen pitäisi myös oleellisesti pienentyä.
No, eihän tuo vielä kamalan suuri ole.
Enkä minäkään suosittelisi yli 550hv,n tehoille.

Muttta taitaa sopia entisen paikalle sinne puskurin alapuolelle, eli ei tarvi mitään tilantekoja, kiinnikkeet vaan.
On varmaan entistä parempi, vakio on itseasiassa aika huono.
Tehokysymykseen vastaaminen on vaikeaa.
Tai sillä lailla helppoa, että aivan varmasti antaa lisätehoa jo lastutetussakin moottorissa.
Ja on taatusti moottorin hyvinvoinnin kannalta hyvä.
Mutta se todentaminen rullilla on vaikeaa.
Mesen ohjelma siis alkaa vähentämään tehoa, kun ahtoilman lämpö tlittää sen ~50C tason.
Se on fakta.
Samoin se, että tuo taso selvästi ylitetään vakiolla coolerilla kesäkelissä hiukankin pidemmässä kiihdytyksessä, selvästi.
Eli teho varmasti tippuu.
Rullilla mittaus tapahtuu kevyellä kuormalla "optimiolosuhteissa", lyhyellä ajalla.
Eroa on siis käytännössä mahdoton saada näkyviin, vaikka sitä on.
Pitäisi olla jotenkin pidempiaikainen mittaus.
Mutta se cooleri siis estää sitä tehon pienenemistä, joka vääjäämättä muuten tulee, sekin on fakta.
Tämä, mitatun ja "todellisen" tehon ero on sitten suurimmillaan hiukkassuodattimella varustetuissa autoissa.
Niissä suurimmat "teholupaukset" kannattaa todellakin jättää omaan arvoonsa, koska ne eivät käytännön ajossa koskaan toteudu.
Niissä kun moottorin toimintaa on tarkkailemassa vieläkin enemmän antureita, joiden antaman tiedon perusteella sitten ohjelma säätelee sitä ruiskutusta ja palotapahtumaa oman mielensä mukaan.
Rullilla saadaan kevyellä kuormalla hyvät käyrät, jotka ei ikinä todetu käytännön elämässä.
Takaisin aiheeseen....
Pituus voi olla erittäinkin hyvä.
Syyläripaketin leveys sieltä alhaalta on luokkaa 75cm.
Eli ysikympin mutkat tuohon vaan päihin.
Parempi cooleri on ihan hyvä sijoitus.
Mutta sen kannattavuudesta en sano mitään.
Kannattavuus kun on ollut viime aikoina vähän kadoksissa näissä omissakin jutuissa.
Tehon kannalta, odotettavissa ei ole nuilla muutoksilla vielä mitään etua, vaikka miten avaraa pakoputkea suunnittelisi.
Kattien tyhjennys riittää.
Jos saisin ehdottaa...
Käy ensin Karalalla lastuttamassa auto.
Sitten omaan tahtiin vaihdat coolerin ja ahtimen ja käytät sen jälkeen uudestaan ohjelman muokkuulla.
Sittenpä olisi meille kaikille selvää tietoa siitä, mitä vaikutuksia ko. operaatiolla on ollut.
Luulisin, että 10-15hv etu voisi olla mahdollinen.
Lähemmäs kymmenkunta pitäisi tulla jo suuremmalla ahtimella pumppaushäviöiden pienentyessä.
Savunmuodostuksen pitäisi myös oleellisesti pienentyä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
juu tuossa purin puskurin eilen pois ja mittailin paikkoja.. tuon pitäisi mahtua aika hyvinkin.. tilasinkin sen itseasiassa jo.. sitten vaan ahtoputkia vääntelemään..
niin kelläänkö ei ole kuvamateriaalia ahtoputkista..?
tossa pari kuvaa jos jotain kiinnostaa.. säästyypä ainakin puskurin irroittamiselta tutustumis mittailu tarkoituksessa..
orggis cooleri eestä
orggis coolerin oikee pääty
orggis cooleri vasen pääty
jotai NOIN mittoja:
orkkis kenno ~670x130x50mm
kenno päätyineen mutkineen ~930mm
puskuripalkista kennon alareunaan ~165
niin kelläänkö ei ole kuvamateriaalia ahtoputkista..?
tossa pari kuvaa jos jotain kiinnostaa.. säästyypä ainakin puskurin irroittamiselta tutustumis mittailu tarkoituksessa..
orggis cooleri eestä
orggis coolerin oikee pääty
orggis cooleri vasen pääty
jotai NOIN mittoja:
orkkis kenno ~670x130x50mm
kenno päätyineen mutkineen ~930mm
puskuripalkista kennon alareunaan ~165
Epäilen että toi mersun orkkis kenno on parempi jäähdytys teholtaan kun toi kiina kuuleri, jos meinaat vaihtaa kennon niin laita tuplasti isompi kun
alkuperäinen.
Minkätakia noita omia ei ahtoputkia voisi käyttää ?
alkuperäinen.
Minkätakia noita omia ei ahtoputkia voisi käyttää ?
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
.
Valitettavasti alkuperäinen cooleri on virikäyttöön soveltumaton.
Se selviää helposti ahtoilman lämpöjä seuraamalla.
Jo lastutetussa moottorissa päästään helposti yli 70C lämpöihin.
Jo aika kohtukokoinen tiputtaa ne sitten ~50c tasoon suuremmillakin ahdoilla, joka on hyväksyttävän- alaraja-taso.
Suurella pääseekin sitten tasoon, joka on muutaman asteen ulkoilman lämpöä suurempi, korkeimmillaan.
Minä olen käyttänyt alkuperäisiä hyväkseni.
Mutkittelukohdat on muuten kärsimystä tehdä itse.
Valitettavasti alkuperäinen cooleri on virikäyttöön soveltumaton.
Se selviää helposti ahtoilman lämpöjä seuraamalla.
Jo lastutetussa moottorissa päästään helposti yli 70C lämpöihin.
Jo aika kohtukokoinen tiputtaa ne sitten ~50c tasoon suuremmillakin ahdoilla, joka on hyväksyttävän- alaraja-taso.
Suurella pääseekin sitten tasoon, joka on muutaman asteen ulkoilman lämpöä suurempi, korkeimmillaan.
Minä olen käyttänyt alkuperäisiä hyväkseni.
Mutkittelukohdat on muuten kärsimystä tehdä itse.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
kyllä mikätahansa voittaa orggis vehkeet..!sunbeam kirjoitti:Epäilen että toi mersun orkkis kenno on parempi jäähdytys teholtaan kun toi kiina kuuleri, jos meinaat vaihtaa kennon niin laita tuplasti isompi kun
alkuperäinen.
Minkätakia noita omia ei ahtoputkia voisi käyttää ?
nuo originaali putket sattuu oleen kumia, joka venyy ja pullistelee =DD..
onhan siinäkin taas se pojatviihtyy juttu kuitenkin päällimmäisenä..
tuli tuossa hommattua ko cooleri ja 2,5' alumiiniputkea ja mutkia, ja silikoni mutkia ja kunnon lemmareita, jos vaikka tuossa keväällä sais pajotettua uudet putkistot.. voi kyl mennä muutama hermosauhu noita mutkia heppaillessa..
projektista lisää http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=63229
Re: välijäähdytin asiaa... w203
Itsellä lähtenyt tuo välijäähdyttimen oikea reuna irti itse lauhduttimesta.
Mahtaakohan sitä' saada takaisin esim. sialla tai jotenkin muuten patentoimalla.(väliaikaisesti)
Eli juurikin siitä kohdasta mistä nuo yleensä korkkavat.
Mahtaakohan sitä' saada takaisin esim. sialla tai jotenkin muuten patentoimalla.(väliaikaisesti)
Eli juurikin siitä kohdasta mistä nuo yleensä korkkavat.
MB S211
Kawasaki Z1000
Kawasaki Z1000
Re: välijäähdytin asiaa... w203
Eikö kellään ole korkannut tuo muovi pääty tuosta cuulerista?miksalo kirjoitti:Itsellä lähtenyt tuo välijäähdyttimen oikea reuna irti itse lauhduttimesta.
Mahtaakohan sitä' saada takaisin esim. sialla tai jotenkin muuten patentoimalla.(väliaikaisesti)
Eli juurikin siitä kohdasta mistä nuo yleensä korkkavat.
Koneena siis M111.
Huomenna olis tarkotus purkaa pois ja yrittää jotenkin patentoida se kiinni.
Tai sitten pelkkää putkea tilalle siksi aikaa että saa uuden IC:n tilalle.
MB S211
Kawasaki Z1000
Kawasaki Z1000
Re: välijäähdytin asiaa... w203
Mitä sitä vanhaa huonoa sinne rupee enään parsimaan, kun samalla vaivalla saa kerralla kuntoon. Muistan lukeneeni jostain, että jotain motonetin edullisia "kiinan" kuuleria tjms ovat käyttäneet. Oisko jopa suoraan heittämällä meneviä ja hieman isompia jotka vaativat vähän käsitöitä.
Samoilla mitoilla löytyi muualtakin, ja vastaus taitaa löytyä pikku vaivalla täältä muiltakin sivuilta, jos tuo on sitte lähellekkään sama kuin CDi malleissa.
Osa numeroa selvittämällä tuo hieman avautuu, tai käynti jossain kyseisissä liikkeessä joissa kuuleria on ns hyllytavarana--> Tai vain otat sen oman irti ja mukaan kyseisiin liikkeisiin vertailemaan mitä sieltä löytyy...
Samoilla mitoilla löytyi muualtakin, ja vastaus taitaa löytyä pikku vaivalla täältä muiltakin sivuilta, jos tuo on sitte lähellekkään sama kuin CDi malleissa.
Osa numeroa selvittämällä tuo hieman avautuu, tai käynti jossain kyseisissä liikkeessä joissa kuuleria on ns hyllytavarana--> Tai vain otat sen oman irti ja mukaan kyseisiin liikkeisiin vertailemaan mitä sieltä löytyy...
Re: välijäähdytin asiaa... w203
Vilkasin joo tuon motonetin valikoiman. Siellä 99€-160€ erillaisia lauhareita. Kyllä joo on mielessä tuo vaihto isompaan mutta on sen verran ahtaat tallipaikat että fixaan mielummin ulkona kuin ahtaassa tallissa.Eli nyt pitäisi laittaa suht pikaisesti talveksi kuntoon.
Ensi keväänä sitten isompaa lauharia ym. pientä rimmausta i.
Ensi keväänä sitten isompaa lauharia ym. pientä rimmausta i.
Viimeksi muokannut miksalo, Ke 14.11.2012 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB S211
Kawasaki Z1000
Kawasaki Z1000
Re: välijäähdytin asiaa... w203
Tänään oli cuuleri irti ja eihän se mitään vuotanut. Pääty tosissaan näytti alapuolelta katsottuna siltä että luulisi vuotavan.
Täytyy keväällä vaihtaa sinne uusi ennen kuin tuo korkkaa lopullisesti.
Täytyy keväällä vaihtaa sinne uusi ennen kuin tuo korkkaa lopullisesti.
MB S211
Kawasaki Z1000
Kawasaki Z1000
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
Re: välijäähdytin asiaa... w203
Olisiko kenelläkään tietoa kuinka vahva on w203 OM611 välijäähdyttimen putken ulkohalkaisija siitä metalliholkin päältä? 
Siis nimen omaan välijäähdyttimen puoleinen pää putkesta
Vai onko putket ns tasapaksuja, eli voisin mitata imusarjan"päästä" putken halkaisijan?
Purkamatta kun ei taida saada alapäästä putkea irti että saisi mitattua?
Hankalasti selostettu mutta toivottavasti joku tajusi

Siis nimen omaan välijäähdyttimen puoleinen pää putkesta

Vai onko putket ns tasapaksuja, eli voisin mitata imusarjan"päästä" putken halkaisijan?

Purkamatta kun ei taida saada alapäästä putkea irti että saisi mitattua?
Hankalasti selostettu mutta toivottavasti joku tajusi

- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: välijäähdytin asiaa... w203
Kumpi tulo vai lähtö?teinitähti kirjoitti:Olisiko kenelläkään tietoa kuinka vahva on w203 OM611 välijäähdyttimen putken ulkohalkaisija siitä metalliholkin päältä?
Siis nimen omaan välijäähdyttimen puoleinen pää putkesta![]()
Vai onko putket ns tasapaksuja, eli voisin mitata imusarjan"päästä" putken halkaisijan?![]()
Purkamatta kun ei taida saada alapäästä putkea irti että saisi mitattua?
Hankalasti selostettu mutta toivottavasti joku tajusi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
Re: välijäähdytin asiaa... w203
Molempien tulo että lähtö!
Onko ne erikokoiset?
(pohjustetaan vielä suunnitteilla laittaa parempi välijäähdytin, muttei ei kauheita putkimuutoksia)
Onko ne erikokoiset?

-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
Re: välijäähdytin asiaa... w203
Itselleni arvauksella vastaten...vahvistusta kaivataanteinitähti kirjoitti:Molempien tulo että lähtö!
Onko ne erikokoiset?(pohjustetaan vielä suunnitteilla laittaa parempi välijäähdytin, muttei ei kauheita putkimuutoksia)

Sisään meno on 60mm ja ulostulo on 50mm?
Ainakin netistä yksi löytämäni kuva oli tuollaisilla mitoilla, pitääpikö paikkaansa?
Eli jos ottaa alkuperäisen välijäähdyttimen pois niin autoon jää törröttämään putket joiden metalliosan päälle menee 60mm ja 50mm putket

Vai onko putki saman kokoinen mutta jäähdyttimen reikä kuristettu?


- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: välijäähdytin asiaa... w203
Cooleris on 65mm liitos(reikä) mihin menee ahtoletkussa oleva metalli klönttiteinitähti kirjoitti:Itselleni arvauksella vastaten...vahvistusta kaivataanteinitähti kirjoitti:Molempien tulo että lähtö!
Onko ne erikokoiset?(pohjustetaan vielä suunnitteilla laittaa parempi välijäähdytin, muttei ei kauheita putkimuutoksia)
![]()
Sisään meno on 60mm ja ulostulo on 50mm?
Ainakin netistä yksi löytämäni kuva oli tuollaisilla mitoilla, pitääpikö paikkaansa?
Eli jos ottaa alkuperäisen välijäähdyttimen pois niin autoon jää törröttämään putket joiden metalliosan päälle menee 60mm ja 50mm putket![]()
Vai onko putki saman kokoinen mutta jäähdyttimen reikä kuristettu?(näytti likeltä imusarjaa isommalta kuin 50mm)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
Re: välijäähdytin asiaa... w203
Kiittää ja kumartaa
Eli 65mm halkasijalla olevaa letkun pätkää tilaukseen

Eli 65mm halkasijalla olevaa letkun pätkää tilaukseen

- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: välijäähdytin asiaa... w203
taikka sitten se mettali klöntti pois puukolla siitä letkun päästä ja sitten sinne letkun sisään putkiteinitähti kirjoitti:Kiittää ja kumartaa![]()
Eli 65mm halkasijalla olevaa letkun pätkää tilaukseen

Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
Re: välijäähdytin asiaa... w203
Tämäkin kävi mielessä että hitsaa alumiini mutkat uuteen cooleriin ja suoraan alkuperäisiin.
Toisaalta ei raaskisi alkuperäisiä putkia veistellä jos jostain ihmeen syystä joutuu laittamaan alkuperäisen takaisin
Toisaalta ei raaskisi alkuperäisiä putkia veistellä jos jostain ihmeen syystä joutuu laittamaan alkuperäisen takaisin

Re: välijäähdytin asiaa... w203
Elikkäs tänään käytin tuota puskuria irti. Alkuperäset putket/letkut tosiaankin 60mm halkaisijalla.
Tossa Biltman coolerissa lähdöt siis 53mm. Laskeskelin että jos putkien väli olis 870mm, coolerin keskeltä mitattuna putkien loppupää 130mm ja sit jos putkien pää olis n.55mm niin sitten menis nätisti nuo vanhat letkut päälle. Meneekö toi alkuperänen ahtoletku vielä 50mm putken päälle ilman että vuotaa? 60mm putken päälle lsitto olis varmaa mahdotonta lähestulkoon?
Tossa Biltman coolerissa lähdöt siis 53mm. Laskeskelin että jos putkien väli olis 870mm, coolerin keskeltä mitattuna putkien loppupää 130mm ja sit jos putkien pää olis n.55mm niin sitten menis nätisti nuo vanhat letkut päälle. Meneekö toi alkuperänen ahtoletku vielä 50mm putken päälle ilman että vuotaa? 60mm putken päälle lsitto olis varmaa mahdotonta lähestulkoon?
________________
Näillä mennään mitä on.
MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Näillä mennään mitä on.
MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Re: välijäähdytin asiaa... w203
Voiko välijäähdyttimen maalata ihan perus spraylla mustaksi ilman että jäähdytysteho kärsii?
________________
Näillä mennään mitä on.
MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Näillä mennään mitä on.
MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: välijäähdytin asiaa... w203
Kaikki mitä siinä pinnassa on heikentää toimintaaosku1619 kirjoitti:Voiko välijäähdyttimen maalata ihan perus spraylla mustaksi ilman että jäähdytysteho kärsii?
(Myös se mitä siihen puhtaaseen alumiinin tulee jos ei maalaa)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: välijäähdytin asiaa... w203
CDI203 kirjoitti:Kaikki mitä siinä pinnassa on heikentää toimintaaosku1619 kirjoitti:Voiko välijäähdyttimen maalata ihan perus spraylla mustaksi ilman että jäähdytysteho kärsii?
(Myös se mitä siihen puhtaaseen alumiinin tulee jos ei maalaa)
Ilmeisesti ei kannata maalata siis ja kannattaa pitää cooleri puhtaana. Tietysti ötökkiä tulee mutta muistaa putsailla kerran vuoteen vaikkapa.
________________
Näillä mennään mitä on.
MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Näillä mennään mitä on.
MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Re: välijäähdytin asiaa... w203
Tuossa videossa mustaksi maalattu jäähdytin toimi selvästi paremmin kuin maalaamaton, kun ilmavirtausta ei ollut. Sen sijaan ilman virratessa jäähdytintä kohti (ehkä hieman sen läpikin) oli maalaamaton hieman parempi: lämpötilaero maalaamattomalla 100 astetta C ja maalatulla 97 astetta C.Eetyzk kirjoitti:Ikivanha viesti, mutta kun muuta asiaa etsimällä osui silmään.
Coolerit kannattaa maalata mustaksi.![]()
Testivideoo sen vaikutuksista:
https://www.youtube.com/watch?v=f1QL9veQaNg
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020