220D (OM604.910) jakopään ajoitus
220D (OM604.910) jakopään ajoitus
Nyt on joku aukko sivistyksessä. Pahoitteluni jo näin etukäteen, jos aihetta on jo sivuttu.
Mulla on kaksi konetta. Toinen -95 ja toinen -97 vuosimallia. Ensiksimainitussa löytyi jako helposti kampiakselin hihnapyörän YKK merkin ja imunokan käyttöpyörän kohdistusreiän avulla. Jälkimmäisessä ei satu ajoitusmerkki kampiakselin hihnapyörältä kohdalleen, vaikka imunokan käyttöpyörän kohdistusreikä olisikin kohdallaan. Heittoa on noin 1/3 kampiakselin kierrosta siten, että merkki jää sinne laturin tienoolle, kun nokkapyörän reikä on kohdistettuna.
Onko tässä nyt joku juttu, joka multa on jäänyt sisäistämättä? Molemmista olis tarkoitus pumppu irroittaa, mutta vähän vaikeaa on tässä jälkimmäisessä hakea 14JYKK kohtaa, kun ajoitus ei ole mielestäni siellä päinkään...
Molemmissa on sama 604 030 00 03 hihnapyörä, jossa on kiinteästi värinänvaimennin ja napa.
Mulla on kaksi konetta. Toinen -95 ja toinen -97 vuosimallia. Ensiksimainitussa löytyi jako helposti kampiakselin hihnapyörän YKK merkin ja imunokan käyttöpyörän kohdistusreiän avulla. Jälkimmäisessä ei satu ajoitusmerkki kampiakselin hihnapyörältä kohdalleen, vaikka imunokan käyttöpyörän kohdistusreikä olisikin kohdallaan. Heittoa on noin 1/3 kampiakselin kierrosta siten, että merkki jää sinne laturin tienoolle, kun nokkapyörän reikä on kohdistettuna.
Onko tässä nyt joku juttu, joka multa on jäänyt sisäistämättä? Molemmista olis tarkoitus pumppu irroittaa, mutta vähän vaikeaa on tässä jälkimmäisessä hakea 14JYKK kohtaa, kun ajoitus ei ole mielestäni siellä päinkään...
Molemmissa on sama 604 030 00 03 hihnapyörä, jossa on kiinteästi värinänvaimennin ja napa.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Re: 220D (OM604.910) jakopään ajoitus
Olet varmaan ottanut huomioon että kampura pyörähtää kaksi kierrosta kun nokka yhden.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 220D (OM604.910) jakopään ajoitus
Nyt on tämäkin kummallisuus ratkaistu. Oli tuo toinen hihnapyörä viallinen. Ajoitusmerkit ovat värinänvaimentimen limpussa ja syystä tai toisesta se on pyörähtänyt väärään asentoon. Mihinkään ei siis voi luottaa...
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Re: 220D (OM604.910) jakopään ajoitus
Kumpi oli, kiila hajonnut/kadonnut kampiakselilla vai vaimentimen kumiosuus irtonaisena ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 220D (OM604.910) jakopään ajoitus
Kiila oli virheetön. Kumiosakin oli päällisin puolin jämäkkä ja virheetön, mutta ei se muualta ole voinut antaa periksi. Minkäänlaisia elämisen merkkejä ei ollut havaittavissa (hihnapyörän takapinnassa suoria raitoja, jotka peräisin tihkuneesta stefasta). Toinen omituisuus tässä moottorissa oli ylimääräinen ajoituspiikki alipainepumpun alapuolella olevassa tyhjässä jakopäänkotelon porauksessa. Siihenkään ei kuitenkaan sattunut mikään merkki. Näissähän on se peltilevy ajoituksen vastamerkkinä ja siihen sattui tuo toinen hihnapyörä.
Tässä on vuoden uudempi pumppu, kuin auto. Tämäkin laitos uitettu joskus Saksasta, vanha taksi. Veikkaan, että tätä vehjettä on joskus laitellut kaveri, jolla on vähän karvaisemmat ranteet kuin mulla. Oisko pidetty joskus vastaan tuosta värinänvaimentimen limpusta ja siten päässyt kiepsahtamaan väärään asentoon...
Mulla on tarkoitus pistää pumput lihoiksi ja kasata niistä yksi toimiva. Harmiksi vaan ovat juuri eri versioita. Toisessa pitkä johto ja toisessa lyhyt. Menee vähän kolvailuhommiksikin.
Tässä on vuoden uudempi pumppu, kuin auto. Tämäkin laitos uitettu joskus Saksasta, vanha taksi. Veikkaan, että tätä vehjettä on joskus laitellut kaveri, jolla on vähän karvaisemmat ranteet kuin mulla. Oisko pidetty joskus vastaan tuosta värinänvaimentimen limpusta ja siten päässyt kiepsahtamaan väärään asentoon...
Mulla on tarkoitus pistää pumput lihoiksi ja kasata niistä yksi toimiva. Harmiksi vaan ovat juuri eri versioita. Toisessa pitkä johto ja toisessa lyhyt. Menee vähän kolvailuhommiksikin.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Re: 220D (OM604.910) jakopään ajoitus
Voiko tämä nyt olla jokin pakettiauton moottorin osia sisältä kokoelma. Niissähän ajoitusmerkki voi olla eri paikassa. Tosin silloin ero pitäisi olla juurikin kampiakselin hihnapyörässä ja niissä eri osakoodit.
Eli jos laitat hihinapyörien kiilauran samaan kohtaan niin astelukuasteikkko onkin eri kohdassa ? Esimerkiksi Viton OM601: hihnapyörä eroaa juuri noin tavallisesta 200d OM601:stä.
Eli jos laitat hihinapyörien kiilauran samaan kohtaan niin astelukuasteikkko onkin eri kohdassa ? Esimerkiksi Viton OM601: hihnapyörä eroaa juuri noin tavallisesta 200d OM601:stä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 220D (OM604.910) jakopään ajoitus
Juurikin näin on. Molemmat moottorit ovat melkein vierekkäin. Kummassakin kiilat ylöspäin ja imunokan hammaspyörän kohdistusreiät kohdakkain. Tuon varaosamoottorin (-95) hihnapyörän ennakkoasteikko täsmää molempien moottoreiden kampiakseleiden päässä, mutta tuon autossa kiinni olevan moottorin hihnapyörä ei kummassakaan moottorissa. Lisäksi korostettakoon, että kummassakin hihnapyörässä on sama koodi 604 030 00 03, joka on oikea varaosanumero. Eli kyllä siinä hihnapyörässä on vikaa.veskola kirjoitti:Eli jos laitat hihinapyörien kiilauran samaan kohtaan niin astelukuasteikkko onkin eri kohdassa ?
Kun aloitin tämän keskustelun, niin en vielä osannut epäillä hihnapyöriä, vaan epäilin omia tietojani. Koskaan aikaisemmin ei ole missään laitteessa tullut eteen vastaavaa, mutta jos näitä on olemassa yksi, niin ehkä se toinenkin sitten jossain... Ja tosiaan tuo pumppu on ollut joskus vaihdettu, joten olisi todella mielenkiintoista tietää, että minkälainen työmaa on ollut laittaa pumpun staattinen ajoitus edes sinnepäin.

Löytyykö muuten mistään helpolla tuohon Lucas Epic-pumppuun sisäistä sähkökytkentäkaaviota? Tässä kun on nyt kaksi variaatiota, niin kumpaakin on tinattu piirilevylle johdot eri järjestykseen...
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Re: 220D (OM604.910) jakopään ajoitus
Kun muutama vuosi sitten asiasta itse kyselin, niin Kuopiosta vastasivat noiden eri mallisten pumppujen ristiinnaittamiseen, että ei kuulemma onnistu.
Uskoin heitä, kun aika monta pumppua ovat korjanneet ja hankin käytössä ollutta vastaavan yksilön muualta ja myin sen vääränmallisen pois.
Luukaksesta on aika vähän kaavioita yleisesti tiedossa.
Uskoin heitä, kun aika monta pumppua ovat korjanneet ja hankin käytössä ollutta vastaavan yksilön muualta ja myin sen vääränmallisen pois.
Luukaksesta on aika vähän kaavioita yleisesti tiedossa.
Ex MB 16kpl, nyt nissan Leaf
Re: 220D (OM604.910) jakopään ajoitus
Näin minäkin asian muotoilisin, mikäli asiakastyöstä olisi kyse. Tuossa pumpussahan itsessään ei oikeastaan ole mitään älyä. Pelkkä piirikortti, joka yhdistää komponentit johtosarjaan. Haastetta tosin on, mutta niin pitääkin olla.Harri S kirjoitti:Kun muutama vuosi sitten asiasta itse kyselin, niin Kuopiosta vastasivat noiden eri mallisten pumppujen ristiinnaittamiseen, että ei kuulemma onnistu.
Näihin pumppuihin käy osin ristiin vaikka Pösön, Citikan, Fiatin jne. Epic-pumppujen osat...
Puolanpojilta löytyi helposti yksi sisäinen kytkentäkaavio nopealla googletuksella, mutta se ei ole MB:n johtojärjestyksellä. Siitä käy kuitenkin paljon ilmi pumpun sielunelämästä ja sen perusteella voin tehdä itse kytkentäkaavion.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Re: 220D (OM604.910) jakopään ajoitus
Tietysti on, mutta perussäädöt tuskin on samat eri merkkien välillä, tokko dieselpajat huvikseen noita valmiita pumppuja penkissä ajavat.
Sähköisiin juttuihin et penkissä voi vaikuttaa, mutta mekaanisiin kyllä ja niin kauan kuin mekaniikkaa on pelissä mukana, on perussäädöt tehtävä.
Mikä siitä pumpusta sitten on rikki, kun pitää koko mekaaninen osuus vaihtaa?
Jos vuotoja, niin nehän saa parhaiten kuntoon tiivistesarjalla.
Jos joku sähköosa on rikki, niin senhän voi ottaa ehjästä pumpusta.
Se, mikä karva menee minnekin selviää vanhasta pumpusta.
Eihän tuossa pumpussa ole käytännössä kuin viisi mankkuventtiiliä ja yksi anturi.
Jos sähköpuolen korjaus menis pelkällä sähkösarjan vaihdolla, niin kaikkihan näitä tekis, mutta kun ei tee...
Kyllä niitä Lucaksen Epic-kuvia itsellänikin on ja toimintaperiaate varsin hyvin tiedossa, mutta eipä ole vielä Mersun kuvia vastaan tullut.
Mutta toivottavasti saat pumppusi kuntoon ja vika korjausmetodit sitten muidenkin asian kanssa painivien tietoon.
Sähköisiin juttuihin et penkissä voi vaikuttaa, mutta mekaanisiin kyllä ja niin kauan kuin mekaniikkaa on pelissä mukana, on perussäädöt tehtävä.
Mikä siitä pumpusta sitten on rikki, kun pitää koko mekaaninen osuus vaihtaa?
Jos vuotoja, niin nehän saa parhaiten kuntoon tiivistesarjalla.
Jos joku sähköosa on rikki, niin senhän voi ottaa ehjästä pumpusta.
Se, mikä karva menee minnekin selviää vanhasta pumpusta.
Eihän tuossa pumpussa ole käytännössä kuin viisi mankkuventtiiliä ja yksi anturi.
Jos sähköpuolen korjaus menis pelkällä sähkösarjan vaihdolla, niin kaikkihan näitä tekis, mutta kun ei tee...
Kyllä niitä Lucaksen Epic-kuvia itsellänikin on ja toimintaperiaate varsin hyvin tiedossa, mutta eipä ole vielä Mersun kuvia vastaan tullut.
Mutta toivottavasti saat pumppusi kuntoon ja vika korjausmetodit sitten muidenkin asian kanssa painivien tietoon.
Ex MB 16kpl, nyt nissan Leaf