123 korisen 300d:n kulutus

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
vedis82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 10.11.2012 09:10

123 korisen 300d:n kulutus

Viesti Kirjoittaja vedis82 »

Kauhiasti haluttais hommata tollainen 123 korimallin 300d itselle käyttöautoksi. Mutta matkakulutus kiinnostaa kun tuo työmatka on kuitenkin päivässä yli 100km. Eli kaikki joilla vain on Tieto kulutuksesta niin tänne voisi tiedon jakaa. Ja mitä vaatii uudemman tekniikan vaihto tällaiseen. Sillä sais kulutusta pienemmäksi.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: 123 korisen 300d:n kulutus

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Nykyisessä kesäautossa kulutus ollut alhainen, sekalaisessa ajossa 7,5 l - 8,0 l /100 km. Ennätys ollut 6,2 l/100km mutta se olikin maantievauhdissa ja ihanne olosuhteissa. Ja mulla on 5-vaihteinen loota sitte koneen jatkona :) Edellinen käyttöauto vei pikkaisen enemmän, tais olla 8,0-8,5 l/100km. Siinäkin oli 5 vaihdetta mutta ajettiin vaihtelevissa olosuhteissa ja pumppu oli vakiosäädöissä. Monet luulee ihan turhaan että kulutus pyörii kympin nurkilla, saa kympinkin kulumaan kun on asuntovaunu tai täysi autotraileri perässä.

Merkittävän alennuksen kulutukseen saa vanhankin moottorin kanssa jos löytyy jostain 5-vaihdetta ja säädät/säädätät pumppuun pikkasen enemmän syöttöjä (ei tartte kiihdytellä yhtä kauan kuin vakiokuntoisella ja polttoainetta säästyy). Jos koko koneen laittaa kuitenkin vaihtoon ja haetaan merkittävää alennusta kulutukseen niin voi suosiolla ohittaa W124/201 rivipumppudieselit. Niiden asennus on helpohkoa mutta koneiden suurimmat parannukset ovat "läpivirtaavuus" ja ovat pikkasen kevyempiä, ei juurikaan muuta merkittävää. Ehkä sellasella saa vanhassa kopassa hyvällä tuurilla pudotettua litran tai puoltoista, onko se sitten tekniikanvaihdon arvoista?
vedis82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 10.11.2012 09:10

Re: 123 korisen 300d:n kulutus

Viesti Kirjoittaja vedis82 »

No toi 7.5l on ton 200d:n kulutukseen verraten paljon mutta ei lienee 124 300d:llä pääse juuri tuon 7.5l alle. Ku sellainen on ollu se toinen vaihtoehto. Mutta mites sitten tehot. Palio tossa vanhassa vitos koneessa on voimaa. Lisä tehot on tulevaisuuden suunnitelmissa mutta en haluais alkaa sitä oem 606 konetta hommaan. Jos nyt ei sitten tipahda halvalla jostain nokan eteen. Että pumppu rempalla ja turbolla ois tarkoitus pärjätä.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: 123 korisen 300d:n kulutus

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Ittellä ei ole ollu 124 300D:tä mutta tutuilla on. OM603 on kaksi tehoversiota: 109hp /185Nm ja 113hp/191Nm. Keskikulutus W124 kopassa seittemän litran nurkilla sekalaisessa ajossa, nuukapihit kehuneet Esson baarissa että on joskus päässy myötätuulessa tasasella maantiellä viidelläkin litralla. Eli sen litran tai kaksi voi "ehkä" säästää.

Vanhaa vitoskonetta eli OM617 tehty kahtena eri tehoversiona, 80hp ja 88hp (172Nm/2400rpm). Lisäksi ollut tehtaan turboversio jonka mallimerkintä on OM617A (125hp/4250RPM 250Nm/2400RPM). Jos pelkistä heposista puhutaan niin pelkällä pumpun säädöllä voi hyvästä OM617 saada n.100...110 heppaa. Ahtimen kanssa voi päästä jo sitten ihan toisiin teholukemiin mutta vaparikone ei aivan kaikkea kestä. Turvallinen raja on siinä ~120hp minkä yli ei kannata paljoa haaveilla ja paineet joutuu pitään maltillisen alhaisina, suositellaan myös painemittareita, lämpömittareita ja välijäähdytintä. Aika monimutkainen viritys muutamankymmenen hepan vuoksi. Se onkin sitte eri juttu jos ei harmita/kiinnosta että kone kilahtaa. Jos niin onnellisesti sattuu että osuu kohdille tehtaan turboversio OM617A niin sillä pääseekin jo kuuhun ilman pelkoa että hajoaa heti!

Muistetaan vielä että kun on enemmän löylyttänny vanhaa konetta niin sen vaikeempi voi olla päästötestien läpäisy katsastuksessa. Sitte ruuvaa syöttöä pienemmäksi tai tankkaa eri ainetta. Itte olen huomannu monena vuotena että paras katsastusdieseli on Nesteen kallein (nyt Pro diesel). Jossain menee virittämisen ja säästämisen raja, kun tarpeeksi rankasti virittää niin löpöä kuluukin enemmän kuin lähtökohdassa!

Joskus opiskeluaikoina tehtiin autojen suorituskykylaskelmia ja sitä varten kerättiin paljon tietoja. Niistä kävi ilmi että W123 kopassa on huomattavan suuri ilmanvastuskerroin 0,42 kun taas W124 kopassa se on 0,29. Laskelmista sitten saikin selville ilmanvastuksen voittamiseen hukatun tehon (kasvaa eksponentiaalisesti vauhdin lisääntyessä). Jos on tarkoitus tosi halvalla päästä liikkumaan niin W123 ei ole paras mahdollinen auto, vaikka siihen laittais minkä koneen tahansa pellin alle. Jos kuitenkin vielä pitäydyt siinä niin otappa viskokytkintuuletin pois ja korvaa se termostaattiohjatulla sähköfkeltillä, sillä säästää heti jotain 0,2-0,4l/100km. :)
vedis82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 10.11.2012 09:10

Re: 123 korisen 300d:n kulutus

Viesti Kirjoittaja vedis82 »

Ohho nyt tuli juuri sitä Tietoa mitä kaipasinkin :) kiitokset tästä. Kyllähän se selvää on ettei vanhalla pääse samoihin kulutuksiin mitä uudella mutta se fiilis antaa paljon anteeksi :) Onko siinä turbo koneessa muuten eroa kuin sisuskalujen kestävyys. Eli onko vaparista mahdollista rakentaa yhtä kestävä sisuskaluja vaihtamalla. Puristus suhteessakin lie eroa.
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Re: 123 korisen 300d:n kulutus

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Itse ajanut aikanaan motaria tre-iittala väliä, sekä ehkä noin 30% kaupunkiajoa, jolloin keskikulutus oli 8,5l/100. Auto oli 300d vm. 82 5-vaihteisella manuaalilla.
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: 123 korisen 300d:n kulutus

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

vedis82 kirjoitti:Ohho nyt tuli juuri sitä Tietoa mitä kaipasinkin :) kiitokset tästä. Kyllähän se selvää on ettei vanhalla pääse samoihin kulutuksiin mitä uudella mutta se fiilis antaa paljon anteeksi :) Onko siinä turbo koneessa muuten eroa kuin sisuskalujen kestävyys. Eli onko vaparista mahdollista rakentaa yhtä kestävä sisuskaluja vaihtamalla. Puristus suhteessakin lie eroa.
On teoriassa mahdollista rakentaa vaparista turbokone mutta onko siinä järkeä kun valmiitakin koneita löytyy? Äkkiseltään muistettuna erot on seuraavat: männät, mäntien öljyjäähdytys ruutat (ei tarvita vaparissa), mäntien öljyjäähdytys ruuttien kanavat (lohkossa), venttiilit (turbossa natrium täytteiset), ruiskutuspumppukin (mutta vaparin pumppu käy myös turbokoneeseen. Jossain säädöissä kuten venttiilinvälykset ja ruiskutusennakko on myös eroja.

Unohtuipa eilen että 124 pellin alta on löytynny 2.5TD ja 3.0TD. En nyt tiedä speksejä tarkemmin mutta noista vaihtoehdoista 2.5TD:n teho/painosuhde on erinomainen.

Ootko muuten käynny jo autoja kattelemassa? Ihan mihin tahansa katiskaan ei mitään em. muutoksia kannata tehä. Tän ikäsissä autoissa korin kunto on kaikista tärkein, sit harmittaa kun on tekniikkaan pistänny aikaa ja vaivaa ja huomaa että on lattiat kadonnu.
vedis82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 10.11.2012 09:10

Re: 123 korisen 300d:n kulutus

Viesti Kirjoittaja vedis82 »

Joo on noitten romujen kanssa tullu touhuttua sen verran jo että osaan kattoo onko auto mätä vai ei ja sekään mikään ongelma oo. Hitsauskone on ollu aina kovalla käytöllä :) toi 123 kori ollu pitkään jo hankinta listalla ja syksyllä menee tossa 200d:ssä leima vanhaksi ja sitä en jaksa alkaa hitsaan ja apsitkin on paskana. Sen arvoinen romu jo että sama antaa pojalle peltoautoksi :) kuitenkin 846000km ny mittarissa ja lisää tulee kokoajan. 250, 300 ollu tosta 124 kopasta mitä oon katellu mut toi vanhempi kori vain on niiiin hieno :) Kilsoja tulee n.40tkm vuodessa niin se litrakin satkulla vaikuttaa vuodessa paljon.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: 123 korisen 300d:n kulutus

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Vasta tuli käytyä kuopion ikean/rauhalahden keikka W123 300DA farkulla. Ainetta kului 54l ja 604km, vauhti oli suht tasaista mutta jatkuvasti sakkorajalla eli noin 10km/h yli rajoitusten. Omassa autossani näemmä 105 mittarin mukaan on 117 todellista navigaattorin mukaan, sai siinä ekat 200km ihmetellä ettämiks kaikki ajaa noin hiljaa aina alle rajoitusten :lol: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 123 korisen 300d:n kulutus

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos kohtuu halvalla pitäis rakentaa w123, niin ehkäpä juurikin se 602 turbo motti vois olla ihanteellinen. moottori on halpa investointi ja selvästi tehokkaampi, kun 617 vapari. eikä sen naittaminen tonne koppaankaan luulis olevan mikään amerikan temppu? ja jos siitä sitten vielä haluaa parannella kulkupuolta ja tehoja, niin 7mm tappinen pumppu, cooleri ja joku pikkasen isompi turbo. samaten se viskoflekti mäkeen ja sähkönen tilalle.

noista 123 korisista autoista ei ole omaa kokemusta oikein ollenkaan, mutta 124 farkkukorissa mulla oli toi 5 pyttynen 2,5 turbokone isoilla tapeilla, coolerilla ja isolla turbolla. sen kulutus ei ainakaan päätä huimannu, kun korkeimmillaankin se oli siellä 8 tuntumassa, vaikka anto lenkkariakin. matka-ajossa meni 7 pintaan. kuitenkin aika painava auto ja tehoja n300. en pitäny pahana.

nyt vastaava moottori om602 2,5 DT pienessä korissa ihan vakio kuosissaan kuluttaa jatkuvasti sen 8, tai ylitte. kyllä se koneen hengityksen parantaminen vaan auttaa. tollanen pieni vakio turbo tuntuu toimivan vaan pakokaasujarruna, kun ajetaan matkaa. turha siellä täysiä paineita on olla sillon, kun kaasua ei paineta paljoa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: 123 korisen 300d:n kulutus

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Olis ihan mielenkiintoista verrata nuita kulutuksia W123 kopassa uudemman ja vanhemman tekniikan kesken, 124 dieselit kuluttaa vähemmän mutta olis mielenkiintosta verrata että minkäverran itse moottori tuohon vaikuttaa. W123sen haittapuolia kulutuksen suhteen korkea ilmanvastus sekä se että niissä ei oo yleensä 5v laatikkoa 300D koneen kaverina, toki sekin verottaa itse moottorin taloudellisuutta että nuo W123:sen dieselit ovat todella järeää tekoa joka taas hukkaa polttoainetta. Muutaman osan punnitsin kun oma 617A oli levällään: kampiakseli 24kg, vauhtipyörä manuaali 17kg, värinänvaimennin joku 5kg hihnapyörineen, mäntiä ja kankia en punninnut mut nekin painaa varmasti reilusti :lol: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3196
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 123 korisen 300d:n kulutus

Viesti Kirjoittaja Hage »

Löysin wanhan topikin missä keskusteltiin kanssa tuosta kulutuksesta:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=15154" onclick="window.open(this.href);return false;

Näitä keskusteluita W123 dieselin kulutuksesta seuraan mielelläni kun on itelläkin hankinnassa tommonen kohtapuolin (kunhan saadaan tärkeämmät asiat tehtyä ensin) niin pystyy helposti laskemaan kuinka paljon säästää ajella tommosella kuin M104 lankulla.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 123 korisen 300d:n kulutus

Viesti Kirjoittaja dealer »

123 300D kulutus lienee luokkaa 8-10 litraa sadalle.
Matka-ajossa, siis yhdellä reissulla mitaten pelkässä matka-ajossa, päästään varmaankin seiskalla alkavaan lukemaan. Muistelen että omalla 300D Langillakin käytiin joku reissu 7,5 keskikulutuksella - siinä oli 5-vaihteinen vaihteisto ja kierrokset kohtuulliset 100 vauhdissa.
Kuutosella alkavaankin saattanee päästä, mutta useimmiten niistä kuulee henkilöiltä joiden 123:a koskevat kirjoitukset on havaittu hieman ... no, puolueellisiksi :mrgreen:
wiimax.fi
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 123 korisen 300d:n kulutus

Viesti Kirjoittaja Junnu »

No jaa... Itellä oli joskus käyttöautona W123 300D. Siihen oli täydellinen koneremontti tehty ennen mulle tuloa. ajettu alle 100 tkm. sillä sen jälkeen. Kolariautona ostin ja 18v. kloppina sen kuntoon naputtelin. Olihan kyyti silloin juhlavaa.
Mutta siis asiaan. Naumasen ronkkima pumppu (myös ajoittama). Suuttimissa oli eri kärjet. Onko W124:n kärjissä enemmän reikiä?? Suuttimet oli myös Naumasen tekemät.

Joskus tuli tutkittua, että ennakkoa siinä koneessa oli suht. paljon vrt. vastaava vakio. Vaikka ennakko oli runsas... Pirun pehmeästi se kone pyöri muihin vastaaviin verrattuna ja myös veti hyvin (muihin vastaaviin verrattuna).
Kulutus oli kohtuullinen. Koskaan ei alle 7:mään mennyt, muttei yli 8,2 syönyt.
Se ajo ei ollut mitenkään nättiä. Normaalin liikenteen mukana ajeltiin... ja liikennevaloista pedaali pohjassa lähettiin.

Jaahas. Samainen W123 on mulla telakalla. Maalarille se kohta menee. Varmaankin ensi kesänä taas tiellä, mutta koneeksi päätyy OM617A. Ihan vaan siitä syystä että tykkään tuosta koneesta. Sinne pellin alle kuuluu tornimoottori.

W124, 300D sedani kulkee vastaavassa ajossa n. 7 l/100 km tietämillä. Automaatilla tosin. Se on mun ex- käyttöauto kanssa, mutta W123:n jälkeen telakalle päätyy. (nyt seisoo toimettomana pihassa). Aattelin sinne pellin alle OM613:n työntää... Mutta visio se vaan...

Mutta niin: Tässä on spekuloitu vanhaa korimallia, johon vaihtaa uudempi tekniikkaa. Mainio idea se on kerrassaan. Jos halvalla haluaa ajaa.
Jos uudempaa tekniikkaa asentaa... niin... OM617.... OM603... ja OM606 ovat samaa kammiotekniikkaa.
Mitä järkeä? Tekniikka ei juurikaan muutu miksikään? Ensimmäinen askel nykyaikaan olisi OM613. Siinä on tietyt haasteet toki.
Jos halvalla oikeasti aluaa ajaa... niin koska nähdään W123 + OM611???

Ei tuo mikään ameriikan temppu ole. W201:een se on jo naitettu. Sanosin että 180 hevosvoimaa ja pieni ominaiskulutus, niin alkaa jo vanhakin koppa liikkua. Kohta alan jo itse miettiä W123.n modernisointia astetta uudemmalla koneella. Eikä nyt puhuta mistään kammio jutuista.
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: 123 korisen 300d:n kulutus

Viesti Kirjoittaja Wade »

Semmoiset 80tkm on kokemusta W123 300D:stä 5-lovisella Getragilla ja se siemaili sellasta 7,5-8,5 l/100 km normaaliajossa. Jos oli paljon nurkkapyöritystä niin lähemmäs ysiä ja joskus raportoinkin ajaneeni tripin ympäri yhdellä tankillisella (65 l vakiotankki ja piripintaan laskettuna otti ehkä 68l) Tehtaan lupaushan on 7,0l/100 km ajettaessa 90km/h. On siis täyttä totta. Tuolloin on paras vääntö 2400 kierrosta ja aika pienellä siis menee.

Ois muuten joutilaana tuo 5-v Getrag, auton vois saada kaupan päälle, jos tarjoaisi. Koppa huono, mutta hyvä aski ja kone. YV:tä voipi laittaa, jos joku kiinnostuu... :wave:
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
pekkovee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ti 06.12.2011 20:13
Paikkakunta: Mäntsälä P

Re: 123 korisen 300d:n kulutus

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Tuohon ajatukseen OM611 kone 123 seen löyhästi littyen, mulla on rojektina OM613 kone 123 ssa, tavoitteena ei niinkään kulutus vaan savuton suorituskykyinen wanhus. Maantietestit on vielä tulevaisuutta, mutta tuskin enempiä vie kuin ykskään alkup moottori. Vikatilassakin suorituskykyinen :lol:

Löytyy naapuriforumilta projektiosiosta, päivitykset hiukan laahaa todellisuudesta.
Levannon We(l)ho

------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
JaniH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 12.01.2008 12:49
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Re: 123 korisen 300d:n kulutus

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Siihen että mitä kuluttaa vaikuttaa muunmuuassa perävälitys aika paljon, jos normi vakiokuntoinen 300D nelivaihteisella lootalla niin normaalisti ajellen ehkä 8 paikkeille on mahdollisuus päästä rauhallisella kaasujalalla, pihistellen ehkä allekkin. Ittelä pari 300D:tä ollu niin 8-10 kulutuksilla niillä on päässyt. 240D on aavistuksen taloudellisempi vaihtoehto, sellaisella pässyt jopa 6,5 paikkeille mutta normaalisti 7-8 välillä. 220D vei kympin ajoi miten ajoi ja missä ajoi. 200D:stä ei ole kokemuksia W123 korissa. Nurkka-ajossa lie kaikki W123:set vievän sen kympin. W124 menee samalla kaavalla että keskimmäinen moottori on samalla taloudellisin, 3 kpl ollut 200D:tä niin 6,2 ollut alhaisin kulutus pitkällä matkalla (autolla oli ajettu alle 350 tkm) ja normaalisti nuilla pääsi 6,5-7,5 kerran oli lainassa 300D automaatti niin aika tarkkaan 8 otti maantieajossa, manuaalina nuo kuuluvat vievän sen 7-8. Isäukolla oli 250D muutaman vuoden niin oli ajanut sillä 5,5-6 pitkillä matkoilla ja varmasti rauhallisella ajotavalla.

Kyllähän nuita kulutuksia saa pienennettyä esimerkiksi harvemmalla perällä, 5v-laatikolla, isommilla renkailla yms.
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 123 korisen 300d:n kulutus

Viesti Kirjoittaja Junnu »

pekkovee kirjoitti:Tuohon ajatukseen OM611 kone 123 seen löyhästi littyen, mulla on rojektina OM613 kone 123 ssa, tavoitteena ei niinkään kulutus vaan savuton suorituskykyinen wanhus. Maantietestit on vielä tulevaisuutta, mutta tuskin enempiä vie kuin ykskään alkup moottori. Vikatilassakin suorituskykyinen :lol:

Löytyy naapuriforumilta projektiosiosta, päivitykset hiukan laahaa todellisuudesta.
... Itellä visio W124:stä oikealla kuningasmoottorilla... Eli OM613:lla.
Sen verran mielenkiintoinen juttu, että pitkästäaikaa naapuriin ;)
Vastaa Viestiin