W211 rengasmelun pienentäminen?
W211 rengasmelun pienentäminen?
Onko kukaan saanut w211 (-08)rengasmelua pienemmäksi, myös kitkoilla aivan kaamea jyrinä peräkontin suunnalta.
Arvelen, että kun vararenkaan kotelot muuttuivat muovikaukaloksi, saatiin tieäänet kumisemaan sisälle jo hitaissa nopeuksissa. Puran ja kokoan auton kesällä uudelleen, ainakin lokareitten ja verhouksien osalta ja yritän saada jotain järkevää aikaan. Vinkkejä otetaan vastaan. Renkaina Pirelli P7.
Arvelen, että kun vararenkaan kotelot muuttuivat muovikaukaloksi, saatiin tieäänet kumisemaan sisälle jo hitaissa nopeuksissa. Puran ja kokoan auton kesällä uudelleen, ainakin lokareitten ja verhouksien osalta ja yritän saada jotain järkevää aikaan. Vinkkejä otetaan vastaan. Renkaina Pirelli P7.
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Sama kiinnostaos täälläkin, ihan kaamea tuo jyrinä. Meteliä alkaa tulla jo muutamankympin vauhdissa, ja ääni on todella rasittava maantienopeuksissa. Talvirenkaat oli hampaille kuluneet 225/55R16 Hakkapeliitta 4:t, ja luulin melun johtuvan niistä, mutta ostamani käytetyt, vähän kuluneet 245/45R17 Michelin Primacy HP:t jyristää melkeinpä kovemmin... Ei voi olla todellista, että E:ssä joutuu kärsimään huomattavasti kovemmista rengasäänistä kuin samanikäisessä, isompivanteisessa Audi A6:ssa. Verrokiksi äänten kovuudelle voisin laittaa sen, että mielestäni Alfa 156 SW 18" vanteilla oli Mersua hiljaisempi.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Joo, olen ajanut desibelimittarin kanssa tästä johtuen autoja ja uusi e on yhtä meluista kuin tämä -08 ja audi a6 farkku -09 jopa 6db kovempi jyrinä, hiljaisin uusi 520 bmw, mutta ero on vain 1db. suurin ongelma on tuo nastojen raapima asfaltti, mutta varmaan 90-luvun s-mersu olis aivan tunnoton asfaltille. Hiljaisin auto rengasmeluilta on ollut vm 2000 passatti, joka kulki kuin sukksillaan ja siellä on vararenkaan kotelo paksua peltiä. Olen ihmetellyt tavaratilan sivuverhoilujen ohuutta, vain 3mm pahvia ja kymmensenttinen lätkä vaimennusbitumia keskellä, pyörän kotelot on verhoiltu 10mm eristeellä,mutta nuo ei riitä. Sitä en tiedä tuleeko ääni koriäänenä kovien puslien kautta, vai suorana äänenä. Kun poistin tavaratilan pohjan ja vararengaskotelo tyhjänä, oli meteli aivan huima ja sävy oli sama jyrinä, joten sieltä tulee jotain. Olisko alustamassa suojaus muovipohjassa apu, sekin pitää selvittää.
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Sillekin. Ja kiitos tuplalasien, myös ohiajavien autojen äänille. Eihän tuolla tavalla tietysti näinä kvartaalitalouden aikoina autoja rakenneta.riq kirjoitti:Jvarmaan 90-luvun s-mersu olis aivan tunnoton asfaltille.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
tietysti renkaiden malli ja koko vaikuttaa. Pyöränkotelot voi vaimentaa ite jollain siihen tarkotetulla äänieristematolla,peräkontin vaimennus auttaa varmasti myös. Bitumi ei vaimenna muuta kuin resonointiääniä peltien värinästä.
W210 E320cdi
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Farkku: Itse laitoin Anti-Noisea purkki per pyöränkotelo ja muovit takaisin. Lisäksi se piilokomeron pohja massattu samalla aineella ja kivenisku/muovipanssari takaisin päälle.
Vaikutti jonkin verran takaa kuuluviin ääniin mutta edelleen on melkoisen äänekäs 17 tuuman 245 renkailla. Vararenkaana talvirengas ja se minikompura litkuineen ja muovikoteloineen poistettu. Seuraavana ajatuksena sen em.muovilevyn vaimennus joka taaimmaisen auton alla.
Vaikutti jonkin verran takaa kuuluviin ääniin mutta edelleen on melkoisen äänekäs 17 tuuman 245 renkailla. Vararenkaana talvirengas ja se minikompura litkuineen ja muovikoteloineen poistettu. Seuraavana ajatuksena sen em.muovilevyn vaimennus joka taaimmaisen auton alla.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Ei se desibelimäärä kerro kuinka auto meluaa omaan korvaan, vaan se että melutaajuus on saatu sellaiselle alueelle että se ei häiritse ihmiskorvaa. Bmw on onnistunut tässä jo vuosikymmeniä.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Ja taajuuksista pahin taitaa olla 250hz....Miehen puheäänen taajuus on 100 ja naisen 200...270w210 kirjoitti:Ei se desibelimäärä kerro kuinka auto meluaa omaan korvaan, vaan se että melutaajuus on saatu sellaiselle alueelle että se ei häiritse ihmiskorvaa. Bmw on onnistunut tässä jo vuosikymmeniä.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Niin, onnistuihan se Mersukin ennen. W123, W124, W126, W140, W210 on kaikki huomattavasti hiljaisemman oloisia kuin W211. Osa varmasti myös mittarilla mitattuna.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Joku voisi mittailla noita autoja taajuuskaistoittain ilman A-painotusta niin olisi enemmän informaatiota auton melusta...
Siitä sais enemmän osviittaa mikä on ongelmakohta...
Tässä kuvatus ihmisen kuulokäyrästä... Eli vaikka kahden auton kabiinin desibeliarvot olisivat samat voi toisen auton kokea paljon hiljaisemmaksi.

Siitä sais enemmän osviittaa mikä on ongelmakohta...
Tässä kuvatus ihmisen kuulokäyrästä... Eli vaikka kahden auton kabiinin desibeliarvot olisivat samat voi toisen auton kokea paljon hiljaisemmaksi.

Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Kävin vertailun vuoksi ajamassa uuden a6 3.0tdi, jossa oli lähes normaalit 225/55 renkaat. Sama ongelma tuli esiin karkealla asfaltilla kuten muillakin merkeillä, uudella asfaltilla meni kuin sukkasillaan,kuten oma mesekin. Ei sitä osata eikä haluta tehdä suomen teille hiljaista kulkupeliä. Kun kerkeen teen ainakin lokareitten "hiljentämisen". Tosin teen sen siten , että poistan eristeitä ja kuuntelen mikä vaikuttaa eniten ja paneudun siihen ja sen parantamiseen.
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Nyt purettu kaikki verhoilut peräkontin puolelta, ero oli mitättömän pieni, peitin myös kokeeksi räppänät,joista ilma pääsee ulos, ei vaikutusta. Joten peräkontin sisäpuolta eristämällä ei saa jyrinää pois. Vielä olis se ulkolokareitten purku. Siitä sitten myöhemmin.
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Itse vaimensin -03 220cdi:n kaikki ovet tuplakerroksella vibroplastia ja spleen-solumattoa päälle. Samoin takapenkin alunen tuplapeitolla ja solumatto päälle. Korvakuulolla ei mitään vaikutusta ajomeluun. Ovet menivät kyllä kiinni Mersumaisella jymähdysellä ja mid-bassotoisto oli napakampi. Takakontin meinasin myös vaimentaa mutta eipä tuosta näytä olevan hyötyä.
Nyt alla on facelift -06 280cdi ja samanlainen mölypesä tuokin on.
Nyt alla on facelift -06 280cdi ja samanlainen mölypesä tuokin on.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Löytyi kuin yllättäen parannus keino mölyn pienentämiseen. Kuljetin peräkontissa metalliputkia, noin 40kg ja kontti oli aika täynnä. Kaikki kumu hävisi ja ero oli huomattava, niin moottoritiellä ja varsinkin 50km/h nopeudessa. Eli kontti vahvistaa kaikki pienet tieäänet. Nyt vaan mietin, mitä kautta lähden painimaan ongelman kanssa. Onko kyseessä vain metallin paino, joka teki jotain, vain ihan puhtaasti kaikupohjan pieneminen?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 369
- Liittynyt: La 05.12.2009 13:33
- Paikkakunta: Kuopio
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?

Viimeksi muokannut risto e420, To 27.06.2013 08:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
laita styroksipaali kontiin ja koita 

W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Jokos tähän on löytynyt ratkaisuja? Itse ajattelin vaihtaa ainakin takakelkan puslat ja moottorin sekä vaihteiston tukikumit. Pakko tuota ääntä on jollain hiljaisemmaksi saada. Tuntuu, että ainakin osa äänistä tulee tulipellin läpi pyöräkotelon kohdalta, voisi yrittää sillekin alueelle laittaa lisävaimennusta. Renkaina on nyt kolmas sarja menossa, ja aina vain meluaa. Nyt alla syksyllä ostetut 205/60R16 Continental Conti Ice Contact 3:t.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Meillä taloudessa S211 ja W211. Tuo farkku tuli aikoinaan Saksasta ja se ruostesuojattiin samoin tein. Sedani, jonka hankin talviautoksi, on "massaamaton". Meinasin saada slaagin, kun laitoin nastarenkaat alle. Melutaso on korvakuulolla huomattavasti suurempi, kuin tuossa farkussa, vaikka farkun pitäisi olla "melukkaampi". Voisiko meteliä pienentää massaamalla rengaskotelot ulkoa päin?
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Mulla on vito ilman väliseinää ja näillä meidän kartellivalmisteisilla teillä on meteli älytön. Vaan puhallusvillapaaleja kuljetettuani, huomasin ratkaisun meteliongelmaan. Ei muuta kun villapaali farmarinne takakonttiin, niin johan hiljenee. Painaakin merkittävästi vähemmän kuin vibroplastiikit, eikä ole hinnankiroissakaan. Selluvilla ei edes ärsytä.
Vitossa huomasin hyödyllisemmäksi kuljettaa paksua patjaa ja peittoa. Voi sitten ottaa nokoset, kun siltä tuntuu.
Vitossa huomasin hyödyllisemmäksi kuljettaa paksua patjaa ja peittoa. Voi sitten ottaa nokoset, kun siltä tuntuu.
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Kuulostaa siltä, että ongelma ei ole niinkään itse peltipintojen ääneneristys vaan pehmeiden ääntäimevien materiaalien puute auton sisätiloissa. Sisusta tehty kovista materiaaleista joista ääni heijastuu ja syntyy seisovia aaltoja tietyillä taajuuksilla jotka sitten kuulostaa kuminalta.
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Itsellä ongelma on näköjään ikääntyneet puslat. Vaihdoin tänään narinanivelen toiselle puolelle, ja jo silläkin oli selkeä vaikutus rengasmeluun, vaikka vanhakaan ei ollut mitenkään pahasti väljä. Huomasin myös, että matkustajanpuoleinen takakelkan etutyyny oli tullut tiensä päähän, se tuli noin sentin muita tyynyjä ulommas takakelkasta. Kun vaihdan narinanivelen toiselle puolelle, niin vaihdan nuo etutyynyt samalla. Eiköhän tämä tästä parane!
Voi muuten yhden nivelen vaihdossa mennä moni asia pieleen. Ensinnäkin, kaikki pultit oli aivan jumissa ja ruosteessa. Ei yhdessäkään autossa ole aiemmin ollut noin tiukalla, vaikka autoja on ollut vajaa parikymmentä.
Pelkäsin tosissani, että avaimet hajoaa, kun 80cm jatkovarrella väänsin niin paljon kuin jaksoin. Lopulta aukesi, kun pajavasaralla hakkasi vielä avaimen varteen. Melko paljon tuntuu 14mm pultti kestävän.
No, olin päästellyt starilla paineet palkeista, ja ihmettelin, miksi ne tuntui vieläkin kovilta ja vänkäsivät vastaan. Syy löytyi kompurasta, kompuran poistoventtiili ilmeisesti jumissa. No, kompuralta letku irti ja uudestaan starilla paineet pois, ja johan pelitti.
Ja sitten hajosi vanha luottohallitunkki.
Mäntää painava vivusto antautui. No, pikapikaa alkuperäistä parempi patentti tilalle, ja hommat pääsi jatkumaan.
Kaikkine kommelluksineen hommaan meni neljä tuntia, mutta kun kaikki menee nappiin, hommasta suoriutuu alle kahden tunnin. Tuo narinanivelen vaihto on ihan nätti homma alumiinitukivarteen, kunhan sen tekee vaan huolella. Itse pyöritin ja nitkutin irroitusöljyn kanssa toisen puoliskon irti, ja toisesta puoliskosta painoin puslan prässillä pois. Uusi pusla sitten prässillä toiseen puoliskoon, ja sopivien vastinten puutteessa puristin paketin kasaan varovasti ruuvipenkissä muutaman sopivan palikan kera. Ainakaan minä en saanut minkäänlaista välystä aikaiseksi tuohon, paketti pyöri juuri sen verran notkeammin, kuin rasvan kera asennetun nivelen olettaakin pyörivän. Eli jämäkkä paketti tuli. Säästihän siinä muutaman satasen!
Edit: Ja paljonkohan lie ääniin vaikutti, kun kalibroin takajousituksen? 10mm matalla se näytti alun perin starin mukaan olevan. Nollaan säädettynä näyttääkin linjakkaammalta, enää ei perä roiku.
Voi muuten yhden nivelen vaihdossa mennä moni asia pieleen. Ensinnäkin, kaikki pultit oli aivan jumissa ja ruosteessa. Ei yhdessäkään autossa ole aiemmin ollut noin tiukalla, vaikka autoja on ollut vajaa parikymmentä.

No, olin päästellyt starilla paineet palkeista, ja ihmettelin, miksi ne tuntui vieläkin kovilta ja vänkäsivät vastaan. Syy löytyi kompurasta, kompuran poistoventtiili ilmeisesti jumissa. No, kompuralta letku irti ja uudestaan starilla paineet pois, ja johan pelitti.

Ja sitten hajosi vanha luottohallitunkki.

Kaikkine kommelluksineen hommaan meni neljä tuntia, mutta kun kaikki menee nappiin, hommasta suoriutuu alle kahden tunnin. Tuo narinanivelen vaihto on ihan nätti homma alumiinitukivarteen, kunhan sen tekee vaan huolella. Itse pyöritin ja nitkutin irroitusöljyn kanssa toisen puoliskon irti, ja toisesta puoliskosta painoin puslan prässillä pois. Uusi pusla sitten prässillä toiseen puoliskoon, ja sopivien vastinten puutteessa puristin paketin kasaan varovasti ruuvipenkissä muutaman sopivan palikan kera. Ainakaan minä en saanut minkäänlaista välystä aikaiseksi tuohon, paketti pyöri juuri sen verran notkeammin, kuin rasvan kera asennetun nivelen olettaakin pyörivän. Eli jämäkkä paketti tuli. Säästihän siinä muutaman satasen!
Edit: Ja paljonkohan lie ääniin vaikutti, kun kalibroin takajousituksen? 10mm matalla se näytti alun perin starin mukaan olevan. Nollaan säädettynä näyttääkin linjakkaammalta, enää ei perä roiku.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Mietin aikoinaan pyöräkoteloiden massaausta ulkoa päin ja ajattelin että, siihen pitäisi saada jotain karvapintaa.... nyt vaihtui auto w212 ja poistui melu ongelmat ja yllätys yllätys, lokareiden ulkopinta tehty karvaiseksi
. alusta äänia ei ole juurikaan tuossa w212:ssa, joten jospa jotain on opittu vuosien varrella. Jatkakaa keskustelua, aloittaja poistuu tämän tiimoilta, kiitos kaikille mielenkiinnosta.

Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Neljä tuntia sitten tulin 200km reissulta, ja edelleen soi korvissa
Mutta ehkäpä tuo vian lähde löytyi. Eilen siivosin autoa vähän perusteellisemmpin, ja kurkkasin sitten takakontin sivumuovien alle. Vaimennusvillat oli nätisti paikoillaan, mutta villan alla olevat vaimennusmatot oli täysin kovettuneet ja hapristuneet, ja liimauksistaan irronneet. Kurkin sitten vähän muuallekin, niin esimerkiksi takapenkkien alla oleva vaimennusmatto oli niin hapristunutta, että kevyt kosketus sai (pellistä irronneen) levyn murenemaan. Pitääpä ottaa tuo työn alle kevään mittaan, laitellaan joka paikkaan uudet vaimennusmatot.

Mutta ehkäpä tuo vian lähde löytyi. Eilen siivosin autoa vähän perusteellisemmpin, ja kurkkasin sitten takakontin sivumuovien alle. Vaimennusvillat oli nätisti paikoillaan, mutta villan alla olevat vaimennusmatot oli täysin kovettuneet ja hapristuneet, ja liimauksistaan irronneet. Kurkin sitten vähän muuallekin, niin esimerkiksi takapenkkien alla oleva vaimennusmatto oli niin hapristunutta, että kevyt kosketus sai (pellistä irronneen) levyn murenemaan. Pitääpä ottaa tuo työn alle kevään mittaan, laitellaan joka paikkaan uudet vaimennusmatot.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Päivitellääs tätäkin.
Eli kontin pohja, sivut, takapenkin alus, sekä etumatkustajien lattiat on nyt vaimennettu STP Black Gold -vaimennusmatolla. Jotain vaikutusta sillä oli, osa takaa kuuluvista äänistä väheni ja etujalkatiloista mitattu melu pieneni 3-4dBA. Kuitenkaan korvien korkeudelta mitattu melu ei käytännössä pienentynyt yhtään.
Meluahan riittää, mittaustuloksia:
Karkea asfaltti, 100km/h
72dBA/90dBC
Sileä asfaltti, 100km/h
70dBA/85dBC
Moottoritie, karkea, 107km/h
72dBA/92dBC
Mittasin tänään takapenkkiläisten melua, ja se on järkiään 3-4dBA pienempi. Takapenkillä meno tuntuukin paljon hiljaisemmalta. Lieneeköhän tuolla tulipellissä joku iso reikä, josta ääni kulkeutuu? Rattiakselin kumi narisi aiemmin, ja on selkeästi väljä, mutta näyttää muuten ehjältä. Kuulemma etu-SAMin takana on iso, vanulla peitetty reikä, pitää sitäkin metsästää.
EDIT:
TM:n mittauksia aiheesta, 100km/h, etu/taka, dBA:
Mercedes-Benz E280 A 64/64
Mercedes-Benz E200K A (2005) 64/64
Mercedes-Benz E270 CDI T 65/67
Mercedes-Benz E220 CDI (2002) 66/67
Eli kontin pohja, sivut, takapenkin alus, sekä etumatkustajien lattiat on nyt vaimennettu STP Black Gold -vaimennusmatolla. Jotain vaikutusta sillä oli, osa takaa kuuluvista äänistä väheni ja etujalkatiloista mitattu melu pieneni 3-4dBA. Kuitenkaan korvien korkeudelta mitattu melu ei käytännössä pienentynyt yhtään.
Meluahan riittää, mittaustuloksia:
Karkea asfaltti, 100km/h
72dBA/90dBC
Sileä asfaltti, 100km/h
70dBA/85dBC
Moottoritie, karkea, 107km/h
72dBA/92dBC
Mittasin tänään takapenkkiläisten melua, ja se on järkiään 3-4dBA pienempi. Takapenkillä meno tuntuukin paljon hiljaisemmalta. Lieneeköhän tuolla tulipellissä joku iso reikä, josta ääni kulkeutuu? Rattiakselin kumi narisi aiemmin, ja on selkeästi väljä, mutta näyttää muuten ehjältä. Kuulemma etu-SAMin takana on iso, vanulla peitetty reikä, pitää sitäkin metsästää.
EDIT:
TM:n mittauksia aiheesta, 100km/h, etu/taka, dBA:
Mercedes-Benz E280 A 64/64
Mercedes-Benz E200K A (2005) 64/64
Mercedes-Benz E270 CDI T 65/67
Mercedes-Benz E220 CDI (2002) 66/67
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Onko mitään esim tm:n vertailua w211 sisämelusta muunmerkkisiin? Ennakko-odotuksiin nähden (premium??) omaankin korvaan kuulostaa sisämelu kovemmalta mitä ennalta kuvittelin. Vai onko se vain mielikuvituksen tuotetta. 16" vakiorengastus alla.
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Nostellaan saman keskustelun jatkoksi tällanen kysymys. Olen ihmetellyt välillä hyvin erilaisia kommentteja w211 / S211 melutasosta. Itsellä facelift mallinen S211 ja olen pitänyt hyvinkin hiljaisena autona, paremmalla asfaltilla tuntuu varsinkin että menee todella hiljaa. Heikommallakin aika hiljaa eikä pitkässä matkassa ole melu väsyttänyt ollenkaan, kuten monella muulla autolla. Nastoja ei ole tosin tullut käytettyä.
Lisävarustelistausta kun lueskelin niin silmiin tarttui "J52 ADDITIONAL CODE FOR DAMPING MAT". Itsellä on ainakin takapyörien kaarien päällä sisäpuolella pehmeää vaimennusvillaa/mattoa ja sen päällä jonkunlainen kumieriste. Vähän joka paikasta tuntuu löytyvän myös eristemareriaaleja kun purkaa paneeleja. Onko tuo J52 tosiaan jokin erillinen optio ollut jolla äänieristystä / vaimennusta on parannettu, jota ei kaikista löydy? Mietin että voiko sen takia olla sisämelusta niin erilaiset kokemukset ihmisillä, jos osa on lähtöjään paremmin eristetty / vaimennettu?
Lisävarustelistausta kun lueskelin niin silmiin tarttui "J52 ADDITIONAL CODE FOR DAMPING MAT". Itsellä on ainakin takapyörien kaarien päällä sisäpuolella pehmeää vaimennusvillaa/mattoa ja sen päällä jonkunlainen kumieriste. Vähän joka paikasta tuntuu löytyvän myös eristemareriaaleja kun purkaa paneeleja. Onko tuo J52 tosiaan jokin erillinen optio ollut jolla äänieristystä / vaimennusta on parannettu, jota ei kaikista löydy? Mietin että voiko sen takia olla sisämelusta niin erilaiset kokemukset ihmisillä, jos osa on lähtöjään paremmin eristetty / vaimennettu?
Viimeksi muokannut Balanced, La 16.07.2022 16:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Tämä on mielenkiintoinen aihe.Muistan lukeneeni valituksia W211 ja W212 rengasmeluista,mutta myös jonkin verran päinvastaisia arvioita.Näistä foorumin jutuista kuten myös esim.TM:n muinaisesta kokeesta voinee tehdä lohduttoman päätelmän,että omatoiminen lisäeristys harvoin tuo merkittäviä tuloksia.Kallista ja työlästäkin. Ensimmäinen keino lie renkaitten vaihtaminen orkkiskoon kitkoihin.Kertokaahan te,jotka olette mielestänne onnistuneet selvästi parantamaan autonne äänimaailmaa.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Minulla on ollut muutaman vuoden -04 270cdi farkku.
Siinä on ollut mm. Altenzo 19" kesärenkaat (ei hiljainen), Linglong 18" kesärenkaat (melko hiljainen, tällä hetkellä kesärengastuksena), 16" nastarenkaita, merkkiä en muista (ei hiljaiset) ja nyt toinen sarja menossa Linglong kitkarenkaita(äänetön).
Rengasmelusta ei taatusti ole pahaa sanottavaa tuossa autossa noilla kitkoilla, oli sula tai jäinen tie.
Siinä on ollut mm. Altenzo 19" kesärenkaat (ei hiljainen), Linglong 18" kesärenkaat (melko hiljainen, tällä hetkellä kesärengastuksena), 16" nastarenkaita, merkkiä en muista (ei hiljaiset) ja nyt toinen sarja menossa Linglong kitkarenkaita(äänetön).
Rengasmelusta ei taatusti ole pahaa sanottavaa tuossa autossa noilla kitkoilla, oli sula tai jäinen tie.
wiimax.fi
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Tuosta itse eristämisestä, itsellä oli taannoin kolmoskoppanen Mondeo farmarina. Kulki pienellä mutta melua oli kyllä kabiinissa. Otin harrastuksen kannalta ja eristelin enimmäkseen stp:n butyylituotteita käyttäen kontin, takarenkaiden kaarien päälliset, takapenkin alusen, jalkatiloja osin ja etuovet ainakin. Kyllähän se vaimeni jonkin verran lähtökohtaan nähden, joka oli kohtuu heikko. Melusta jäi jäljelle enemmän matalampia taajuuksia, joka lisäsi mukavuutta hieman. Hifit soi myös paremmin kun ovipaneelit tiivistelin myös. Mutta joitakin satasia siihen harrasteluun sai muistaakseni kulumaan ja ne olisi varmasti ollut järkevämpää säästää hiljaisemman auton hankintaan. Vertailukohtana että sitä aiemmin ajelin Saab 9-5 Aerolla, joka oli varsin hiljainen eikä yhtään sen kalliimpi ostaa kuin Mondeo, mitä nyt kalliimpi ylläpitää kyllä.
Eli oma kokemus oli että jos jostain syystä haluaa pitää nimenomaan tiettyä autoa, jossa melua nyt vaan on paljon, niin kyllähän sitä voi vaimentaa. Parhaan lopputuloksen saanee kun vie johonkin firmaan purettavaksi ja joka nurkka vaimennettavaksi. Mutta jos pohtii diy vaimentelun ja auton vaihdon välillä yhtään niin luulen että kannattavampaa on suunnitella jälkimmäistä.
Eli oma kokemus oli että jos jostain syystä haluaa pitää nimenomaan tiettyä autoa, jossa melua nyt vaan on paljon, niin kyllähän sitä voi vaimentaa. Parhaan lopputuloksen saanee kun vie johonkin firmaan purettavaksi ja joka nurkka vaimennettavaksi. Mutta jos pohtii diy vaimentelun ja auton vaihdon välillä yhtään niin luulen että kannattavampaa on suunnitella jälkimmäistä.
Re: W211 rengasmelun pienentäminen?
Tuossa kun nyt tuli asia puheeksi niin rempasin eilen illalla omastani kontin pohjan pahvit irti ihan vaan kattoakseni että miltä äänieristys siellä näyttää. Pyörän kaarissa ja sivuissa ylempänä sitä tehtaan eristystä/vaimennusta on näkynyt, mutta kun tuo varapyöräkotelo on monesti jonkinlainen mölypesä niin asia kiinnosti.
Pohjalla oli jonkinlainen bitumivaimennus ilmeisesti ja jotain pieniä lätkiä tasaisilla pinnoilla muuten, mutta paljon peltiä paljaana. Kävin Motonetistä paketin CTK premium 2.2mm paksua butyyli-alumiinimattoa ja kiinnittelin sen peltipinnoille mihin sai. Pohjassa oli reikä joka näytti veden poistolle niin sen jätin auki.
Konttipahvin alle butyylin päälle ja tuohon ylemmille "tasoille" leikkasin palat raskasmattohuopaa ja takapenkin alle butyyliä myös, ei tosin kaikkea peittäen. Siinä kolmen aikaan aamulla olikin kontti taas kasassa ja koeajon aika. Kyllähän se tuntu entisestään hiljentyneen, vähän samanlainen fiilis kuin vaihtaisi uudemmat renkaat alle ja on taas vähän hiljasempaa. Sillä erotuksella että nyt on edelleen kuitenkin samat leveähköt 4-5mm pintaan kuluneet kumit alla. Täytyy keksiä vielä mihin laittaa loput viis levyä, kymmenisen kappaletta tuohon meni.
Muistan kun pidin aiemmin Saab 9-5 farkkua niin siinä oli kontti katettu hauskasti sellasella jämäkällä taittuvalla katteella. Jos sen jätti pois niin melu lisääntyi selvästi. Mietin että voisi huvikseen kokeilla jotain jämäkämpää kontin suoja-alustaa tähänkin esim. tukevammasta kumista, jos sellasta järkihintaan löytyy jostain. Isona yhtenäisenä pintana kontin päällä sillä voisi jotain merkitystä olla jos massaa olisi jonkin verran. Nyt on suojana vaan kuramatosta leikattu siivu. Jos olisi alkuperäinen kuminen / muovinen matto (?) niin sellaiseen pystyisi tietysti kiinnittää lisämassaa myös.
Pohjalla oli jonkinlainen bitumivaimennus ilmeisesti ja jotain pieniä lätkiä tasaisilla pinnoilla muuten, mutta paljon peltiä paljaana. Kävin Motonetistä paketin CTK premium 2.2mm paksua butyyli-alumiinimattoa ja kiinnittelin sen peltipinnoille mihin sai. Pohjassa oli reikä joka näytti veden poistolle niin sen jätin auki.
Konttipahvin alle butyylin päälle ja tuohon ylemmille "tasoille" leikkasin palat raskasmattohuopaa ja takapenkin alle butyyliä myös, ei tosin kaikkea peittäen. Siinä kolmen aikaan aamulla olikin kontti taas kasassa ja koeajon aika. Kyllähän se tuntu entisestään hiljentyneen, vähän samanlainen fiilis kuin vaihtaisi uudemmat renkaat alle ja on taas vähän hiljasempaa. Sillä erotuksella että nyt on edelleen kuitenkin samat leveähköt 4-5mm pintaan kuluneet kumit alla. Täytyy keksiä vielä mihin laittaa loput viis levyä, kymmenisen kappaletta tuohon meni.
Muistan kun pidin aiemmin Saab 9-5 farkkua niin siinä oli kontti katettu hauskasti sellasella jämäkällä taittuvalla katteella. Jos sen jätti pois niin melu lisääntyi selvästi. Mietin että voisi huvikseen kokeilla jotain jämäkämpää kontin suoja-alustaa tähänkin esim. tukevammasta kumista, jos sellasta järkihintaan löytyy jostain. Isona yhtenäisenä pintana kontin päällä sillä voisi jotain merkitystä olla jos massaa olisi jonkin verran. Nyt on suojana vaan kuramatosta leikattu siivu. Jos olisi alkuperäinen kuminen / muovinen matto (?) niin sellaiseen pystyisi tietysti kiinnittää lisämassaa myös.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.