Hei
olisi yksinkertainen kysymys, missä heti alkuun pahoittelen, etten hirveästi autotekniikasta ymmärrä, alla on mun ensimmäinen auto, eli jotkut tekniset termit on vielä vähän hakusessa.
Irrottelin tuossa takapyörät etsiäkseni syytä ajossa välillä esiintyneeseen kalinaan, ja tutkiskelin tuota kaikkea mikä paljastuu takapyörien alta. Etsin kohtia, mitkä olisivat voineet hangata tai hakata metallia metallia vasten. En löytänyt mitään oireisiin sopivaa, eli panin pyörät takaisin. Se kalina sitten hävisi itsestään sillä, kun vain irrotin pyörät ja laitoin takaisin. Hassua. Katsotaan, palaako oireet.
Siinä kuitenkin löysin kohdan missä huomasin jotain kulumista, tai liikkeestä/ hankauksesta kiillottunutta pintaa, alla kuva oikean puolen takapyörän ripustuksesta. Vasemmalla puolella näytti samanlaiselta. Kuvan laatua pahoittelen, tuossa ei ollut saatavilla muu kuin kurppainen kännykamera, toivottavasti saatte kuvasta jotain selvää.
Eli ihan uteliaisuuttani, kuuluuko tuon kohdan olla noin liikkuva, että näkyy kiillotettu metalli, vai tarviiko tehdä jotain? Miten vakavaa?
Auto siis W124 200D vm. 1985, edellisistä rempoista ei tietoa.
W124 200D takapään ripustuksesta kysymys
W124 200D takapään ripustuksesta kysymys
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- W124 200D 1985
- W124 250D 1995
- W124 250D 1995
Re: W124 200D takapään ripustuksesta kysymys
Moi!
... ja tervetuloa foorumille.
Ensiksi tuosta kuvasta - kyseessä on takakelkan etummainen kumityyny. Ei sen kuulu varsinaisesti olla sellainen, että se metallinen runko tulee näkyviin kumin sisältä autoa nostettaessa tunkilla. Eli mitä ilmeisimmin se on epäkunnossa. Se on erittäin tyypillinen vika näissä autoissa, kun kilometreja kertyy. Sen vaihtaminen ei kuitenkaan ole mitenkään erityisen vaikea homma, ja osa maksaa muutaman kympin, eli mistään kovin kauhistuttavasta jutusta ei siinä mielessä ole kysymys. Ei myöskään siinä mielessä, että kyllä se tuommoisenaankin toimii, eikä liene mitenkään vaarallinen. Sen sijaan ajettavuuden ja ajomukavuuden kannalta ne kyllä kannattaa vaihtaa. Kun nuo ovat ehjät, niin vähemmän kuuluu kumahtavia ääniä esim. vaihteiden vaihtamisen yhteydessä ja auto menee paremmin suoraan.
Sitten siitä kolinasta... Eihän pyörä ollut niin löysällä, että vanne olisi päässyt kolisemaan napaa vasten? Onko ääni säännöllinen nopeuden mukaan tihenevä? Silloin voisi olla mahdollista, että pulttien (tai yhden pultin) sisäpäät ovat hanganneet heti navan takana jarrulevyn sisällä oleviin käsijarrukenkiin. Sen näkee kyllä siitä pultista, jos se on napsuttanut, koska se pää tapaa kiillottua. Tietysti, ei tuon pitäisi poistua pyörän irrotuksella, mutta on se mahdollista sekin. Esim. niin, että pultit olisivat nyt kireämmällä kuin aiemmin tai että vanteessa joku pultinreikä päästää pultin muita reikiä syvemmälle, ja siinä kohdassa sattui aiemmin olemaan pari milliä lyhyempi pultti tms.
... ja tervetuloa foorumille.

Ensiksi tuosta kuvasta - kyseessä on takakelkan etummainen kumityyny. Ei sen kuulu varsinaisesti olla sellainen, että se metallinen runko tulee näkyviin kumin sisältä autoa nostettaessa tunkilla. Eli mitä ilmeisimmin se on epäkunnossa. Se on erittäin tyypillinen vika näissä autoissa, kun kilometreja kertyy. Sen vaihtaminen ei kuitenkaan ole mitenkään erityisen vaikea homma, ja osa maksaa muutaman kympin, eli mistään kovin kauhistuttavasta jutusta ei siinä mielessä ole kysymys. Ei myöskään siinä mielessä, että kyllä se tuommoisenaankin toimii, eikä liene mitenkään vaarallinen. Sen sijaan ajettavuuden ja ajomukavuuden kannalta ne kyllä kannattaa vaihtaa. Kun nuo ovat ehjät, niin vähemmän kuuluu kumahtavia ääniä esim. vaihteiden vaihtamisen yhteydessä ja auto menee paremmin suoraan.
Sitten siitä kolinasta... Eihän pyörä ollut niin löysällä, että vanne olisi päässyt kolisemaan napaa vasten? Onko ääni säännöllinen nopeuden mukaan tihenevä? Silloin voisi olla mahdollista, että pulttien (tai yhden pultin) sisäpäät ovat hanganneet heti navan takana jarrulevyn sisällä oleviin käsijarrukenkiin. Sen näkee kyllä siitä pultista, jos se on napsuttanut, koska se pää tapaa kiillottua. Tietysti, ei tuon pitäisi poistua pyörän irrotuksella, mutta on se mahdollista sekin. Esim. niin, että pultit olisivat nyt kireämmällä kuin aiemmin tai että vanteessa joku pultinreikä päästää pultin muita reikiä syvemmälle, ja siinä kohdassa sattui aiemmin olemaan pari milliä lyhyempi pultti tms.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 200D takapään ripustuksesta kysymys
Niin joo, sen verran vielä, että tuo kuvassa näkyvä rikkinäinen osa on sama kuin tämä:
http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... /28038/810
Parempana pidetty versio samasta osasta on hydraulinen (eli tuossa kumityynyssä on öljyä täytteenä) - molemmat kumityynyt ja ruuvit ja aluslevyt about 50€.
http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... /28037/810
Itselläni on lähinnä hyviä kokemuksia KL-Varaosista ja heidän myymistään tuotteista, joten uskallan omasta puolestani suositella kyseistä liikettä.
http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... /28038/810
Parempana pidetty versio samasta osasta on hydraulinen (eli tuossa kumityynyssä on öljyä täytteenä) - molemmat kumityynyt ja ruuvit ja aluslevyt about 50€.
http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... /28037/810
Itselläni on lähinnä hyviä kokemuksia KL-Varaosista ja heidän myymistään tuotteista, joten uskallan omasta puolestani suositella kyseistä liikettä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Re: W124 200D takapään ripustuksesta kysymys
KL:hän myy lähestulkoo orkkis osaa tai ainakin siihen suuntaan.
Hyvä liike ja monesti myös se edullisin.
Hyvä liike ja monesti myös se edullisin.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter