
Tasonsäätöiskareiden toiminta?
Tasonsäätöiskareiden toiminta?
Miten ne oikein toimii? Meinaa pomppia tuo perä ihan mahottomasti. Oiskohan siinä ne iskarit kökkönä vai onko tiedossa jotain muuta joka aiheuttaisi kyseisen ongelman? Olen kokeillu säätää sitä persettä korkealle ja matalalle ja eiku pomppii vaan 

Ilmeisesti on kyseessä w124 sedan?
Tuolla on asiaa farkun hydr. tasonsäädöstä=>http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... o/taso.doc
Kai nuo samat osat löytyy sedanistakin.
Vai onkohan kyseessä joku ilmatoiminen jälkiasennusmalli?
Tuolla on asiaa farkun hydr. tasonsäädöstä=>http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... o/taso.doc
Kai nuo samat osat löytyy sedanistakin.
Vai onkohan kyseessä joku ilmatoiminen jälkiasennusmalli?
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
sedanissa niiden sijainnista ei ole tietoa.. mutta kyllä ne sieltä auton pohjasta taka-akselin läheltä varmasti löytyy.. farkussa ne on takakontissa heti takapenkin selkänojan takana pohja verhouksen alla... ainaki mulla
niitä painesäiliöitähän varmasti löytyy lähes joka varaosaliikkeestä.. mutta ainaki kl-varaosa ja veho... eikä muistaakseni ole kauhean kalliitakaan...

..mutta jos vika on Hydromat -systeemin iskareissa niin korjaamistouhu tulee todella kalliiksi; yhden iskarin hinta on KLssä muistaakseni 400 €. Tosin taitaa Venetmäkikin niit uusina m yydä..
Vaan eip vaihtoehtoakaan ole, itse vaihdatin Hydromat -systeemin tilalle tavan iskarit ja voi helvata miten voi huono olla mersu ajaa!
Vaan eip vaihtoehtoakaan ole, itse vaihdatin Hydromat -systeemin tilalle tavan iskarit ja voi helvata miten voi huono olla mersu ajaa!
Re: Tasonsäätöiskareiden toiminta?
Ei kai tuollaista vikaa voi tulla muuten kun öljyt on järjestelmästä loppu jos se on tosiaan Mersun oma Nivomat järjestelmä. (Sedanissahan niitä on harvoin)pasic kirjoitti:Miten ne oikein toimii? Meinaa pomppia tuo perä ihan mahottomasti. Oiskohan siinä ne iskarit kökkönä vai onko tiedossa jotain muuta joka aiheuttaisi kyseisen ongelman? Olen kokeillu säätää sitä persettä korkealle ja matalalle ja eiku pomppii vaan
Jos paineakkujen kalvo on rikki tai kaasunpaineet karanneet menee iskunvaimentaja tönköksi l. on kui umpirautaa.
Kiitti tuosta jutusta, oli tosi hyvä. Just samanlaiset murikat löytyy tuosta mun sedanistakin. Tuossa jutussa oli mainittu että hydr öljyt tulisi vaihtaa 100 tuhannen välein. Ite en oo vaihtanu ikinä ja oon ajanu 200 tuhatta km. Se perän säätö toimii loistavasti mutta iskunvaimennus ei toimi ollenkaan. peräkoukkuun nousee seisomaan ja sit hyppää nopeesti pois ni jää keikkumaan. Eikö sen pitäisi pysähtyä välittömästi eikä jäädä pompottamaan?Jani kirjoitti:Ilmeisesti on kyseessä w124 sedan?
Tuolla on asiaa farkun hydr. tasonsäädöstä=>http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... o/taso.doc
Kai nuo samat osat löytyy sedanistakin.
Vai onkohan kyseessä joku ilmatoiminen jälkiasennusmalli?
Ei pitäisi jäädä böljäämään!pasic kirjoitti:Kiitti tuosta jutusta, oli tosi hyvä. Just samanlaiset murikat löytyy tuosta mun sedanistakin. Tuossa jutussa oli mainittu että hydr öljyt tulisi vaihtaa 100 tuhannen välein. Ite en oo vaihtanu ikinä ja oon ajanu 200 tuhatta km. Se perän säätö toimii loistavasti mutta iskunvaimennus ei toimi ollenkaan. peräkoukkuun nousee seisomaan ja sit hyppää nopeesti pois ni jää keikkumaan. Eikö sen pitäisi pysähtyä välittömästi eikä jäädä pompottamaan?
Paljonko tuolla on kaikkiaan ajettu? Ei nimittäin 200.000 pitäisi olla vielä matka eikä mikään.
Tarkaista myös, että systeemissä on tarpeeksi nestettä. Jos noihin tolppiin kulkee ilmaa, niin todennäköisesti menettävät tehonsa. Pumppu on moniurahihnalla keskimmäisenä ylhäällä venttiilikopan päässä, letkuja seuraamalla löytyy hydraulinesteen säiliö..
Se systeemi on muuten itseilmaava, että ei muuta kuin kone käyntiin...
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Ajettu on 230.000. Kyllä siellä säiliössä öljyä oli (aika tummaa ja löysää kylläkin). Onko siinä iskarissa erikseen iskunvaimentaja ja se hydraulisylinteri joka säätää korkeutta vai hoituuko kumpikin samassa putkessa? Aika rankkoja kysymyksiä tulee mut alkaa huumori loppua tuon pomputuksen kanssajorma-k kirjoitti:pasic kirjoitti:
Ei pitäisi jäädä böljäämään!
Paljonko tuolla on kaikkiaan ajettu? Ei nimittäin 200.000 pitäisi olla vielä matka eikä mikään.
Tarkaista myös, että systeemissä on tarpeeksi nestettä. Jos noihin tolppiin kulkee ilmaa, niin todennäköisesti menettävät tehonsa. Pumppu on moniurahihnalla keskimmäisenä ylhäällä venttiilikopan päässä, letkuja seuraamalla löytyy hydraulinesteen säiliö..
Se systeemi on muuten itseilmaava, että ei muuta kuin kone käyntiin...


jorma-k kirjoitti: Pumppu on moniurahihnalla keskimmäisenä ylhäällä venttiilikopan päässä, .
Pumppu voi olla myös ns. tandempumppu , yhdessä tehostajan pumpun kanssa, ninkuin minun -93 sedanissa.
Ei tietysti pompottele kun kunnossa.
Iskari on aika tekninen ( ja kallis ), joku hydrauliikka-asiantuntija voisi selvittää
paineakkujen merkityksen systeeemissä , muta kyllä ymmärtääkseni iskari itse toimii iskarina.
mulla oli ongelmana nariseva iskarin alapää, jossa on samanmoinen hela kuin alatukivarren ulompi. Istutin siihen rasvanipan ja rasvaus käy uudestaankin, koska tukivarressa on juuri sopiva reikä sillä kohtaa.
Kun kerran pompottaa luulisi ,ettei kalvo ole puhki. ONkohan kaasut ( typpi)
karannut kalvon toiselta puolelta .

Periaatteessa kaikki öljyä sisältävät iskarit ovat hydraulisylintereitä, joilla poisvirtausta on kuristusta. Lisäksi niissä täytyy olla öljylle tarpeeksi tilaa silloinkin, kun mäntä on painettu sisään. Kaasuiskareissa käytetään paineistettua "kaasutyynyä", joka kompensoi sisällä olevan männänvarren tilavuutta. Tuon kaasutyynyn paineella iskarin varsi työntyy ulos, ja ilman sitä iskari voi olla vain yksitoiminen (=vaimentaa vain sisääntyöntä).timo230e kirjoitti:Mä olen ymmärtänyt että noi iskarit on pelkät hydrauli sylinterit. Omasta vaihdoin noi kaasupallot ja ainakin mulla parani heijaus. Motonetista saa halvalla.
Noissa tasonsäätöiskareissa lisätään hydraulipumpulla painetta tolppaan perän painuessa. Säätöventtiili on ohivirtausta kuristava mötikkä: kun perä painuu alemmaksi kuristetaan ohivirtausta, jolloin tolpassa paine kasvaa ja vipuaa perää ylemmäksi. Samalla iskunvaimennus kovenee.
Paineakkujen tarkoituksena on tulla toimeen pienemmän tilavuusvirran pumpulla, kun hetkellinen virtauksen lisätarve saadaan paineakusta. Jos paineakku on sökö, niin tasonsäätö toimii viiveellä. Mahdollisesti tuo böljääminen johtuu siitä.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
jorma-k kirjoitti: Tuon kaasutyynyn paineella iskarin varsi työntyy ulos, ja ilman sitä iskari voi olla vain yksitoiminen (=vaimentaa vain sisääntyöntä).

Eikös perinteinen 1-toimi iskari vaimenna vain varren työntyessä ulos, ts.
joustoliikkeen palautuessa "pohjastapäin".
Lehtijousituksessahan oli "automaattinen " kitkaiskunvaimennus alaspäin-
joustossa.....nimimerkillä kokemusta on kun aikoinaan vaihdoin Toyota
Grownin taakse jousipakat ja ajattelin , etteipä nitise ja kulu niin nopeasti kun laitan vaseliinit lehtien
väliin
