W638 Vito, tehot hukassa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
MustaSurma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 15.10.2011 01:49

W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja MustaSurma »

Terves vaan kaikille. Olen jo hetken aikaa seuraillut foorumia sivusta ja nyt tarttee kysellä hieman apuja.

Mun 220tkm ajettu -02 Vito 110CDi tuntuis hävittäneen osan tehoista jonnekkin ja diisselin kulutus on kasvanut (ennen alle 10 sadalla, nytten reilut 12+). Kippo on lastutettu ja aikaisemmin liikahti aika kivasti, kiihtyvyys tuntui olevan samanlaista 0 - 160km/h ja nyt tuntuu että satasenkin vauhdista se kiihtyminen on tuskaista. Ylimääräisiä turbon vuotoääniä ei pahemmin kuulu, vikavalo ei (tietääkseni) pala (josko toimii ollenkaan) ja imusarjan käytin siitä jo auki - ihan puhtaan näköinen, ei karstan rippeitäkään missään. Ilmanputsarinkin vaihdoin muttei vaikutusta. Suuttimetkin näytti päällisin puolin melko siisteiltä, ei siis näyttäisi vuotavan ainakaan moottorin ulkopuolelle. Niin ja tuntuu että lämmöt nousee hitaan puoleisesti, mutta kun 80 astetta saa mittariin niin kyllä se sielä pysyy.

Mitäs sitten pitäisi ruveta katselemaan? Ja onko PKS seudulla jollain ystävällismielisellä foorumistilla vehkeitä noiden vikakoodien lukemiseen jos sielä vaikka jotain olisi muistissa?
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja AM »

Map anturille menevä letku kannattaa putsata, kuten myös se reikä imusarjassa mihin letku menee. Tuo ainakin nopsa tehdä, testerillä tietty saisi vinkkiä missäpäin vika. Hukkaportin letkut ja kellon voisi tietysti myös tutkiskella. Nämä kun eivät taida mennä vikatilaankaan liian pienestä ahtopaineesta.
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 935
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja esukki »

Pakoputken hiukkassuodatin tukossa?
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
MustaSurma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 15.10.2011 01:49

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja MustaSurma »

AM kirjoitti:Map anturille menevä letku kannattaa putsata, kuten myös se reikä imusarjassa mihin letku menee. Tuo ainakin nopsa tehdä, testerillä tietty saisi vinkkiä missäpäin vika. Hukkaportin letkut ja kellon voisi tietysti myös tutkiskella. Nämä kun eivät taida mennä vikatilaankaan liian pienestä ahtopaineesta.
Jees, kiitoksia, mä kattelen noi läpi. Vikavaloja ei kyllä koetauluun syty mutta onko se lamppukaan toiminnassa niin tiedä siitä sitten :D Mistäs mä pääsen sinne turbolle asti käsiks, alakautta vissiin?
esukki kirjoitti:Pakoputken hiukkassuodatin tukossa?
Edellinen omistaja väitti ettei tässä hiukkassuodatinta olisi, vaan voiskos katti olla tukossa? On se kuitenkin jo sen päälle 200 ajettu.

Ja sitten, toimiikos tähän vehkeeseen tuon syöttöpumpun roplaaminen? Autoja on tullut rassattua jos jonkinlaista mutten ole koskaan joutunut perehtymään dieselmoottoreihin sen kummemmin, enkä pakuihinkaan eipä sen puoleen...


Kiitoksia vastauksista muuten!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja veskola »

CDI moottoreissa "dieselpumpun roplaaminen" tarkoittaa käytännössä tietokoneella ohjelmoimista. 1999 on viimeinen W638, eli peräluukussa sillon 110d, jossa vielä pärjäsi ruuvimeiselillä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Lukases vikakoodit. Oireet viittais kenkkuilevaan pakolämpöanturiin. Mulla ko. anturi kiukutteli niin, että auto vei enemmän soppaa ja kulki huonommin. Lisäruiskutus meni päälle, kun anturi antoi virheellistä tietoa eculle. Ecu luuli, että pakokaasut ovat liian viileitä ja käynnisti lisäruiskutuksen. Sen kuulee ihan käyntiäänestäkin ja haistaa aika kitkeränä dieselin hajuna. Välillä vikakoodeista löytyi egt circuit fault herja, mutta se katosi omia aikojaan ja palaili aina ajoittain takaisin. Heppoja oli kateissa 220cdi:stä noin 20hv ja kulutus kasvoi 2-2,5L/100km. Korjaantui anturin vaihdolla.

Edit:
toi olikin vähän vanhempi. En tiedä onko noissa egt-anturia.
W204 C180K avantgarde -myyty-
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ei ole hiukaspönttöä eikä pakolämpö/paine anturia,
Tarkistel onko putki/katti tukossa, jos on autossa on EGR
Pysyykös kiinni ja toimikko muuten oikein,

Jonnekin *:rin piuhan päähän arvoja tutkailemaan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
MustaSurma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 15.10.2011 01:49

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja MustaSurma »

veskola kirjoitti:CDI moottoreissa "dieselpumpun roplaaminen" tarkoittaa käytännössä tietokoneella ohjelmoimista. 1999 on viimeinen W638, eli peräluukussa sillon 110d, jossa vielä pärjäsi ruuvimeiselillä.
Joo, näin mä vähän oletinkin.
CDI203 kirjoitti:Ei ole hiukaspönttöä eikä pakolämpö/paine anturia,
Tarkistel onko putki/katti tukossa, jos on autossa on EGR
Pysyykös kiinni ja toimikko muuten oikein,

Jonnekin *:rin piuhan päähän arvoja tutkailemaan

En oo oikein varma tuosta pakokaasujen kierrätysjärjestelmästäkään että löytyykö sitä. Tosiaan tuo on ohjelmoitu tuo vehjes ja voisin olettaa että EGR:rä olisi siinä vaiheessa tulpattu. Ja imusarja tosiaan oli aivan karstaton kun sen käytin viime viikolla irti.

Maanantaille löytyi kaveri joka katselee noita vikakoodeja, ehkäpä sen jälkeen on hippasen viisaampi.
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

onko täs jo muuttuvasiipinen turbo?. jos siä säätimet jumittaa?
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Coolerin alaletkun klemmari kannattaa myös tarkastaa
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MustaSurma kirjoitti:
Tosiaan tuo on ohjelmoitu tuo vehjes ja voisin olettaa että EGR:rä olisi siinä vaiheessa tulpattu.
Jos on ohjelma on jonkun kaupallisen niin voi oletta että ei ole tulpattu
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
löpöttäjä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 01.04.2005 15:16
Paikkakunta: halikko

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja löpöttäjä »

Itselläni samallainen auto ja oli samanmoinen ongelma. Vikana oli ettei hukkaportin ohjauskellolle tullut alipainetta, tein mittarin jolla kävin kaikki liitokset läpi ja vikakin löytyi.
MustaSurma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 15.10.2011 01:49

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja MustaSurma »

Terve.

Puhdistelin nuo MAPille menevät letkut ja liitokset viikko sitten, tuntui toimivan vähän paremmin sen jälkeen hetken aikaa. Tänään sitten sain vihdoin vietyä tuon auton mittarin päähän, MAP anturin virhettä ilmoitteli. Jotenkin tuntuisi sopivan kuvaan tuo ;) Maanantaina vien auton huoltoon, vaihteistoöljyjä kun en itse rupea vaihtamaan, niin samalla laittavat volkkarin MAPin kiinni, on kuulemma eri arvot siinä anturassa ja 0,5baria pitäisi tulla ahtoja lisää. Tosin sanoi tuo kaveri myöskin että katsoo sen ohjelman mikä sinne on ajettu ja millä spekseillä ettei ahtoja tule liikaa. Vaihtoon menee termari(t) siinä samalla, moniurahihna, löpösuodin ja vetarin kumi, saa sitten suoraan viedä leimalle. Taikka hakea päivitetyn vikalistan...

...kiitokset vastauksista kaikille!
MustaSurma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 15.10.2011 01:49

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja MustaSurma »

Leimasta ilman huomautuksia läpi! :thumbup:

Uusi anturi paikollaan ja uusi ohjelma kanssa - koeajolla kun kävin niin tuntui että siitä tuli laiska. Toooosin kun katsoin mittariin niin sehän näytti jo miltei laittomia nopeuksia. Tuo nykyinen ohjelma tuuppaa ahtopaineita jo ihan alhaalta ja se kiihtyy tasaisemmin ilman mitään piikkejä joten tuntuu laiskalta mutta kulkee oikeesti jonnin verran paremmin. Vääntöjä nostettiin alhaalta asti ja onhan toi kiva ajaa. Lisää työntöä tekis kyllä mieli pilkku mutta kun tuo nyt kuitenkin on se ajovehje niin antaa olla, jos vaikka pitäis harrastevekottimet ja ajovehkeet erillään. Silti kyllä kutkuttelis kun ei tarttiskun laittaa läppäri kiinni ja vähän näpytellä lisää... :D

Niin, kulutus tippui alle kymppiin ja tuossa justiinsa laskeskelin että ilman webaston polttamista tuo kulutus olis 7,7 - 8,4n pintaan, pakko vaan on pitää aika ajoin päällä että saa koirille lämpöä sisälle, silloin kun ne kyydissä on. Työ-ötyksiä niin aina silloin tällöin joutuvat viettämään aikaansa autossa.

Autoa käytin siis Sörkassa Caromalla, ja oon kyllä tyytyväinen työhön ja jälkeen, voin suositella. Ja ihan oman mielenrauhan takia tuli tilattua muutamalla kympillä AutoGaugen ahtopaine- ja volttimittari: ahtopaineesta näen ettei oo vuotoja ja volttimittarista tiedän koska tarttee se vepasto sammuttaa. Tarttis vaan saada noi mittarit kiinni, lähinnä tuo volttimittari ihmetyttää - siinä on kaks mustaa (no ne on maat joo) yks punainen piuha joka on arvatenkin plussa mutta sitten on oranssi ja oranssin punainen piuha, toinen on varmaan taustavalolle ja toinen akkuun(ko)? Kun olisin kuvitellut että selviäisi kolmella piuhalla, (heräte/taustavalo, maa ja plussa) Mutta ei, ja kaaviokin on ehkä hieman epäselvä mikä sieltä tuli mukana... ...onkos kellään samanmoisia mittareita asennettuna?
MustaSurma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 15.10.2011 01:49

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja MustaSurma »

No jo on Vitolla rullailtu 60tkm ja tässä on nyt vaihdettu vähän eturenkaitten laakereita, laturia ja sen sellaista, suutinta jne.

Vaan vaihteisto ei oikein tunnu pelittävän niinkuin pitäisi, luistaa öljynvaihdonkin jälkeen. Mitähän sille olisi tehtävissä? Uusi öljyjen vaihto ja jollei toimi niin laatikko vaihtoon vai?

Toinen rasittava ikävyys on tuo samperin EGRrä valo, tuntuu että se on syttyessään aina melkoisen kallis vika. Sinällään niin nuohan saattais olla linkitettynä toisiinsa, eikös se laatikon ylimääräinen luistaminen sytytä EGRrän ja meno tyssää siihen? Tuo meinaan sammuu aina joskus kovan kiihdytyksen aikana, noitahan ei montaa vikaa taida olla jotka menon pysäyttää samantien, railipaineen raja-arvot on vissiin toinen? Eipä sillä, täytyy se railipaineen anturakin vaihtaa kun sellaisen vikakoodin oli tökännyt jossain vaiheessa purkkiin. Ja varmaan noi suuttimien ohivuodotkin on hyvä mittailla samalla... ...tuntuu tuo tehot olevan taas hukassa, mutta sitten kun toimii niin EGR syttyy.

Kolmas juttu mikä toistuu kiihdytyksissä niin noin 2500 kierroksen kohdalla nykäisee, ihan kuin sylinteri jättäisi sytyttämättä ja ahtopaineet tippuu hetkellisesti nolliin, tosin hyppäävät heti saman tien täysille ahdoille. Sakkaako turbo, laakerit väljät, hukkaportin ohjauksessa jotain feelua, suutin pettää vaiko mitä?
Muuten ei pahemmin oo vikoja ollut, on kyllä kiva auto, oon tykännyt oikein kovasti mitä nyt ei apparin peili toimi ja tuntuu ruostuvan perkele...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mitä öljyä laitoit ?
Paljonko on vääntömomentti ohjelmassa ?

Se laatikko kestää teoriassa vain 330 Nm vääntöä. Laatikolla ainakin vanhemmassa mallissa on ihan oma vikavalonsa, asia selvinnee ohjekirjasesta jos sellainen on. Se oli vanhassa sellainen punainen hammasrattaan kuva muistaakseni.

EGR lyhenteenähän tarkoittaa pakokaasun kierrätystä, eli taidat tarkoittaa moottorin vikavaloa sen sijaan ?.

Tuo kolmas kohta voisi johtua luistosta, ja sen aiheuttamana tietokone katkaisee syötöt suojellakseen automaatin pakkoja. Tuolla kohtaa nimittäin lienee sen vääntöhuippu ja se ylittää 330 Nm -> poks.
Lisää tietoa: www.skg.fi
MustaSurma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 15.10.2011 01:49

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja MustaSurma »

Öljy oli fixukselta mersun laatikkoon tarkoitettua.

Vääntömomenttia en muista paljonko sinne laitettiin rajoittajaan. Tähän asti se laatikko on kuitenkin toiminut ihan ok, viimeaikoina on ruvennut oireilemaan. Ja totta, siellä on vikavalo vaihteistolle mutta se ei ole syttynyt. Ilmeisesti senkin pitäisi palaa jos moottori stoppaa sen laatikon luistamisen takia (olettaen että se vikavalon polttimo toimii :D )

EGR, ESD... molemmat alkaa E:llä ja on lontoota... Mutta joo, moottorin vikavaloa tarkoitin.
MustaSurma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 15.10.2011 01:49

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja MustaSurma »

...EDC...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Lootan vikavalon pitäisi palaa ainakin hetken kun virrat kääntää päälle. Ei tuohon nyt sitten oikein muuta osaa sanoa kuin tietokone ehkä osaa kertoa mikä sitä närästää. Lienee vika moottorin puolella ja laatikon luisto on ihan toinen oire (vika). Kakkosen pakka on se joka alkaa ekana luistamaan, sikäli olisi paras jos saisi väännönrajoittimen suuremmaksi juuri sille vaihteelle. Nelonen kestää paljon paremmin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
MustaSurma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 15.10.2011 01:49

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja MustaSurma »

Tjaa, no se on vissiin sitten se laatikko mikä luistaa ihan muuten vaan, kyllä se vaihteiston vikavalo syttyy hetkeksi kun virrat kääntää päälle. Eli kaksi vikaa päällekäin. Se meinaan kakkosella tuntuu eniten luistavan, ei niinkään muilla vaihteilla. Onko tuossa laatikon ecussa sitten joka vaihteelle räätälöitävissä oma momenttimäärä? Kun kait tuossa koneessa on jo ropaamattakin melko lähelle tuon 300 vääntöä?

Jokatapauksessa foorumin kautta sain kaverin kiinni joka lupautui kytkemään läppäriin kiinni niin näkee vähän tarkemmin mitä tuolla vaihteiston puolella tapahtuu. Ja muutenkin, saa nollattua nuo päällä olevat vikakoodit. Ennen sitä täytyy vielä vaihtaa se railipaineen tunnistin ja mittailla ohivuodot suuttimista.

Mitäs tuon vaihteiston kunnostaminen maksanee, tai lähinnä että voikos sille vaihteistolle tehdä mitä jotta sen saisi kestämään enemmän? Mulla kun ois tossa pihalla toinen vito mistä vois tuon laatikon irroittaa, lait(at)taa kuntoon ja kiinni... Ja jollei sitä itse pysty tekemään niin kukas mulle korjais tuon toisen vaihteiston siten että se kakkosen pakkakin pysyis kasassa? Tallilla kun ois toinen turbokin odottelemassa, sellainen "korvaava"... :D

...mikäs se pakka muuten on?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Laatikon ECU:ssa ei ole mitään ohjelmointimahdollisuuksia, kaikki pitää tehdä sinne moottorinohjaimen puolelle. Ohjelma on EPROM piirillä eikä sisällä flashattavia karttoja. Muutenkin vähän huonosti näkee tietokoneella mitä siellä laatikossa tapahtuu. Tässähän on ZF:n valmistama laatikko ja joku Siemensin 8 bittinen ohjauspurkki, josta ei ole juuri mitään kommunikointia moottorin ohjaimeen. Laatikon ohjain osaa kyllä pyytää rajoittamaan tehoa kun sille tulee liian paha olo. Moottorinohjaimen rajoittimista eli kartoista en osaa sanoa mitään, nuo CDI lastuttajamiehet varmaan osaa kertoa saako sinne esimerkiksi nopeuden (eli vaihteen) mukaan vääntörajoituksen. Ehkä on helpompi vain rajoittaa sitä kaasupoljinta.

Itselläni on Siekkisen vahvistama laatikko, mutta nuo maksaa niin paljon ja lopputulos ei kuitenkaan ole kovin kummoinen niin en siihen leikkiin ryhtymistä mitenkään voi suositella. Vahvistuksessa pakkaan lisätään toinen kitkalevy, jolloin väännön kesto teoriassa tuplaaantuu. Pakka on siis se joka lukitsee sen tietyn vaihteen. Alla olevassa linkissä on linkki kuvaan, jossa näkyy tuhoutunut kitkalevy.

Laatikon irroittamiseksi koko moottoripaketti pitää irroittaa korista.


http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 91#p232091" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Myös laatikon ECU:un voi ohjelmoida ja joskus on jopa pakko
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Onko noissa erilainen kuin vanhoissa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
MustaSurma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 15.10.2011 01:49

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja MustaSurma »

Kiitoksia taas oikein kovasti avusta ja vastauksista. Justiinsa kotiuduin lainatallilta, pirteet 12+ jotain tuntia mennyt viton kimpussa ja jotain oon saanut aikaankin....

...aloitin vikakoodeilla, oikein hieno lukulaite joka osasi kertoa että yks vikakoodi on muttei osannut sanoa mikä se on. Vaihtoehtoja oli kaksi, joko MAP-anturi ja siihen liittyvät tai sitten se raili paineen antura. Veikkasin jälkimmäistä koska viimekerralla oli nuo kaksi vikakoodia ja vaihdoin MAPpianturin niin kait se se railipaine on. Näin siis veikkasin. Noh, olin siis justiinsa ajanut sen katiskan sinne talliin niin ajattelin että puran ylimääräiset hilppeet sieltä moottorista että pääsen mittaamaan suuttimet ja että silläaikaa se railipaine laskisi että pääsisin vaihtamaan sen railin anturin. Virhe 1.

Joo, olin siis saanut ne suuttimet esiin ja laitoin niihin ylivuotoletkuihin pidemmät letkut kiinni ja kupit niiden perään ja rupesin turaamaan sen paineanturan kanssa. Sain sen vaihdettua ja ajattelin laittaa koneen käyntiin ja katsoa minkä verran mistäkin suuttimesta tulee kakkua ulos. Ei lähtenyt moottori käyntiin. Ajattelin että okei, se on se raili tyhjänä että sitä saa hinkuttaa hetken aikaa ennenkuin moottori hörähtää niinkuin viimekerrallakin. Eipä siinä, sen starttaamisyrityksen aikana kakkosen ja nelosen suuttimista tuli kuppeihin sellaiset puoltoista- kaks senttiä löpöä ja ykkösen ja kolmosen (jonka vaihdoin tuossa lopputalvesta) kupit oli ihan tyhjät. Ok, kakkosen ja nelosen suutin vaihtoon. Löysäilin sieltä ne suuttimia kiinni pitävät käikäleet ja siinä vaiheessa tuli mieleen että jospa katson sillä koodinlukijalla että antoiko se jonkun vikakoodin. Hetken aikaa turasin siinä ohjaamon puolella kun se penteleen lukija ei löytänyt autoa ennenkuin tajusin että eihän mulla ollut virrat päällä. Pikkaisen pikaistuksissani itselleni käänsin sitten avainta... ...pykälän liian pitkälle, sillä seurauksella että moottori pyörähti pari - kolme kertaa ja konehuoneen puolelta kuului tsup-tsup... Ne suuttimet lähti melko helpolla irti. Ois mulla ollut ihan ulosvetäjäkin niitä varten mutta eipä tarvinnut, oli ehkä maailman nopein ja helpoin amatöörin toimesta tehty viton suutinten vaihto....

...niin no joo, taistelin ne kaikki moottorin käikäleet takaisin oikeille paikoilleen ja kun kaikki oli noin niinkun muka kiinni niin rupesin starttailemaan konetta. Tähän asti siis kaikki oli mennyt hyvin, vähän liiankin hyvin. Ja mä pyöritin sitä konetta mutta ei niin mitään. Kerran se hörähti ja sen jälkeen ei edes lupaillut. Eihän siinä, jotain varmaan meni ketuiksi sen railianturan kanssa ja purkamaan. Vähän oli diiseliä siinä railianturan ympärillä joten tiukkasin sitä anturia ja anturin jalkaa, kone nippuun ja pyörittämään. Ei niin mitään. Ok, ehkä se käytetty antura oli rikki joten purku ja vanha anturi kiinni. Moottorin pyöritystä ja hetken päästä tallin lattialla on saimaan kokoinen lätäkkö diiseliä. Ei näy suoraan vuotokohtaa niin nostin autonkin ylös että onko siellä joku letku katki pumpulta tai jotain... Koko öljypohja diisselissä ja se vuotaa sieltä jostain ylhäältä... ...stana... Taas kaikki muovit ja putket sun muut öljysuotimen jalat auki ja tiukkaamaan kaikki auki olleet suutinten pa-linjat ja se railianturi irti. Sieltä anturista se vuosi taas. Uusi kuparitiiviste sinne anturin ja jalan väliin ja kiinni. Paitsi että se stanan anturi ei muuten enää kestänyt kiinnittämistä vaan antautui. Tässä vaiheessa alkoi epätoivo jo vähän kalvaa ja puhelin soi - kaveri kyseli että missäs mä luuraan edelleen, kello kun oli jo jotain puoltayötä. Kerroin murheet ja kaveri lähti jeesimään ihan pyytämättä. Ajoi sellaiset 60 kilsaa keskellä yötä. Montahan kertaa me sitä toista anturia otettiin auki ja kiinni ja jossain vaiheessa se sitten hörähti käyntiin.

Oisko ollut sellaset 700 metriä kun tuo vito syötti niinkuin pitikin ja EDC valo päälle ja täys stoppi. Se alkoi vuotamaan se stanan antura taas. Tienposkessa anturia tiukemmalle ja matka kotia kohti jatkui seuraavat n.65 kilsaa melko hyvin, mitä sen kaverin vito oikutteli siinä matkalla... ...noin 4 km ennen kotia EDC. Lähti kyllä hetken päästä tulille ja oisko se auto stumpannut jonkun 4-5 kertaa siinä matkalla, ja kun kotipihaan pääsin niin konepellin alta nousee diisselsumua ja auto valuttaa sitä diisseliä ihan jonnin verran...

Ei jumalauta ois pitäny mennä koskemaan siihen stanan paineanturaan pitkällä tikullakaan ennen niitten suuttimien tarkistamista.

Havaintoja matkalta niin tuo vaihteisto luistaa vain kakkosella.

Turbo herää taas todella ripeästi mutta siinä 2500rpm:n tienoilla tuntuu todella selkeästi paineitten häviäminen Mutta sillä erotuksella että nyt kuulee turbon ensin heräävän, (se muuten viheltää jonnin verran) ja juuri ennenkuin paineet tippuu, turbo kuullostaa siltä että siellä akseli alkaisi värisemään. Se turbon ääni muuttuu säriseväksi ja sen jälkeen paineet tippuu, ja sen jälkeen taas toimii ylös asti melko hyvin. Eli kait se on turbon vaihto seuraavaksi.

Mutta millä peijoonilla mä saan sen railipaineanturan kierteet pitämään paineet siellä sisäpuolellä? Mitäs sinne voi laittaa kierteitten väliin, lock titeä tai jotain putkimiehen kierreteippiä... Millä mä saan sen pitämään, mitä 300 bar:ia sisäpuolella?

Että sen värinen hevonen tällä kertaa...
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jos railipain anturista tai railiputkesta meni kierteet niin uutta osaa,
siihen ei riitä että pitäisi 300bar sen pitäis kestää 1350bar
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
MustaSurma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 15.10.2011 01:49

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja MustaSurma »

Kierteet on kyllä kunnossa, se vaan ei pidä....
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jos molemissa on kierteet ok ja uudella tiivistellä ei pidä
Niin särö...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
MustaSurma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 15.10.2011 01:49

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja MustaSurma »

...tjaa, ei pidä tuollainen putkiteippi, tulee riekaleina ulos - no onneksi ulos sentään. Nyt jumppasin sen tunnistimen sinne lock tite:lla, katsotaan miten se pitää. Se on kyllä kumma juttu tuon anturin tiivistys, ei ole oikein kartiota, eikä siellä kyllä näkynyt mitään tiivisterenkaitakaan. Siinä vanhassa anturissa oli kyllä sen näköinen ura että siihen kuparitiiviste kuuluis,i mutta kun tiivisteen sinne laitoin väliin niin se anturi meni rikki. Ja pieniä eroja on mersun ja boschin anturien välillä.

Että pitikin mennä härkkimään, hirveä savotta tuollaisen kanssa. Mutta luulisi että noin koville paineille olis kunnon tiivistykset sielä. Ja taas kun otti anturia irti niin se oli ihan sormitiukkuudessa. Se ei tunnu pysyvän kireällä se anturi siellä, josko toi lock tite auttaisi.

Katsellaan kolmen tunnin päästä...

E: niin siinä nyt on tullut kokeiltua kahta eri anturin jalkaa ja kahta eri anturia ja niiden kombinaatioita, kaikki ne on falskanneet ja kaikilla yhdistelmillä irroitusvaiheessa se anturi on irronnut sormivoimin siittä anturin jalasta... ...en ymmärrä...
MustaSurma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 15.10.2011 01:49

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja MustaSurma »

Lyhyen lenkin perusteella lock tite auttoi sen anturin kierteen vuotamiseen mutta kylmänä se sitten vuosi siitä anturin jalan ja railin välistä. Tosin se tiputti ihan tippoja eikä sitä sumua mitä eilen tuli. Ajoin koneen lämpimäksi ja tiukkasin lämpimänä sitä anturan jalkaa ja vuoto loppui ainakin toistaiseksi siihen. Jos se nyt alkaa vuotamaan vielä niin laitan sinnekkin väliin lock taittia mikäli se nyt osoittautuu pitäväksi ratkaisuksi.

Samoin taisi löytyä syy siihen miksi tuo hävittää paineet 2500 kierroksen kohdalla. MAPpi anturin data näyttää hetkelliseksi huippuahdoksi 255 kilo Pascalia eli 2,55 bar? voiko pitää paikkaansa? se kyllä selittäisi miksi hukkaportti aukeaa kokonaan. Voisiko ecua/MAPpia huijata tekemällä bleedin mapille menevään letkuun? Vai onko ratkaisu se toinen hyrrä missä olisi isompi pakopesä?

Joo ja jottei menis ihan vaan plussan puolelle niin apparin oven sisäkahva sanoi sopimuksen irti. Ja musta tuntuu että joku suuttimista puhaltaa ohi. Tarttee varmaan käydä hakemassa jostain kalvain ja pari liekkirengasta lisää...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W638 Vito, tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Isompi pakopesä on parempi ratkaisu, ilmamäärä lisääntyy samalla ahtopaineella. Tuo 2,55 Bar lienee absoluuttista painetta eli 1,55 Bar ahtopainetta eli lienee sitä mitä halutaankin. Tietokone laskee asiat aina absoluuttisesta paineesta eli MAP anturi antaa 1,0 Bar lukemaa jo normaalissa ilmanpaineessa, lienee siis normaalia vaikka kova paine se on sekin noin pienelle ahtimelle.

Bleedinkin kanssa voi pelleillä mutta kyllä nämä ohjelmoimalla on saatu juuri oikeaan paineeseen ja silloin ne toimivat parhaiten.

-> Ahtimen välyksiä tutkimaan. Koita myös kurkkia ettei pakosarja / ahtimen laippa vuoda. Näkyy mustana nokena.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin