722.5 vika vai ominaisuus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

722.5 vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Tuolla E320:llä kun lähtee kylmänä liikkeelle, niin ensimmäinen vaihto tapahtuu vasta kun kierroksia on 3400rpm.
Siis vaikka lähtisi aivan pintakaasulla lipumaan, niin kone "huutaa" kunnes kierroksia on se maaginen 3400rpm.(tämä vaihto on hieman töksähtävä)
Tämän ensimmäisen vaihdon jälkeen laatikko toimii loogisesti ja pehmeästi.

Jos autolla on ajanut reilumman matkan (laatikko lämmennyt) niin vaihtaa ajallaan.

tuntuu hölmöltä ajella parkki alueen läpi kierrokset vajaassa 3000rpm:ssä.
Naapurit varmaan kattoo että eikö se osaa vaihtaa vaihdetta :roll:
eikä tuota viitsisi heti ensi metreillä polkea yli tuon maagisen rajan.

laatikko on siis tuo 722.509 ja kone on tuo 104.995


Osaisiko joku neuvoa jonkun mersujen laatikoista oikeasti ymmärtävän pajan? mielellään itä-uusimaa+lähialueet. (Veholle, Mega-autoon tms. en vie)
Samalla voisi huollattaa vähän muutakin :roll:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Vanhemmissa nelivaihteisissa automaateissa, esim. 722.4, oli katalysaattorin lämmittämiseksi nostettu vaihtamisrajaa, kun lähdetään kylmällä moottorilla liikkeelle. Onkohan tuossa 722.5-laatikon toiminnassa samantapainen ajatusmalli?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä tuo 3400rpm kuullostaa silti aika kovalta vaikka olisi kuinka paikkojen lämmitystä varten tehty. :shock:
CDW210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Pe 07.11.2008 10:31

Viesti Kirjoittaja CDW210 »

Mulla vaihtaa siinä 2500rpm ja sekin on hieman töksähtävä, mutta kun laatikko lämpenee, niin vaihtaa ihan normaalisti, eli jokin lämmitys juju siinä on...
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arto S »

On ominaisuus omassa E280 -96 sama juttu. Kylmänä ensimmäinen vaihto n. 3000. Perustuu just päästöihin ja katalysaattorin nopeampaan lämpenemiseen. Ainakin -94 124:ssa pystyi ottaan laatikon kyljestä irti pistokeen joka nosti kylmä vaihtoa. Tähän väykkään en ole viellä ehtinyt tutustua onko samanlainen kun vasta hankin talviautoksi.
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98

+ ex Mersuja 30+
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Kyllä Paavossakin on se samanlainen töpseli. Ei kun irti vaan.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jaa sen takia mullaki 722.5 kylminä aamuina vaihto vetää pitkälle, ~3100 viisari näyttää kun vaihtaa. Emmäkää tota tienny.

:oops:
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
jallujiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ke 14.06.2006 22:56
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja jallujiipee »

Joo. ihan sama juttu mullaki. 722.5 laatikko. Auto vuosimallia -91, 300 ce 24. Kuuluu 3000 kiekkaa ennen vaihtamista kylmällä asiaan, saastejuttuja. Ainoo vaan, että mulla on hieman modifioitu pakoputki, mut ei naapurit ole ainaskaan vielä valittanu.
Puhu hitaasti, ajattele nopeasti
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Kiitos vastauksista :D
Pitää siis jättää tuo yöksi käyntiin, jotta on aamulla tarpeeksi lämmin :roll:

Vielä kun löytyisi vastausta tuohon:
Osaisiko joku neuvoa jonkun mersujen laatikoista oikeasti ymmärtävän pajan? mielellään itä-uusimaa+lähialueet. (Veholle, Mega-autoon tms. en vie)
Samalla voisi huollattaa vähän muutakin
Olen kuullut huhuja että Mäntsälässä/Hyvinkäällä olisi joku Mersuihin erikoistunut pieni paja. Kuka se on ja missä?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1768
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

No nytpähän selvisi minullekkin tuo kylmänävaihto-ongelma. Pelkäsin josko laatikko vetelee viimeisiään. Mullakin kylmänä eka vaihto n.3200 r/min. Auto 230 TEA -92 ja laatikko 722.4
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
tuoppitoukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 27.07.2006 09:25
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tuoppitoukka »

täällä sellaista vikaa kanssa, kolmoselta neloselle vaihdettaessa huudattaa lähemmäs 3000rpm ja 2-3 menee siinä ~2500... näin talvella ilkea kun kone muutenkaan heti lämmin.. niin oisko tässä minun lootassa tätä samaista pistoketta? auto C200 CDi -00...

aiheesta poiketen, olen laittanut syyläriä puoliksi pahvilla piiloon, ja mullon vissiin (vaihteiston?) öljynlauhdutin siinä edessä semmonen pikkunen syylläri, niin viittiikös sitä panna pahvilla piiloon vai kannattaisko jättää se esille ja vuorata koko iso syyläri pahvilla talven ajaksi? :roll:
C200 CDi sport -00
Corolla 1.3 -94 :oops:
C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 722.5 vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja karra »

Tästä löytyi ainakin kolme tuoretta juttua, siis tämä ketju ja pari uudempaa. Oma E420 tekee samaa mutta ei se häiritse - jännä juttu että vaikka käyttelee parkkiksella minkä aikaa vaan niin ajoon lähdettyään se vaihtaa isommalle vasta aina samassa kadunkulmassa eli paikallisen Siwan kohdalla :) .

Mutta ei tämä se juttu vaan katti, muistelen että 2007 kun toin auton Suomeen se meni päästöistä (korjaamolla otettu) ihan heittämällä (ajettu juuri vajaat 2tkm baanalla). 2008 käytin konttorilla ja kun termari oli viallinen piti siellä huudattaa jonkin aikaa että katti "avautui". Taisi olla 2009 sitten että taas jälleen pajalla mittauksen tulos oli se että mars kuutostielle korventamaan pienellä vaihteella jotta saadaan paikat lämpöisiksi. 2010 en muista, oli silloin pikkaisen muita murheita joten no recollection...

Tänään ajoin aamulla töihin. Klo 13.30 ajoin 2 km kauppaan, sitten 5 min päästä 1 km Prisman Heseen ja 20 min päästä vein pajalle päästömittaukseen taas noin 1 km ajaen, lämmöt melkein 80 astetta. Katti ei toimi. Ajoin sitten noin 15 km kuutostietä kolmosvaihteella 120 mittarinopeutta ja takaisin letkun päähän. Katti toimii, CO ja HC nollaa (no kierroksilla HC oli 0.01). Mitenhän se katti etenkin talven nurkka-ajossa pelaa, tai ei se kait edes pelaa... no samapa tuo minkäs teet :think: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 722.5 vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

karra, mullaki coupe vaihtaa aina samassa paikassa ja korkeilla kierroksilla. vaikka sitte 0min tai 10min tyhjäkäyntiä. kerran oli auto aamulla 25min tyhjäkäynnillä niin ei ollut ko. ominaisuutta. tyhjäkäynnil saa siis hyrskyttää melko kauan ewttä auto menee "normaali" olotilaan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: 722.5 vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Ihan samaa teki täälläkin oma kuuppa talvella kun sillä vielä kylmillä kelillä ajoin.
Viaksi luulin aikasemmin mutta kun oli joka päivästä talvella niin ajattelin et ihan normi hommaa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Re: 722.5 vika vai ominaisuus?

Viesti Kirjoittaja Jankku »

"TRANSMISSION SHIFT POINT DELAY
The 2nd to 3rd gear upshift on some models is delayed 60-80
seconds to enable catalytic converter to reach its operating
temperature quicker. Shift point retard solenoid is energized by CIS-E
control unit or air mass sensor control unit through transmission
shift point (upshift) retard relay.
Governor pressure is lowered through hydraulic line which is
bolted to governor pressure test port. See Fig. 3. Under certain
operating conditions (coolant temperature, vehicle speed and time),
solenoid valve is de-energized and governor pressure is dumped. The 2-
3 upshift is delayed only when coolant temperature is 0-140øF (0-
60øC). Operating time is dependent on coolant temperature when engine
is started, and is longest when coolant temperature is 68-86øF (20-
30øC)."
Elikkäs siinä nuo speksit minkä mukaan nämä viivästää tuota vaihtamista, kun pata on yli 60 astetta ei viivettä pitäisi ilmetä.
Ihmettelin itse tuota samaa tässä viimeksi tänään, ja tosiaan kun se on niin kellon tarkka tuo viive. Löysin sitten tuon selityksen ja tämän ketjun niin ajattelin sen tähän kopsata muillekkin "helposti" saatavaksi. Katit lähtee veke varmaan tällä viikolla niin olis varmaan ihan ok. nypätä ko. pistoke veke sieltä laatikon kyljestä, ei tosiaan ole mitenkään mairitteleva kun se vedättää tuota 2-3 väliä ihan älyttömästi.
Missäs kohtaa laatikkoa tuo kyseinen pistoke on? Auto on siis 300CE -24 ja laatikko 722.5
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Vastaa Viestiin