AKE:n tulkinta mallisarjoista (ponttooni)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mikan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 12.12.2003 14:54
Paikkakunta: Tampere

AKE:n tulkinta mallisarjoista (ponttooni)

Viesti Kirjoittaja mikan »

Terve!

Aloin tuossa miettimään uudemman tekniikan laittamista ponttoonimersuun, mutta en oikein päässyt selvyyteen että mitenkä tätä mallisarjaa tulkitaan mersun tapauksessa. Eli ponttoonimersujahan löytyy usealle eri W-numerolla, ainakin W120, W121, W105, W180 ja W128. Onko tulkinta niin että kyseessä on samaan mallisarjaan kuuluvat autot? Mielestäni näinhän se on vaikka numerot ovatkin eri.

Pointtinahan tässä tulee se, että moottoria vaihdettaessa verrataan mallisarjan suurimpaan ja/tai tehokkaimpaan. Se on tietääkseni 2195 ccm ja 115 hv ruiskuversio joka oli 220SE:ssä.

Jos mennään W-koodien mukaan on tilanne aika kehno W120-sarjan autoille, eli 1897 ccm ja 65 hv. Kun taas W121 on sama on se sitten sedan tai avo (190SL), jolloin se vertailumoottori onkin 1897 ccm ja 105 hv. Sinänsä W120 ja W121 on ihan sama auto (siis sedanit).

http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf on sanottu jotain mallisarjasta, mutta se ei kyllä anna tähän vastausta.


t. Mika


ps. Sit olis toki vielä 190SLR (W121 vai onko nää avot virallisesti R121 ja niitä useassa nettilähteessä virheellisesti tituleerataan W121:ksi?). :)
Autossa pitää olla turbo!
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: AKE:n tulkinta mallisarjoista (ponttooni)

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

mikan kirjoitti:Eli ponttoonimersujahan löytyy usealle eri W-numerolla, ainakin W120, W121, W105, W180 ja W128. Onko tulkinta niin että kyseessä on samaan mallisarjaan kuuluvat autot? Mielestäni näinhän se on vaikka numerot ovatkin eri.
Valitettavasti pelkkä ulkonäön samakaltaisuus ei riitä. Oleellista on etenkin alustan tekniikka.
Nk. S-sarjalaiset W105 , W180 ja W128 ovat jo kooltaan pikku-Ponttooneja W120/121 suurempia, joten vertailuautoiksi niitä ei voi kelpuuttaa.

Toinen pointti: jos jollakulla on Ponttooni - iso tai pieni, saman tekevää - alkuperäisellä tekniikalla, niin tekniikan vaihto lienee pyhäinhävistys. Museoarvohan noilla on jo melkoinen, ja tekniikanvaihdolla se menetetään.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
mikan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 12.12.2003 14:54
Paikkakunta: Tampere

Re: AKE:n tulkinta mallisarjoista (ponttooni)

Viesti Kirjoittaja mikan »

jorma-k kirjoitti:Valitettavasti pelkkä ulkonäön samakaltaisuus ei riitä. Oleellista on etenkin alustan tekniikka.
Nk. S-sarjalaiset W105 , W180 ja W128 ovat jo kooltaan pikku-Ponttooneja W120/121 suurempia, joten vertailuautoiksi niitä ei voi kelpuuttaa.

Toinen pointti: jos jollakulla on Ponttooni - iso tai pieni, saman tekevää - alkuperäisellä tekniikalla, niin tekniikan vaihto lienee pyhäinhävistys. Museoarvohan noilla on jo melkoinen, ja tekniikanvaihdolla se menetetään.
Moikka!

Eikös 190SL ole tekniikaltaan ja alustaltaan hyvin pitkälti sama auto kuin tuo W120/W121-sedan, eli ainakin sen 105-heppainen kelpaisi vertailumoottoriksi? AKE puhuu mallisarjasta, ei mallista. Mä olisin valmis olemaan sitä mieltä että esimerkiksi tuo 220SE on samaa mallisarjaa vaikka siinä pidempi kori onkin. Pahus kun ei ole itsellä mitään varaosakirjaa josta voisi vertailla noiden eri ponttoonien eroja.

Mitä toiseen pointtiin tulee, niin lopulta se on jokaisen oma asia mitä ja miten omalle autolleen tekee. Mun n.140 tkm ajettu ponttooni on huilannut 70-luvulta lähtien ja jos mä nyt sen sitten saisin liikkumaan uudemmalla tekniikalla, niin mollatkaa vaan. :)
Alkuperäisiä ja MR-rekisteröityjä on kuitenkin Suomessa melko paljon. Samoiten en oikein voi allekirjoittaa tuota melkoista museoarvoa. Mielestäni 50-vuotiaista "uuden veroisista" ponttooneista maksetaan ihmeen vähän. Tuskin kukaan kuitenkaan maksaisi tuosta mun mersusta kolmea tonnia.

t. Mika
Autossa pitää olla turbo!
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: AKE:n tulkinta mallisarjoista (ponttooni)

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

mikan kirjoitti: AKE puhuu mallisarjasta, ei mallista.
Jep.
Mallisarjan W120 autoja verrataan mallisarjan W120 autoihin ja mallisarjan W105 autoja mallisarjan W105 autoihin. Jne.
Jos esim. haluaa verrattavan mallisarjan W121 autoa mallisarjan W128 autoon, niin täytyy valmistajan tai maahantuojan dokumenteilla osoittaa, että ne ovat tekniikaltaan toisiaan vastaavia. Esimerkki on sikäli huono, että sellaista dokumenttia ei ole olemassa, pikemminkin päinvastoin.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
mikan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 12.12.2003 14:54
Paikkakunta: Tampere

Re: AKE:n tulkinta mallisarjoista (ponttooni)

Viesti Kirjoittaja mikan »

jorma-k kirjoitti:
Mallisarjan W120 autoja verrataan mallisarjan W120 autoihin ja mallisarjan W105 autoja mallisarjan W105 autoihin. Jne.
Jos esim. haluaa verrattavan mallisarjan W121 autoa mallisarjan W128 autoon, niin täytyy valmistajan tai maahantuojan dokumenteilla osoittaa, että ne ovat tekniikaltaan toisiaan vastaavia. Esimerkki on sikäli huono, että sellaista dokumenttia ei ole olemassa, pikemminkin päinvastoin.
Tuohan on todella surkeeta, koska tässä tapauksessa mallisarja on itseasiassa melkein sama asia sitten kuin malli. Eli toi W120 on mun tietääkseni yhtenevä alustaltaan W121:n kanssa, mutta on vaan eri koodilla. Ilmeisesti siitä johtuen että moottorit vaihtuivat, nokka-akseli kanteen. Näin 120 on aivan eri asemassa kuin 121. Mutta onko tuo 190SL sitten mallisarjaa W121 vai ei? Esimerkiksi näiden mukaan on:
http://www.mbzponton.org/valueadded/other/overview.htm
http://home.hiwaay.net/~gbf/mbmodels.html
http://www.ritzsite.net/190SL/01_190SL.htm


t. Mika

ps. Olisko jollain jotain varaosaraamattu ponttoonimersuista?
Autossa pitää olla turbo!
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Se on tuota sillä tavalla, notta W120 ja W121 ovat samoja autoja, joiden alusta ja mitat ovat vastaavat. Kuusisylinteriset ponttoonit ovat ihan eri juttu, ja niitä ei saa vertailuautoiksi millään. Myös W121 190 SL on eri asia (lyhyempi akseliväli), joten ei taida olla reaalisia mahdollisuuksia.

Jos katsastuskonttori ei usko, että W120 ja W121 ovat sama laiturinkelluke, täytyy aiheesta pyytää todistus Vehon tekniseltä johtajalta Max Blaubergilta. Hän ei kuitenkaan mihin tahansa vedätykseen lähde mukaan, joten asialliset ja perustellut lähestymiset ovat suositeltavia.

Näyttää siis siltä, että autosi suurin mahdollinen moottori on 96-heppainen (190 b:n 80 x 1,2), ja sen tilavuus on 2371 cm3. Tuohon menisi juuri ja juuri W123:n 200 kaasari eli M102, jossa tehoa on 94 hv. Foorumilla oli myynnisäkin sellainen hintaan 70 € (laakerivika).
mikan kirjoitti:Sit olis toki vielä 190SLR (W121 vai onko nää avot virallisesti R121 ja niitä useassa nettilähteessä virheellisesti tituleerataan W121:ksi?). :)
Mitä tulee termiin R121, niin ei tarvitse vaivaantua. Nuo C/S/V/R-hässäkät tulivat käyttöön vasta paljon myöhemmin kuin W121:n valmistus päättyi. Joten nykyään voi selkeyden nimissä sanoa että R121, mutta tehtaan virallinen termi on aikanaan ollut W121.

-Daaz
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Daaz kirjoitti:Näyttää siis siltä, että autosi suurin mahdollinen moottori on 96-heppainen (190 b:n 80 x 1,2), ja sen tilavuus on 2371 cm3. Tuohon menisi juuri ja juuri W123:n 200 kaasari eli M102, jossa tehoa on 94 hv. Foorumilla oli myynnisäkin sellainen hintaan 70 € (laakerivika).
Näin ohimennen;
W123 200 M115 :arrow: 94 hv
W123 200 M102 :arrow: 109 hv
:wink:
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Leka kirjoitti:Näin ohimennen;
W123 200 M115 :arrow: 94 hv
W123 200 M102 :arrow: 109 hv
:wink:
Aivan niin, katsoin väärää saraketta sen tehon puolesta. Siis vanha konehan se pitää olla, M102 puskee jo niin paljon tehoa että ponttoonin vetarit vääntyisivät. :D

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
mikan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 12.12.2003 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Daaz kirjoitti:Se on tuota sillä tavalla, notta W120 ja W121 ovat samoja autoja, joiden alusta ja mitat ovat vastaavat. Kuusisylinteriset ponttoonit ovat ihan eri juttu, ja niitä ei saa vertailuautoiksi millään. Myös W121 190 SL on eri asia (lyhyempi akseliväli), joten ei taida olla reaalisia mahdollisuuksia.

Näyttää siis siltä, että autosi suurin mahdollinen moottori on 96-heppainen (190 b:n 80 x 1,2), ja sen tilavuus on 2371 cm3. Tuohon menisi juuri ja juuri W123:n 200 kaasari eli M102, jossa tehoa on 94 hv.

Mitä tulee termiin R121, niin ei tarvitse vaivaantua. Nuo C/S/V/R-hässäkät tulivat käyttöön vasta paljon myöhemmin kuin W121:n valmistus päättyi. Joten nykyään voi selkeyden nimissä sanoa että R121, mutta tehtaan virallinen termi on aikanaan ollut W121.

-Daaz
Aken tekstissä lukee, että "Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen, jos auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja ja sukupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunnon perusteella." ja lisäksi vielä: "Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitän enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilauudeltaan vastaava eri merkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia."

Olisin siis vahvasti sitä mieltä, että jos tehdas käyttää autoista mallisarjan tunnusta W121 riippumatta siitä onko kyseessä avo vai umpi, niin kyseessä on saman mallisarjan auto. Joten jos sedaniin halutaan vaihtaa moottori ja käyttää vertailumallina tuota avon 105-heppaista, niin jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet tulee muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alunperin varustettua mallia. Joten 190SL:n alustaa vastaavat tai paremmat hilut pitää olla. Mitä eroa sitten on SL:n jarruissa ymv. sedaniin verrattuna?

Joten rajoina olisi sitten 2371 ccm ja 126 hv. Löytyykö sopivia vaihtoehtoja noihin raameihin? Toki painokin pitää lisäksi huomioida. W201:n 2.3E olis ollut passeli, mutta siinä on 10 pollea liikaa, eli 136 hv.

t. Mika

ps. Pitää varmaan kirjoitella tehtaalle ja pyytää dokumentti että W121 on samaa mallisarjaa oli sitten avo tai sedan. :D
Autossa pitää olla turbo!
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

mikan kirjoitti:Olisin siis vahvasti sitä mieltä, että jos tehdas käyttää autoista mallisarjan tunnusta W121 riippumatta siitä onko kyseessä avo vai umpi, niin kyseessä on saman mallisarjan auto. Joten jos sedaniin halutaan vaihtaa moottori ja käyttää vertailumallina tuota avon 105-heppaista, niin jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet tulee muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alunperin varustettua mallia. Joten 190SL:n alustaa vastaavat tai paremmat hilut pitää olla. Mitä eroa sitten on SL:n jarruissa ymv. sedaniin verrattuna?
Anteeksi nyt vain jo sushtaidun hieman skeptisesti. :lol: Voihan sitä aina pyytää Vehon teknisen osaston lausuntoa, mutta voi olla aika nahkeaa sitä saada. Jarruissa ei ole eroa, sillä 190 SL ehti olla 1,5 vuotta ilman jarrutehostajaa.

Mutta nuo ”liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet”. Korihan on liikennetuirvallisuuteen vaikuttava rakenne, ja se on sedanissa ja avossa erilainen. Jo pelkästään akseliväli vaikuttaa huomattavasti ajokäytökseen (2400 mm ja 2650 mm) puhumattakaan sedankorin korkeammasta painopisteestä.

Ja loppujen lopuksi, paljonko sitä tehoa vanhan ponttonin ajo-ominaisuuksiin tarvitsee? En itse ainakaan kaipaisi 230 E:n tehoja tehostamattomien rumpujarrujen ja hitaan ohjauksen kanssa, jos ne vielä priimakunnossa olisivatkin. :wink:

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää aiheesta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Minäkään en yhtään suosittele tekniikan vaihtoa, mutta sanoisin, että kyllä
ponttoonikorisen ajo-ominaisuudet on yllättävän hyvät, että sikäli resursseja
olisi tehokkaammankin koneen hallintaan.

Lisäksi nuo rumpujarrutkin ovat aivan loistavat, varsinkin jos on tehostin
( ja ne on kunnossa....). ( on muuten hienosti tehdyt jarrut ).

Mutta maailmalla on asiaa moni muukin pohtinut, ja jopa toteuttanut. =
* Muutama vuosi sitten saksassa joku paja mainosti 190 SL-autoja,
jotka oli entisöity ja koneeksi vaihdettu M102 (taisi olla 230 E).

* Kaveri osti kerran USA:sta ponttooni 220 S auton, johon yllätykseksi oli vaihdettu M130 ( 280 )- moottori. Asiaa ei muuten outo ihan heti huomaa....
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
mikan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 12.12.2003 14:54
Paikkakunta: Tampere

Re: lisää aiheesta....

Viesti Kirjoittaja mikan »

Daaz kirjoitti:Anteeksi nyt vain jo sushtaidun hieman skeptisesti. :lol: Jarruissa ei ole eroa, sillä 190 SL ehti olla 1,5 vuotta ilman jarrutehostajaa.

Mutta nuo ”liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet”. Korihan on liikennetuirvallisuuteen vaikuttava rakenne, ja se on sedanissa ja avossa erilainen. Jo pelkästään akseliväli vaikuttaa huomattavasti ajokäytökseen (2400 mm ja 2650 mm) puhumattakaan sedankorin korkeammasta painopisteestä.

Ja loppujen lopuksi, paljonko sitä tehoa vanhan ponttonin ajo-ominaisuuksiin tarvitsee? En itse ainakaan kaipaisi 230 E:n tehoja tehostamattomien rumpujarrujen ja hitaan ohjauksen kanssa, jos ne vielä priimakunnossa olisivatkin. :wink:

-Daaz
Skeptinen pitääkin olla! Kiva kuulla että vertailu ei jää jarruista kiinni. Tosin kyllä silläkin puolella on ajatuksena hyödyntää jonkun tuoreemman mersun levyjä ja mielellään myös takana. Vielä en ole tutkinut rakenteita, että mistä mallista sinne ne olisi järkevintä sovittaa. Ehkä 115 tai 123?

Mitä taas turvallisuuteen tulee korin ja sen rakenteen osalta, niin jotenkin tunnen oloni turvallisemmaksi sedanissa kuin avossa ja pidempi akselivälikin tuntuu vakaammalta. Mutta tuo painopiste on varmaan hyvinkin totta. Ainahan sedania voi toki madaltaa ja laittaa renkaisiin enemmän leveyttä ja lisätä aavistus raideväliä.

Henry V. kirjoitti:ponttoonikorisen ajo-ominaisuudet on yllättävän hyvät, että sikäli resursseja olisi tehokkaammankin koneen hallintaan.

* Muutama vuosi sitten saksassa joku paja mainosti 190 SL-autoja,
jotka oli entisöity ja koneeksi vaihdettu M102 (taisi olla 230 E).
Niin, siis tuntuuhan se hullulta vaihtaa moottori, mutta jotenkin vain kiehtoo ajatus autosta jonka kori on vanha ja tekniikka nykyaikainen. No okei, siitä voi toki väitellä että onko esimerkiksi W201:n 2.3E nykyaikainen vai ei.

Vielä en ole tarttunut rälläkkään, joten olkaa huoleti. :D

t. Mika
Autossa pitää olla turbo!
Vastaa Viestiin