Daaz kirjoitti:Se on tuota sillä tavalla, notta W120 ja W121 ovat samoja autoja, joiden alusta ja mitat ovat vastaavat. Kuusisylinteriset ponttoonit ovat ihan eri juttu, ja niitä ei saa vertailuautoiksi millään. Myös W121 190 SL on eri asia (lyhyempi akseliväli), joten ei taida olla reaalisia mahdollisuuksia.
Näyttää siis siltä, että autosi suurin mahdollinen moottori on 96-heppainen (190 b:n 80 x 1,2), ja sen tilavuus on 2371 cm3. Tuohon menisi juuri ja juuri W123:n 200 kaasari eli M102, jossa tehoa on 94 hv.
Mitä tulee termiin R121, niin ei tarvitse vaivaantua. Nuo C/S/V/R-hässäkät tulivat käyttöön vasta paljon myöhemmin kuin W121:n valmistus päättyi. Joten nykyään voi selkeyden nimissä sanoa että R121, mutta tehtaan virallinen termi on aikanaan ollut W121.
-Daaz
Aken tekstissä lukee, että "Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen, jos auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja ja sukupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunnon perusteella." ja lisäksi vielä: "Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitän enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilauudeltaan vastaava eri merkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia."
Olisin siis vahvasti sitä mieltä, että jos tehdas käyttää autoista mallisarjan tunnusta W121 riippumatta siitä onko kyseessä avo vai umpi, niin kyseessä on saman mallisarjan auto. Joten jos sedaniin halutaan vaihtaa moottori ja käyttää vertailumallina tuota avon 105-heppaista, niin jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet tulee muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alunperin varustettua mallia. Joten 190SL:n alustaa vastaavat tai paremmat hilut pitää olla. Mitä eroa sitten on SL:n jarruissa ymv. sedaniin verrattuna?
Joten rajoina olisi sitten 2371 ccm ja 126 hv. Löytyykö sopivia vaihtoehtoja noihin raameihin? Toki painokin pitää lisäksi huomioida. W201:n 2.3E olis ollut passeli, mutta siinä on 10 pollea liikaa, eli 136 hv.
t. Mika
ps. Pitää varmaan kirjoitella tehtaalle ja pyytää dokumentti että W121 on samaa mallisarjaa oli sitten avo tai sedan.
