Tarinointia tuontiautoista
Re: Tarinointia tuontiautoista
Minulla oli viime kesänä -93 222tkm 220 cabriosta n.3500e.
Re: Tarinointia tuontiautoista
Mietinnässä on hakea S203 facelift Saksanmaalta. Kokonaisbudjetin tulisi pysyä alle 13 k€:n summassa, ja jos jää alle, parempi. Oma veroajatus tietysti on se, että mitä vähemmän maksetaan valtiolle, sen parempi.
Naapuri tuli kuitenkin sotkemaan veroajatteluani selittämällä että veroa pitää maksaa suunnilleen auton hinnan verran (siis meikäläisen budjetissa). Tällöin auton arvo Suomessa on kohdallaan. Tälle perusteluna oli, että jos veroa maksetaan noin 30 prosenttia, niin tällöin veron osuus on noin kolmanneksen arvosta Suomessa = auton arvo on kohdallaan.
Tästäkös se pieni pää meni sekaisin. Kuuluuko näin ajatella vai pysynko kannassani "minimi valtiolle"? Naapurin malli mahdollistaisi hieman vähemmän ajetun, mutta kokonaishinta noussee myöskin tuonne kipurajalle...
Naapuri tuli kuitenkin sotkemaan veroajatteluani selittämällä että veroa pitää maksaa suunnilleen auton hinnan verran (siis meikäläisen budjetissa). Tällöin auton arvo Suomessa on kohdallaan. Tälle perusteluna oli, että jos veroa maksetaan noin 30 prosenttia, niin tällöin veron osuus on noin kolmanneksen arvosta Suomessa = auton arvo on kohdallaan.
Tästäkös se pieni pää meni sekaisin. Kuuluuko näin ajatella vai pysynko kannassani "minimi valtiolle"? Naapurin malli mahdollistaisi hieman vähemmän ajetun, mutta kokonaishinta noussee myöskin tuonne kipurajalle...
X204 320CDI -08
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
-------
ex - S204 220CDI -08
ex - S124 E300D -95
Re: Tarinointia tuontiautoista
Verojen määrän näkee kätevästi http://www.ottoauto.de" onclick="window.open(this.href);return false; .
Muistelen joskus lukeneeni että Suomesta on otettu vakuutus ja tarrakilvet runkonumeron perusteella Saksassa myynnissä olevaan autoon. Saksassa lyöty tarrat autoon ja lähdetty pudottelemaan Suomeen. Näin oli vältytty saksalaisilta siirtokilviltä yms. Onko kellään kokemuksia aiheesta, vai onko ihan esson baaria?
Muistelen joskus lukeneeni että Suomesta on otettu vakuutus ja tarrakilvet runkonumeron perusteella Saksassa myynnissä olevaan autoon. Saksassa lyöty tarrat autoon ja lähdetty pudottelemaan Suomeen. Näin oli vältytty saksalaisilta siirtokilviltä yms. Onko kellään kokemuksia aiheesta, vai onko ihan esson baaria?
Re: Tarinointia tuontiautoista
Tuota kannattaa käyttää, jos autoa ei löydy mahdista. Jos auto löytyy mahdista, kannattaa käyttää sitä, saa paljon varmemmin tarkan tuloksen (olettaen siis, että on kyse jostain tietystä tietystä autosta, jonka malli, päästöt, 1. kop ja kilometrit ovat tiedossa)thenq kirjoitti:Verojen määrän näkee kätevästi http://www.ottoauto.de" onclick="window.open(this.href);return false; .
Re: Tarinointia tuontiautoista
Etsimäni auton tiedot löytyi mahdista, löytyi myös hinnat. Mistä löytyy veroprosentti?
Veroprosentin paikalla oli tyhjää.
Käyttöönottopäivä 01.06.2006 Yleinen pyyntihinta(€) 39477
Ajokilometrit(km) 75000 Yleinen myyntihinta(€) 36753
Mallikohtainen veroprosentti (%) Voimassaolo 11.06.2013 -
Lasketaanko vero tuosta yleisestä myyntihinnasta?
Veroprosentin paikalla oli tyhjää.
Käyttöönottopäivä 01.06.2006 Yleinen pyyntihinta(€) 39477
Ajokilometrit(km) 75000 Yleinen myyntihinta(€) 36753
Mallikohtainen veroprosentti (%) Voimassaolo 11.06.2013 -
Lasketaanko vero tuosta yleisestä myyntihinnasta?
W203 '04
RX 450h '14
IQ '10
W415 '13
Smart ForTwo '13
AH3000 '61
ex S500 '07
ex S500 '06
ex W203 '01
ex W204 '07
ex W203 '02
RX 450h '14
IQ '10
W415 '13
Smart ForTwo '13
AH3000 '61
ex S500 '07
ex S500 '06
ex W203 '01
ex W204 '07
ex W203 '02
Re: Tarinointia tuontiautoista
Veroprosentti löytyy esim. autoverolaista: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941482" onclick="window.open(this.href);return false; (lopussa oleva taulukko), kun päästöt on tiedossa. Vero lasketaan yleisestä myyntihinnasta.
JOE kirjoitti:Etsimäni auton tiedot löytyi mahdista, löytyi myös hinnat. Mistä löytyy veroprosentti?
Veroprosentin paikalla oli tyhjää.
Käyttöönottopäivä 01.06.2006 Yleinen pyyntihinta(€) 39477
Ajokilometrit(km) 75000 Yleinen myyntihinta(€) 36753
Mallikohtainen veroprosentti (%) Voimassaolo 11.06.2013 -
Lasketaanko vero tuosta yleisestä myyntihinnasta?
Re: Tarinointia tuontiautoista
Esson baarijuttu, sillä nuo tarrakilvet on voimassa vain pohjoismaissa ja auton pitää olla jo Suomessa ennenkuin tulli virallisesti myöntää kilvet .thenq kirjoitti:Verojen määrän näkee kätevästi http://www.ottoauto.de" onclick="window.open(this.href);return false; .
Muistelen joskus lukeneeni että Suomesta on otettu vakuutus ja tarrakilvet runkonumeron perusteella Saksassa myynnissä olevaan autoon. Saksassa lyöty tarrat autoon ja lähdetty pudottelemaan Suomeen. Näin oli vältytty saksalaisilta siirtokilviltä yms. Onko kellään kokemuksia aiheesta, vai onko ihan esson baaria?
Nykyään homma menee niin , että tulille toimitetaan autontuonti-ilmoitus , jonka tulli leimaa ja itse tarrakilvet saa katsastusasemalta.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Re: Tarinointia tuontiautoista
'ek170 kirjoitti:Mietinnässä on hakea S203 facelift Saksanmaalta. Kokonaisbudjetin tulisi pysyä alle 13 k€:n summassa, ja jos jää alle, parempi. Oma veroajatus tietysti on se, että mitä vähemmän maksetaan valtiolle, sen parempi.
Naapuri tuli kuitenkin sotkemaan veroajatteluani selittämällä että veroa pitää maksaa suunnilleen auton hinnan verran (siis meikäläisen budjetissa). Tällöin auton arvo Suomessa on kohdallaan. Tälle perusteluna oli, että jos veroa maksetaan noin 30 prosenttia, niin tällöin veron osuus on noin kolmanneksen arvosta Suomessa = auton arvo on kohdallaan.
Tästäkös se pieni pää meni sekaisin. Kuuluuko näin ajatella vai pysynko kannassani "minimi valtiolle"? Naapurin malli mahdollistaisi hieman vähemmän ajetun, mutta kokonaishinta noussee myöskin tuonne kipurajalle...
Mitä uudempi (vähäpäästöisempi ) auto niin sitä piempi veroprosentti ja pienempi vero .
Enpä toisi tuota S203 Saksasta sillä minusta siihen menee liikaa autoveroa , koska siinä on isot päästöt.
Toisaalta tuo sellainen kun on sinulle sopiva ja unohda tuo naapurisi .
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: La 26.05.2012 18:02
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Re: Tarinointia tuontiautoista
Itselleni vielä täysin utopiaa mutta mitäs olisi verot tuommoiseen E55 AMG farkku väyryseen, saksasta tietenkin?
Ehkä joskus on rahaa..
Ehkä joskus on rahaa..
Re: Tarinointia tuontiautoista
Tulli ja J.Katainen hävisi alv-kiistan. Arvoisa Katainenhan sanoi, että väärin perittyjä alveja ei saa takaisin , mutta väärässä oli siinäkin...
http://www.kko.fi/62616.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos joku ei jaksa lukea läpi päätöstä niin , ehkä tämä kohta riittää ..
"Hovioikeus on lausunut, että korvausvastuun puolesta puhui unionin oikeuden rikkomisen kesto ja sen ilmeinen selvyys. Menettelyä oli jatkettu unionin tuomioistuimen asiassa C-101/00 (Siilin) 19.9.2002 antamasta tuomiosta huolimatta. Menettely ei myöskään rakenteeltaan ollut ollut sellainen, ettei se olisi missään olosuhteissa ollut syrjivä. Verojärjestelmä oli ollut syrjivä arvonlisäverolain 102 §:n 1 momentin 4 kohdan voimaantulosta 1.1.1995 aina sen lakkauttamiseen 31.3.2009 saakka."
Tosin myös 31.3-2009 alkaen systeemi on edelleen syrjivä, mutta siitä on toinen oikeusjuttu menossa,,,
http://www.kko.fi/62616.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos joku ei jaksa lukea läpi päätöstä niin , ehkä tämä kohta riittää ..
"Hovioikeus on lausunut, että korvausvastuun puolesta puhui unionin oikeuden rikkomisen kesto ja sen ilmeinen selvyys. Menettelyä oli jatkettu unionin tuomioistuimen asiassa C-101/00 (Siilin) 19.9.2002 antamasta tuomiosta huolimatta. Menettely ei myöskään rakenteeltaan ollut ollut sellainen, ettei se olisi missään olosuhteissa ollut syrjivä. Verojärjestelmä oli ollut syrjivä arvonlisäverolain 102 §:n 1 momentin 4 kohdan voimaantulosta 1.1.1995 aina sen lakkauttamiseen 31.3.2009 saakka."
Tosin myös 31.3-2009 alkaen systeemi on edelleen syrjivä, mutta siitä on toinen oikeusjuttu menossa,,,
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Re: Tarinointia tuontiautoista
[quote="sportsman"]Tulli ja J.Katainen hävisi alv-kiistan. Arvoisa Katainenhan sanoi, että väärin perittyjä alveja ei saa takaisin , mutta väärässä oli siinäkin...quote]
Kyllä näyttävät Kataisen kätyrit keksineen tähänkin pätevän perusteen olla noudattamatta päätöstä:
"Tulli tiedottaa
9.7.2013
Korkeimman oikeuden 5.7.2013 antaman ennakkopäätöksen (KKO
58) mukaan Suomen valtio on rikkonut EU-oikeudellista verotuksen syrjivyyden kieltoa, kun määräsi ei-arvonlisäverovelvollisen toimijan maksamaan Suomeen toisesta EU-maasta tuodusta käytetystä henkilöautosta autoveron lisäksi autoverolle kannettua arvonlisäveroa (elv).
Ei-arvonlisäverovelvolliset yksityishenkilöt eivät ole voineet vähentää elviä arvonlisäverosta Suomeen muusta EU:n jäsenvaltiosta tuomastaan käytetystä ajoneuvosta vastaavalla tavalla kuin arvonlisäverovelvollinen toimija arvonlisäverovelvollisen liiketoimintansa yhteydessä. Siksi korkein oikeus on katsonut, että Suomen valtio on vahingonkorvausoikeudellisella vastuuperusteella velvollinen korvaamaan ko. toimijalle Unionin oikeuden rikkomisella aiheutetun vahingon.
Vastaavia kanteita on tällä hetkellä vireillä Helsingin käräjäoikeudessa 57. Niissä on tarkasteltavana laaja-alaisempia oikeuskysymyksiä kuin oli korkeimman oikeuden ennakkopäätöksellä ratkaistussa oikeusriidassa. Helsingin käräjäoikeus on alustavasti ilmoittanut antavansa kanteisiin ratkaisunsa 30.9.2013.
Velan vanhentumisesta annetun lain (15.8.2003/728) mukaan vahingonkorvausvelalle säädetty kolmen vuoden vanhentumisaika alkaa kulua siitä, kun vahingonkärsijä on saanut tietää tai hänen olisi pitänyt tietää vahingosta ja siitä vastuussa olevasta tahosta.
Tarkasteltavana olevissa tapauksissa vanhentumisaika alkoi viimeistään 19.3.2009, jolloin EU-tuomioistuin antoi tuomion C-10/08 asiassa. Siinä katsottiin Suomen tasavallan menetelleen EU:n perustamissopimuksen vastaisesti, koska oli sallinut autoverolle kannettavan veron vähentämisen arvonlisäverosta. Siksi kanneoikeus asiassa on Tullin mielestä vanhentunut, eikä uusia kanteita voida enää pätevästi nostaa vahingonkorvausoikeudellisella perusteella.
Lisätietoja:
Johtava lakimies Jarmo Nieminen, p. 040 332 2621"
'http://www.tulli.fi/fi/tiedotteet/lehdi ... index.html
Mikäli oikein ymmärsin, ei mitään enempiä palautuksia ole tulossa. Kyllä osaavat kiemurrella edelleen. Joka asia on erikseen vietävä oikeuteen oikeutta saadakseen. Tulli on täällä se joka määrää, ei KKO.
Toivottavasti saavat vielä nenilleen ja joutuvat nöyrtymään. Tuollaiset virkamiehet on erotettava ja korvattava lakia, päätöksiä ja niiden henkeä noudattavilla kansan palvelijoilla.
Kyllä näyttävät Kataisen kätyrit keksineen tähänkin pätevän perusteen olla noudattamatta päätöstä:
"Tulli tiedottaa
9.7.2013
Korkeimman oikeuden 5.7.2013 antaman ennakkopäätöksen (KKO
Ei-arvonlisäverovelvolliset yksityishenkilöt eivät ole voineet vähentää elviä arvonlisäverosta Suomeen muusta EU:n jäsenvaltiosta tuomastaan käytetystä ajoneuvosta vastaavalla tavalla kuin arvonlisäverovelvollinen toimija arvonlisäverovelvollisen liiketoimintansa yhteydessä. Siksi korkein oikeus on katsonut, että Suomen valtio on vahingonkorvausoikeudellisella vastuuperusteella velvollinen korvaamaan ko. toimijalle Unionin oikeuden rikkomisella aiheutetun vahingon.
Vastaavia kanteita on tällä hetkellä vireillä Helsingin käräjäoikeudessa 57. Niissä on tarkasteltavana laaja-alaisempia oikeuskysymyksiä kuin oli korkeimman oikeuden ennakkopäätöksellä ratkaistussa oikeusriidassa. Helsingin käräjäoikeus on alustavasti ilmoittanut antavansa kanteisiin ratkaisunsa 30.9.2013.
Velan vanhentumisesta annetun lain (15.8.2003/728) mukaan vahingonkorvausvelalle säädetty kolmen vuoden vanhentumisaika alkaa kulua siitä, kun vahingonkärsijä on saanut tietää tai hänen olisi pitänyt tietää vahingosta ja siitä vastuussa olevasta tahosta.
Tarkasteltavana olevissa tapauksissa vanhentumisaika alkoi viimeistään 19.3.2009, jolloin EU-tuomioistuin antoi tuomion C-10/08 asiassa. Siinä katsottiin Suomen tasavallan menetelleen EU:n perustamissopimuksen vastaisesti, koska oli sallinut autoverolle kannettavan veron vähentämisen arvonlisäverosta. Siksi kanneoikeus asiassa on Tullin mielestä vanhentunut, eikä uusia kanteita voida enää pätevästi nostaa vahingonkorvausoikeudellisella perusteella.
Lisätietoja:
Johtava lakimies Jarmo Nieminen, p. 040 332 2621"
'http://www.tulli.fi/fi/tiedotteet/lehdi ... index.html
Mikäli oikein ymmärsin, ei mitään enempiä palautuksia ole tulossa. Kyllä osaavat kiemurrella edelleen. Joka asia on erikseen vietävä oikeuteen oikeutta saadakseen. Tulli on täällä se joka määrää, ei KKO.
Toivottavasti saavat vielä nenilleen ja joutuvat nöyrtymään. Tuollaiset virkamiehet on erotettava ja korvattava lakia, päätöksiä ja niiden henkeä noudattavilla kansan palvelijoilla.
S210 E290TDT -97, entinen
S211 E220 CDI -09
S211 E220 CDI -09
Re: Tarinointia tuontiautoista
tullilla taitaa olla kesälakimies harjoittelia hommissa, kun ei osaa selvää KKO:n päätöstä lukea. Tiedote muuttuu kyllä vielä !
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
- Kylmänraudanseppä
- Mersumies
- Viestit: 557
- Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
- Viesti:
Re: Tarinointia tuontiautoista
Voi olla, että tuokin laiton "fantastisen jyrkiboy+kuituheka co: n " sumutusyritys pitää kaataa eu-tuomioistuimessa... niinkuin kaikki edellisetkin suomen viskaaleen laittomat autoverotusrikokset kansaansa kohtaan on saatu lopulta oiottua.sportsman kirjoitti:tullilla taitaa olla kesälakimies harjoittelia hommissa, kun ei osaa selvää KKO:n päätöstä lukea. Tiedote muuttuu kyllä vielä !
Syö vaan tälläisten rehellisten reserviläisten uskoa kotimaamme vallanpitäjiä kohtaan, kun koitetaan hyötyä rikoksella omista kansalaisista.
Auton hankintaverotus murhaa ja vammauttaa suomalaisia turvattomalla autokannalla... yhä edelleen ja asiantila ei ole enää kenenkään etu. Valtiomme nettoverotulo nousisi, kun auton hankintaverotuksesta luovuttaisi ja lisättäisi muutama centti ennestään hurjan korkeaa polttoaineveroa / litra.
--------------------------------------------------------
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Re: Tarinointia tuontiautoista
Ei kai tuossa ole muuta tulkinnanvaraista kuin se, mistä vahingonkorvauskanteen 3v kanneaika alkaa. Voisin lyödä jonkun verran vetoa, että tiedote ei muutu miksikään, ja Tulli pitää kannastaan (että kanneaika alkoi Siilin-tuomiosta) kiinni.sportsman kirjoitti:tullilla taitaa olla kesälakimies harjoittelia hommissa, kun ei osaa selvää KKO:n päätöstä lukea. Tiedote muuttuu kyllä vielä !
Re: Tarinointia tuontiautoista
Suomen tulli on hävinnyt joka ainoan autoverotusta koskevan
jutun. Tulli yrittää nyt vain sumuttaa, niitä 30 000 asiakastaan joilta
se on perinyt laittoman alvin.
Käsittämätöntä toimintaa veronmaksajien rahoilla.
Jos joku haluaa rahansa pois, niin vahingonkorvaus hakemus vaan tulliin.
jutun. Tulli yrittää nyt vain sumuttaa, niitä 30 000 asiakastaan joilta
se on perinyt laittoman alvin.
Käsittämätöntä toimintaa veronmaksajien rahoilla.
Jos joku haluaa rahansa pois, niin vahingonkorvaus hakemus vaan tulliin.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Re: Tarinointia tuontiautoista
Eikös tässä nimenomaisessa tapauksessa pidä nostaa vahingonkorvauskanne käräjäoikeudessa?sportsman kirjoitti:Suomen tulli on hävinnyt joka ainoan autoverotusta koskevan
jutun. Tulli yrittää nyt vain sumuttaa, niitä 30 000 asiakastaan joilta
se on perinyt laittoman alvin.
Käsittämätöntä toimintaa veronmaksajien rahoilla.
Jos joku haluaa rahansa pois, niin vahingonkorvaus hakemus vaan tulliin.
Re: Tarinointia tuontiautoista
Ensin vanhingonkorvaus hakemus tullin ja jos eivät suostu niin , sitten vasta kärjäoikeus. Tosin tulli varmasti haluaa sopia asin viimeistään
tässä vaiheessa ja maksaa myös asianajan kulut .
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/elv- ... urpiin-3-0" onclick="window.open(this.href);return false;
tässä vaiheessa ja maksaa myös asianajan kulut .
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/elv- ... urpiin-3-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Re: Tarinointia tuontiautoista
Ottaen huomioon aiemman linjan ja tuon tiedotteen, niin en jaksa uskoa tullin sopimishaluihin, ainakaan ennen kuin on lainvoimainen päätös siitä, mistä tuo 3v kanneaika alkaa juosta.sportsman kirjoitti:Ensin vanhingonkorvaus hakemus tullin ja jos eivät suostu niin , sitten vasta kärjäoikeus. Tosin tulli varmasti haluaa sopia asin viimeistään
tässä vaiheessa ja maksaa myös asianajan kulut .
Re: Tarinointia tuontiautoista
Palkkaa Snell lakimieheksi , niin sopivat kyllä. Samoin kuin sopivat artic outcomesin kanssa . Sopimalla ei päädy negatiiviseen julkisuuteen.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Re: Tarinointia tuontiautoista
Joku muukin näkee asian
Hesarissa 14.7 mielipide kirjoitus :
Tuontiautoista perityt arvonlisäverot palautettava
--------------------------------------------------------------------------------
Markku Eestilä
Korkein oikeus pani pisteen yli kymmenen vuotta kestäneelle mielivaltaiselle autoverotukselle. Se totesi yksityisten kansalaisten joutuneen laittoman ja syrjivän verotuksen kohteeksi tullin periessä tuontiautoista autoveron päälle laskettua arvonlisäveroa (HS 10. 7.).
Valtio maksoi vuoden 2006 jälkeen tuoduista autoista maksetut laittomat arvonlisäverot takaisin yksityisille autontuojille. Syynä oli Euroopan unionin puuttuminen toistamiseen laittomaan suomalaiseen autoverotukseen. Sen sijaan sitä ennen autonsa tuoneet yksityishenkilöt eivät ole saaneet laittomasti perittyjä arvonlisäveroja takaisin, vaikka lukuisia valituksia on tehty myös korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Heti korkeimman oikeuden langettavan päätöksen jälkeen tulli ilmoitti, että se ei maksa vuosien 2002–2005 aikana laittomasti perittyjä arvonlisäveroja takaisin, koska vahingonkorvausaika on mennyt jo umpeen.
Tulli eli valtio yrittää siis saattaa päätökseen kauan pelaamansa taktisen pelin: kun tarpeeksi kauan kikkaillaan juridisesti milloin milläkin lailla ja annetaan vuosien kulua, niin korvausvelvollisuudet vanhenevat.
Tullin päätökset ovat korkeimman oikeuden mukaan olleet Suomea sitovan EY-oikeuden vastaisia. Tullin päätöksissä on vuosien 2002–2005 aikana tapahtunut kiistaton menettelytapavirhe, joka on jokaisen laittoman veropäätöksen takana. Tullin päätökset ovat koko ajan myös systemaattisesti perustuneet väärään lain soveltamiseen.
Mainitut tullin hallintomenettelyvirheet ovat juuri sellaisia, joita tarkoitetaan hallintolainkäyttölain 63. pykälässä. Tähän kyseiseen lain kohtaan vedoten lukuisat kansalaiset ovatkin tehneet autoverotuksen purkuvaatimuksen korkeimmalle hallinto-oikeudelle. Turhaan. Korkein hallinto-oikeus on hylännyt ne kaikki.
Hallintolainkäyttölain 64. pykälän mukaan virheellisestä hallintomenettelystä voi hakea purkua viiden vuoden kuluessa, mutta erityisen painavista syistä valituksen voi tehdä myös tämän määräajan jälkeen.
Mitähän ne erityisen painavat syyt mahtavat olla, jos korkeimman oikeuden päätös ei sellaiseksi kelpaa? Pitääkö jääräpäisen ja laittoman verotuksen uhreiksi joutuneiden hakea taas purkua korkeimmalta hallinto-oikeudelta?
Näyttää siltä, että ainut juridisesti oikeudenmukainen ja eettisesti kestävä lopputulema on se, että yksityisiltä kansalaisilta vuosina 2002–2005 laittomasti perityt tuontiautojen ja moottoripyörien arvonlisäverot palautetaan korkoineen. Yhtään purkukierrosta tai oikeudenkäyntiä ei enää tarvita.
Jokaisen pitäisi viimeistään nyt ymmärtää, minkälaisilla uskottavuusasioilla tässä leikitään. Peli on ohi. Korkein oikeus on sanansa sanonut.
Markku Eestilä
kansanedustaja (kok), Iisalmi
Mainitut tullin hallintomenettelyvirheet ovat juuri sellaisia, joita tarkoitetaan hallintolainkäyttölain 63. pykälässä. Tähän kyseiseen lain kohtaan vedoten lukuisat kansalaiset ovatkin tehneet autoverotuksen purkuvaatimuksen korkeimmalle hallinto-oikeudelle. Turhaan. Korkein hallinto-oikeus on hylännyt ne kaikki.
Hallintolainkäyttölain 64. pykälän mukaan virheellisestä hallintomenettelystä voi hakea purkua viiden vuoden kuluessa, mutta erityisen painavista syistä valituksen voi tehdä myös tämän määräajan jälkeen.
Mitähän ne erityisen painavat syyt mahtavat olla, jos korkeimman oikeuden päätös ei sellaiseksi kelpaa? Pitääkö jääräpäisen ja laittoman verotuksen uhreiksi joutuneiden hakea taas purkua korkeimmalta hallinto-oikeudelta?
Näyttää siltä, että ainut juridisesti oikeudenmukainen ja eettisesti kestävä lopputulema on se, että yksityisiltä kansalaisilta vuosina 2002–2005 laittomasti perityt tuontiautojen ja moottoripyörien arvonlisäverot palautetaan korkoineen. Yhtään purkukierrosta tai oikeudenkäyntiä ei enää tarvita.
Jokaisen pitäisi viimeistään nyt ymmärtää, minkälaisilla uskottavuusasioilla tässä leikitään. Peli on ohi. Korkein oikeus on sanansa sanonut.
Markku Eestilä
kansanedustaja (kok), Iisalmi
Hesarissa 14.7 mielipide kirjoitus :
Tuontiautoista perityt arvonlisäverot palautettava
--------------------------------------------------------------------------------
Markku Eestilä
Korkein oikeus pani pisteen yli kymmenen vuotta kestäneelle mielivaltaiselle autoverotukselle. Se totesi yksityisten kansalaisten joutuneen laittoman ja syrjivän verotuksen kohteeksi tullin periessä tuontiautoista autoveron päälle laskettua arvonlisäveroa (HS 10. 7.).
Valtio maksoi vuoden 2006 jälkeen tuoduista autoista maksetut laittomat arvonlisäverot takaisin yksityisille autontuojille. Syynä oli Euroopan unionin puuttuminen toistamiseen laittomaan suomalaiseen autoverotukseen. Sen sijaan sitä ennen autonsa tuoneet yksityishenkilöt eivät ole saaneet laittomasti perittyjä arvonlisäveroja takaisin, vaikka lukuisia valituksia on tehty myös korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Heti korkeimman oikeuden langettavan päätöksen jälkeen tulli ilmoitti, että se ei maksa vuosien 2002–2005 aikana laittomasti perittyjä arvonlisäveroja takaisin, koska vahingonkorvausaika on mennyt jo umpeen.
Tulli eli valtio yrittää siis saattaa päätökseen kauan pelaamansa taktisen pelin: kun tarpeeksi kauan kikkaillaan juridisesti milloin milläkin lailla ja annetaan vuosien kulua, niin korvausvelvollisuudet vanhenevat.
Tullin päätökset ovat korkeimman oikeuden mukaan olleet Suomea sitovan EY-oikeuden vastaisia. Tullin päätöksissä on vuosien 2002–2005 aikana tapahtunut kiistaton menettelytapavirhe, joka on jokaisen laittoman veropäätöksen takana. Tullin päätökset ovat koko ajan myös systemaattisesti perustuneet väärään lain soveltamiseen.
Mainitut tullin hallintomenettelyvirheet ovat juuri sellaisia, joita tarkoitetaan hallintolainkäyttölain 63. pykälässä. Tähän kyseiseen lain kohtaan vedoten lukuisat kansalaiset ovatkin tehneet autoverotuksen purkuvaatimuksen korkeimmalle hallinto-oikeudelle. Turhaan. Korkein hallinto-oikeus on hylännyt ne kaikki.
Hallintolainkäyttölain 64. pykälän mukaan virheellisestä hallintomenettelystä voi hakea purkua viiden vuoden kuluessa, mutta erityisen painavista syistä valituksen voi tehdä myös tämän määräajan jälkeen.
Mitähän ne erityisen painavat syyt mahtavat olla, jos korkeimman oikeuden päätös ei sellaiseksi kelpaa? Pitääkö jääräpäisen ja laittoman verotuksen uhreiksi joutuneiden hakea taas purkua korkeimmalta hallinto-oikeudelta?
Näyttää siltä, että ainut juridisesti oikeudenmukainen ja eettisesti kestävä lopputulema on se, että yksityisiltä kansalaisilta vuosina 2002–2005 laittomasti perityt tuontiautojen ja moottoripyörien arvonlisäverot palautetaan korkoineen. Yhtään purkukierrosta tai oikeudenkäyntiä ei enää tarvita.
Jokaisen pitäisi viimeistään nyt ymmärtää, minkälaisilla uskottavuusasioilla tässä leikitään. Peli on ohi. Korkein oikeus on sanansa sanonut.
Markku Eestilä
kansanedustaja (kok), Iisalmi
Mainitut tullin hallintomenettelyvirheet ovat juuri sellaisia, joita tarkoitetaan hallintolainkäyttölain 63. pykälässä. Tähän kyseiseen lain kohtaan vedoten lukuisat kansalaiset ovatkin tehneet autoverotuksen purkuvaatimuksen korkeimmalle hallinto-oikeudelle. Turhaan. Korkein hallinto-oikeus on hylännyt ne kaikki.
Hallintolainkäyttölain 64. pykälän mukaan virheellisestä hallintomenettelystä voi hakea purkua viiden vuoden kuluessa, mutta erityisen painavista syistä valituksen voi tehdä myös tämän määräajan jälkeen.
Mitähän ne erityisen painavat syyt mahtavat olla, jos korkeimman oikeuden päätös ei sellaiseksi kelpaa? Pitääkö jääräpäisen ja laittoman verotuksen uhreiksi joutuneiden hakea taas purkua korkeimmalta hallinto-oikeudelta?
Näyttää siltä, että ainut juridisesti oikeudenmukainen ja eettisesti kestävä lopputulema on se, että yksityisiltä kansalaisilta vuosina 2002–2005 laittomasti perityt tuontiautojen ja moottoripyörien arvonlisäverot palautetaan korkoineen. Yhtään purkukierrosta tai oikeudenkäyntiä ei enää tarvita.
Jokaisen pitäisi viimeistään nyt ymmärtää, minkälaisilla uskottavuusasioilla tässä leikitään. Peli on ohi. Korkein oikeus on sanansa sanonut.
Markku Eestilä
kansanedustaja (kok), Iisalmi
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
- Kylmänraudanseppä
- Mersumies
- Viestit: 557
- Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
- Viesti:
Re: Tarinointia tuontiautoista
ex oikeusministeri Louekoskikaan ei ymmärrä autoverosikailua:
http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/ ... 139810/304" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/ ... 139810/304" onclick="window.open(this.href);return false;
--------------------------------------------------------
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Re: Tarinointia tuontiautoista
Jos näetty Urpilaista tai Kataista kesätapahtumissa näyttäymässä tuulipukukansalle niin muistaa kysyä asiasta !
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ke 12.01.2011 13:55
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tarinointia tuontiautoista
Pohdinnassa olisi bensa CLK200 (W209) isoillakin kilometreillä (+175tkm) Saksasta, halvimmat Suomessa on 10500-12000€ pinnassa, miten luulette - lähtisiköhän alle 12000€ tuotuna? Ottoauton päätöksiä katsellessa satunnaisyksilöissä hirvittävät verot ja muissa sitä normaalia alle 5000 euroa.
2012-> Audi B8 - A4 2.0 TDI - 2008
2011-2012: W211 - 320 CDI - 2004
2009-2011: W124 - 200D - 1987
2011-2012: W211 - 320 CDI - 2004
2009-2011: W124 - 200D - 1987
Re: Tarinointia tuontiautoista
Mobilestahan löydät Saksan tarjonnan .
Minusta tuo 5000 ei ole normi vero , sillä noissa menee nykyisin enemmän veroa kuin ennen, sillä päästöpohjainen verotus (jonka tulli hävisi HHO mutta juttu jatkuu KHO:ssa).
Minusta tuo 5000 ei ole normi vero , sillä noissa menee nykyisin enemmän veroa kuin ennen, sillä päästöpohjainen verotus (jonka tulli hävisi HHO mutta juttu jatkuu KHO:ssa).
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Re: Tarinointia tuontiautoista
Nuo satunnaisyksilöt ovat todennäköisersti avoja, ainakaan omaa ei ollut keväällä eritelty listauksessa millään tavalla ainoastaan muita korkeampi vero noin 2-2.5kekyyjonssoni kirjoitti:Pohdinnassa olisi bensa CLK200 (W209) isoillakin kilometreillä (+175tkm) Saksasta, halvimmat Suomessa on 10500-12000€ pinnassa, miten luulette - lähtisiköhän alle 12000€ tuotuna? Ottoauton päätöksiä katsellessa satunnaisyksilöissä hirvittävät verot ja muissa sitä normaalia alle 5000 euroa.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Re: Tarinointia tuontiautoista
Moro
Keltanokkana tällä foorumilla, joten ajattelin aloittaa maahantuonti asialla.
Tarkoitus olis Saksasta tuoda/tuottaa Sprintteri. Muualta lukemani perusteella kokonaispaino pitäisi muuttaa 3550kg jo Saksassa jos sen aikoo täällä rekisteröidä N2 luokan kuorma-autona ja tietenkin ilman autoveroa, vai kuinka? Tarkoitus olisi askarrella siihen jatko ohjaamo ja penkit. Ajatuksena olisi muuttaa se M1 luokan autoverovapaaksi matkailuautoksi. Tietenkin siitä syystä että saisi ajella 100 ja B kortilla. Itselläni kyllä on C kortti, mutta emännällä ei. Sitten se kysymys, Onkohan Saksassa rekisteröity kuorma-auto mahdollista muuttaa suoraan M1 luokan matkailuautoksi? Aikaahan siinä menee jokunen tovi ennenkuin kaikki muutostyöt on tehty ja ollaan valmiina muutoskatsastukseen. Tyhmiä kysymyksiä tai ei mutta kysytään silti.
Keltanokkana tällä foorumilla, joten ajattelin aloittaa maahantuonti asialla.
Tarkoitus olis Saksasta tuoda/tuottaa Sprintteri. Muualta lukemani perusteella kokonaispaino pitäisi muuttaa 3550kg jo Saksassa jos sen aikoo täällä rekisteröidä N2 luokan kuorma-autona ja tietenkin ilman autoveroa, vai kuinka? Tarkoitus olisi askarrella siihen jatko ohjaamo ja penkit. Ajatuksena olisi muuttaa se M1 luokan autoverovapaaksi matkailuautoksi. Tietenkin siitä syystä että saisi ajella 100 ja B kortilla. Itselläni kyllä on C kortti, mutta emännällä ei. Sitten se kysymys, Onkohan Saksassa rekisteröity kuorma-auto mahdollista muuttaa suoraan M1 luokan matkailuautoksi? Aikaahan siinä menee jokunen tovi ennenkuin kaikki muutostyöt on tehty ja ollaan valmiina muutoskatsastukseen. Tyhmiä kysymyksiä tai ei mutta kysytään silti.

Re: Tarinointia tuontiautoista
Haluaako joku kertoa miten saan F150 Raptorin kuorma-autoksi? Tahtoo sellasen ja sit vois myydä bemarin ja ostaa jotain kivaa sillä ylijäävällä 40 000....skegge kirjoitti:Moro
Keltanokkana tällä foorumilla, joten ajattelin aloittaa maahantuonti asialla.
Tarkoitus olis Saksasta tuoda/tuottaa Sprintteri. Muualta lukemani perusteella kokonaispaino pitäisi muuttaa 3550kg jo Saksassa jos sen aikoo täällä rekisteröidä N2 luokan kuorma-autona ja tietenkin ilman autoveroa, vai kuinka? Tarkoitus olisi askarrella siihen jatko ohjaamo ja penkit. Ajatuksena olisi muuttaa se M1 luokan autoverovapaaksi matkailuautoksi. Tietenkin siitä syystä että saisi ajella 100 ja B kortilla. Itselläni kyllä on C kortti, mutta emännällä ei. Sitten se kysymys, Onkohan Saksassa rekisteröity kuorma-auto mahdollista muuttaa suoraan M1 luokan matkailuautoksi? Aikaahan siinä menee jokunen tovi ennenkuin kaikki muutostyöt on tehty ja ollaan valmiina muutoskatsastukseen. Tyhmiä kysymyksiä tai ei mutta kysytään silti.
Power sells cars, torque wins races - Enzo Ferrari
Kalusto:
BMW X5 M50d '12 (311kw/873nm)
Mitsubishi Lancer Evolution X '10 (240kw/480nm)
Can-Am Outlander 500 T3 '13
Silver Beaver 450 + 40hp Mercury '11
Kalusto:
BMW X5 M50d '12 (311kw/873nm)
Mitsubishi Lancer Evolution X '10 (240kw/480nm)
Can-Am Outlander 500 T3 '13
Silver Beaver 450 + 40hp Mercury '11
Re: Tarinointia tuontiautoista
vielä kerran ...
Auto voi olla muualla (esim Saksassa) rekisteröity vaikka lentokoneeksi , mutta kun auton tuot Suomeen , niin auto tulkitaan täkäläisten sääntöjen mukaan ...
Kokonaispainon voi nostaa muualla (esim Saksassa ) niin , että on esim valmistajan todistus, että kokonaispaino voi olla esim 3510 kg., nosto merkitään ulkomaiseen
rekisteriotteeseen ja sitten se ehkä käsitellään Suomessakin kuorma-autona . Huomio , että ehkä sitten tarvitaan jotain muutakin , esim nopeudenrajoitin , jota ei ehkä
ulkomailla vaadita .
Suosittelen ... käy ennen auton ostoa siellä katsastuskonttorilla missä tulisit tuomasi auton rekisteröimään Suomeen , mitä vaaditaan , että kaavailemasi auton saa kevyt
kuorma-autona Suomen rekisteriin ....
Auto voi olla muualla (esim Saksassa) rekisteröity vaikka lentokoneeksi , mutta kun auton tuot Suomeen , niin auto tulkitaan täkäläisten sääntöjen mukaan ...
Kokonaispainon voi nostaa muualla (esim Saksassa ) niin , että on esim valmistajan todistus, että kokonaispaino voi olla esim 3510 kg., nosto merkitään ulkomaiseen
rekisteriotteeseen ja sitten se ehkä käsitellään Suomessakin kuorma-autona . Huomio , että ehkä sitten tarvitaan jotain muutakin , esim nopeudenrajoitin , jota ei ehkä
ulkomailla vaadita .
Suosittelen ... käy ennen auton ostoa siellä katsastuskonttorilla missä tulisit tuomasi auton rekisteröimään Suomeen , mitä vaaditaan , että kaavailemasi auton saa kevyt
kuorma-autona Suomen rekisteriin ....
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
- Kylmänraudanseppä
- Mersumies
- Viestit: 557
- Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
- Viesti:
Re: Tarinointia tuontiautoista

--------------------------------------------------------
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Pe 19.07.2013 21:51
Re: Tarinointia tuontiautoista
Tätä ketjua selattuani olen jo aivan sekaisin.
Miten autoveroa nyt sitten kannetaan, koska tuo ottoautokin on vanhoilla tiedoilla?
Sen mukaan, mitä Suomessa on autosta maksettu veroa vai jonkin muun hihasta revityn tyylin mukaan.
Kyse on W124 & W140 -malleista, joihin ei tullin MAHTI osaa kertoa mitään..
Tarvitseeko tuollaisesta maksaa ~2k veroa? Kuulostaa aika jännältä?
EDIT: Kyseessä siis 420 & 500. Vm. lienevät jossain 90-98?
Miten autoveroa nyt sitten kannetaan, koska tuo ottoautokin on vanhoilla tiedoilla?
Sen mukaan, mitä Suomessa on autosta maksettu veroa vai jonkin muun hihasta revityn tyylin mukaan.
Kyse on W124 & W140 -malleista, joihin ei tullin MAHTI osaa kertoa mitään..
Tarvitseeko tuollaisesta maksaa ~2k veroa? Kuulostaa aika jännältä?
EDIT: Kyseessä siis 420 & 500. Vm. lienevät jossain 90-98?
Viimeksi muokannut Kekkeruusi, Ti 30.07.2013 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.