M102 stroukkaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jute91
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 16.07.2013 16:34

M102 stroukkaus

Viesti Kirjoittaja jute91 »

Moro.

Tuli tuossa hommattua w124 230CE 2.3 kasitappisella koneella ja sitä kiinnostaisi lähteä tutkimaan vähän enemmän tekniikan puolelta.
Enemmän on tullut noita bemareita roplattua ja nyt kiinnostaisi selvittää että käykö mersussakin osat ristiin kuten bemarilla.

Eli pitempää iskua havittelisin. aluksi tarvitsisi selvittää tuon M102.982 moottorin lohkon korkeus, kiertokangen pituus, männän lakikorkeus ja laakerikoot.
googlettaa yritin kaiken laista, mutta ei löytynyt teknisiä tietoja kauheammin..
eli jos jollain ois tietoa tästä moottorista, niin kiitos etukäteen ;)
kaverilta sais om601 diisselin kampuran 10 eurolla, joka kuulemma sopii tähän lohkoon..
laiska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 08.04.2008 23:32
Paikkakunta: pyhäjoki
Viesti:

Re: M102 stroukkaus

Viesti Kirjoittaja laiska »

Väittäsin ettei sovi diisselin kampura. Ainoa millä tuota voi stroukata on 2.5-16v kampura.
jute91
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 16.07.2013 16:34

Re: M102 stroukkaus

Viesti Kirjoittaja jute91 »

no onko yhtään tietoa mikä on sylinterijako?

http://www.startekinfo.com/StarTek/outs ... 40001a.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

tollatteen löysin
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: M102 stroukkaus

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

jute91 kirjoitti:Moro.

Tuli tuossa hommattua w124 230CE 2.3 kasitappisella koneella ja sitä kiinnostaisi lähteä tutkimaan vähän enemmän tekniikan puolelta.
Enemmän on tullut noita bemareita roplattua ja nyt kiinnostaisi selvittää että käykö mersussakin osat ristiin kuten bemarilla.

Eli pitempää iskua havittelisin. aluksi tarvitsisi selvittää tuon M102.982 moottorin lohkon korkeus, kiertokangen pituus, männän lakikorkeus ja laakerikoot.
googlettaa yritin kaiken laista, mutta ei löytynyt teknisiä tietoja kauheammin..
eli jos jollain ois tietoa tästä moottorista, niin kiitos etukäteen ;)
kaverilta sais om601 diisselin kampuran 10 eurolla, joka kuulemma sopii tähän lohkoon..

Ensinnäkin vaan kovin ihmettelen, mihin tämäntyyppisellä rakentelulla pyritään ?
Paras tietysti on perehtyä asiaan, hankkimalla mainitut moottorit vaikkapa vauriollisena, niin sitä kautta pääsee autenttisesti selville haluamistasi asioista. Toisaalta moottorikoneistamoissa saadaan tarvittaessa tehtyä moottoriin minkälaiset muutokset vakio-osistakin.
Täytyy vaan tietää mitä on tekemässä....jos ei, niin kannattaa suosiolla luopua hankkeesta. Silloin kun mennään manipuloimaan moottorin rakenteita, täytyy olla tietoa muutoksien vaikutuksesta. :wink:
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 429
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: M102 stroukkaus

Viesti Kirjoittaja moska »

Jos tuohon alkaa nelipyttyistä rakentamaan, niin varmaan kannattaa kahtella m111 osia ja tehdä mieluummin niistä?
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
jute91
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 16.07.2013 16:34

Re: M102 stroukkaus

Viesti Kirjoittaja jute91 »

muttakun ite oon semmonen, että tykkään tehdä jotain erilaista.. foorumeita kun olen lukenut tuosta m102 virittämisestä, niin yleinen vastaus ollut "miksi vaivautua, nosta m103 keulalle".
ite oon todennut että kyseessä on luotettava kone, kun sedältäni tuon ostin (ensimmäiseltä omistajalta). Autossa 350tkm mittarissa, öljyt vaihdettu 10tkm välein, eikä koneessa ole mitään muutakuin ihan pieni jakoketjun rallatus.. nokkakin oli ihan kuin uusi kun sitä osastoa tuli venakopan tiivistettä vaihtaessa katseltua... maalipinta brand new kiveniskeymiä lukuunottamatta, nahkasisusta, johon setä laittoi ihan uutena päällyset päälle. ite riisuin ne sen uutta mersua varten pois..

kun rupes mietityttään, kun volvon vinokoneessa on vakiomäntä 96mm ja tässä on 95,5mm. volvon sylinterijako on 103mm, niin mietitytti jos mersussa ois +/-1mm sama jako, niin vois saada volvon kampuran sopimaan lohkoon.. saatavana 100mm iskulla nääs..
se meinas 3.0 takaluukkuun.. :P sit jos ton ruiskun vaihtais ensinnäkin toiseen, siis läppärunkoihin, ei mihkään ton iän toiseen sarjaan vaan billet läppärunkoihin, niin vois tehoakin tulla.
peruskanttina kuitenki 9,7:1? niin kyllä vois saada paljon aikaan.. jos jollain on halvalla m102.982 myynnissä tampereen suunnalla niin kättä pystyyn! siis alle 100e kiitos..

kiertokangen pituuden kun joku taikoo mulle, niin se kertoo aika lähelle lohkon korkeuden.. isku on 80,25mm ja männän lakikorkeus 43.3mm,
eli 40,125mm+kiertokanki+43.3mm= ~ lohkon korkeus..

tuossa tulee omaa e30 325ix bemaria rakenneltua, voitte lukasta jos lontoon kieli taipuu.. http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=276989" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: M102 stroukkaus

Viesti Kirjoittaja veskola »

jute91 kirjoitti: kaverilta sais om601 diisselin kampuran 10 eurolla, joka kuulemma sopii tähän lohkoon..
En tiedä sopiiko mutta jos haluat vielä lisää iskunpituutta niin mm. Viton OM601 moottorista löytyy vielä hieman pidemmällä iskulla oleva. Kone on silloin OM601 2,3 litraa. Ei ole väliä onko vapari vai turbo, molemmissa samanlainen.


Lue nyt kuitenkin myös tämä topik: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=561365" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
jute91
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 16.07.2013 16:34

Re: M102 stroukkaus

Viesti Kirjoittaja jute91 »

juu, onhan tuossa m601ssä vähän pitempää iskua..

moottorista tietoa http://www.mercedesclub.cz/graphics/man ... -manul.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
laiska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 08.04.2008 23:32
Paikkakunta: pyhäjoki
Viesti:

Re: M102 stroukkaus

Viesti Kirjoittaja laiska »

jute91 kirjoitti: kun rupes mietityttään, kun volvon vinokoneessa on vakiomäntä 96mm ja tässä on 95,5mm. volvon sylinterijako on 103mm, niin mietitytti jos mersussa ois +/-1mm sama jako, niin vois saada volvon kampuran sopimaan lohkoon.. saatavana 100mm iskulla nääs..
se meinas 3.0 takaluukkuun..
Volvossa on eri jako reunimmaisilla sylintereillä kuin keskimmäisillä keskenään. Eli siis 1-2 pieni 2-3 iso 3-4 pieni
Jossakin tojotan koneessa oli sylinterijako hyvin lähellä. Jokin 2000 luvun koneita, käyttävät hiluksissa.
jute91
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 16.07.2013 16:34

Re: M102 stroukkaus

Viesti Kirjoittaja jute91 »

mut ny puhunki tosta volvon "vinokoneesta", b230,b234f yms yms.. niitä tossa on nurkissa vaikka hur mycket... niitä on tullu tossa sorkittua..
Vastaa Viestiin