Bilstein B12 alustan yhteensopivuus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Bilstein B12 alustan yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja maKe| »

Mulle on tarjottu W210:n uutta Bilsteinin B12 (vanhempi malli h&r jousilla) alustaa #SE5-8049 osanumerolla. Tuota kun googletti näytti sopivat mallit olevan E200, E200k, E220d, E220cdi ja E240. Omani on 290td sedan ilman tasonsäätöjä yms. hömpötyksiä jolle taasen passeli satsi olisi #SE5-8177 osanumerolla.


Kyselin mailitse bilstein.de ja eivät tunnu edes itse tietävän mitä ovat valmistaneet. Käskivät kysymään Suomen maahantuojalta, ja sieltäkään ei osattu sanoa noiden eroista taikka yhteensopivuudesta. Nykyinen B12 on joko pro-kit tai sportline Eibachin jousilla, ja eri osanumeroilla. B12 pro-kit 220d, 250tdi ja 290td jakaa tyystin saman alustan osanumeron, mutta tuo vanhempi satsi ei taasen ilmoita 290td kohdalle mitään #SE5-8049 kohdalla.

Aluksi epäilin iskarien shimmityksien ja jousien jäykkyyksien olevan erilaiset, mutta tällekkään ei ole saanut mitään vahvistusta joten ei voi vielä tehdä ostopäätöstä. #SE5-8049 setille ei ilmoiteta akselimassoja ollenkaan mikä on sinänsä hassu juttu? #SE5-8177 on taas akselimassat etu/taka.

Summa summarum, eli mitä voi mennä mönkään jos tuon alustan hankin? 100% varmasti paikoilleen saa asennettua, ja lopputulos on melko varmasti parempi kuin loppuun ajettu 270tkm vakioalusta.
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Bilstein B12 alustan yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Ei kait niissä sarjoissa mitään muuta eroja ole kuin akselimassoissa muutaman kymmenen kilon eroja. Väittäisin että iskarit on kaikissa samat, jouset sitten varmaan inan pidemmät iso koneisissa. Tuo 290td kone on varmaan hiukan raaskaampi mitä 4 pyttyinen cdi mutta en usko että tulee mitään ongelmia asian kanssa :roll: Pykälää paksumpi jousikumi eteen jos tulee liika pehmeä / matala keulasta.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bilstein B12 alustan yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja maKe| »

Näin minäkin kuvittelisin asian! Tulisi turhan kalliiksi Bilsulta värkätä iskarien shimmitykset joka malliin erilaiset. Jousissa ne erot on jos on ollakseen. Täytyy hartaasti vielä miettiä yön ylitse...Eipä kyllä hintansa puolesta ole paha kokeilu jos tuon tarjouksen ottaa vastaan.
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Bilstein B12 alustan yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja Jolle »

hyvä alusta sen pitäis olla.. Itselle pitäis tilata saksasta tuohon omaan S202 linttaan.
Hr jouset on vähän jämäkämmät mitä eibachin prokitin jouset. Sportlinet taas on jämäkämmät mitä Hr...
Sitä olen pähkäillyt että kuuluuko tuohon b12 bilsteinin sport vai sprint iskarit?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bilstein B12 alustan yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja maKe| »

Ymmärtääkseni B12 kittien vaimentimet on valittu täysin autokohtaisesti. Eli ovat joko B6 taikka B8, mutta pääpiirteittäin B8:t pitäisi tulla useimmissa B12 kiteissä. Noh täytyy tuo satsi ostaa pois ja iskeä #1 kumit vielä joka nurkkaan. Nyt on neloset edessä ja kolmoset takana, ja melko traktori lookki ja ajettavuus on täysin hanurista. Pidän jopa takaveto 80-luvun Hiacea parempana ajettavuudeltaan kuin väykkyä.

Enpä tiedä saako mersusta ikinä ajettavuudeltaan ajajan autoa, mutta kokeillaan niin näkeepähän ekan kerran uuden alustan eron loppuunajettuun vakioon. Vanhasta -06 GSX-R moposta tuli aivan mieletön ajaa kun veivasi Öhlisin TTX36 takaiskarin paikoilleen, ja sai muutenkin alustan kondikseen painumien ja comp/reboundien osalta itselleni. Jospa jotain samaa oho -ilmiötä voisi odottaa auton kanssakin.
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bilstein B12 alustan yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja maKe| »

Tuli sitten Tuo B12 kitti ostettua. Katsotaan mitä paketista löytyy kun tuon saa rantautumaan tännepäin.

Jospa se nyt kumminkin vakioalustan voittaisi. :D
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Bilstein B12 alustan yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja Jolle »

maKe| kirjoitti:Tuli sitten Tuo B12 kitti ostettua. Katsotaan mitä paketista löytyy kun tuon saa rantautumaan tännepäin.

Jospa se nyt kumminkin vakioalustan voittaisi. :D
Kokemuksia odotellessa. Itsellä pitäis tulla ensiviikolla :thumbup:
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bilstein B12 alustan yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja maKe| »

Olisiko paha jos laajentaisi threadia ihan yleiseen W210 alustan parantamiseen?

Eli jos tuolla bilsteinin setillä rupeaa autosta tulemaan ihan ajokelpoinen myös mutkilla, ja herättämään hieman enemmän ajohimoja niin mikä olisi seuraava harppaus parempaan suuntaan? Kallistuksenvakaajat (mitkä/mistä/merkki)? Puslat (OEM vai polyuretaaniset), ja ihan yleisesti ottaen n. 250-300tkm ajettuun mitä olisi syytä vaihtaa/päivittää.


Mitään sporttiautoa ei tälläisestä 1600kg paatista saa ikinä, mutta onhan noita nopeita ja hyvin vietäviä sedaneitakin olemassa. Onko E55 AMG mallin osat käypäsiä bolt-on sovituksella jos päättäisi hyödyntää niitä perus karvalakki malleissa? AMG hammastanko yhtään nopeammalla ohjauksella? Omaan makuun turhan paljon saa rattia veivata, jotta renkaat kääntyvät tarpeeksi.

Pitää kohta ihan ruveta miettimään hartaasti onko järkeä yrittää harrastella autoa ja pyörää yhtäaikaa. :wtf:
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Bilstein B12 alustan yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Vakaajat Amg mallista tai sitten Eibach tai Hr valmisteet.
Tukivarsien puslat voi vaihtaa mutta pysyisin alkuperäisissä niin säilyy ajomukavuus mersumaisena. Itse laittaisin uudet alkuperäiset puslat etutukivarsiin niin varmasti on riittävän tarkka ajettavuus jos alusta on muuten kunnossa.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bilstein B12 alustan yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

B8 Bilstein on teknisesti sama kuin B6, ainoastaan lyhyemmällä ja/siis tiukemmalla rebound vaimennuksella. Tarkoitus on pitää jousi koko ajan enemmän jännityksessä.

Btw, alustasta puheen ollen, mitkä mahtaa olla vanteet avatar-kuvassasi?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bilstein B12 alustan yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja maKe| »

Oz Futura 18 x 9.5" ET25 / 18 x 10.5" ET17


Tässä kyseinen lintta alustan jälkeen #1 jousikumeilla. Eteen vielä 15mm lätyt ja takaa jousista kiekka pois niin imo olisi hyvä. Silti aika iso muutos ajettavuuteen ja ulkonäköön vakio elegance alustaan #4 ja #3 jousikumeilla verrattuna. :mrgreen:


Kuva

Kuva

Kuva
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
Vastaa Viestiin