W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Vanha tiiviste oli parista kohtaa vuotanut ja pitää putsata pinnat ennen uusien laittamista. Otin myös ilmapumpun pois ja tulppasin kanteen menevän reiän jättäen kiinni EGR lähtevän putken. Vielä pitää löytää siihen sopiva M22 tulppa.

Kuva

Nämä kuuluvat ilmapumpun kanssa poistettavaan settiin.

Kuva

T-haara (sininen) löytyy imusarjan alta ja sinne jää yksi alipainereikä tulpattavaksi.
Viimeksi muokannut hismajestics, To 18.07.2013 21:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Btw, Ko-Metin poijilla taitaa olla afrikkalainen aikakäsitys? Vein kardaanin 2 vkoa ennen juhannusta ja sanoivat sen olevan valmis aikaisintaan seuraavalla viikolla. Vielä ei ole kuulunut, joten "aikaisintaan seuraavalla viikolla" pitänee kutinsa :eh:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Osaako joku sanoa puuttuuko mun M103 öljynlauhduttimen rungosta joku venttiili tms., joka näyttäisi olevan M104 vastaavassa?

Kuva

Tuo pyöreä kolo rungon oikeassa alareunassa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Mulla oli sellanen termostaatti m119:ssa, termari päästi lauhduttimelle kun öjy oli tarpeeksi kuumaa.
Oisko samanlainen juttu kyseessä.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Eikö tuo ole takaiskuventtiin, joka estää suodatinta valumasta tyhjäksi kun moottorin sammuttaa. Tuossa toisessa se on varmaan suodattimessa.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

sepulaakeri kirjoitti:Mulla oli sellanen termostaatti m119:ssa, termari päästi lauhduttimelle kun öjy oli tarpeeksi kuumaa.
Oisko samanlainen juttu kyseessä.
jukkis. kirjoitti:Eikö tuo ole takaiskuventtiin, joka estää suodatinta valumasta tyhjäksi kun moottorin sammuttaa. Tuossa toisessa se on varmaan suodattimessa.
Löysin kaksi MB-dokumenttia, joissa toisessa paikalla on termostaatti ja toisessa takaiskuventtiili. Kumpikin siis M103 suodattimen rungolle.

Mullahan tuosta rungosta lähtee siirtoplatan kautta putket etäasennettuun suodattimeen ja paluu öljynlauhduttimen kautta samaan paikkaan. Tarvitaanko tällaisessa asennuksessa lainkaan termostaattia tai takaiskuventtiiliä itse suodattimen jalassa?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja unski »

Takaiskuventtiiliä tarvitsee, jos öljynsuodatin ja lauhdutin ovat paljon ö-pohjaa ylempänä. Tahtovat valua silloin tyhjiksi . Varmaan noita takaisuventtiilejä löytyisi tuohon siirtoletkuunkin.

Tuskin talvella kuitenkaan ajat, jolloin öljy voi pysyä alilämpöisenä pitkään. Termari nyt on tietysti moottorin nopeamman lämpenemisen kannalta muutenkin kiva juttu.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Tjsp...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

unski kirjoitti:Takaiskuventtiiliä tarvitsee, jos öljynsuodatin ja lauhdutin ovat paljon ö-pohjaa ylempänä. Tahtovat valua silloin tyhjiksi . Varmaan noita takaisuventtiilejä löytyisi tuohon siirtoletkuunkin.

Tuskin talvella kuitenkaan ajat, jolloin öljy voi pysyä alilämpöisenä pitkään. Termari nyt on tietysti moottorin nopeamman lämpenemisen kannalta muutenkin kiva juttu.

Timppa
Okei kiitti. Eli pitää metsästää jostain tuo venttiili. Vai sopisikohan M104...?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Bensansyöttöä......

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Rakennan uuden tulolinjan bensalle. Toinen vanhoista putkista jää toimimaan paluulinjana.

Kävin Hiflexissä kyselemässä neuvoja putken ja liittimien valintaan M104 korkeammalla paineella toimivalle ruiskulle. Esiin nousi kysymys M104 bensapumppujen paineentuotosta. Sen pohjalta pitää kuulemma putki rakentaa.

Tietääkö kukaan minkälaista painetta ko. pumppu tuottaa?

EDIT: Löysin tällaiset luvut:

"Mine is reading 48psi static & 50psi at idle. Ranges 52-46 when accelerating & decelerating."

EDIT 2: Vielä pikkasen tähän pumppujen paine- ja kapasiteettiasiaan:

"The spec for almost all systems is 1liter in 30seconds! The dual fuel pump systems are supposed to deliver 1liter in 25 seconds. The regular C280 has a spec of 1liter in 35 seconds. Of course this is on the RETURN side of the system with the system under pressure!:
Pressure is controlled by the pressure regulator & is 3.5bar at idle & 4.0bar w/o vacuum."


Täällä lisää:
http://www.peachparts.com/shopforum/per ... -m104.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut hismajestics, Ke 24.07.2013 22:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Bensansyöttöä......

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Muistaakseni jouduin jättään tuon venttiilin pois, voisi pian sopia sulle. Tarkista asian :wink:

E: taisin jättää sen venttiilin paikoilleen mutta termari löytyi.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Bensansyöttöä......

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

sepulaakeri kirjoitti:Muistaakseni jouduin jättään tuon venttiilin pois, voisi pian sopia sulle. Tarkista asian :wink:

E: taisin jättää sen venttiilin paikoilleen mutta termari löytyi.
Okei, mutta toi termari ei vissiin aja samaa asiaa kuin venttiili, vai? :eh:

Miten muuten saadaan irti pesästään? M104 tuntuisi takaiskuventtiili ainakin päällisin puolin sopivan mutta miten se sieltä kaivetaan?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Bensansyöttöä......

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Välikysymys: löytyykö jostain koottua teosta eri kiristyskohtien max. vääntömomentista?

Esim. nyt vaikka venttiilinkopan kannen ja pakosarjojen...
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Bensansyöttöä......

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

hismajestics kirjoitti:
sepulaakeri kirjoitti:Muistaakseni jouduin jättään tuon venttiilin pois, voisi pian sopia sulle. Tarkista asian :wink:

E: taisin jättää sen venttiilin paikoilleen mutta termari löytyi.
Okei, mutta toi termari ei vissiin aja samaa asiaa kuin venttiili, vai? :eh:

Miten muuten saadaan irti pesästään? M104 tuntuisi takaiskuventtiili ainakin päällisin puolin sopivan mutta miten se sieltä kaivetaan?
Ei toimi termari sen paikalla.
Sellanen muistikuva että se ei ole juuri miteenkään kiinni, joku sokka korkeintaa :roll:
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Bensansyöttöä......

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

sepulaakeri kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:
sepulaakeri kirjoitti:Muistaakseni jouduin jättään tuon venttiilin pois, voisi pian sopia sulle. Tarkista asian :wink:

E: taisin jättää sen venttiilin paikoilleen mutta termari löytyi.
Okei, mutta toi termari ei vissiin aja samaa asiaa kuin venttiili, vai? :eh:

Miten muuten saadaan irti pesästään? M104 tuntuisi takaiskuventtiili ainakin päällisin puolin sopivan mutta miten se sieltä kaivetaan?
Ei toimi termari sen paikalla.
Sellanen muistikuva että se ei ole juuri miteenkään kiinni, joku sokka korkeintaa :roll:
Selvä.

Tuossa ei ole sokkaa. Ainoastaan "tyhjä ja sileäseinäinen reikä".

Kuva

Sokka on tossa pienemmässä kolossa, bypass venttiilissä.

Kuva

Otanko vaan takaiskuventtiilin reunasta kärkipihdeillä kiinni ja yritän ujuttaa :crazy:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Taka-akselia......

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Pitää laittaa jouset, iskarit ja jarrut taka-akseliin. Mitä tarkalleen pitää irroittaa, että akseli tippuu tarpeeksi jousien ja iskareiden vaihtoa varten?

Kuva

Iskarit yläpäästä, jarruletkut, perä rungosta... Pitääkö kalllistuksenvakaimen "koiranluu" irroittaa vai liikkuuko tarpeeksi takakiinnikkeissään?

Kuva

Sori, vähän suttuiset kuvat. Jäi kamera himaan :eh:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Taka-akselia......

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Taas pikkasen jarruihmettelyä.

Taakse uudet satulat ATE-mallia. Vanhat olivat myös ATE mutta eroja löytyy. Taas kerran.

Kuva

Alkuperäisen (ilmeisesti) satulaan pultataan jarruputki yläpäähän mutta uuteen sivusta. Asennussarja on samanlainen ja palat sopivat kumpaankin. Joskin uudessa liikkuvat pikkasen liukkaammin :)

Sitten yksi kummallisuus. Uudessa satulassa on ihmeellinen metallilevy/iso prikka mäntien edessä.

Kuva

Onko tarkoitus, että levy jätetetään paikalleen vai onko sillä joku muu merkitys? Merkilliseltä tuntuisi jättää se paikalleen mutta on kuitenkin sen verran "asennetun" oloinen , että en todellakaan tiedä.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Taka-akselia......

Viesti Kirjoittaja unski »

Koiranluu irti myös. Riittää kun irrotat vain vaihdettavan jousen puoleisen pään apurungon puslan rungosta. Muista tukea tukivartta jousen kohdata tunkilla kun irrotat apurungon puslan keskeltä sen ison ruuvin. Perän takakiinnikettä ei tarvitse irrottaa. Joudut varmaan puristamaan kasaan alkuperäistä jousta hieman jousipuristimilla, että saat sen pois. Madallusjousi menee yleensä ilman puristamista. Sitten vain tunkkaat apurungon takaisin puslaansa kiinni. Yläpään korokekumit kannattaa teipata jousen yläpäähän kiinni menee paremmin paikalleen. Muista löysätä tukivarren puslat ja tiukata ne vasta kun auto on pyörillään normikorkudessa, muuten puslat jäävät koko aika väännöksiin ja rikkoontuvat pian.

Jarrusatulan levy on ihan oikea varuste, se suojaa pölysuojia. Se kuuluu jättää sinne ja se on kaikissa uusissa satuloissa, myöskin korjaussarjoissa...tai ainakin kuulisi olla.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Taka-akselia......

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

unski kirjoitti:Koiranluu irti myös. Riittää kun irrotat vain vaihdettavan jousen puoleisen pään apurungon puslan rungosta. Muista tukea tukivartta jousen kohdata tunkilla kun irrotat apurungon puslan keskeltä sen ison ruuvin. Perän takakiinnikettä ei tarvitse irrottaa. Joudut varmaan puristamaan kasaan alkuperäistä jousta hieman jousipuristimilla, että saat sen pois. Madallusjousi menee yleensä ilman puristamista. Sitten vain tunkkaat apurungon takaisin puslaansa kiinni. Yläpään korokekumit kannattaa teipata jousen yläpäähän kiinni menee paremmin paikalleen. Muista löysätä tukivarren puslat ja tiukata ne vasta kun auto on pyörillään normikorkudessa, muuten puslat jäävät koko aika väännöksiin ja rikkoontuvat pian.

Jarrusatulan levy on ihan oikea varuste, se suojaa pölysuojia. Se kuuluu jättää sinne ja se on kaikissa uusissa satuloissa, myöskin korjaussarjoissa...tai ainakin kuulisi olla.

Timppa
Ai se menikin näin päin, fcuk. Auto on nosturilla tuettu juuri noista apurungon puslan kohdista. Jos nyt ymmärsin oikein mitä apurungon puslilla tarkoitat...

Itse ajattelin tiputtaa takapäästä.

Kuva

Tunkki perän alle ja silleen. Eikö onnistu näin?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Taka-akselia......

Viesti Kirjoittaja unski »

Vaihtuu ne ehkä niinkin, mutta silloin joudut varmaakin käyttämään oikeaa jousipuristinta. Apurunko ei varmaankaan taivu tarpeeksi. Itse olen vaihtanut apurungon pään irrottamalla. Kerro tuloksista kuinka kävi.

Timppa
Viimeksi muokannut unski, Ke 24.07.2013 23:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Taka-akselia......

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

unski kirjoitti:Laitetaanpa kertauksena:
-auto ylös ja tuetaan se jostain muualta, kuin apurungosta tai tai apurungon puslien tukipelleistä, niistä kolmella pultilla kiinni olevista.
- Tunkataan tunkilla tukivartta keventäen, siten, että päästään irrottamaan myös iskunvaimentajan alapää.
- Irrotetaan iskari, jarrusatula, kallistuksenvaimennin ja ne kaksi etummaisempaa pulttia apurungon tukilevystä.
- Katsotaan vielä kerran, että kaikki on tukevasti.
- Irrotetaan apurungon puslan iso pultti.
- Lasketaan tunkki, jolloin apurungon jousen puoleinen pää laskeutuu myös.
- Poistetaan jousi, apurunkoa saattaa joutua kampeamaan tai jousta puristamaan kasaan.
- Löysätään tukivarren pultit joko nyt tai jo aiemmin.
- Asennetaan uusi jousi...muistetaan korokekumit myös.
- Tunkataan tukivarresta tukivartta ylöspäin jolloin jousi puristuu kasaan ja apurungon ison pultti puslan läpi voidaan kiristää.
- Muistetaan myös laittaa se tukipelti sinne pultin alle je ennen pulttia :)
- Kiinnitetään kaikki muut rojut.
- Lasketaan tunkki pois.
- Vaihdetaan toinenkin jousi
- Lasketaan auto pyörilleen, tai kevennetään tukivarren alta siten, että auto on normaalilla kulkukorkeudella, kiristetään tukivarren puslat.

Timppa
:thumbup:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Taka-akselia......

Viesti Kirjoittaja unski »

Niin ja näitä ohjeita vain omalla vastuulla käyttäen.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
pekkovee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 06.12.2011 20:13
Paikkakunta: Mäntsälä P

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Taka-akselia......

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Voisko tuosta satulan jarruputkesta luopua ja lähteä letkulla... Helpottais jarru ym. ropausta jatkossa ja jäis yks turhahko putkiliitos vähemmäks ...
Levannon We(l)ho

------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Taka-akselia......

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Totta, hyvä huomio :) Mulla tulee teräspunosletkut ja niitä voisi sovittaa suoraan satulaan.

Miksiköhän rakenne on alunperin tommoseksi suunniteltu?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Taka-akselia......

Viesti Kirjoittaja unski »

Sillä lailla saa letkun liikkeen helposti hallittavaksi "U":ksi Joustoliikkeissä. Letkuliittimien viereen ei kohdistu vääntävää liikettä. Nyt kun letku lähtee 90-asteen kulmassa, joustoliikkeeseen nähden se katkeaa nopeasti, kun joustoliikkeet nitkuttavat sen poikki liittimen vierestä, jos et tee sille tukea tai ohjaria.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2041
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Taka-akselia......

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Moi, ainakin w107 usa versiossa onnistuu takajousien irroitus pudottamalla perää alaspäin ja minulla oli koiranluut paikallaan molemmista päistä.
Eikä tarvinnut käyttää jousipuristinta ollenkaan. Taisi tarvita löysätä myös niitä isoja pultteja mitkä pitää längen kiinni.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Taka-akselia......

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Tänään oli faking paska päivä. Ei oikein napannut enkä päässyt sinuiksi tuon taka-akselin tiputtamisen kanssa :evil: Joko on väärä asenne tai väärät välineet. Tai molempia.
slsl77 kirjoitti:Moi, ainakin w107 usa versiossa onnistuu takajousien irroitus pudottamalla perää alaspäin ja minulla oli koiranluut paikallaan molemmista päistä.
Eikä tarvinnut käyttää jousipuristinta ollenkaan. Taisi tarvita löysätä myös niitä isoja pultteja mitkä pitää längen kiinni.
Mitä/missä nämä isot pultit ovat?

Sain auki 2 kpl 12mm kannalla olevaa kuusiokolopulttia tuossa tankilta bensapumpulle menevän letkun yläpuolella. Mutta en niitä kahta 19mm pulttia (piilossa perämurikan takana), jolla perä kiinnittyy apurunkoon. Tuleeko myös ne irroittaa?

Kuva

Mun logiikan mukaan perä on kiinni rungossa noilla kahdella kuusiokololla ja apurungossa noilla kahdelle 19mm kannan pultilla. Jos rungon kuusiokolot irroittaa, niin lähteekö akseli laskeutumaan?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Taka-akselia......

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

unski kirjoitti:Sillä lailla saa letkun liikkeen helposti hallittavaksi "U":ksi Joustoliikkeissä. Letkuliittimien viereen ei kohdistu vääntävää liikettä. Nyt kun letku lähtee 90-asteen kulmassa, joustoliikkeeseen nähden se katkeaa nopeasti, kun joustoliikkeet nitkuttavat sen poikki liittimen vierestä, jos et tee sille tukea tai ohjaria.

Timppa
Tässä on nyt se tilanne, että teräspunosletkut on ilmeisesti suunniteltu kierrettäväksi suoraan satulaan. Problems...? :eh:

Kuva

Alkuperäisessä letkussa on naaras kummassakin päässä.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 31.08.2007 22:21
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Taka-akselia......

Viesti Kirjoittaja A »

Tosta takajousien vaihdosta. Tapoja näyttää olevan useampia, itse olen aina rälläköinyt ne takatukivarsien ulosjoustoa rajoittavat topparit poikki. Tämän jälkeen, tukivarsi pääsee liikkumaan vapaasti niin paljon että jousen vaihto onnistuu. Tietysti iskarit pitää irroittaa ja jarruletkut. Niiden U:n muotoisten rajoittajien takaisinhitsaus, on mielestäni aika helppo homma.

T: Artsi.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2041
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Taka-akselia......

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

hismajestics kirjoitti:Tänään oli faking paska päivä. Ei oikein napannut enkä päässyt sinuiksi tuon taka-akselin tiputtamisen kanssa :evil: Joko on väärä asenne tai väärät välineet. Tai molempia.
slsl77 kirjoitti:Moi, ainakin w107 usa versiossa onnistuu takajousien irroitus pudottamalla perää alaspäin ja minulla oli koiranluut paikallaan molemmista päistä.
Eikä tarvinnut käyttää jousipuristinta ollenkaan. Taisi tarvita löysätä myös niitä isoja pultteja mitkä pitää längen kiinni.
Mitä/missä nämä isot pultit ovat?

Sain auki 2 kpl 12mm kannalla olevaa kuusiokolopulttia tuossa tankilta bensapumpulle menevän letkun yläpuolella. Mutta en niitä kahta 19mm pulttia (piilossa perämurikan takana), jolla perä kiinnittyy apurunkoon. Tuleeko myös ne irroittaa?
Perää ei tarvitse irrottaa apurungosta vaan takakannake irti korista ja sitten apurungon takapää pitäisi pudota alaspäin, jos iskarit on irti. Ne isot pultit on apurungon etupäässä ja sinun auto on nostettu ilmaan siitä kohtaa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Taka-akselia......

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Burn-out parani Pärnun beachilla. Nyt jaksoi taas ruveta näihin hommiin.

Näillä opeilla lähdettiin jousten ja iskareiden vaihtoon
slsl77 kirjoitti:Perää ei tarvitse irrottaa apurungosta vaan takakannake irti korista ja sitten apurungon takapää pitäisi pudota alaspäin, jos iskarit on irti. Ne isot pultit on apurungon etupäässä ja sinun auto on nostettu ilmaan siitä kohtaa.
Hyvin toimi. 4 takakannakkeen kuusiokoloruuvia irti sekä kallistuksenvakaajan päät. Iskarit pois. Tippuu oikein reilusti.

Kuva

Jouset irtoaa tällä menetelmällä paikaltaan kuin itsestään. Saa poimia pois.

Kuva

Tässä uudet vs. vanhat.

Kuva

Kotelosuojaa jousikoloihin ylä- ja alapäässä.

Kuva

Vähän joutui tunkilla nostamaan, että sai uudet iskarit kierteille yläpäästään. Samalla tuli teräspunosletkut paikalleen.

Kuva

On muuten todella jämäkät nämä KYBin Gas-A-Just monotube kaasuiskarit.

Kone ei ole vielä paikallaan, joten hieman vaikea arvailla uutta profiilia. Mutta kai se jotain laskenut on, uudet jouset on -55mm :)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Vastaa Viestiin