W201 Peräkontin kosteus ongelma
W201 Peräkontin kosteus ongelma
Onko kukaan tehnyt W201 peräkonttiin jonkin laista ilmanvaihto systeemiä?
Itseäni ainakin vaivaa kontissa oleva sademätsämäinen tunnelma.
Ilmeisesti julma kosteus johtuu korin ilmanvaihto systeemin "vajavaisuudesta" eli kontissa ei ole poistoreikiä, vaan ilma poistuu C-pilareissa olevista ritilöistä ulos.
Ohjaamosta ilma kulkeutuu takapenkkien ja hattuhyllyn välistä osin kontin kautta ulos, mutta kontissa pyörähtäessä ilmassa oleva kosteus kondensoituu kylmän kontin seinämille.
Eikös monissa autoissa ole poistoreiät takapuskurin alla. Eli kontin kyljissä on sellaiset ritilät joissa kumiläppä venttiilit, jotka aukeaa ulospäin.
Tällöinhän kontissa ilma vaihtuu ja varmaan pysyy kuivanakin.
Pitänee hommata sellaset läpät jostain purkaamolta ja kairata niille reiät "kevät huollossa"
Mietin kyllä tuulettimienkin laittoa, eli ois laittanu vaikka 2kpl 80mm PC:n kotelotuuletinta puhaltaan ulos ilmaa, niin luulis kuivuvan??
Itseäni ainakin vaivaa kontissa oleva sademätsämäinen tunnelma.
Ilmeisesti julma kosteus johtuu korin ilmanvaihto systeemin "vajavaisuudesta" eli kontissa ei ole poistoreikiä, vaan ilma poistuu C-pilareissa olevista ritilöistä ulos.
Ohjaamosta ilma kulkeutuu takapenkkien ja hattuhyllyn välistä osin kontin kautta ulos, mutta kontissa pyörähtäessä ilmassa oleva kosteus kondensoituu kylmän kontin seinämille.
Eikös monissa autoissa ole poistoreiät takapuskurin alla. Eli kontin kyljissä on sellaiset ritilät joissa kumiläppä venttiilit, jotka aukeaa ulospäin.
Tällöinhän kontissa ilma vaihtuu ja varmaan pysyy kuivanakin.
Pitänee hommata sellaset läpät jostain purkaamolta ja kairata niille reiät "kevät huollossa"
Mietin kyllä tuulettimienkin laittoa, eli ois laittanu vaikka 2kpl 80mm PC:n kotelotuuletinta puhaltaan ulos ilmaa, niin luulis kuivuvan??
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
- ArthurDent
- Vakiokalustoa
- Viestit: 88
- Liittynyt: La 17.12.2005 13:48
- Paikkakunta: Inkoo
Sama vika Rahikaisella
Tarkemmin tutkittuani huomasin kylläkin veden tulevan tiivisteiden välistä pitkin takakontin sisäpintaa kontin kanne taka/alaosaan jäävään taskuun. Kun kannen nosti ylös lensi tuosta taskusta poulisen litraa "pesuvettä" suoraan konttiin.
Vika ilmeni aina painepesussa ja jos tuli autoiltua kovalla vesisateella.
Kannen uusi istutus korjasi tilantaan, ehkä uusi tiivistekin olisi ajanut saman asian.
Vika ilmeni aina painepesussa ja jos tuli autoiltua kovalla vesisateella.
Kannen uusi istutus korjasi tilantaan, ehkä uusi tiivistekin olisi ajanut saman asian.
Kyllä oikeassa autossa kartaani on...ja solmu olis kiva
123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
ilima reikiä
reikiä löytyy ainakin vararenkaan alta muutamia jos ei oo menny tukkoon. 

____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Re: W201 Peräkontin kosteus ongelma
noi "läppäventtiilit" löytyy sieltä rekkarin takaa. eli kun poistat takakontista sen takapään muoviverhoilun niin sieltä pitäis löytyä. Ja takakontin pohjalla on molempien sivulokeroiden ja pyöräkotelon pohjalla reiät, tosin saattavat olla tukossa.JYYRÄ kirjoitti: Eikös monissa autoissa ole poistoreiät takapuskurin alla. Eli kontin kyljissä on sellaiset ritilät joissa kumiläppä venttiilit, jotka aukeaa ulospäin.
MB 190E 2.3 -92
Kosteuden kerääjä vaan hommiin ja aina väliin kaataa säiliön tyhjäksi. Hyvin toimii, eikä helmeäkään vettä luukun sisäpinnalla
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/36_370iso.jpg
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/36_372iso.jpg

http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/36_370iso.jpg
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/36_372iso.jpg
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Jonkun kolarikorjauksen yhteydessä huono korikitti tai ei ollenkaan riittää saamaan tollasen hyvänlaisen tulvan. MB:n kanssa en ole koskaan joutunut asian tiimoilta painimaan, muiden kanssa kyllä. Joissain autoissa,on noita ns. vedenpoistoputkistoja kattoluukuissa, tukkeumat niissä ovat varsin yleinen syy ongelmiin. Silmällä ei välttämättä edes meinaa aina keksiä mistä korisaumasta auto vuotaa.
jomi
+ n. 40 exää (autoja pärriä v.sta -74
________________________________________
Sylinterien lukumäärä ei ole ratkaiseva,kunhan luku on 3 jaollinen
+ n. 40 exää (autoja pärriä v.sta -74
________________________________________
Sylinterien lukumäärä ei ole ratkaiseva,kunhan luku on 3 jaollinen


Korin saumat ei varmaan vuoda, kun on niin priima kuntonen auto, ja sitä kosteutta kertyy sinne talvellakin, kun olet kuivattanu koko auton lämpimässä tallissa (2-3pv ja puhallin vielä pöhisemässä kontissa) ja lähdet ajelemaan.
Enkä ole edes hikinen sika....

W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
JYYRÄ kirjoitti:toi M.K:n kosteuden poistaja on ehdottomasti testattava
![]()
Korin saumat ei varmaan vuoda, kun on niin priima kuntonen auto, ja sitä kosteutta kertyy sinne talvellakin, kun olet kuivattanu koko auton lämpimässä tallissa (2-3pv ja puhallin vielä pöhisemässä kontissa) ja lähdet ajelemaan.
Enkä ole edes hikinen sika....
itse ostin ex autoon tuollaisen kosteudenkerääjän tarjoustalosta...en tiä sattuiko mulle susi vesio vai mitä tapahtu mutta kosteutta se ei ainakaan kerännyt..
<----kiiihtyyy
www.lakesteel.org
www.lakesteel.org
Re: W201 Peräkontin kosteus ongelma
Sielläpä ne, mutta vaikka läpät on ehjät ja sivuillakin reijät auki, muodostuu paksin kanteen reilusti vettä kylmillä keleillä. Ei se oo vika vaan ominaisuuspinion kirjoitti:noi "läppäventtiilit" löytyy sieltä rekkarin takaa. eli kun poistat takakontista sen takapään muoviverhoilun niin sieltä pitäis löytyä. Ja takakontin pohjalla on molempien sivulokeroiden ja pyöräkotelon pohjalla reiät, tosin saattavat olla tukossa.JYYRÄ kirjoitti: Eikös monissa autoissa ole poistoreiät takapuskurin alla. Eli kontin kyljissä on sellaiset ritilät joissa kumiläppä venttiilit, jotka aukeaa ulospäin.

Vesivuoto
Omassa 190:ssä vettä tihkuu peräkonttiin suunnilleen takaikkunan
pilarien juuresta, kun työnsin käden kaiuttimen reiästä niin tuuletusritilän
kohta sisäpuolelta oli kuiva mutta juuri takalasin nurkan kohdalla oli vettä.
Voiskohan tuo kuvanosoittama tiivisteen rako lasin ylänurkassa olla yksi veden kulkureitti kun muutakaan en keksinyt.
http://img112.imageshack.us/img112/5792/rakota9.jpg
Vettä vuotaa ainakin siltä puolen enemmän jossa rakokin on suurempi.
Ongelma on ympärivuotinen, esim. kovalla sateella.
pilarien juuresta, kun työnsin käden kaiuttimen reiästä niin tuuletusritilän
kohta sisäpuolelta oli kuiva mutta juuri takalasin nurkan kohdalla oli vettä.
Voiskohan tuo kuvanosoittama tiivisteen rako lasin ylänurkassa olla yksi veden kulkureitti kun muutakaan en keksinyt.
http://img112.imageshack.us/img112/5792/rakota9.jpg
Vettä vuotaa ainakin siltä puolen enemmän jossa rakokin on suurempi.
Ongelma on ympärivuotinen, esim. kovalla sateella.
Re: Vesivuoto
Voi, ikä ja aurinko kovettaa ja kutistaa tiivisteen. Pursota tiivisteen ja lasi, lasi ja korin väli täyteen tiivistemassaa, voit joutua kierään koko ruudun ympäri.tiki kirjoitti:Omassa 190:ssä vettä tihkuu peräkonttiin suunnilleen takaikkunan
pilarien juuresta, kun työnsin käden kaiuttimen reiästä niin tuuletusritilän
kohta sisäpuolelta oli kuiva mutta juuri takalasin nurkan kohdalla oli vettä.
Voiskohan tuo kuvanosoittama tiivisteen rako lasin ylänurkassa olla yksi veden kulkureitti kun muutakaan en keksinyt.
http://img112.imageshack.us/img112/5792/rakota9.jpg
Vettä vuotaa ainakin siltä puolen enemmän jossa rakokin on suurempi.
Ongelma on ympärivuotinen, esim. kovalla sateella.
Ei mitään silikonia, vaan ihan auton laseihin tarkoitettua tiivistemassaa.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 2583816970
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Tiivistys
No niin, ongelma ratkesi sähkömiehen kitillä, eli kunnon puhdistus/kuivaus
repsottavien tiivisteen nurkkien alta ja tuota kittiä tilalle.
Tehtaallakin oli jo laitettu jotain vielä notkeassa ja muotoiltavassa olomuodossa olevaa kittiä tiivisteeksi mutta jo osin kuitenkin
harpistunut.
Tuo sähkömiehen kitti säilynee vuosia kumin alla kunnollisena toisin
kuin esim. jossain auringonpaisteessa talon ulkoseinällä.
Tuohan ei sinällään liimaa tiivistettä eikä kärsi paljon painella, mutta katotaan minkä aikaa menee.
http://img292.imageshack.us/img292/92/15056823vl0.jpg
http://img354.imageshack.us/img354/3071/64282219mb5.jpg
repsottavien tiivisteen nurkkien alta ja tuota kittiä tilalle.
Tehtaallakin oli jo laitettu jotain vielä notkeassa ja muotoiltavassa olomuodossa olevaa kittiä tiivisteeksi mutta jo osin kuitenkin
harpistunut.
Tuo sähkömiehen kitti säilynee vuosia kumin alla kunnollisena toisin
kuin esim. jossain auringonpaisteessa talon ulkoseinällä.
Tuohan ei sinällään liimaa tiivistettä eikä kärsi paljon painella, mutta katotaan minkä aikaa menee.
http://img292.imageshack.us/img292/92/15056823vl0.jpg
http://img354.imageshack.us/img354/3071/64282219mb5.jpg
Korjaus
Joo, no eipä kuitenkaan auttanut p..keles.
Kitit pois ja tiivistemassaa tilalle ja eikun tihkuu edelleen jostain.
Tosin enää vain toiselta puolelta ja kestää huomattavasti kauemmin ennen
kuin alkaa tulla läpi.
Jokohan luovuttais vai ottaisko urakan koko lasin ympäryksen tiivistyksestä.
Taidan viedä auton lasiliikkeeseen korjattavaksi.
Semmonen tapaus tällä kertaa.
Kitit pois ja tiivistemassaa tilalle ja eikun tihkuu edelleen jostain.
Tosin enää vain toiselta puolelta ja kestää huomattavasti kauemmin ennen
kuin alkaa tulla läpi.
Jokohan luovuttais vai ottaisko urakan koko lasin ympäryksen tiivistyksestä.
Taidan viedä auton lasiliikkeeseen korjattavaksi.
Semmonen tapaus tällä kertaa.

kontin kosteus
Itselläni on samanlainen ongelma omassa sataysikymppisessä. Syksyisin olen pitänyt Tarjoustalosta ostamaani kosteudepoistajaa(n.4€) kontissa ja kyllä sinne on vettä kertynyt ihan hyvin, se toimii noin kaksi kuukautta ja sitten vanha roskiin ja uutta tilalle. Toinen konsti millä olen saanut veden kasaantumisen takaluukun "taskuihin" vähenemään on, että otin luukun molemmista ikkunan puoleisista kulmista pienet kumitulpat pois, joten nuo reiät ovat nyt auki.
MB 190E -90
Mercedes-Benz - Eihän muita autoja ole valmiiksi tehty.
Mercedes-Benz - Eihän muita autoja ole valmiiksi tehty.
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Moi,
@tiki:
Pari viikkoa sitten kävin ostamassa 3M tuulilasintiivistemassa tuubin (n. 16€). Laiton, niin hyvin kuin oli mahdollista, takalasin ympärille.Ainut ongelmapaikka olikin tuo "tiivisteen rako lasin ylänurkassa" joka on erittäin hankalassa paikassa. Sinne tiivistemassaa laitoin tiivisteen ulkopuolelta mutta olen varma, että kaikki eaot eivät menneet umpeen.
Kuitenkin sieltä oli tippunut muutamaa tippaa vettä takakonttiin ja olen melko varma se johtuu just siitä tiivisteen raosta. Pitäisi jotenkin saada sitä massaa siihen väliin.
Muuten ennen, noin pari kertaa vuodessa, tiivistemassan tilalle laitoin "kotelonsuoja-ainetta" takalasin tiivisteen väliin ja sekin toimii jonkun aika ennen kuin se taas rupesi vuotamaan.
Pomminvarma keino saattaa olla käynti lasiliikkeessä!
@tiki:
Pari viikkoa sitten kävin ostamassa 3M tuulilasintiivistemassa tuubin (n. 16€). Laiton, niin hyvin kuin oli mahdollista, takalasin ympärille.Ainut ongelmapaikka olikin tuo "tiivisteen rako lasin ylänurkassa" joka on erittäin hankalassa paikassa. Sinne tiivistemassaa laitoin tiivisteen ulkopuolelta mutta olen varma, että kaikki eaot eivät menneet umpeen.
Kuitenkin sieltä oli tippunut muutamaa tippaa vettä takakonttiin ja olen melko varma se johtuu just siitä tiivisteen raosta. Pitäisi jotenkin saada sitä massaa siihen väliin.
Muuten ennen, noin pari kertaa vuodessa, tiivistemassan tilalle laitoin "kotelonsuoja-ainetta" takalasin tiivisteen väliin ja sekin toimii jonkun aika ennen kuin se taas rupesi vuotamaan.
Pomminvarma keino saattaa olla käynti lasiliikkeessä!
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Re: W201 Peräkontin kosteus ongelma
Märkä kontti kiusaa minuakin.
Vuotavien tiivesteiden lisäksi tulee kuravettä sisään iskarin yläpäistä.
Mikä avuksi?
Vuotavien tiivesteiden lisäksi tulee kuravettä sisään iskarin yläpäistä.
Mikä avuksi?
Oppirahat on maksettava.
Re: W201 Peräkontin kosteus ongelma
Eikö iskarin yläpäässä ole kumitiivistettä, joka estää veden sisääntulon?Ryygeri kirjoitti:...Vuotavien tiivesteiden lisäksi tulee kuravettä sisään iskarin yläpäistä.
Mikä avuksi?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W201 Peräkontin kosteus ongelma
On siellä tiiviste kai... ohessa kuva
Kuravettä pitkinpoikin.
Tuli mieleen siitä kondenssiongelmasta.
Ne peräluukun tuuletusventtiilithän on sellasen muoviverhoiluntakana eihän sinne ilma kierrä.
Jos siihen muoviverhoiluun tekee mattopuukolla pari siistiä tuuletusaukkoa.
Kuravettä pitkinpoikin.
Tuli mieleen siitä kondenssiongelmasta.
Ne peräluukun tuuletusventtiilithän on sellasen muoviverhoiluntakana eihän sinne ilma kierrä.
Jos siihen muoviverhoiluun tekee mattopuukolla pari siistiä tuuletusaukkoa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Oppirahat on maksettava.
Re: W201 Peräkontin kosteus ongelma
Mulla oli -92 W201:ssä aiemmin tuollaista ongelmaa että kostealla kelillä takakontin luukun "taskuun" kondensoitui vettä ja sitten kun luukun avasi, niin samalla tuli kipanneeksi muutaman desin vettä kontin pohjalla olevien tavaroiden päälle. Luukun vasemmasta alareunasta löytyy reikä, joka oli mulla ummessa - se oli täynnä tuota pellin saumassa käytettyä korimassaa, eli ilmeisesti ihan tehtaan jäljiltä? Uskoakseni tuon reiän tarkoitus on kuitenkin se, että mahdollinen taskuun jäävä vesi pääsee sitä kautta pois, eikä jää luukun alareunaan muhimaan. Sörkin reiän ruuvimeisselillä auki ja sen koommin ei ole kondenssivesiongelmaa ilmaantunut.


W201 190E 1.8 -92
Re: W201 Peräkontin kosteus ongelma
Toi olikin uusi vinkki. Hyvä tietää syyskelejä aatellen.
Mutta mua kiusaa toi kuravesi, tuolta iskarien yläpäästä. Eikö kellään muulla ole ollut samaa ongelmaa.
Mutta mua kiusaa toi kuravesi, tuolta iskarien yläpäästä. Eikö kellään muulla ole ollut samaa ongelmaa.
Oppirahat on maksettava.
Re: W201 Peräkontin kosteus ongelma
Pari vuotta sitten kun vaihdoin takaiskarit tuohon omaani, niin en kyllä muista mitään roiskeita siellä nähneeni. Iskarin yläpään mutterit ja aluslaatatkin oli ihan kiiltäviä vaikka alkuperäiset iskarit siellä vielä oli.
Onko siellä varmasti nuo pellin molemmin puolin tulevat pohjaanlyöntikumit tallessa ja kunnossa? Nuohan ne sen raon sieltä tiivistää. Jos ne on halkeilleet, niin vesikin saattaa päästä läpi. Muistaakseni noita pohjaanlyöntikumeja ei tullut uusien iskarien mukana (Bilstein), vaan piti käyttää vanhoja.

Onko siellä varmasti nuo pellin molemmin puolin tulevat pohjaanlyöntikumit tallessa ja kunnossa? Nuohan ne sen raon sieltä tiivistää. Jos ne on halkeilleet, niin vesikin saattaa päästä läpi. Muistaakseni noita pohjaanlyöntikumeja ei tullut uusien iskarien mukana (Bilstein), vaan piti käyttää vanhoja.

W201 190E 1.8 -92