Laturin huolto 170 000 km välein?
Laturin huolto 170 000 km välein?
Meidän kylällä aiemmin asunut Vehon mies opasti ammoin, että Mersun laturiin jos 160 000 -170 000 km välein vaihtaa hiilet ja sorvauttaa jonkun messinkiholkin, niin ei tule koskaan mitään laturihuolia. Oottekos tällaisesta kuulleet ja onko asiassa perää, vai taasko pitkätukkaa narutettiin? Mikä messinkiholkki olisi kyseessä?
300TD-92
Re: Laturin huolto 170 000 km välein?
Laturin ankkurin kollektoripinta, se mihinkä ne hiilet "laahaa".virgil kirjoitti:Mikä messinkiholkki olisi kyseessä?
Kauankos noin yleensä Mersun laturit kestää? Omallani ajettu 415tkm eikä tietoa onko laturia rempattu. Tiedä vaikka olis alkuperäinen...
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
En ole ikinä kuulut semmosta!
Laturista kukaan ei ole varmasti ikinä huolehtinut - paitsi jos jotain ei toimi...
Syy siihen on se ettet voi ikinä tietää milloin se on viimeksi vaihdettu/huolluettu ja 170000km aikana on ollut vaikka 10 omistajaa. Unohda koko juttu ja aja siihen että se kuolee. 10:llä eurolla saat uudet hiilet ja uusi maksaa n 100 euroa.
Laturista kukaan ei ole varmasti ikinä huolehtinut - paitsi jos jotain ei toimi...
Syy siihen on se ettet voi ikinä tietää milloin se on viimeksi vaihdettu/huolluettu ja 170000km aikana on ollut vaikka 10 omistajaa. Unohda koko juttu ja aja siihen että se kuolee. 10:llä eurolla saat uudet hiilet ja uusi maksaa n 100 euroa.
Kesälomareissu kokemuksia mersun latureista!:
Joulukuussa autosta meni laturi ja auto oli tietysti 180km päässä omasta pajasta...
No laitettiin sitte paikallinen AD jatkaa auton matkaa vaihtolaturi
Ja maanantaina oltiin tulossa kotia kohti reissusta niin reilu 120km kotoa sammui radio ihan noin vaan. Kokeilin pyyhkijöitä kun alkoi satamaan,niin pyyhkijätkin liikkui juuri ja juuri.
Pysähdyttiin sitte ihmettelemään jonkin ajan päästä ja mukana oli onneksi juuri Biltemasta ostettu pihtimittari.
Jännitettä oli jotain 12v ja laturi latasi n. 25A ilman kuluttajia ja tyhjällä akulla...
todella lujia latureita! ja lisäksi vielä laturin laakerit huutaa.
Laturilla ajettu n.30tkm!
Joulukuussa autosta meni laturi ja auto oli tietysti 180km päässä omasta pajasta...
No laitettiin sitte paikallinen AD jatkaa auton matkaa vaihtolaturi

Ja maanantaina oltiin tulossa kotia kohti reissusta niin reilu 120km kotoa sammui radio ihan noin vaan. Kokeilin pyyhkijöitä kun alkoi satamaan,niin pyyhkijätkin liikkui juuri ja juuri.
Pysähdyttiin sitte ihmettelemään jonkin ajan päästä ja mukana oli onneksi juuri Biltemasta ostettu pihtimittari.
Jännitettä oli jotain 12v ja laturi latasi n. 25A ilman kuluttajia ja tyhjällä akulla...
todella lujia latureita! ja lisäksi vielä laturin laakerit huutaa.
Laturilla ajettu n.30tkm!
Joku mersupurkaamo??
230 E:stä lakkasi lataamaasta 349 000 km:ssa. Ei auttanut hiilien vaihto, joten en viitsinyt tutkia asiaa edes enempää, vaan ostin runkolaturin.juhape kirjoitti:Kauankos noin yleensä Mersun laturit kestää? Omallani ajettu 415tkm eikä tietoa onko laturia rempattu. Tiedä vaikka olis alkuperäinen...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Olikos se Bosch:in valmistetta vai joku kiinalainen kopio ?agip kirjoitti:Kesälomareissu kokemuksia mersun latureista!:
todella lujia latureita! ja lisäksi vielä laturin laakerit huutaa.
Laturilla ajettu n.30tkm!
Näissä kiinan versioissa on pienemmät laakerit ja muutenki aika hepposia tekeleitä. No jos haluaa säästää muutaman kympin, niin siitä vaan

Bil & Traktor.
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
Re: Laturin huolto 170 000 km välein?
Kuinkas paljon kollektorissa on sorvaus varaa?M.K kirjoitti:Laturin ankkurin kollektoripinta, se mihinkä ne hiilet "laahaa".virgil kirjoitti:Mikä messinkiholkki olisi kyseessä?
Kukapa tuollaisia sorvauksia tekee?
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Mersun laturi kestää pyöreästi 200 000 km. Laturi remppa joka pitää sisällään kollektorin kaulan remppauksen maksaa noi 50-80 €.
Itse hiilien laittohan ei maksa juuri mitään.
Siltä varalta, että hiilet loppuu minulla on aina toinen hiilisilta mukana. Sen vaihtaminenhan ei ole kuin parin minuutin homma ja jossain syrjässä se säästää monta p*rkelettä.
Itse hiilien laittohan ei maksa juuri mitään.
Siltä varalta, että hiilet loppuu minulla on aina toinen hiilisilta mukana. Sen vaihtaminenhan ei ole kuin parin minuutin homma ja jossain syrjässä se säästää monta p*rkelettä.
Re: Laturin huolto 170 000 km välein?
Eli kun viet laturin huoltoon, niin joka kerta se sorvataan, eli kulumis urat veke, kuten ymmärtää saattaa, niin vanha jälki söisi hiilet kohtuu nopeasti.Kimmo S. kirjoitti:Kuinkas paljon kollektorissa on sorvaus varaa?M.K kirjoitti:Laturin ankkurin kollektoripinta, se mihinkä ne hiilet "laahaa".virgil kirjoitti:Mikä messinkiholkki olisi kyseessä?
Kukapa tuollaisia sorvauksia tekee?
Jos olet itse purkanut laturin, niin voithan käydä kyselemässä autosähköliikkeistä jotta mitä maksaa, ei ole työnä juuri mikään, kauniilla naamalla saattaa päästä ilmasiksi(kahvirahalla).
Toisaalta, huonosta ei ole käyttää laturia penkissä, jolloin siintä sitten nähdään olisiko tarve vaihella jo jotain muitakin osia -> vie suoraa autosähköliikkeeseen ja käskee korjata kuntoon.
Eihän tosin laatuautoon kannata laatu remppaa tehdä.. Halvalla ja itse..

W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Juu, ja kun vaihtolaturi maksaa reilut 100 € (w124-201 D) niin kannattaahan se laturi viedä autosähköliikkeeseen huollettavaksi, tutkittavaksi ja sorvattavaksi jne.
Eli jos ei itse voi / osaa korjata, niin korjaamolla kannattaa vain vaihtaa hiilipaketti.
Jos se ei auta niin vaihtolaturi tilalle.

Eli jos ei itse voi / osaa korjata, niin korjaamolla kannattaa vain vaihtaa hiilipaketti.
Jos se ei auta niin vaihtolaturi tilalle.
wiimax.fi
Boschin laturista "kunnostettu" oli, mutta liukurengas lyöty liian syvälle, jolloin hiili kului vain reunasta ja rupesi lopuksi kantamaan.JuhaK kirjoitti:Olikos se Bosch:in valmistetta vai joku kiinalainen kopio ?agip kirjoitti:Kesälomareissu kokemuksia mersun latureista!:
todella lujia latureita! ja lisäksi vielä laturin laakerit huutaa.
Laturilla ajettu n.30tkm!
Näissä kiinan versioissa on pienemmät laakerit ja muutenki aika hepposia tekeleitä. No jos haluaa säästää muutaman kympin, niin siitä vaan
Ja kyse ei ollut säästämisestä vaan osien saatavuudesta kyseisestä paikasta jonne auto rouvan jätti.
Olen itsekin kunnostanut muutaman Boschilaisen mersun laturin, eikä ole kallista:
liukurengas 4€, UUDEN renkaan sorvautus 5€, hiilipaketti+säädin 7€, Laakerit 3€/kpl. Hinnat noin arvioita.
Eli alle 20€:n homma itse tehtynä, jos ei tarvii diodi siltaa vaihtaa.
Vanhassa liukurenkaassa ei ole yleensä paljon sorvaamis varaa, mutta uusi täytyy sorvata, koska uusi rengas on vain aihio vaikka se pyöreältä näyttääkin.
Joku mersupurkaamo??
Mitenkäs tuon W202 mallin laturiin pääsee käsiksi? Säätimen tässä jo ostinkin ja yritin paikallisella pikkupajalla vaihdattaa tuon muun huollon yhteydessä, mutta asentaja tuumasi ettei saa laturia irti purkamatta puolta autoa.
Joten onko tuon vesijäähdytetyn laturin hiilien vaihto tosiaankin yli puolen päivän urakka?

Joten onko tuon vesijäähdytetyn laturin hiilien vaihto tosiaankin yli puolen päivän urakka?
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Juuri siis sitä lataussäädin-hiilimötikkää tarkoitin. Asentaja meinasi, että on jopa alakautta niin paljon tavaraa tiellä, että täytyy purkaa vaikka kuinka paljon, että saisi laturin käteensä, jolloin tuon systeemin voisi vaihtaa. Samalla väitti, että rako on niin ahdas, ettei säätimen vaihto onnistu ilman laturin irroitusta.
Onko kukaan vaihtanut tuota cdi-konella olevaan w202 mersuun?
Onko kukaan vaihtanut tuota cdi-konella olevaan w202 mersuun?
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Bensakoneella olevaan W202 malliin ainakin onnistuu vaihto jos vähän ähisee ja kurottelee, tosin moottorin kumityyny on niin lähellä että hiukan saa käyttää mielikuvitusta.Jossi kirjoitti:Juuri siis sitä lataussäädin-hiilimötikkää tarkoitin. Asentaja meinasi, että on jopa alakautta niin paljon tavaraa tiellä, että täytyy purkaa vaikka kuinka paljon, että saisi laturin käteensä, jolloin tuon systeemin voisi vaihtaa. Samalla väitti, että rako on niin ahdas, ettei säätimen vaihto onnistu ilman laturin irroitusta.
Onko kukaan vaihtanut tuota cdi-konella olevaan w202 mersuun?
- Miljoona(tuntia)
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
- Paikkakunta: Vantaa
Jossi,eihän sinulla pitäisi olla vesijäähdytettyä laturia,se on vain
väyrysessä,olenko väärässä?
Itselläni tuo hiilisilta hankittuna myös,ajettu 362t. ja toimii hienosti
vielä.
Toki siellä joutuu purkamaan tavaraa pois tieltä,se on varmaa,mutta onhan
se sinne laitettukin.Mm. taisi turbon ahtoilmanjäähdytinputki olla
edessä.
Silloinkun se laturi hajoaa niin älä aja vaan sammuta kone ja heitä
moniurahihna heti pois päältä,muuten tuhoaa laturin täydellisesti.
Itse pidän avainta mukana autossa,jolla hihna irtoaa,niin voi ajaa
talliin tai korjauspaikalle(10-20km.)
Taitaa itselläni jäädä vaihto taas siihen kuuluisaan ensi kesään..
väyrysessä,olenko väärässä?
Itselläni tuo hiilisilta hankittuna myös,ajettu 362t. ja toimii hienosti
vielä.
Toki siellä joutuu purkamaan tavaraa pois tieltä,se on varmaa,mutta onhan
se sinne laitettukin.Mm. taisi turbon ahtoilmanjäähdytinputki olla
edessä.
Silloinkun se laturi hajoaa niin älä aja vaan sammuta kone ja heitä
moniurahihna heti pois päältä,muuten tuhoaa laturin täydellisesti.
Itse pidän avainta mukana autossa,jolla hihna irtoaa,niin voi ajaa
talliin tai korjauspaikalle(10-20km.)
Taitaa itselläni jäädä vaihto taas siihen kuuluisaan ensi kesään..
Käykö tämä ohje cdi koneille?Miljoona(tuntia) kirjoitti:Jossi,eihän sinulla pitäisi olla vesijäähdytettyä laturia,se on vain
väyrysessä,olenko väärässä?
Itselläni tuo hiilisilta hankittuna myös,ajettu 362t. ja toimii hienosti
vielä.
Toki siellä joutuu purkamaan tavaraa pois tieltä,se on varmaa,mutta onhan
se sinne laitettukin.Mm. taisi turbon ahtoilmanjäähdytinputki olla
edessä.
Silloinkun se laturi hajoaa niin älä aja vaan sammuta kone ja heitä
moniurahihna heti pois päältä,muuten tuhoaa laturin täydellisesti.
Itse pidän avainta mukana autossa,jolla hihna irtoaa,niin voi ajaa
talliin tai korjauspaikalle(10-20km.)
Taitaa itselläni jäädä vaihto taas siihen kuuluisaan ensi kesään..
Mitä täytyy löysätä ?
eikö moniura hihna pyöritä paljon muutakin ,kuin laturia ?
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Ei käy. Tai no...kaltio15 kirjoitti:Käykö tämä ohje cdi koneille?Miljoona(tuntia) kirjoitti:Jossi,eihän sinulla pitäisi olla vesijäähdytettyä laturia,se on vain
väyrysessä,olenko väärässä?
Itselläni tuo hiilisilta hankittuna myös,ajettu 362t. ja toimii hienosti
vielä.
Toki siellä joutuu purkamaan tavaraa pois tieltä,se on varmaa,mutta onhan
se sinne laitettukin.Mm. taisi turbon ahtoilmanjäähdytinputki olla
edessä.
Silloinkun se laturi hajoaa niin älä aja vaan sammuta kone ja heitä
moniurahihna heti pois päältä,muuten tuhoaa laturin täydellisesti.
Itse pidän avainta mukana autossa,jolla hihna irtoaa,niin voi ajaa
talliin tai korjauspaikalle(10-20km.)
Taitaa itselläni jäädä vaihto taas siihen kuuluisaan ensi kesään..
Mitä täytyy löysätä ?
eikö moniura hihna pyöritä paljon muutakin ,kuin laturia ?
Hihna pyörittää mm. vesipumppua, mutta viime talvena kun hihna katkesi niin kylmällä koneella ajoin kotoa motonettiin ja sieltä sitten tallille hihnanvaihtoon, matkaa yhteensä n. 10 km ei kyllä kerinnyt kone lämpeämään hälytysrajalle saakka, eikä kyllä juuri lämmintäkään kabiiniin puhaltanut. Asiaa auttaa jos saa webaston kytkettyä pois päältä siten että webaston kiertovesipumppu vielä pyörii, tällöin kone ei älyttömästi talvikeleillä lämpene ja pienen matkan voi ajaa, mutta tietenkään ei voi suositella. Itselläni webaston kellon virkaa toimittaa tuollainen modattu viikkokello, joten pelkän kiertovesipumpun kytkeminen oli mahdollista. Webaston kanssa kone lämpenee niin nopeasti että ajaminen on mahdotonta ilman hihnaa.
Toisella kerralla kun epäonni kohtasi kiristinrullan laakerin pettäessä, olikin kesäkeli ja moottoritienopeus n. 140 km/h. Voin kertoa että kesäkelillä kone kuumana tulee pikkusen kiire päästä tiensivuun.
Eli älä aja ellei ole aivan pakko + kylmä keli + webaston pumppu päällä.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
- Miljoona(tuntia)
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
- Paikkakunta: Vantaa