M119 -moottori. Kesto, tyyppiviat yms

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kekkeruusi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 19.07.2013 21:51

M119 -moottori. Kesto, tyyppiviat yms

Viesti Kirjoittaja Kekkeruusi »

Hei vaan kaikille!

Miten on tuollaisen M119 -moottorin keston laita?
Käynee suht lämpöisenä, vaikuttaako se mihin asioihin käyttöiän suhteen?
Joltain UK -forumeilta löysin goolgella "tietoa", että joku olisi kelannut lähes 500t mailia.

Mitä huoltoja vaatii (jos kaikki öljyt jne otetaan pois laskuista) ja millä tkm -välillä?
Nokkaketju venyy? Kuinka usein?
Johtosarja hajoaa atomeiksi? Miten voi todeta?
Muita huomioita?

Sitten vielä ässänä hihasta: Paljonko mahtaa ryystää bensaa jos ajaa aikuisten oikeasti nätisti matka-ajoa?

Eipä ole tullut ikinä katseltua V8 -moottoreita muutenkaan.

Asiaa sivuten: Kuinka voi WDB -koodi tarjota 4 eri laatikkoa? :shock:

Kiitokset jo etukäteen :)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: M119 -moottori. Kesto, tyyppiviat yms

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä on vähän M119 juttua, johtosarjasta myös.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =3&t=44804" onclick="window.open(this.href);return false;

Yläpään johtosarja lähtee sieltä piirikorttilaatikosta. Seuraat sitä ja raottelet sitä johtosarjan kuorta moottorin päältä niin näet onko eristeet alkaneet murentua.

Noin 80 km/h matkavauhdilla pitäs sadalla mennä alle 9 litran, ainakin E420.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: M119 -moottori. Kesto, tyyppiviat yms

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

Kokemukseni ovat E420:stä, jossa oli M119. Lämmöt pysyi bensakoneiden normitasolla eli vähän päälle 80 astetta. Muistan yhden helteisen kesäpäivän, jolloin kaupunkiajossa lämmöt nousi 100 asteeseen. Silloinkin moottori viileni, kun pääsi takaisin maantielle.

Johtosarjan vaihdoin varmuuden vuoksi, vaikka vanha näytti päällisin puolin hyvältä. Vanhaa poistaessa se kuitenkin mureni käsiin jostain kohtaa, olikohan jonkun anturin liittimen juuresta. Kannattaa ainakin katsoa liittimien kunnot ja käsin kopeloida johtoa, että mureneeko.

Nokkaketjun venymisestä en ole kuullut. Sen sijaan ketjuohjaimia on joillain ilmeisesti mennyt.

Jossain vuosimallissa venttiilien öljyohjaimet muuttuivat muovisiksi, ne voivat murentua ja aiheuttaa nakutusta. Löysin aiheesta vanhan linkin: http://www.peachparts.com/Wikka/M119OilGuides

Kaasuläppäyksiköitä on käsittääkseni jonkun verran mennyt, koska niissä oleva potentiometri kuluu ajan saatossa puhki. Se on hankalassa paikassa eli vaikea vaihtaa, ja yksikkökin maksaa jonkun verran.

Muistaakseni keskikulutus oli 11,3 litraa, tämä siis tankilta mitattuna koko ajalta, mitä auto oli minulla.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: M119 -moottori. Kesto, tyyppiviat yms

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Morjens,

Mun ajopelin moottorilla M119.974 on ajettu 260tkm, ja joista mä olen ajanut viimeiset 80tkm. Tänä aikana olen tehnyt pari pienempää remonttia normaalien huoltojen (öljyt, tulpat, suodattimet, nesteet) lisäksi.

Kostealla säällä kylmänä moottori alkoi kakoa eikä käynyt kaikilla sylintereillä. Vika paljastui virranjakajan kanteen, joka oli kerännyt kosteutta ja löi läpi. Vika korjaantuin pyörijöiden ja virranjakajan kansien vaihdolla. Kustannus kotimaasta ostetuilla Boschin osilla taisi olla noin 300€.

Toinen 'probleema' oli ohjaustehostimen öljyvuoto. Öljyä tihkui varsin pitkään, sillä vuotokohta oli vaikea paikantaa. Lopulta huomasin, että ohjaustehostimen öljysäiliöltä pumpulle johtava paineeton kumiletku oli hapertunut ja suoti öljyä läpi. Kustannuksiltaan vaihto oli erittäin halpa, - 10 cm:n pätkä öljyn kestävää kumiletkua ja pari klemmaria. Mutta työnä hieman hankala kun letku oli vaikeassa raossa, jonne ei näe eikä ylety. Lopulta tämäkin oli olla parin tunnin juttu.

Tulevaa on tiedossa ilmapumpun vaihto/korjaus, sillä ilmapumpun vikisee käydessään. Jotkut ovat ohittaneet pumppuja, koska uusi maksaa maltaita. Mulla on jo valmiina vähän käytetty, jonka vaihdan jossain vaiheessa tilalle. Laturin laakereissa on pikkuisen väljää, joten jossain vaiheessa sekin menee vaihtoon (kustannus lienee 650€ Bosch vaihto-osana).

Nämä kaikki lienevät 'tyyppivikoja' M119:ssä edellisissä postituksissa mainittujen lisäksi. Öljyä tuo ei kuluta ja katsastuksessa päästöarvot ovat olleet hyvät. Joten voisi olettaa, että peruskunnoltaan moottori on pitkäikäinen. Kulutus kaupunkivoittoisessa seka-ajossa on ollut 13,5l/100km. Maantiellä 80:n rajoituksilla menee 10,5l, 100:n rajoituksilla ~11l ja Suomen moottoritiellä ~12+l.

Miksikö WDB antaa ei vaihdelaatikoita? Vaikea sanoa millaisella WDB:llä olet katsonut, mutta onhan M119:ä käytetty useassa eri korimallissa ja silloin vaihdelaatikoissakin on varmasti ollut variaatioita.
Kekkeruusi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 19.07.2013 21:51

Re: M119 -moottori. Kesto, tyyppiviat yms

Viesti Kirjoittaja Kekkeruusi »

Kiitos vastauksistanne.

Tuolla http://www.benzworld.org/forums/w124-e- ... ost3557162 väitetään, jotta 25k (mailin) välein olisi ketjunkiristimien vaihtoväli?

Nuo öljynohjaimet kannattaa varmaan vaihtaa metallisiin, vai voiko niitä, jos orkkikset ovat muovia?

Löytääkö mistään järkevänhintaisia johtosarjoja ko. härpäkkeeseen.
Ja jos, niin mistä, koska alkuperäistä itsestääntuhoutuvaa mallia ei kannattane ostaa purkuautosta..
Olen vähän huono googlen kanssa, jotta jos asiasta tietävät kertoisivat mistä löytyy. Hakusanat lienevät jotain, mitä en ymmärtänyt käyttää :)

Eroaako piuhasarja(t) W124 ja W140 välillä? E420, E500 ja S-sarjalaiset?
Ja kuinka helvetillinen työ on vaihtaa se. Puhutaanko tyyliin parin päivän työstä?
Olisiko syytä vaihtaa myös muut piuhat sen lisäksi, mikä on moottorin päällä? (V:n "välissä", vai missä lie?)
Miksikö WDB antaa ei vaihdelaatikoita? Vaikea sanoa millaisella WDB:llä olet katsonut, mutta onhan M119:ä käytetty useassa eri korimallissa ja silloin vaihdelaatikoissakin on varmasti ollut variaatioita.
Jotenkin minä olen ymmärtänyt, että WDB-koodilla saisi juuri THE auton tiedot väristä kukkaruukkuun, mitä siihen on asennettu tehtaalta lähtiessä. Ja oletettavasti myös laatikko? Auton väri kyllä löytyy tuolla koodilla.
Olenko siis väärässä?
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: M119 -moottori. Kesto, tyyppiviat yms

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

Vaihdoin omaani johtosatsin itse, aikaa meni muistaakseni semmoset kolme tuntia eli yksi ilta. Harrastajalla on aikaa eikä ollut kiire minnekään, ammattilainen varmaan tekee puolet nopeammin. Joka tapauksessa mitään erikoistyökaluja ei tarvita, melko helppo homma.

Minusta tuo ketjunkiristimen vaihtovälijuttu on huuhaata. Jos se olisi noin pieni, se lukisi tehtaan huolto-ohjeissakin. Viralliseen huolto-ohjelmaan ei kuulu mitään ketjujen kisitelyjä tai vaihtoja, ja yleensä ajatellaan, että ketju kestää ainakin sen 300 tkm.

Jos olet jotain tiettyä autoa katsomassa, laita toki tiedot tännekin (myynti-ilmoitus tai alustanumero). Usein saa apuja varustelistan tulkintaan ja joku saattaa vaikka tietää auton historiasta enemmänkin.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Kekkeruusi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 19.07.2013 21:51

Re: M119 -moottori. Kesto, tyyppiviat yms

Viesti Kirjoittaja Kekkeruusi »

Tur_o kirjoitti:Vaihdoin omaani johtosatsin itse, aikaa meni muistaakseni semmoset kolme tuntia eli yksi ilta. Harrastajalla on aikaa eikä ollut kiire minnekään, ammattilainen varmaan tekee puolet nopeammin. Joka tapauksessa mitään erikoistyökaluja ei tarvita, melko helppo homma.
Saanko udella mistä löysit ja paljonko maksoi.
Jostain Saksasta?
Minusta tuo ketjunkiristimen vaihtovälijuttu on huuhaata. Jos se olisi noin pieni, se lukisi tehtaan huolto-ohjeissakin. Viralliseen huolto-ohjelmaan ei kuulu mitään ketjujen kisitelyjä tai vaihtoja, ja yleensä ajatellaan, että ketju kestää ainakin sen 300 tkm.
"Vain" 300tkm :)
Vaihto kyllä taitaa olla aika työläs projekti tuossa, että varmaan ne kiristimet tulee vaihdettua samalla.
Jos olet jotain tiettyä autoa katsomassa, laita toki tiedot tännekin (myynti-ilmoitus tai alustanumero). Usein saa apuja varustelistan tulkintaan ja joku saattaa vaikka tietää auton historiasta enemmänkin.
No tällä hetkellä katselen tosiaankin autoja, joissa on tuo V8. Eli E420 E500 ja S 420, sekä S 500. W124 ja W140.
Kiirettä ei ole, mutta ensimmäistä vaihtoehtoa ajattelin mennä lähiaikoina katsomaan, mikä on:
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s/5506480" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa kaiketi on "pakosta" 4-lovinen tomaatti.
WDB1400501A097611
Suhteellisen karvalakkimallilta vaikuttaa, jos yhtään osaan tulkita tuota koodia.

Mittarilukema vain viittaa siihen, että kohta tarvitsee tehdä remonttia, vai mitä sanovat tuollaisella moottorilla ajaneet?
Vähemmän ajetulla todennäköisesti ei ole ajettu yhtään vähempää todellisuudessa, eikä seisottaminenkaan autoille kait hyvää tee.
Joten kaikissa tuonikäisissä lie samat työt edessä?
Siksi vähän koitankin udella kokemuksia tuosta moottorimallista ja sen luotettavuudesta tms.


Mitenkäs sitten se...hmm... kaasuläppä, vai mikä piru lie sitten onkaan? :)
Tarvitsee täyshuollon noilla kilometriluvuilla?
Johdot maatuvat siitä samanlailla, kuin muutkin johdot?
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: M119 -moottori. Kesto, tyyppiviat yms

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

Eiköhän tuossa autossa moottori ole huolenaiheistasi kaikkein pienin. Meinaan sitä, että muihin huoltoihin (esim. alustan osat) ja vimpaimien kunnostamisiin palaa rahaa.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Kekkeruusi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 19.07.2013 21:51

Re: M119 -moottori. Kesto, tyyppiviat yms

Viesti Kirjoittaja Kekkeruusi »

Tur_o kirjoitti:Eiköhän tuossa autossa moottori ole huolenaiheistasi kaikkein pienin. Meinaan sitä, että muihin huoltoihin (esim. alustan osat) ja vimpaimien kunnostamisiin palaa rahaa.
No niin ne kaikki väitti tuosta bensa W124 -millä ajelen.
"ei ne kestä ne moottorit".
Kummasti tuntuu kestävän silti eikä muitakaan vikoja ole tullut vielä(kään) vastaan. Noi jouset vaihdettiin heti ja mitään muuta ei ole ollutkaan *koputtaa puuta*
Jos nyt jouset tarvitsee välillä vaihtaa, niin tuskin se ihan henkilökohtaiseen konkurssiin ajaa ;)

Tottakai W140 ne kaikki muut erikoisemmat härvelit ovat kalliimpia, kuin W124. Mutta. Elämä on? :lol:
Tiedostan asian ja olen siihen toki varautunut, että mikään ei ole ikuista. Edes mersut ;)

Jos se moottori kuitenkin lahoaa, niin todennäköisesti se on isompi projekti, kuin mikään muu ja paljon kalliimpikin. Myös kädet voivat loppua kesken sekä aika ja mielenkiinto.
Sähköosia sun muuta vielä "ihan mielenkiinnolla" katseleekin.

Johtosarjat ilmeisesti maksavat ~600e uutena?
Mistä sellaisia kuuluu katsella ja mikä mahtaa olla osanumero, kun en tyhmänä osaa lukea tuosta tyyppinumerolistauksesta sitä :oops:
Mikä sitten lie englanninkielinenkin nimi?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: M119 -moottori. Kesto, tyyppiviat yms

Viesti Kirjoittaja karra »

Tiommoisella hakusanalla: http://www.everythingbenz.com/z/part/12 ... 5-mercedes" onclick="window.open(this.href);return false;

Sopisikohan tuio yläkerran sarja sitten kaikkiin korimalleihin? Minulla on joutilaana vanha W124 M119 johtosarja joka toimi vielä mutta osa eristeistä on halkeillut, joko malliksi tai kunnostettavaksi?
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: M119 -moottori. Kesto, tyyppiviat yms

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

Muistathan, että kasikone muuttaa W124:ssa tyyliin puolet auton osista erilaisiksi. Ainakin siltä minusta tuntui, ettei saanut mitään halpoja osia, kun jouset, iskarit, ohjaus, tukivarret, jarrut ynnä muuta ovat erilaisia kuin pienikoneisissa W124:ssa. Kerran kävin pakoputkiliikkeessä kysymässä hintaa paikkaukselle tai vuotavan putken uusimiselle. Niiden katalogissa ei edes ollut koko mallia, ja sillä tavalla kävi yllättävän usein. Rengasliikkeessäkin: "Sanoitko E420? Ei sellaista ole. Oletko ihan varma?"

Johtosarja on enkuks engine wiring harness. Omani tilasin importec.com:sta.

Muistan nähneeni keskustelun, että mitä W140:n pito maksaa per vuosi. Kannattaa etsiä...
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Kekkeruusi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 19.07.2013 21:51

Re: M119 -moottori. Kesto, tyyppiviat yms

Viesti Kirjoittaja Kekkeruusi »

Tur_o kirjoitti:Muistathan, että kasikone muuttaa W124:ssa tyyliin puolet auton osista erilaisiksi. Ainakin siltä minusta tuntui, ettei saanut mitään halpoja osia, kun jouset, iskarit, ohjaus, tukivarret, jarrut ynnä muuta ovat erilaisia kuin pienikoneisissa W124:ssa. Kerran kävin pakoputkiliikkeessä kysymässä hintaa paikkaukselle tai vuotavan putken uusimiselle. Niiden katalogissa ei edes ollut koko mallia, ja sillä tavalla kävi yllättävän usein. Rengasliikkeessäkin: "Sanoitko E420? Ei sellaista ole. Oletko ihan varma?"

Johtosarja on enkuks engine wiring harness. Omani tilasin importec.com:sta.

Muistan nähneeni keskustelun, että mitä W140:n pito maksaa per vuosi. Kannattaa etsiä...
Itseasiassa en tiennyt, että alusta on niin paljon erilainen :o

Toisaalta forumilta, kun luin vanhoja viestiketjuja (en muista ketjun nimeä), niin alustan osat W140 eivät olleet kovinkaan kalliin oloisia vrt. W124.
Mainitsemasi nimistä ketjua ei sattunut silmään.

Hinnat ovat toki voineet siitä nousta/laskea.

Alipainepumput ja ne muut hienoudet ovatkin sitten kalliita.


Ylläolevasta autosta ei tullut kauppoja, mutta en kuvitellutkaan, että se halvin olisi välttämättä kovinkaan hyvä :)
Mitään erityistä vikaa ei toki autosta löytynyt, mutta jos oma W124 on paremmassa kunnossa nykyisellään, niin ei kiitos.

Näillä hinnoilla saattaa olla jopa jo järkevää hakea se auto Saksasta itse..
Jopa yli 10k ~20v vanhasta autosta on mielestäni järjetöntä, jollei aio museoida tms. Henkilökohtainen mielipide.
Näyttää tarjolla olevat autot olevan joko ylihintaisia tai sitten niitä huonompia sekä paljon ajettuja.
Jos taas tuo moottori kestää ja kestää ja kestää, niin toisaalta voisi sen enemmänkin ajetun hankkia.

Siksi siis kyselinkin alunperin moottorin kestoa ja muu vain sivuaa aihetta :)
Avatar
Keulatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Su 01.08.2010 12:53

Re: M119 -moottori. Kesto, tyyppiviat yms

Viesti Kirjoittaja Keulatähti »

Onko tämä mureneva johtosarja kaikissa m119 koneissa koko valmistusajan kautta? Ainakin alkupään monivena m104-kutoskoneillahan oli samanlainen vika, mutta vikaa saatiin korjattua pari-kolme vuoden sisään kestävimmillä johtosarjoilla.

Itsellä ajatuksissa SL500, on senkin konehuone pakattu propputäyteen, eli lämpöä kertyy ihan kiitettävästi konepellin alla.
Tallityhjennys, W201 tarvikkeita pois alta:

http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1215057
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1216321
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M119 -moottori. Kesto, tyyppiviat yms

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ihan mielenkiinnosta niin mikäs kone siellä sulla w124pellin alla nyt on kun noin huolettaa?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Keulatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Su 01.08.2010 12:53

Re: M119 -moottori. Kesto, tyyppiviat yms

Viesti Kirjoittaja Keulatähti »

atlas kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta niin mikäs kone siellä sulla w124pellin alla nyt on kun noin huolettaa?
Ihan w202 c280 -94 on. Väyrysissähän onko nyt -95 vai -96 valmistettujen jälkeen ei ole samanlaista vikaa, samaa pätee myös w202-tuotantoihin, kun niissäkin esiintyi samat koneet samoilla tilavuuksilla jne.

Niin mietin miten on 129:sen tapauksessa?
Tallityhjennys, W201 tarvikkeita pois alta:

http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1215057
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1216321
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: M119 -moottori. Kesto, tyyppiviat yms

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Keulatähti kirjoitti:
atlas kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta niin mikäs kone siellä sulla w124pellin alla nyt on kun noin huolettaa?
Ihan w202 c280 -94 on. Väyrysissähän onko nyt -95 vai -96 valmistettujen jälkeen ei ole samanlaista vikaa, samaa pätee myös w202-tuotantoihin, kun niissäkin esiintyi samat koneet samoilla tilavuuksilla jne.

Niin mietin miten on 129:sen tapauksessa?
Joo, väyrysissä ulkoistivat rapistumiset johdoista.....

.
Opel, "weird lieben autos"....
Vastaa Viestiin