Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
Nämä ohjelmamuutokset, oli ne tehty huijaamalla tai softamuutoksella, pilee aina ongelmia käytön suhteen....AINA !
Näistä on nyt senverran kekemusta, jotka ovat starimme käsittelyn läpi käyneet, ettei hyvältä näytä.
Mainittu moottooritekniikalla oleva ei ole poikkeus, joten suosiolla unohtaisin ohjelmamuutokset pitkässä juoksussa.
Näistä on nyt senverran kekemusta, jotka ovat starimme käsittelyn läpi käyneet, ettei hyvältä näytä.
Mainittu moottooritekniikalla oleva ei ole poikkeus, joten suosiolla unohtaisin ohjelmamuutokset pitkässä juoksussa.
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
Minulla on ajossa E200cdi jossa jotain +60hv / +120Nm ohjelma laitettu vajaa 10 vuotta sitten ja ajettu sen jälkeen noin 280000 km ilman ongelmia.Mesemies89 kirjoitti:Nämä ohjelmamuutokset, oli ne tehty huijaamalla tai softamuutoksella, pilee aina ongelmia käytön suhteen....AINA !
Näistä on nyt senverran kekemusta, jotka ovat starimme käsittelyn läpi käyneet, ettei hyvältä näytä.
Mainittu moottooritekniikalla oleva ei ole poikkeus, joten suosiolla unohtaisin ohjelmamuutokset pitkässä juoksussa.
Mittarissa nyt 530000, alkuperäinen kytkin jne ... ja toimii kaikin puolin loistavasti, kulutus pysyttelee alle kuudessa litrassa kesäaikaan vaikka ilmastointia käyttää.
Työpaikalla on tullut aika paljon juteltua asiakkaiden kanssa aiheesta, aika monella on vakiota parempi ohjelma autossaan.
Niin, kerroppas mitä ohjelmamuutoksesta johtunutta ongelmaa onkaan testerillä tutkien löytynyt ohjelmoiduista mersuista ...
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
dealer kirjoitti:
Niin, kerroppas mitä ohjelmamuutoksesta johtunutta ongelmaa onkaan testerillä tutkien löytynyt ohjelmoiduista mersuista ...
Vikoja ja häiriöitä, jotka tulevat vain ohjelmamuutoksen seurauksena. Verrokkina vakioauto.
Ja sitten kun julkaiset luotettavat dokumentit autosi ohjelmamuutoksesta ja nykyisessä käyttötilanteessa teho/ vääntömomentin dokumentaatiot, niin tarkastellaan sitten menopeliäsi uudelleen. Sitten päästään tarkastelemaan ja ihmettelemään " uniikkia " menopeliä, jota saa koko ihmiskunta ihailla. Ohjelman tekijälle on luvassa loistava tulevaisuus moottoritekniikan maailmassa.
EDIT: Muistaakseni ajelit vielä vuosi sitten W202 250TDT:llä, onko sillä jotakin yhteyttä nyt kertomaasi menopeliin ja kertoomaasi ?
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
väärin tehdyillä ohjelmilla saa kyllä hankaluuksiakin aikaan, ei kait sitä käy kieltäminen. mutta jos on osaava tekijä, niin kyllä se vaan niin on, että auto paranee.
onhan noita laitteita manipuloitu iät ja ajat. jo kersana mopoonkin laitettiin tehoputkipakaria jne. moottorit virkisty ja silti niillä ajeltiin. ei ne automaattisesti muutu heti ihan huonoiks, kun niille annetaan piristysruiske.
onhan noita laitteita manipuloitu iät ja ajat. jo kersana mopoonkin laitettiin tehoputkipakaria jne. moottorit virkisty ja silti niillä ajeltiin. ei ne automaattisesti muutu heti ihan huonoiks, kun niille annetaan piristysruiske.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Mersumies
- Viestit: 2595
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
Tuossa tulee se ongelman ydin, muutosten vaikutusta, hyvyyttä tai huonoutta ei voida suoralta kädeltä sanoa koska kaikki ohjelmien tekijät pitävät omia tuotteitaan hyvinä.pera8x kirjoitti:väärin tehdyillä ohjelmilla saa kyllä hankaluuksiakin aikaan, ei kait sitä käy kieltäminen. mutta jos on osaava tekijä, niin kyllä se vaan niin on, että auto paranee.
onhan noita laitteita manipuloitu iät ja ajat. jo kersana mopoonkin laitettiin tehoputkipakaria jne. moottorit virkisty ja silti niillä ajeltiin. ei ne automaattisesti muutu heti ihan huonoiks, kun niille annetaan piristysruiske.
Lisäksi moottoriohjauksen muutos voi saada aikaan tuntemattomia häiriötekijöitä tai kohtuuttoman suurta rasitusta joillekin yksittäisille komponenteille.
Siihen, onko pappamallin diisselin virityksessä minkäänlaisen suorituskyvyn kannalta mitään järkeä, en ota kantaa.
Kestävyyden kannalta on aina parempi mitä pienemmällä kuormituksella komponentteja rasitetaan. Meillä on duunissa ajossa laite jonka käyttö on pahinta mahdollista moottorille. Pieniä pätkiä muutama sata metriä kerrallaan, kylmällä koneella ilman lämmityskäyttöä, kesät talvet. Starttauksia per 100km varmaankin 200 kertaa.
Silti laite on kestänyt jo 4000 tuntia ilman koneremonttia, starttimoottoreita on mennyt jo kolme.
Mutta siinä laitteessa tehoja on rajoitettu mekaanisesti jolloin kuormitus pysyy pienenä.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
...Lehmä ojaan.
Itse en lähde mallisarjan kireintä moottoria virittämään (jos ei riitä, pitää vaihtaa autoa), mutta jos sama moottori on "alitehoisena" malliversiona sen voi minusta hyvinkin lastuttaa samaan tehoon kireimmän kanssa. Toki näissä monesti on sitten eroja ahtimissa, ehkä suuttimissakin. Mutta esim. 110hv kone 130hv:ksi ei nyt paljon rasita kuin ahdinta ja kytkintä esim. Audilla.
Nykyiseen kulkineeseen on "lastu" tulossa, nostaa tehot seuraavan mallisarjan tehoon...näissä on tosin kaikki palikat samoja tehoversiosta riippumatta, ovat ohjelmaversioilla nuhattuja.
.
Itse en lähde mallisarjan kireintä moottoria virittämään (jos ei riitä, pitää vaihtaa autoa), mutta jos sama moottori on "alitehoisena" malliversiona sen voi minusta hyvinkin lastuttaa samaan tehoon kireimmän kanssa. Toki näissä monesti on sitten eroja ahtimissa, ehkä suuttimissakin. Mutta esim. 110hv kone 130hv:ksi ei nyt paljon rasita kuin ahdinta ja kytkintä esim. Audilla.
Nykyiseen kulkineeseen on "lastu" tulossa, nostaa tehot seuraavan mallisarjan tehoon...näissä on tosin kaikki palikat samoja tehoversiosta riippumatta, ovat ohjelmaversioilla nuhattuja.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
OK, joillekin niitä vaan sattuu enemmän kuin toisille, meillä korjattu lähes pelkästään mersuja jo aika pitkään viiden mekaanikon voimin eikä ole vielä pahemmin päässyt ohjelmointeja syyttämään ongelmista.Mesemies89 kirjoitti:dealer kirjoitti:
Niin, kerroppas mitä ohjelmamuutoksesta johtunutta ongelmaa onkaan testerillä tutkien löytynyt ohjelmoiduista mersuista ...
Vikoja ja häiriöitä, jotka tulevat vain ohjelmamuutoksen seurauksena. Verrokkina vakioauto.
Ja sitten kun julkaiset luotettavat dokumentit autosi ohjelmamuutoksesta ja nykyisessä käyttötilanteessa teho/ vääntömomentin dokumentaatiot, niin tarkastellaan sitten menopeliäsi uudelleen. Sitten päästään tarkastelemaan ja ihmettelemään " uniikkia " menopeliä, jota saa koko ihmiskunta ihailla. Ohjelman tekijälle on luvassa loistava tulevaisuus moottoritekniikan maailmassa.
EDIT: Muistaakseni ajelit vielä vuosi sitten W202 250TDT:llä, onko sillä jotakin yhteyttä nyt kertomaasi menopeliin ja kertoomaasi ?
Luulisin ettei ruosteisessa pikkukoneisessa classic-väykyssä ole ihmiskunnalle ihailtavaa vaikka se kepeästi kulkee ja kohtuullisen vähällä polttoaineella menee.
.
Mainitsemallasi ceellä ei ole yhteyttä tähän, tuttavani teetti väykyn ohjelmamuutoksen silloin kun mittarissa oli 250tkm jonka jälkeen tämän yksilön korjaukset ja huollot on tehty minun työpaikalla. Itse ostin auton viime kesänä.
Taitaa muuten olla kiitollisin ohjelmoitava tällainen pre-facelift 200cdi, eroa vakioon on vähän niinkuin yöllä ja päivällä vaikka kyseessä manuaalivaihteinen auto eikä siitä syystä ole otettu ihan kaikkea vääntöä mitä voisi automaattivaihteisena turvallisesti ottaa.
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
Milowder kirjoitti:Olisi menossa -06 320cdi cls ohjelmoitavaksi ensiviikolla ja kiinnostaisi tietää minkälaisia tehoja olette ottaneet koneesta irti?
Dpf poistetaan käytöstä ja ohjelma tehdään siis customina penkkiin päin. Meinasi "lastuttaja" että jos lähdetään hakemaan lähemmäs 300hp tehoja niin savut nousee aika taivaisiin. Onko kokemusta paljonko on mahdollista napata tehoja ilman että takana tuleva sokeutuu mustasta savupilvestä? Toki ainahan sitä savua hieman tulee kun dpf poistetaan mutta järki kädessä tässä asiassa kun ei oiken auton tyyliin sovi tuo "voimasavu"....
E350CDI:stä saa ilman mitään,rakenteellisia muutoksia pelkällä ohjelmalla 206KW ja 650Nm. Jos halutaan enempi varmaan pitää ainakin cooleri vaihtaa tehokkaampaan! Eiköhan sulla sama kone ole että varmaan nuo tehot! Yksityisviestillä voi asiaa kysellä vaikka tuikulta !
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
No kyllä nyt kuulostaa siltä, että kokemusta taitaa olla tasan yhdestä, tai korkeintaa kahdesta ohjelmoidusta autosta, jos noin härskisti pystyy alata yleistämään että KAIKKI ohjelmoidut on susia ja täynnä ongelmia!Mesemies89 kirjoitti:Nämä ohjelmamuutokset, oli ne tehty huijaamalla tai softamuutoksella, pilee aina ongelmia käytön suhteen....AINA !
Näistä on nyt senverran kekemusta, jotka ovat starimme käsittelyn läpi käyneet, ettei hyvältä näytä.
Mainittu moottooritekniikalla oleva ei ole poikkeus, joten suosiolla unohtaisin ohjelmamuutokset pitkässä juoksussa.
Minullakin on kokemusta useammasta ohjelmoidusta mersusta, ja KAIKKI palannut todella hyvin, ilman mitään outoja vikoja/koodeja/tuntemuksia, eikä yhteenkään ole tehty mitään sellaista jota ei niillä kilometreillä olisi tehty vakioihin



-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
-03 W220 320CDI
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
Sohaisitkohan sitä kuuluisaa hyönteiskekoa.... koko topicci (taas kerran
venkoilee ihan muualla mihin tarkoitettu
)
En allekirjoita mesmiehen kommentteja, mutta onhan teoriassa selvä että jos samasta mekaanisesta rakenteesta otetaan tehoja ulos 130% ulos, tipahtaa ennakoitu kestoikä. Onko se sitten mersun henkilöauton moottorin kohdalla 500tkm vai 800tkm vai vielä enemmän, ei kukaan tiedä. Eikä sitä mikä kohta sieltä pettää, muuttujia on liikaa. Pitäsiskö ohjelmoijien lanseerata kunnon downgradausohjelma, jossa tehoja tiputetaan 50%, sitten jokainen kone kestää vähintään miljoonan vai mitä? (Kuka niitä ostaisi, ei kukaan siihen usko tai sellaista halua???)


En allekirjoita mesmiehen kommentteja, mutta onhan teoriassa selvä että jos samasta mekaanisesta rakenteesta otetaan tehoja ulos 130% ulos, tipahtaa ennakoitu kestoikä. Onko se sitten mersun henkilöauton moottorin kohdalla 500tkm vai 800tkm vai vielä enemmän, ei kukaan tiedä. Eikä sitä mikä kohta sieltä pettää, muuttujia on liikaa. Pitäsiskö ohjelmoijien lanseerata kunnon downgradausohjelma, jossa tehoja tiputetaan 50%, sitten jokainen kone kestää vähintään miljoonan vai mitä? (Kuka niitä ostaisi, ei kukaan siihen usko tai sellaista halua???)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
Minä kun en mitään tiedä ja en missään käy, olen vaan montakertaa miettinyt et miksi nähdä sitä vaivaa ja miettiä et miten kone kestää muutokset? Miksei samantien osta isompikoneista autoa. Onko se vaan tekemisen ilo? Ja missä tuolla tien päällä tarttee Suomessa niin helvetisti tehoa? Itte en ainakaan ole uskaltanut omallani ajaa, enkä koittaa mitä se kulkisi kun on niin huono säkä et kortti lähtis hetiMilowder kirjoitti:Olisi menossa -06 320cdi cls ohjelmoitavaksi ensiviikolla ja kiinnostaisi tietää minkälaisia tehoja olette ottaneet koneesta irti?
Dpf poistetaan käytöstä ja ohjelma tehdään siis customina penkkiin päin. Meinasi "lastuttaja" että jos lähdetään hakemaan lähemmäs 300hp tehoja niin savut nousee aika taivaisiin. Onko kokemusta paljonko on mahdollista napata tehoja ilman että takana tuleva sokeutuu mustasta savupilvestä? Toki ainahan sitä savua hieman tulee kun dpf poistetaan mutta järki kädessä tässä asiassa kun ei oiken auton tyyliin sovi tuo "voimasavu"....



Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
Vastaan vain omasta puolestani
Minulla ei ole mitään hajua kuinka kovaa tuolla S:llä mahtaa päästä, enkä ole viissatkullakaan huippuja kokeillut....eikä oikeasti kiinnostakkaan, mutta samaa tehontarvetta minäkin muistan ihmetelleeni, kun W124 200D:llä ajelin, että miksi jotkut tahtoo tehoa Suomessa, kun ei täällä monestikkaan sataa kovempaa saa ajaa ja tuollakin kerkesi ihan hyvin....mutta jo näillä tehoilla, mitä nyt näissä kamppeissa käytettävissä, voin vakuuttaa että olin väärässä
Kyllä se vaan niinpal helpompaa on ohittaa turvallisesti, kun koko ohitus ei enää kestä kun jonkun sekunnin, verrattuna siihen kyttäämiseen ja vauhdin ottamiseen, ja sydän kurkussa jalka konehuoneessa puskemiseen että ehtiikö ehtiikö, ja just pääsi 3km suoralla ohi, kun ei sattunut tulemaan ketään vastaan...ja nyt puhutaan jostain satasen alueella kaheksaakymppiä matelevan ajoneuvon ohittamisesta, eikä mistään nuppi punaisena väkisin hinnalla milä hyvänsä kaikesta ohi pyrkimisestä
Ja mitä tuohon tehon noston kestoon....niin mikäs se esim. tuosta 108cdi vitosta tekisi lastuttamalla heikomman, kuin mitä on tehdastekoisena 112cdi:nä, joissa ainut ero on juurikin tuo "lastu" jo tehtaalla, mutta hinnallisesti tuon pikkuviton sai aikoinaan pitkästi alle 10t€ halvemmalla kuin suurimman ja lastulla sitten säästi rahaa ja sai vielä kaupanpäälle hiukka enee kuin suurin olisi ollut....mutta samaa huipputehoa niistä 2.2 cdi koneista otettiin sitten jo muutaman vuoden kuluttua ihan tehtaan toimesta, ja samoilla osilla..jotta se siitäkin "yli vetämisestä" ja nuo tehtaan vakiot ohjelmat on aina kompromissejä jossa koneen pitää toimia kaikissa ajateltavissa olevissa tilanteissa, mutta minäkään en muista koskaan ajelleeni esim. deathwalleyn kuumuudessa, tai jossain 3000m korkeudessa yms. erikoista näihin pohojammaan lakeuksiin nähden, paitsi pakkasessa ja sen nämä on kestänyt ihan siinä missä muutkin. Toki IHAN KAIKEN saa rikki väärällä käytöllä, mutta siinä se porsii vakiokin jos samalla lailla komenneteen kuin jotkut noita "viritettyjä", mutta ei kuulu omaan ajotyyliin....



Ja mitä tuohon tehon noston kestoon....niin mikäs se esim. tuosta 108cdi vitosta tekisi lastuttamalla heikomman, kuin mitä on tehdastekoisena 112cdi:nä, joissa ainut ero on juurikin tuo "lastu" jo tehtaalla, mutta hinnallisesti tuon pikkuviton sai aikoinaan pitkästi alle 10t€ halvemmalla kuin suurimman ja lastulla sitten säästi rahaa ja sai vielä kaupanpäälle hiukka enee kuin suurin olisi ollut....mutta samaa huipputehoa niistä 2.2 cdi koneista otettiin sitten jo muutaman vuoden kuluttua ihan tehtaan toimesta, ja samoilla osilla..jotta se siitäkin "yli vetämisestä" ja nuo tehtaan vakiot ohjelmat on aina kompromissejä jossa koneen pitää toimia kaikissa ajateltavissa olevissa tilanteissa, mutta minäkään en muista koskaan ajelleeni esim. deathwalleyn kuumuudessa, tai jossain 3000m korkeudessa yms. erikoista näihin pohojammaan lakeuksiin nähden, paitsi pakkasessa ja sen nämä on kestänyt ihan siinä missä muutkin. Toki IHAN KAIKEN saa rikki väärällä käytöllä, mutta siinä se porsii vakiokin jos samalla lailla komenneteen kuin jotkut noita "viritettyjä", mutta ei kuulu omaan ajotyyliin....
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
-03 W220 320CDI
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
Mullakin on ollut 200D, ja en alkanut sitä laittamaan nopeemmaksi vaan ajattelin et seuraava auto on sit jotain muuta. Oli se hidas, meinas hermot mennä välilläpiippu kirjoitti:Vastaan vain omasta puolestaniMinulla ei ole mitään hajua kuinka kovaa tuolla S:llä mahtaa päästä, enkä ole viissatkullakaan huippuja kokeillut....eikä oikeasti kiinnostakkaan, mutta samaa tehontarvetta minäkin muistan ihmetelleeni, kun W124 200D:llä ajelin, että miksi jotkut tahtoo tehoa Suomessa, kun ei täällä monestikkaan sataa kovempaa saa ajaa ja tuollakin kerkesi ihan hyvin....mutta jo näillä tehoilla, mitä nyt näissä kamppeissa käytettävissä, voin vakuuttaa että olin väärässä
Kyllä se vaan niinpal helpompaa on ohittaa turvallisesti, kun koko ohitus ei enää kestä kun jonkun sekunnin, verrattuna siihen kyttäämiseen ja vauhdin ottamiseen, ja sydän kurkussa jalka konehuoneessa puskemiseen että ehtiikö ehtiikö, ja just pääsi 3km suoralla ohi, kun ei sattunut tulemaan ketään vastaan...ja nyt puhutaan jostain satasen alueella kaheksaakymppiä matelevan ajoneuvon ohittamisesta, eikä mistään nuppi punaisena väkisin hinnalla milä hyvänsä kaikesta ohi pyrkimisestä
![]()
Ja mitä tuohon tehon noston kestoon....niin mikäs se esim. tuosta 108cdi vitosta tekisi lastuttamalla heikomman, kuin mitä on tehdastekoisena 112cdi:nä, joissa ainut ero on juurikin tuo "lastu" jo tehtaalla, mutta hinnallisesti tuon pikkuviton sai aikoinaan pitkästi alle 10t€ halvemmalla kuin suurimman ja lastulla sitten säästi rahaa ja sai vielä kaupanpäälle hiukka enee kuin suurin olisi ollut....mutta samaa huipputehoa niistä 2.2 cdi koneista otettiin sitten jo muutaman vuoden kuluttua ihan tehtaan toimesta, ja samoilla osilla..jotta se siitäkin "yli vetämisestä" ja nuo tehtaan vakiot ohjelmat on aina kompromissejä jossa koneen pitää toimia kaikissa ajateltavissa olevissa tilanteissa, mutta minäkään en muista koskaan ajelleeni esim. deathwalleyn kuumuudessa, tai jossain 3000m korkeudessa yms. erikoista näihin pohojammaan lakeuksiin nähden, paitsi pakkasessa ja sen nämä on kestänyt ihan siinä missä muutkin. Toki IHAN KAIKEN saa rikki väärällä käytöllä, mutta siinä se porsii vakiokin jos samalla lailla komenneteen kuin jotkut noita "viritettyjä", mutta ei kuulu omaan ajotyyliin....



Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
Tuo lause kertoo jo paljon asenteestasi.repsikka kirjoitti:Ja missä tuolla tien päällä tarttee Suomessa niin helvetisti tehoa? Itte en ainakaan ole uskaltanut omallani ajaa, enkä koittaa mitä se kulkisi kun on niin huono säkä et kortti lähtis heti
Kaikki auton virittäjät on kaahareita. Autoja viritetään vain sitä varten että niillä voidaan ajaa yli rajoitusten. Niinkö?
Mersuni ovat (suht) vakioita.
LandCruiseriani on piristetty hieman enemmän (tulee jopa sitä kuuluisaa voimasavua). Jos joku kuvittelee että toyotani tehoja on nostettu sen takia että haluaisin ajaa sillä yli 165km/h (tehtaan ilmoittama huippunopeus) niin hulluhan se on. Kerran olen ajanut 120km/h ohitus tilanteessa, mutta normaalisti nopeus on maksimissaan 80km/h (huoltoauto, ajoneuvokohtainen rajoitus). Tehoa on haettu trailerin vetoa varten ja siihen tehon nostosta on ollut apua. Ainakaan vielä ei ole voimansiirto tai kone antanut minkäänlaisia merkkejä, ettei se kestäisi nostettuja tehoja (mittarissa 462tkm, todellinen ajomäärä luultavasti reilusti enemmän).
Kerroppa minkä ostan? Vaatimukset: vähintään 200hp diesel. manuaali vaihteisto. 100% kytkettävät jakolaatikon sekä molempien tasauspyörästöjen lukot. hinattava jarrullinen massa vähintään 3000kg. Hinta alle 10k€repsikka kirjoitti:Miksei samantien osta isompikoneista autoa.
Itse olen kuvitellut että ne takana tulevat autoilijat joiden ei tarvitse hidastaa, koska toyotani ei hyydy mäkeen niin kuin vakio, olisivat tyytyväisiä matkan jouhevasta etenemisestä. Mutta ilmeisesti siellä kauhistellaankin että onpas vastuuton ihmisten tappaja ja vammauttaja kaahari. Seuraavalla reissulla pitääkin muistaa antaa toyotan hyytyä jokaiseen mäkeen (vähintään alle 60km/h) jotta voin antaa itsestäni vastuullisen kuvan muille tielläliikkujille.Mesemies89
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
repsikka kirjoitti:Mullakin on ollut 200D, ja en alkanut sitä laittamaan nopeemmaksi vaan ajattelin et seuraava auto on sit jotain muuta. Oli se hidas, meinas hermot mennä välilläJoskus sillä pääsi yllättämään jonkun ja ohikin
Mulla ei ole koskaan ollut näin tehokasta autoa kuin tämä nykyinen ja joka kerta ajaessani sitä nautin sen tehosta, rajoitusten mukaan tietenkin
Juuri näin....200D:stä minäkin siirryin mallisarjan toiseen laitaan, eli E500:seen



-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
-03 W220 320CDI
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
kyllähän se teho on kivaa.
jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin vois sanoa näin, että kun laitteen kaikki komponentit on sopusuhteessa keskenään, niin se on toimiva paketti. helposti kyllä saa heikonkin paketin tehtyä, jos ei rahat riitä, tai muuten vaan ei kiinnosta. taikka sitten on osaamaton tekijä, eikä vaan tiedä, että mitä kaikkea tarvii tehdä.
mulla oli jonkun aikaa sitten 124 koppanen lankku, mitä piristelin. tehot oli n. 2,5 kertaset vakioon nähden. auto ja moottori ja kaikki muu pelas ihan hienosti, mutta voimansiirto oli sen verran heikko kohta, että ymmärrän kyllä mitä rumilus ajaa takaa. multa meni vaihteistoja ainakin 5 kpl rikki alle 100 000km matkalla. jos voima lakkaa välittymästä kesken kiihdytyksen ja ohitukse, niin seurakset voi olla huonot.
mutta. sitten tullaankin siihen, että mitä saadaan aikaseks osaavissa käsissä. itse en ollut mikään konkari tota räplätessäni. ensimmäisiä suurempia mersun virityksiä ja kaiki piti oppia kantapään kautta. mutta, jos asiansa osaava konkari virittää jotakin 320 cdi:tä, niin se kyllä tietää aika pitkälti, mitä mikäkin kestää.
kaikki sellaset lastuttajat, kenenkä lastuilla saadaan vaan osia rikki karsiutuu kyllä aika nopeeta pois markkinoilta. ei kukaan niitä mainosta, taikka käytä uudestaan. hetken huumaa jne.
jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin vois sanoa näin, että kun laitteen kaikki komponentit on sopusuhteessa keskenään, niin se on toimiva paketti. helposti kyllä saa heikonkin paketin tehtyä, jos ei rahat riitä, tai muuten vaan ei kiinnosta. taikka sitten on osaamaton tekijä, eikä vaan tiedä, että mitä kaikkea tarvii tehdä.
mulla oli jonkun aikaa sitten 124 koppanen lankku, mitä piristelin. tehot oli n. 2,5 kertaset vakioon nähden. auto ja moottori ja kaikki muu pelas ihan hienosti, mutta voimansiirto oli sen verran heikko kohta, että ymmärrän kyllä mitä rumilus ajaa takaa. multa meni vaihteistoja ainakin 5 kpl rikki alle 100 000km matkalla. jos voima lakkaa välittymästä kesken kiihdytyksen ja ohitukse, niin seurakset voi olla huonot.
mutta. sitten tullaankin siihen, että mitä saadaan aikaseks osaavissa käsissä. itse en ollut mikään konkari tota räplätessäni. ensimmäisiä suurempia mersun virityksiä ja kaiki piti oppia kantapään kautta. mutta, jos asiansa osaava konkari virittää jotakin 320 cdi:tä, niin se kyllä tietää aika pitkälti, mitä mikäkin kestää.
kaikki sellaset lastuttajat, kenenkä lastuilla saadaan vaan osia rikki karsiutuu kyllä aika nopeeta pois markkinoilta. ei kukaan niitä mainosta, taikka käytä uudestaan. hetken huumaa jne.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
Senkin voi ohjelmoida, ojasta allikkoonMiksei samantien osta isompikoneista autoa. Onko se vaan tekemisen ilo? Ja missä tuolla tien päällä tarttee Suomessa niin helvetisti tehoa?

Ei tien päällä suuria tehoja mihinkään tarvita, mutta ostaahan jotkut isoilla bensakoneillakin varustettuja autoja. Toisaalta, 320cdi voimavarat riittää sellaisenaankin jos ajatellaan topikin aihetta.
wiimax.fi
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
Vaikkei toki liitykään itse aiheeseen, mutta jotkut meistä käy jopa ulkomailla.repsikka kirjoitti:missä tuolla tien päällä tarttee Suomessa niin helvetisti tehoa?
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
Mesemies89 kirjoitti:On aivan kaksi eri asiaa, mitä puoskarit moottoreista ottavat suorituskykyä, mutta se on taas eriasia, kuinka saadaan masiinat kestämään ja toimimaan niinkuin polttomoottorin täytyykin.
Jos auton tehot ja vääntö nousee ja kulutus pienenee suuremman väännän johdosta, voi sanoa auton toimivan erinomaisesti! 320CDI suora kuutonen 3,22litraa,rajoitusten mukaan liikuttuna 1515,8km tankillisella keskikulutus 5,8litraa. Siihen on alkuperäisohjelmalla turha pyrkiä. Jos kulutus pienenee myös päästöt todellisuudessa pienenee!
Kyllähän tehdaskin tekee samaa moottoria eri ohjelmaversioina Esim.3 litran V-6 170kw/540nm ja parempi ohjelma 195kw/620nm ja 0,8litraa/100km pienempi keskikulutus ja tietenkin myös päästöt pienenee 20g/km
Onhan se ihan hyvä että suomessakin on asiantuntijoita jotka ovat perehtyneet tähän asiaan ja uhranneet siihen valtavasti aikaa kehittämällä eri moottorinohjaus ohjelmia ja hankkineet tarvittavat laitteistot. Nythän Mersua ruvetaan tekeen jo Suomessa eihän sitä tiedä milloin tehdas ostaa suomessa kehitetyn moottorin ohjaus ohjelman, kun osaamista tuntuu löytyvän.
Tämä ei tietenkään tarkoita että kaikkien pitäisi parempi ohjelmanmuutos hankkia, mutta jos on itse erimieltä ei ole tarpeellista tyrmätä näiden asiantuntioiden arvokasta työtä haukkumalla heitä puoskariksi ja moittimalla heidän aikaansaannoksia ilman minkäänlaista perustetta! Melkein sama minkä teksisen laitteen tänäpäivänä ostaa tulee siihen melkein heti parempi päivitys.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
jussilampi kirjoitti:
Jos auton tehot ja vääntö nousee ja kulutus pienenee suuremman väännän johdosta, voi sanoa auton toimivan erinomaisesti! 320CDI suora kuutonen 3,22litraa,rajoitusten mukaan liikuttuna 1515,8km tankillisella keskikulutus 5,8litraa. Siihen on alkuperäisohjelmalla turha pyrkiä. Jos kulutus pienenee myös päästöt todellisuudessa pienenee!
Kyllähän tehdaskin tekee samaa moottoria eri ohjelmaversioina Esim.3 litran V-6 170kw/540nm ja parempi ohjelma 195kw/620nm ja 0,8litraa/100km pienempi keskikulutus ja tietenkin myös päästöt pienenee 20g/km
Onhan se ihan hyvä että suomessakin on asiantuntijoita jotka ovat perehtyneet tähän asiaan ja uhranneet siihen valtavasti aikaa kehittämällä eri moottorinohjaus ohjelmia ja hankkineet tarvittavat laitteistot. Nythän Mersua ruvetaan tekeen jo Suomessa eihän sitä tiedä milloin tehdas ostaa suomessa kehitetyn moottorin ohjaus ohjelman, kun osaamista tuntuu löytyvän.
Tämä ei tietenkään tarkoita että kaikkien pitäisi parempi ohjelmanmuutos hankkia, mutta jos on itse erimieltä ei ole tarpeellista tyrmätä näiden asiantuntioiden arvokasta työtä haukkumalla heitä puoskariksi ja moittimalla heidän aikaansaannoksia ilman minkäänlaista perustetta! Melkein sama minkä teksisen laitteen tänäpäivänä ostaa tulee siihen melkein heti parempi päivitys.
Täytyisi sinunkin ymmärtää, ettei auto liiku pelkällä teholla ja vääntömomentilla.
Täytyisi ymmärtää auton kokonaisuus.
Joka on opiskellut edes jonkinverran polttomoottoritekniikkaa, tietää että jos täytöstä lisätään...lisääntyy polttoaineen kulutus ja päästöt. Vartaamasi tapaus on oman ajokäyttäytymisen summa.
Autonvalmistaja kompensoi moottorivaihtoehdon mukaiset välityssuhteet menopeliin.
Moottorin ohjelmamuutoksilla saadaan vain halutunlainen muutos moottorin käyttäytymiseen, joka yleisesti on vahingoittava tekijä valmistajan suunnittelun lähtökohdasta.
Nämä puoskarit jotka tekevät ohjelmamuutoksia, eivät tiedä juuri mitään moottori-ja voimansiirtotekniikoista....valitettavasti.
Siitä hurmiosta, joka ohjelmamuutoksilla saavutetaan, tehdään karhunpalvelus autolle ja auton omistajalle. Sen ohjelman muuttamiseen ei paljoa tietotaitoa tarvitse. Loppupelissä auton omistajaa kohtaa negatiivinen vaikutus...tavalla tai toisella.
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
Mulla on ohjelmoitu w211 320cdi ja mitään negatiivistä ei ole tullut vastaan. 120Tkm jo menty ohjelmalla ilman vikatiloja tai mitään hajoamisia. Itseasiassa kun Egr on ohjelmoitu pois, niin aiemmat vikatilat hiukkassuodattimen kanssa hävisivät! Aatteleppa ite, jos osa omista "pakokaasuista" kiertäisi takaisin "polttoaineen" syöttöön, heh.
Eipä silti, kyllä vakiokin 320cdi vetää jo isoakin kärryä tosi hyvin ja riittää oikeasti kaikkiin tilanteisiin tien päällä. Mutta on se silti mukavampi ajaa, kun voimaa on vielä enemmän. Vaikka ajaisi ihan sääntöjen puitteissakin, kuten yleensä kaikki keskimäärin tekevätkin. Jos tämän tehoisella autolla käyttää kaiken tehon jatkuvasti, niin todennäköisesti saa jossain vaiheessa kutsun Transportterin tai Mondeon takapenkille ja sieltä kutsun nimismiehen juttusille. Omat sakot tullut viimeksi 1996 vakiolla 190 dieselillä, sen jälkeen ajettu lähes pelkästään viritetyillä vehkeillä n. 500Tkm.
Eipä silti, kyllä vakiokin 320cdi vetää jo isoakin kärryä tosi hyvin ja riittää oikeasti kaikkiin tilanteisiin tien päällä. Mutta on se silti mukavampi ajaa, kun voimaa on vielä enemmän. Vaikka ajaisi ihan sääntöjen puitteissakin, kuten yleensä kaikki keskimäärin tekevätkin. Jos tämän tehoisella autolla käyttää kaiken tehon jatkuvasti, niin todennäköisesti saa jossain vaiheessa kutsun Transportterin tai Mondeon takapenkille ja sieltä kutsun nimismiehen juttusille. Omat sakot tullut viimeksi 1996 vakiolla 190 dieselillä, sen jälkeen ajettu lähes pelkästään viritetyillä vehkeillä n. 500Tkm.
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
Pakokaasun takaisinkierrätys on osa polttomoottoritekniikan osaamista, jolla on myönteisiä vaikutuksia.JP74 kirjoitti:Mulla on ohjelmoitu w211 320cdi ja mitään negatiivistä ei ole tullut vastaan. 120Tkm jo menty ohjelmalla ilman vikatiloja tai mitään hajoamisia. Itseasiassa kun Egr on ohjelmoitu pois, niin aiemmat vikatilat hiukkassuodattimen kanssa hävisivät! Aatteleppa ite, jos osa omista "pakokaasuista" kiertäisi takaisin "polttoaineen" syöttöön, heh.
Eipä silti, kyllä vakiokin 320cdi vetää jo isoakin kärryä tosi hyvin ja riittää oikeasti kaikkiin tilanteisiin tien päällä. Mutta on se silti mukavampi ajaa, kun voimaa on vielä enemmän. Vaikka ajaisi ihan sääntöjen puitteissakin, kuten yleensä kaikki keskimäärin tekevätkin. Jos tämän tehoisella autolla käyttää kaiken tehon jatkuvasti, niin todennäköisesti saa jossain vaiheessa kutsun Transportterin tai Mondeon takapenkille ja sieltä kutsun nimismiehen juttusille. Omat sakot tullut viimeksi 1996 vakiolla 190 dieselillä, sen jälkeen ajettu lähes pelkästään viritetyillä vehkeillä n. 500Tkm.
Oman auton 2.2-litran CDI-tekniikalla polttoaineen kulutus 4.5-litraa sadalla kilometrillä, niin verrokkina ohjelmamuutoksiseen, ei mainittuun kulutukseen päästä. Tähän pätee fysiikan lait...moottorin iskutilavuus...täytös...välityssuhteet...ilmanvastus... renkaan ja tienpinnan välinen kitka nopeuden funktiona jne...jne...
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
Rumilus, lopeta jo. Aika väsynyttä juttua...
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
Mesemies89 kirjoitti:jussilampi kirjoitti:
Jos auton tehot ja vääntö nousee ja kulutus pienenee suuremman väännän johdosta, voi sanoa auton toimivan erinomaisesti! 320CDI suora kuutonen 3,22litraa,rajoitusten mukaan liikuttuna 1515,8km tankillisella keskikulutus 5,8litraa. Siihen on alkuperäisohjelmalla turha pyrkiä. Jos kulutus pienenee myös päästöt todellisuudessa pienenee!
Kyllähän tehdaskin tekee samaa moottoria eri ohjelmaversioina Esim.3 litran V-6 170kw/540nm ja parempi ohjelma 195kw/620nm ja 0,8litraa/100km pienempi keskikulutus ja tietenkin myös päästöt pienenee 20g/km
Onhan se ihan hyvä että suomessakin on asiantuntijoita jotka ovat perehtyneet tähän asiaan ja uhranneet siihen valtavasti aikaa kehittämällä eri moottorinohjaus ohjelmia ja hankkineet tarvittavat laitteistot. Nythän Mersua ruvetaan tekeen jo Suomessa eihän sitä tiedä milloin tehdas ostaa suomessa kehitetyn moottorin ohjaus ohjelman, kun osaamista tuntuu löytyvän.
Tämä ei tietenkään tarkoita että kaikkien pitäisi parempi ohjelmanmuutos hankkia, mutta jos on itse erimieltä ei ole tarpeellista tyrmätä näiden asiantuntioiden arvokasta työtä haukkumalla heitä puoskariksi ja moittimalla heidän aikaansaannoksia ilman minkäänlaista perustetta! Melkein sama minkä teksisen laitteen tänäpäivänä ostaa tulee siihen melkein heti parempi päivitys.
Täytyisi sinunkin ymmärtää, ettei auto liiku pelkällä teholla ja vääntömomentilla.
Täytyisi ymmärtää auton kokonaisuus.
Joka on opiskellut edes jonkinverran polttomoottoritekniikkaa, tietää että jos täytöstä lisätään...lisääntyy polttoaineen kulutus ja päästöt. Vartaamasi tapaus on oman ajokäyttäytymisen summa.
Autonvalmistaja kompensoi moottorivaihtoehdon mukaiset välityssuhteet menopeliin.
Moottorin ohjelmamuutoksilla saadaan vain halutunlainen muutos moottorin käyttäytymiseen, joka yleisesti on vahingoittava tekijä valmistajan suunnittelun lähtökohdasta.
Nämä puoskarit jotka tekevät ohjelmamuutoksia, eivät tiedä juuri mitään moottori-ja voimansiirtotekniikoista....valitettavasti.
Siitä hurmiosta, joka ohjelmamuutoksilla saavutetaan, tehdään karhunpalvelus autolle ja auton omistajalle. Sen ohjelman muuttamiseen ei paljoa tietotaitoa tarvitse. Loppupelissä auton omistajaa kohtaa negatiivinen vaikutus...tavalla tai toisella.
Kyllä se auto liikkuu nimenomaan,teholla ja vääntömomentilla,jos ohjelmoinnilla saadaan parannettua palamista,niin tehot ja vääntömomentti nousee ja normaalikäytössä kulutus pienenee tai pysyy samana,huomattavasta tehon ja väännön lisäyksestä huolimatta, josta esimerkkinä tehdasohjelmointi:Kyllähän tehdaskin tekee samaa moottoria eri ohjelmaversioina Esim.3 litran V-6 170kw/540nm ja parempi ohjelma 195kw/620nm ja 0,8litraa/100km pienempi keskikulutus ja tietenkin myös päästöt pienenee 20g/km ja 220CDI ohjelmoituna 250CDI täysin sama moottori ja 25kw tehoa ja 100Nm vääntöa enempi ja kulutus sama tehtaan ilmoituksen mukaan,eli täytyy olla parempi palotapahtuma!
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
jussilampi kirjoitti: Kyllä se auto liikkuu nimenomaan,teholla ja vääntömomentilla,jos ohjelmoinnilla saadaan parannettua palamista,niin tehot ja vääntömomentti nousee ja normaalikäytössä kulutus pienenee tai pysyy samana,huomattavasta tehon ja väännön lisäyksestä huolimatta, josta esimerkkinä tehdasohjelmointi:Kyllähän tehdaskin tekee samaa moottoria eri ohjelmaversioina Esim.3 litran V-6 170kw/540nm ja parempi ohjelma 195kw/620nm ja 0,8litraa/100km pienempi keskikulutus ja tietenkin myös päästöt pienenee 20g/km ja 220CDI ohjelmoituna 250CDI täysin sama moottori ja 25kw tehoa ja 100Nm vääntöa enempi ja kulutus sama tehtaan ilmoituksen mukaan,eli täytyy olla parempi palotapahtuma!
Ei se auto liiku teholla ja vääntömomentilla vaan kitkan vaikutuksesta.
Kyllähän Mersun moottoreita parannellaan ammattilaisten toimesta hallitusti, mutta eivät Suomalaisen puoskarien toimesta.
Nämä ammattilaiset kun tekevät Mersun moottoreista optimeja, tekevät he sen tavalla, joka ei juurikaan näy päällepäin.
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
Autonvalmistaja osaa kyllä ohjelmoida syötöt haluamallaan tavalla kohdalleen.
Valitettavasti autonvalmistaja saattaa haluta eri asiaa kuin kuluttaja.
Autonvalmistaja luultavasti haluaa optimoida moottorin päästönormien
mukaisiin mittauksiin. Kuluttaja saattaisi haluta todelliseen ajoon optimoitua
moottoria. Ainakin tällaisessa tapauksessa kulutusta on mahdollista alentaa
jälkikäteen tehdyin muutoksin. Luvallisuus on toinen juttu.
Takavuosina Saksassa autonvalmistajat laittoivat yhdet softat niihin autoihin,
jotka osallistuivat autolehtien testeihin ja toiset softat niihin autoihin, joita
myydään kuluttajille EU-normien mukaan testattuna. Sitten joku jäi kiinni
paljon luvattua isompien teholukemien perusteella ja kikkailu lopetettiin.
Syötön omatoiminen lisääminen voi olla tehtaan suosittelema toimenpide.
Jos katsotte WIS:sta esikammiodieselien korjausohjeita, näette suositellut
toimenpiteet tehottomuuden tunteeseen. Yksi toimenpide oli mm. tarkistaa,
että kaasuvipu liikkuu varmasti pohjaan saakka. Muiden ohjeiden joukossa
on syötön ruuvaaminen isommalle.
Näissä vanhoissa mekaanisissa syötöissä on muutenkin toleranssia. Tehtaalla
auto säädetään annettujen rajojen sisään, yleensä melko keskelle rajoja. Jos
esim. huippukierrosluvut sitten myöhemmin omatoimisesti säädetään tarkasti
tehtaan antamaan ylärajaan, saadaan lisää tehoa ja ollaan yhä autonvalmistajan
antamissa puitteissa.
Vanhoissa taksimersuissa saattaa olla alennettu teho. Tällä luultavasti saatiin
paremmin taksikäyttöön sopivat ominaisuudet, mm. pidempi käyttöikä.
Kun ominaisuudet ovat melkein aina kompromisseja, on minusta ihan OK,
että joku voi valita isommat tehot ja lyhyemmän käyttöiän tai päinvastoin.
Joku +-20% tehonmuutos ei sinänsä hajota moottoria, vaan moottori hajoaa
vääränlaisessa käytössä. Jos tehokkaalla moottorilla ajelee varoen, se kestää
aivan hyvin.
Valitettavasti autonvalmistaja saattaa haluta eri asiaa kuin kuluttaja.
Autonvalmistaja luultavasti haluaa optimoida moottorin päästönormien
mukaisiin mittauksiin. Kuluttaja saattaisi haluta todelliseen ajoon optimoitua
moottoria. Ainakin tällaisessa tapauksessa kulutusta on mahdollista alentaa
jälkikäteen tehdyin muutoksin. Luvallisuus on toinen juttu.
Takavuosina Saksassa autonvalmistajat laittoivat yhdet softat niihin autoihin,
jotka osallistuivat autolehtien testeihin ja toiset softat niihin autoihin, joita
myydään kuluttajille EU-normien mukaan testattuna. Sitten joku jäi kiinni
paljon luvattua isompien teholukemien perusteella ja kikkailu lopetettiin.
Syötön omatoiminen lisääminen voi olla tehtaan suosittelema toimenpide.
Jos katsotte WIS:sta esikammiodieselien korjausohjeita, näette suositellut
toimenpiteet tehottomuuden tunteeseen. Yksi toimenpide oli mm. tarkistaa,
että kaasuvipu liikkuu varmasti pohjaan saakka. Muiden ohjeiden joukossa
on syötön ruuvaaminen isommalle.
Näissä vanhoissa mekaanisissa syötöissä on muutenkin toleranssia. Tehtaalla
auto säädetään annettujen rajojen sisään, yleensä melko keskelle rajoja. Jos
esim. huippukierrosluvut sitten myöhemmin omatoimisesti säädetään tarkasti
tehtaan antamaan ylärajaan, saadaan lisää tehoa ja ollaan yhä autonvalmistajan
antamissa puitteissa.
Vanhoissa taksimersuissa saattaa olla alennettu teho. Tällä luultavasti saatiin
paremmin taksikäyttöön sopivat ominaisuudet, mm. pidempi käyttöikä.
Kun ominaisuudet ovat melkein aina kompromisseja, on minusta ihan OK,
että joku voi valita isommat tehot ja lyhyemmän käyttöiän tai päinvastoin.
Joku +-20% tehonmuutos ei sinänsä hajota moottoria, vaan moottori hajoaa
vääränlaisessa käytössä. Jos tehokkaalla moottorilla ajelee varoen, se kestää
aivan hyvin.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
JarkkoN kirjoitti:Autonvalmistaja osaa kyllä ohjelmoida syötöt haluamallaan tavalla kohdalleen.
Valitettavasti autonvalmistaja saattaa haluta eri asiaa kuin kuluttaja.
Autonvalmistaja luultavasti haluaa optimoida moottorin päästönormien
mukaisiin mittauksiin. Kuluttaja saattaisi haluta todelliseen ajoon optimoitua
moottoria. Ainakin tällaisessa tapauksessa kulutusta on mahdollista alentaa
jälkikäteen tehdyin muutoksin. Luvallisuus on toinen juttu.
Takavuosina Saksassa autonvalmistajat laittoivat yhdet softat niihin autoihin,
jotka osallistuivat autolehtien testeihin ja toiset softat niihin autoihin, joita
myydään kuluttajille EU-normien mukaan testattuna. Sitten joku jäi kiinni
paljon luvattua isompien teholukemien perusteella ja kikkailu lopetettiin.
Syötön omatoiminen lisääminen voi olla tehtaan suosittelema toimenpide.
Jos katsotte WIS:sta esikammiodieselien korjausohjeita, näette suositellut
toimenpiteet tehottomuuden tunteeseen. Yksi toimenpide oli mm. tarkistaa,
että kaasuvipu liikkuu varmasti pohjaan saakka. Muiden ohjeiden joukossa
on syötön ruuvaaminen isommalle.
Näissä vanhoissa mekaanisissa syötöissä on muutenkin toleranssia. Tehtaalla
auto säädetään annettujen rajojen sisään, yleensä melko keskelle rajoja. Jos
esim. huippukierrosluvut sitten myöhemmin omatoimisesti säädetään tarkasti
tehtaan antamaan ylärajaan, saadaan lisää tehoa ja ollaan yhä autonvalmistajan
antamissa puitteissa.
Vanhoissa taksimersuissa saattaa olla alennettu teho. Tällä luultavasti saatiin
paremmin taksikäyttöön sopivat ominaisuudet, mm. pidempi käyttöikä.
Kun ominaisuudet ovat melkein aina kompromisseja, on minusta ihan OK,
että joku voi valita isommat tehot ja lyhyemmän käyttöiän tai päinvastoin.
Joku +-20% tehonmuutos ei sinänsä hajota moottoria, vaan moottori hajoaa
vääränlaisessa käytössä. Jos tehokkaalla moottorilla ajelee varoen, se kestää
aivan hyvin.
JarkkoN kertoo ihan päällisinpuolin asiaa.
En yhdy ihan kaikkiin kertomaasi, mutta pääperiaatteessa näin mennään.
Itse asiassa polttomoottorin ohjelmamuutos ja vaaratekijät perustuu moottorin kierroslukualueeseen, eikä niinkään tehoon ja vääntömomenttiin. Moottorin toimintaa tutkimalla kyetään selvittämään aika tarkasi vaaralliset kierroslukualueet ja ne pyritään "ohittamaan " mahdollisimman nopeasti automaatioilla.
Moottorin muutkin muuttuvat parametrit pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vaaratilanteita, mutta se on asia erikseen.
Nämä asiat olisi otettava huomioon kaikissa moottorin ohjelmamuutoksissa.
EDIT: Korjattu pari kirjainvirhettä.
Viimeksi muokannut Mesemies89, Su 28.07.2013 16:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
Takavetoinen E/CLS 320 CDI sai vuosimalliin 2007 30 Nm vääntömomentin lisäyksen
nähtävästi softamuutoksella ilman muita muutoksia.
01.10
Drehmomentsteigerung Motor OM642
Das Drehmoment des E/CLS 320 CDI wurde von 510 auf 540 Nm angehoben.
i Nicht bei 4MATIC-Fahrzeugen.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=118658" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse en aikoinaan uskaltanut ostaa lastutettua diesel-BMW:a hajoamisen pelossa.
Mieluusti ostaisin Mersunkin vakiona ja harkitsisin sitten asiaa tarpeen mukaaan.
nähtävästi softamuutoksella ilman muita muutoksia.
01.10
Drehmomentsteigerung Motor OM642
Das Drehmoment des E/CLS 320 CDI wurde von 510 auf 540 Nm angehoben.
i Nicht bei 4MATIC-Fahrzeugen.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=118658" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse en aikoinaan uskaltanut ostaa lastutettua diesel-BMW:a hajoamisen pelossa.
Mieluusti ostaisin Mersunkin vakiona ja harkitsisin sitten asiaa tarpeen mukaaan.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
JarkkoN kirjoitti:Takavetoinen E/CLS 320 CDI sai vuosimalliin 2007 30 Nm vääntömomentin lisäyksen
nähtävästi softamuutoksella ilman muita muutoksia.
01.10
Drehmomentsteigerung Motor OM642
Das Drehmoment des E/CLS 320 CDI wurde von 510 auf 540 Nm angehoben.
i Nicht bei 4MATIC-Fahrzeugen.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=118658" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse en aikoinaan uskaltanut ostaa lastutettua diesel-BMW:a hajoamisen pelossa.
Mieluusti ostaisin Mersunkin vakiona ja harkitsisin sitten asiaa tarpeen mukaaan.
Eipä tuohon edellämaitsemaasi ja linkittämääsi dokumentaatioon ole paljon lisää sanottavaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?
Mesemies89 kirjoitti:jussilampi kirjoitti: Kyllä se auto liikkuu nimenomaan,teholla ja vääntömomentilla,jos ohjelmoinnilla saadaan parannettua palamista,niin tehot ja vääntömomentti nousee ja normaalikäytössä kulutus pienenee tai pysyy samana,huomattavasta tehon ja väännön lisäyksestä huolimatta, josta esimerkkinä tehdasohjelmointi:Kyllähän tehdaskin tekee samaa moottoria eri ohjelmaversioina Esim.3 litran V-6 170kw/540nm ja parempi ohjelma 195kw/620nm ja 0,8litraa/100km pienempi keskikulutus ja tietenkin myös päästöt pienenee 20g/km ja 220CDI ohjelmoituna 250CDI täysin sama moottori ja 25kw tehoa ja 100Nm vääntöa enempi ja kulutus sama tehtaan ilmoituksen mukaan,eli täytyy olla parempi palotapahtuma!
Ei se auto liiku teholla ja vääntömomentilla vaan kitkan vaikutuksesta.
Kyllähän Mersun moottoreita parannellaan ammattilaisten toimesta hallitusti, mutta eivät Suomalaisen puoskarien toimesta.
Nämä ammattilaiset kun tekevät Mersun moottoreista optimeja, tekevät he sen tavalla, joka ei juurikaan näy päällepäin.
Sinähän varsinainen moottoriasiantuntija,auto liikkuu kitkan vaikutuksesta he,he. Moottorin liikeenergian tehtävänä on juuri voittaa sitä vastustava kitka! Tämän nämä ohjelmoijat ovat oivaltaneet paljon ennen kuin sinua ruvettiin kouluttamaan!
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D