1. tenavani

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Ryygeri kirjoitti:No eihän se läpi mennyt...

akku irti (oma moka)
tuulilasi (ketun lasiliike)
sivuvilkut mustat (ois voinu putsata)
ALUSTA LIIAN KORKEA (kusipää inssi)

Päästöt .... HC arvo liian korkea tyhjäkäynnillä.
vinkkejä viimeseen?
Mitäs se lasiliike oli sössinny? En kyllä ole kuullut tuota ennen että auto on liian korkea.. paitsi näissä offiautoissa.
Käyt hakemassa päästölapun jostain korjaamolta missä sen saa läpi.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Otteessa oli katsos merkintä että autoon on asennettu alustasarja joka tuo lokarinkaaren 30cm päähän keskiöstä.
Oletin ,että se olis merkityksetöntä. Vähänniiko oisit hakenu otteesee 18" kumit, mut talvella ajatkin perus 15" vakiorenkailla.

Olin varannut ennen katsastusta ajan tuulilasin vaihtoon ,mut ne oliki saanu (tilannu) väärän lasin.

Pitää ny si tehä oma jousipuristin... kierretanko, muutama mutteri, pari lattarautaa ja hitsiä.

Biltemassa ois tarvikekatti 79e. Vois tuikata sen alle ja si koittaa uusiks. Onko kellään kokemuksia?
Tai sitten laittaa litkuja tankkiin, kovaa ajoa ja sormet ristiin.
Tyhjäkäynti pikkusen pätkii.. voi olla se luisti tai yj.. Sillä vois saaada tyhjäkäynnin hc: arvom paremmaks.
Viimeksi muokannut Ryygeri, Pe 19.07.2013 09:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oppirahat on maksettava.
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

Varohan ettet saa jousesta otsaan sillä omatekemällä puristimella :roll: On kuulemma vähän vaarallista jos se karkaa päin näköä :o HCsta en tiedä, co jos olis korkeella (niin kun mulla oli) niin kone kävisi rikkaalla mutta sehän ei ole nyt kyseessä :think:
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Joo pitää olla varovainen, ja miettiä kauan...

Tyhjäkäyntiä mä edelleen mietin, kun se pikkusen pätkii...
et johtuisko HC-ylitys siitä. Ei tosin ollu paha ylitys.. maksimi 100 ja tää oli joku 119..
Vähän se kyl haisee pensalle tyhjäkäynnillä.

Se ei seilaa niinkun yj-relevikaiset humppaa. joten en oo siihen koskenu.
Sen tyhjäkäyntimoottorin/lisäilmaluistin putsailin jo aikasemmin.

Tulpat ja johdot on uusittu. pitäskö investoida jakajan kanteen ja pyörijään?

Vai suoraan uuteen bilteman tarvikekattiin..

Lisäksi Löysin irtonaisen johdon jolle en pikavilkasulla löytänyt paikkaa..
Mese johto.jpg
Jospa joku viisaampi kertois mikä se on ja mihin se kuuluu. siinä on kaksnapanen liitin johon tulee kolme johtoa. oranssi, sininen ja mustavihree
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Oppirahat on maksettava.
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Virranjakajan kannesta on toinen kiinnitys ruuvi/pultti poikki.. Joku oranki taas väännelly.
Olisikohan vika siinä? ;)

Pitänee ens viikolla hakea uus kansi ja pyörijä.

eri asia onkin miten saan sen katkenneen pultin irti siitä jakajasta..
Oppirahat on maksettava.
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

onko katkennut ihan kannentasosta. saako lukkopihejä tai hitsattua mitään siihen katkenneeseen kiinni?
Oliko katti lämmitetty kunnolla ennen katsastusta?
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Mr300 kirjoitti:onko katkennut ihan kannentasosta. saako lukkopihejä tai hitsattua mitään siihen katkenneeseen kiinni?
Oliko katti lämmitetty kunnolla ennen katsastusta?
Joo pitää koittaa taas tota KEMPPI avainta. Ja hakea jotain ruosteensyöjää/irrotusöljyä, sen verran hapettuneelta näyttää kierteet.

Kyllä se katsuri yritti, 15min polki paikallaan. Ja kyllä ne aina hetken oli sallitussa arvoissa, mut sit pikkuhiljaa kohosi.


Siinä kun auto oli kunnolla nosturilla, huomasin että katista oli lämpösuoja kulunut pois, ulkokuoresta oli yläpuolisko jäljellä.
Edellinen omistaja on ilmeisesti ihan kaikessa rauhassa ajellu masu maassa.
Tai sitten se on vaan nostanu pakoputkea ylöspäin (tällä hetkellä takapönttö rämisee takakontin pohjaan) liian lyhkäsillä kumikannattimilla. Ja tunkenu katin ja pohjan väliin jonku ylimääräsen pellinpalan.
Jokatapauksessa,m siinä katallysaattorisssa oli viiru jonka ympäristössä oli nokea, että olisko mahollista että siinä on halkeama/reikä.
Tämän takia pohdin tota tarvikekattia.
Oppirahat on maksettava.
Avatar
vi[[e
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 31.10.2012 21:39

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja vi[[e »

Mielenkiintoista tekstiä! :clap:
om601
Avatar
Supeteus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 07.11.2012 10:50
Paikkakunta: Kittilä

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Supeteus »

Viihdyttävää lukemista, tätä lisää =)
1991 190E 2.6 tenava
1995 E200D

ex: 1990 190E 1.8 tenava
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Joo, huumorilla nää on otettava, muuten voi ruveta itkettää. Varsinkin kun on kyseessä ensimmäinen projekti.


Nyt on paripäivää mesellä kurvailtu.
Havaintoja:

Homeongelma ei taida olla täysin poistunut.
Ei voi ajaa kuin 20min kerrallaan, rupee silmät vuotamaan niin, että rupean olemaan vaaraksi itselle ja muille.

Pitänee tehdä uusi kierros höyrypesurin kanssa ja laittaa ionisaattori lohkolämmitinpiuhasta pariksi tunniksi aamuisin.

70km/h ylöspäin alkaen alkaa tärryyttään. Oletan vian olevan eturenkaissa -> tasapainotukseen.
Tosin tällä rengastuksella tuntuu olevan aika uraherkkä, heräsi uudelleem ajatus niiden vw levipeltien keskireijän suurentamisesta.
Kapeempi ja pienempi rengas vois olla ajoltaan parempi.

Katson kuitenkin ensin mitä tapahtuu kun saadaan autoa alemmas.


Sitten huomasin kesäsateen jälkeen takaluukussa olevan vettä..
Kuravettä tulee iskarin yläpäistä ja jostain tiivisteiden välistä tulee sitten sadevettä.

Putsasin vesiurat, mutta en usko että se poistaa ongelman kokonaan, onkos muita vinkkejä?
Tuulilasin vaihdon yhteydessä pyydän tiivistämään takalasin ympäristön. (vaikka korvauksena menetetystä viikosta)

Ja mites sitten ne iskarin yläpäät? Eihän sieltä ny konttiin vettä pitäs tulla. Nyt on neuvot tarpeen.

Haeskelin tossa ja ilmeisesti kondessiongelmaa esiintyy myös.
Samalla kun laitan hattuhyllyyn kajarit taidan laittaa hattuhyllyn keskireikään kaksi tietsikan tuuletinta. Toinen puhaltaan kabiinista konttiin ja toinen kontista kabiiniin. Pitää vaan asemoida ne jotenkin nätisti ja naamioida ne hyvin.

Ajaessa tulee ehkä pieni pakokaasun haju kabiiniin. En ole pystynyt perehtymään. Menee nenä tukkoon niin nopeasti etten ehdi saada asiasta varmuutta.

Tuuletinta kun pistää kovalle tulee aukoista kaikenlaista paskaa.
Onko mittään mahollisuuksia putsailla kanavia ja miten pääsee tuulettimen moottorin käsiks?
Tiedä mitä kaikkee sielläkin kasvaa.

EDIT: Eikö löydy viisaita vinkkejä siihe mihin se irtonainen piuha kuuluu? Se josta kyselin jo aikaisemmin.
Oppirahat on maksettava.
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Sain maskiin laitettua kromilistat, ai että tuli lisää näköä.
Harmittaa vain, että kromikehyksen mersun merkistä meni kierretappi poikki avatessa.
Kyynel vieri tallin lattialle.
uusi hymy.jpg
Palatakseni edelleen tuohon katallysaattoriin..
Katti hiottu.jpg
Pakoputkikin on saanut maistaa asfalttia.
hiottuputki.jpg
Vihdostaviimein meni hermot takapöntön pärinään. Olin ostanut oikein uudet pidemmät kumikannakkeet.
Reteesti vedin vanhat kumit poikki mattopuukolla.
Otin uudet paketista, ja en voinut kuin todeta ettei uudet kumit ole läheskään riittävän pitkät.
Sitten kaikki mahdolliset sanavaraston ärräpäät. Onneksi huudeltin kahville rauhottuun ettei vaan sattuis ketään tai mitään.

Ilmeisesti pakoputki ei kulje ihan oikeata linjaa, kun kiinnikkeet jäävät niin kauaks.

Sitten rupesinkin ettii jotain soveltavaa. Mielessä pyöri kaikenmaailman kuminauhat ja mustekalat.
Aikani nurkkia tongittuani törmäsin (kompastuin) peräkärryn/lavapressun kiinnityslenkkeihin..
Sopi kuin nenä päähän, tungin varmuuden vuoksi vielä vanhat renkulat sinne pöntön kiinnikkeen päälle ikäänkuin pohjaanlyöntikumiksi.

Ei rämise enää.
takapöntön viritys.jpg
Sitten siiryin perästä keulaan. Akun kiinnitystä tutkimaan.

Akkukotelo täynnä eri maatumisvaiheessa olevaa kompostia.
Aikani sitä multaa kauhottuani paljastui akkuteline, tai mitä siitä oli jäljellä.
Ruoste oli syönyt puolet telinestä.
Nyt pitäisi sitten miettiä miten saan sidottua akun paikalleen..
+ toinen akkukenkä on poikki...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Oppirahat on maksettava.
Avatar
Supeteus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 07.11.2012 10:50
Paikkakunta: Kittilä

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Supeteus »

http://img46.imageshack.us/img46/3538/sgam.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa siihen johtopulmaan... En löytänyt samanlaista johtoa, jos ei ole jotaki tekemistä automaattiloovan kanssa tai sitten meniskö sulakerasian pohjaan? Vai olisiko pissapojan konepellin suuttimien sähköjohto... Tulisi kuskinpuolen alanurkkaan sisäpuolelle.

Anteeksi kun lainaan sinun topickia =) Ko on ittiäki yksi asia askarruttanut, mikä ihme tämä on(mötikkä ilman toista.... piuhaa, putkea, letkua...):

http://img46.imageshack.us/img46/5543/gk1v.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
1991 190E 2.6 tenava
1995 E200D

ex: 1990 190E 1.8 tenava
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3974
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Supeteus kirjoitti:http://img46.imageshack.us/img46/3538/sgam.jpg

Tuossa siihen johtopulmaan... En löytänyt samanlaista johtoa, jos ei ole jotaki tekemistä automaattiloovan kanssa tai sitten meniskö sulakerasian pohjaan? Vai olisiko pissapojan konepellin suuttimien sähköjohto... Tulisi kuskinpuolen alanurkkaan sisäpuolelle.
Niin tosiaan, se punossukka siinä mysteerijohdon päällä näyttää samalta kuin lasinpesimen suuttimien lämmityssysteemissä on. Jos se ei ole se, niin ehkä se on jonkun jälkiasenteisen ja sittemmin käytöstä poistetun vehkeen johtoja? Esim. autopuhelin, joku poppikone, ajonestolaite, varashälytin, ...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Supeteus kirjoitti: Anteeksi kun lainaan sinun topickia =)
Kaikessa rauhassa, pääasia että tieto leviää. Ja ettei mene ihan monologiksi ;)

Punossukka näyttää kyllä samalta, voisin veikata et se on se. (pääsen tarkistaa huomenna kun saan auton takas lasivaihdosta)
Konepelti on tohon vaihdettu, ja luulen et on jääny edelliseltä kiinnittämättä. -Ei yllättäis yhtään.
Kiitos jo etukäteen. Eipä tullu mieleenkään että ton ikäses pikkumeses voi olla sellainen varuste kuin pissapoikien suuttimien lämmitin, varsinkin kun on kyseessä yksityisuittopeli.


Tulin siihen tulokseen että uusin ensin virranjakan kannen, pyörijän ja puolan, sitten vasta katin..
Toivottavasti ei tarvis katin vaihtoa.
Viikot kuluu lentäen kohta on jo kiire sen katsastuksen kanssa. Niin siinä käy aina.

Lisäksi, illalla juuri, kun pää oli osumassa tyynyyn, välähti sen maskin merkin kanssa.. Senhän voi liimata!.. Ihka oikea A-HAA! -elämys.

Välillä on vaan pitkät piuhat.
Oppirahat on maksettava.
Avatar
Supeteus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 07.11.2012 10:50
Paikkakunta: Kittilä

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Supeteus »

Ryygeri kirjoitti: Lisäksi, illalla juuri, kun pää oli osumassa tyynyyn, välähti sen maskin merkin kanssa.. Senhän voi liimata!.. Ihka oikea A-HAA! -elämys.

Välillä on vaan pitkät piuhat.
[/quote]

Pitkät piuhat mutta vahva kipinä =) Eipä kyllä uusikaan maksa kaiketi paria kymppiä enempää... =) Ja mie nyt olen noitten tekniikka-asioiden kanssa vähän untuvikko, mutta välillä se on hyvä asia yksinkertaisemman vianetsintätyylin kanssa(joka joskus saattaa osua oikeaan). Sytytyspuoli on todella herkkä kosketushäiriöille, eli pienikin aiheuttaa ohilyöntiä -> käypii huonosti -> arvot hatullaan.

Onko näissä oikeasti net pissapojan suuttimien lämppärit? :wtf: Aloin miettimään niin miksi ei mutta tuntuu vain aika... hauskalta..
1991 190E 2.6 tenava
1995 E200D

ex: 1990 190E 1.8 tenava
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Kyllä maailma kirkastu uudella tuulilasilla.

Takalasia eivät saaneet tiiviiksi, kun siitä puuttu joku kiinnityslista, YLLÄTYS!
kuva 2(5).JPG
Kyllä se varmaan olis se lämmitin jos olis originelli konepelti.
jos joskus tulee kolvailunhimo niin korjaan tonkin. (tai sitten apikoliittimillä..)

Sitten käväsin hakee uuden virranjakajan kannen.
kuva(6).JPG
Miten noi prikat tulee? vanhasta ei voi kattoo mallia, joku on nekin osat hukannu...

Pyörijästä sen verran, kun en oo ikinä vaihtanu mihinkään. Lähtee ilmeisesti ihan nostamalla?

Ostin uuden puolankin, sit onki kaikki syttyosat vaihdettu.


Ilmeisesti mersuun on laitettu eri ohjelma vaihtoehtoja ruiskulle ja sytkälle?
Ja niihin on säätönupit?
Toinen on kuskin lokarissa vihreä (sytkä?)
kuva 1(4).JPG



Ja toinen löytyy akun takaa.. (ruisku?)
kuva 3(5).JPG

Auto haisee tyhjäkäynnillä vahvasti pensalle, siitä se koholla oleva hc-arvo varmaankin johtuukin.
eli saanko näistä pylpyröistä laihemmalle, tai vastaavasti reilusti rikkaammalle? Jos tulevaisuudessa haluaa ajella viinalla.

Ruiskun tyhjäkäyntiseosta pääsee ilmeisesti kanssa säätämään ihan erikseen, jos tarvetta tulee.

Nyt joku tietäjä vastailemaan!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Oppirahat on maksettava.
Avatar
Jufo89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: To 09.12.2010 11:04

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Jufo89 »

Miten noi prikat tulee? vanhasta ei voi kattoo mallia, joku on nekin osat hukannu...

Pyörijästä sen verran, kun en oo ikinä vaihtanu mihinkään. Lähtee ilmeisesti ihan nostamalla?
ite laitoin iso prikka -> pieni prikka -> pultti. ja pyorijä lähtee nostamalla mutta saattaa olla aivan h*lvetin tiukassa..
Mikäs tähän nyt tuli? PRKL!

Talvella käytössä ja kesällä projektina:
W201 -90
Kesällä käytössä ja talvella projektina:
????
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Jufo89 kirjoitti:
ite laitoin iso prikka -> pieni prikka -> pultti.
Tää nyt kuulostaa vähän hölmöltä, :D mutta.

Mihis väliin tossa se kansi tulee ? :shock:

Iso prikka -> kansi -> pieni prikka -> pultti

Vai oso prikka -> pieni prikka -> kansi -> pultti
Oppirahat on maksettava.
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 342
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Vihreällä tötsällä säädetään sytytyksen perusajoitusta, laita ykköseen niin on eniten ennakkoa. Toimii ihan hyvin nykybensoilla. Kansi ->iso prikka -> pieni prikka -> pultti. Määränjakajassa on tyhjäkäyntiseoksen säätöruuvi. 3mm kuusiokulmalla siitä ilmanputsarin kannessa olevasta reiästä.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
Jufo89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: To 09.12.2010 11:04

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Jufo89 »

niin siis joo kansi ekaks :D
Mikäs tähän nyt tuli? PRKL!

Talvella käytössä ja kesällä projektina:
W201 -90
Kesällä käytössä ja talvella projektina:
????
Avatar
Supeteus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 07.11.2012 10:50
Paikkakunta: Kittilä

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Supeteus »

Hmmm.... Ilmeni tässä omasta tenavasta että on vissin polttanu katalysaattorin sen jälkeen ko vaihoin ne bilteman tulpanjohot Ingotec:n(tjms. nimi) valmistamiin.... Kiva taas vaihtaa katalysaattoria katastukseen (on vissin ollu vuosittainen perinne tuon röntän kanssa ko 2 aikasemmastaki vaihosta on kuitit tallessa etellisiltä omistajilta :D )... Anteeksi purkautumiseni...

Toisaalta kyllä se sylki palamatonta löpöä ulos jo alkukesästäki(niinkuin tekee myös nyt), että pitäskhän säätää sitten tuosta Kakemaken vihjettä noudattaen?
1991 190E 2.6 tenava
1995 E200D

ex: 1990 190E 1.8 tenava
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3974
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Supeteus kirjoitti:Hmmm.... Ilmeni tässä omasta tenavasta että on vissin polttanu katalysaattorin sen jälkeen ko vaihoin ne bilteman tulpanjohot Ingotec:n(tjms. nimi) valmistamiin.... Kiva taas vaihtaa katalysaattoria katastukseen (on vissin ollu vuosittainen perinne tuon röntän kanssa ko 2 aikasemmastaki vaihosta on kuitit tallessa etellisiltä omistajilta :D )... Anteeksi purkautumiseni...

Toisaalta kyllä se sylki palamatonta löpöä ulos jo alkukesästäki(niinkuin tekee myös nyt), että pitäskhän säätää sitten tuosta Kakemaken vihjettä noudattaen?
No tuota, se ainakin lienee melko lailla saletti homma, että niin kauan kuin putken päästä tulee palamatonta bensaa pihalle, katalysaattori hajoaa alta aikayksikön. Eli varmaankaan ei kannata katalysaattoria vaihtaa ennen kuin polttoaineen syöttö ja poltto on säädetty siihen malliin, että putkesta tulee vain normaalia pakokaasua ilman ylimääräistä polttoaineannosta.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Hyvä ettei tartte yksin avautua ;)
Supeteus kirjoitti:Toisaalta kyllä se sylki palamatonta löpöä ulos jo alkukesästäki(niinkuin tekee myös nyt)?
Sylkee palamatonta... onko pelkkä haju vai kastuuko ihan käsi jos laitat putken eteen?
Mulla ainakin on kansipahvi paskana joten se sylkee jäädytin nesteet läpi. ja kylmällä koneella ihan käsi kastuu..

Virranjakaan kansi olikin sellanen 4tunnin vaihtoperaatio... Toinenhan vanhan kannen pulteista oli poikki.
Ruiskutin pikkusen öljyä, laitoin lukkopihdit kiinni, rupesiin vääntään ja naps, juuresta poikki.

No sitten kaivoin hitsin esiin, pikku mutterin ja lenkkiavaimen, jos vaikka saisin hitsattua sen pultin nysän siihen mutteriin..
Mitään en oo hitsannu sitten ylä-asteen kun jtn saumoja vedettiin peltilevyyn.. pikkusen kädet tärräs.. (kaveri hitsaili ne öljynproput)

8 mutterin ja 3 lenkkiavaimen jälkeen oli pakko todeta että, katkennut pultti oli jtn muuta kuin rautaa.
No sitten otin poran ja vedin siihen reijän.
Vastakierre vehkeitä ei ole ,vähän mallailin ja ajattelin, että vedän mutterin sinne toiselle puolelle. No eihän siinä pultissa mitta riittänytkään, joten se hengaa vaan siinä reijässä. Onneks porasin sen verran tiukan reijän, niin on sentään kohtuu tiukka. Ei hyvä, mutta aika paljon paremmin se kansi on nyt kiinni mitä se oli.
Että sekin meni niin sanotusti lapaan..

Virranjakajan pulttikin oli niin jumissa etten uskaltanu sitä tosissaan vääntää..

Mutta se vika mikä nostaa ruiskun syöttöä on pakosarjan tiivistevuoto. Rupesin katteleen kun 4sylinterin kohalla on pakosarjan mutterit ihan mustana. koneen käydessä sinne kun laittaa käden tuntee ku puhaltaa. Ihme, että äänet on kuitenkin ihan normaalit.
Lambda luulee että käy laihalla --> käskee lisätä syöttöä.
Ei sekään tälleen jälkeenpäin mikään ylläri ole, että pakosarjan tiiviste vuotaa. Koko pakoputki on kiinni vain takapöntössä ja pakosarjassa.

No tämä ongelma ratkaistaan toistaiseksi ajamalla re85 pensalla, että päästään päästöistä läpi. laitoin jo n.50/50 sekotuksen sitä ja shellin v-poweria. Pensan haju loppu melki kokonaa. Pikkusen taytyy vielä nostaa suhdetta.

Tilasin alfamerin kirjan ja aloitan kansiremontin, heti kun saan muut autoasiat järjesteltyä niin että pystyn seisottaan meseä muutaman viikon.
Pelottaa kun kannessa on niin vitusti liikkuva osia. +pakosarjan mutterit umpi ruosteessa.. Miten saan ne auki ehjänä..
Oppirahat on maksettava.
Avatar
Supeteus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 07.11.2012 10:50
Paikkakunta: Kittilä

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Supeteus »

Ryygeri kirjoitti:Tilasin alfamerin kirjan ja aloitan kansiremontin, heti kun saan muut autoasiat järjesteltyä niin että pystyn seisottaan meseä muutaman viikon.
Pelottaa kun kannessa on niin vitusti liikkuva osia. +pakosarjan mutterit umpi ruosteessa.. Miten saan ne auki ehjänä..
Hyvä hylsy... Tai monta hylsyä? :D

Aloin tosiaan miettimään tuota oman auton käyntiä, kun ongelma tuntuu olevan vain "revittäessä", eli kun paikallaan seistessä polkaset kaasua vähän enämpi(en nyt tarkoita punarajalle hakkaamista), eli käytät pohjassa, niin saattaa "backfiren" saattamana rykästä asfaltin kostiaksi.. Eli isompiki ongelma todennäkösesti? Aloin kyllä miettimään sitäki että tekis patentin kattiin että saa normiajolle suoran putken pätkän katin tilalle :D
1991 190E 2.6 tenava
1995 E200D

ex: 1990 190E 1.8 tenava
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

sulla saattaa olla vaan sytkä pikkusen pielessä. siitä vihreestä rullasta kuskin loksun paikkeilta pääset säätää. niinku kakemake tais sanoakki.

jos ei vedessä oo öljyä joukossa. Ni no panic.
mutta kannentiivisteet ilmeisesti häipyy näistä ajan kanssa.

Saa olla todella hyvä hylsy joka avaa epämääräisen kokoiseksi ruostuneita muttereita. x)
Oppirahat on maksettava.
Avatar
Supeteus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 07.11.2012 10:50
Paikkakunta: Kittilä

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Supeteus »

Kuva

Anteeksi, tusina huonoja hylsyjä. Ja kuva erittäinkin tapahtumarikkaasta pyöränlaakerinvaihdosta =)

Mutta joo, ei kadota öljyjä, eikä sekota niitä jäähytysnesteitten kanssa(tästä en tosin ole ihan varma kun puottaa nesteen kuskin jalkoihin(vissin auto aattelee että palelen)), mutta tuo lämppärin kenno olis huomenissa tarkotus vaihtaa.

Kokeilin hiukkasen tuota sytkän säätöä, onko hyvä vai huono jos välistä teki 1-2 asennolla kaasutellessa sitä että pamautti vähän jo pilveäki ilmoille? Ei pahastikkaan, mutta se aikasempi "backfire" on nyt kohta ihan kunnon poksahus ja savun kera...

E: ajon jälkeen tasoittui, käy kierrokset tappiin asti paremmin kiihdyttäessä. Eli siis, kakkosella kiihyttäessä kestää kiihyttää loppuun asti ilman että kone "sakkaa". Jätin siis sen vihriän napikan kakkosasentoon. Näkee katastuksessa sitten että polttiko katin...
1991 190E 2.6 tenava
1995 E200D

ex: 1990 190E 1.8 tenava
Avatar
Supeteus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 07.11.2012 10:50
Paikkakunta: Kittilä

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Supeteus »

Lämppärin kenno vaihettu, sitten puhallin lakkas toimimasta. Huomenna purkaa auto uuestaan ja kattoa olisko voinu johtua tuosta remontista... Oli kuitenki muuten yllättävän helppo rojekti, ainakin verrattuna kakkoskoppaseen golffiin :D
1991 190E 2.6 tenava
1995 E200D

ex: 1990 190E 1.8 tenava
Avatar
Supeteus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 07.11.2012 10:50
Paikkakunta: Kittilä

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Supeteus »

Kenno vaihdettu ja puhallin saatu toimimaan. Vänkärin puolelta puhaltimen putken takaa lämppärin moottorin virtajohto irronnu liittimestä... Pakoputkesta löyty ylimääränen "ulostulo".

Mitäs ketjun alottajalle kuuluu?
1991 190E 2.6 tenava
1995 E200D

ex: 1990 190E 1.8 tenava
Ryygeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 18.06.2013 23:41

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Ryygeri »

Mersun kohdalla on ollut hiljaista.
Huutokaupasta piti jousipuristmet ostaa, mutta hinta nousi niin korkeaksi ettei ne olleet minun puristimeni.
Ajatukset on ollu vaimokkeelle hankkimassani BMW:ssä. Turbiini sanoi ittensä irti... Lisäksi verottaja pitää sitä miljoonien arvoisena. 10 vuotta vanhaa romua...

Piti mese pestä ja vahata, mutta oli niin kuuma ,että jaksoin vain huuhtoa painepesurilla.
Sain sentään kiristettyä käsijarrua, joka on yllättävän helppoa.


On ollu juttua muissakin ketjuissa, mutta laitan kuitenki tänne.

Käsijarrun kirstäminen:

1. Käsijarru pois päältä.

2. Auto tunkille. Tunkki taka akselin perämurkukulan alle, että saat molemmat pyörät samaan aikaan ilmaan.

3. Pyörä pois. (kovat jätkät peltivanteiden kanssa irrottaa vaan yhden pultin)

4. Pyörittelet jarrulevyä niin että näet yhdestä pultin reijästä sellaisen rattaan. Voi olla alkuun vaikea hahmottaa, varsinkin
jos reijistä näkyy pelkkää jarrupölyä. Sieltä se kuitenkin löytyy n. kello 10 paikkelta, ratas on muuten vaakatasossa.

5 .Ruuvarilla pyörittelet sitä ratasta niin kauan kun et saa enää jarrulevyä käsin pyöriteltyä.

6. Ota takasinpäin niin että saat taas jarrulevyä pyöritettyä.

7.Pyörä takas paikalleen

Toista toimenpide (kohdat 3-7) toiselle puolelle.

8. Auto alas.

9. Tarkista pyörän pulttien kireys.

Varmaa pysäköintiä.
Oppirahat on maksettava.
Avatar
Supeteus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 07.11.2012 10:50
Paikkakunta: Kittilä

Re: 1. tenavani

Viesti Kirjoittaja Supeteus »

Kiitos ohjeesta, pitäs ite kansen suorittaa sama operaatio omaan meseen.. Tiiä sitten miten tuo romuläjä kestää, tuli eilen huomattua että runko aikas vässähtäny. Ojasta peruutin kärriä, niin keula oli vaakatasossa ja perä n.25-30 asteen (ehkä vähän lapinlisää...) kulmassa keulaan nähen..Joo, järki sanois että eikö tuon pitäs jo katketa siinä vaiheessa, mutta liekö siinä joustossa se salaisuus siihen... Ajaa loppuun ja laittaa osiksi..
1991 190E 2.6 tenava
1995 E200D

ex: 1990 190E 1.8 tenava
Vastaa Viestiin