Mesemies89 kirjoitti:Oman auton 2.2-litran CDI-tekniikalla polttoaineen kulutus 4.5-litraa sadalla kilometrillä, niin verrokkina ohjelmamuutoksiseen, ei mainittuun kulutukseen päästä. Tähän pätee fysiikan lait...moottorin iskutilavuus...täytös...välityssuhteet...ilmanvastus... renkaan ja tienpinnan välinen kitka nopeuden funktiona jne...jne...
Oletko koskaan kuullut polttomoottorissa tapahtuvasta palamis tapahtumasta?
Esimerkiksi siitä miksi polttoaine suihkutetaan hienojakoisena sumuna sylinteriin, eikä vain lorauteta hanasta samaa määrää polttoainetta.
Kun ohjelmamuutoksella nostetaan polttoaineen syöttöpainetta, saadaan polttoaine pisaroitumaan hienojakoisemmaksi. Kun polttoaine on sylinterissä mahdollisimman hienojakoisena ja tasalaatuisena täytöksenä, niin polttoaine palaa tehokkaammin. (polttoaineen palamis pinta-ala suurempi) kun polttoaine palaa nopeammin, se palaa myös puhtaammin. Puhtaammassa palotapahtumassa tasainen liekkirintama työntää mäntää edellään, tuottaen liike-energiaa. Tällöin polttoaineen palamisesta vapautuva energia saadaan paremmin talteen mekaanisena liike-energiana kampiakselille ja siitä eteenpäin. Jos taas palotapahtuma on hidas, niin suurempi osa polttoaineesta saatavasta tehosta muuttuu lämmöksi ja poistuu moottorista pakokaasujen mukana, sekä muulla tapaa lämpö-energiana.
Virittämällä autoa saadaan siis samasta polttoaine määrästä enemmän liike-energiaa ja vähemmän lämpö-energiaa.
Koska sekä vakio auto että viritetty vastaava tarvitsevat samaan työhön, (esim. auton liikkeessä pitäminen tasaisella 120km/h nopeudella) saman määrän liike-energiaa, päästään viritetyllä autolla pienempään kulutukseen, koska lämpö-energiaksi kulunut polttoaine määrä on pienempi. Toisin sanoen, moottoriin ei tarvitse suihkuttaa niin paljoa polttoainetta, koska sama liike-energia määrä saadaan aikaiseksi pienemmällä polttoaine määrällä.
Polttoaineen syöttöpainetta ei kannata nostaa äärettömästi, koska paineen nostaminen on kovaa työtä. Mikäli autoa viritetään typerästi (kiinanlastu) niin silloin nostetaan reilusti syöttöpainetta. Tällä keinolla toki saadaan lisää tehoa, mutta korkeapaine pumppu joutuu tekemään reilusti enemmän töitä. Tämä rasittaa pumppua, joten sen elinikä lyhenee oleellisesti. Jos taas syöttöpainetta nostetaan maltillisesti, niin pumpun elinkaari ei lyhene mainittavasti. Fiksummissa ohjelmissa ei säädetä ainoastaan syöttöpainetta, vaan muutetaan myös syöttö-aikaa, ahtopainetta jne.
Vielä fiksumpaa olisi vaihtaa paremmat suuttimet, joilla voidaan annostella enemmän polttoainetta samalla syöttöpaineella. Jolloin käytettävissä oleva maksimi teho saadaan suuremmaksi.
Moottorin tarvitsema polttoaine määrä ei silti muutu, ellei kuljettaja käytä tehoa enemmän kuin aiemmin. Tätä maksimi tehoa käytetään hyvin harvoin. Mikäli viritys on onnistunut, niin puhtaamman palotapahtuman ansiosta kokonais polttoaineen kulutus on vähentynyt. (koska moottorin hyötysuhde on parantunut edellä mainitulla tavalla).
Tälläisiä pieniä muutoksia mersun (ja muidenkin valmistajien) moottorit kestävät huoletta. Suuret valmistajat suunnittelevat moottorit sekä niiden oheislaitteet (esim. kp-pumppu) niin, että niitä voidaan käyttää kaikissa maailman kolkissa. Monissa muissa maissa polttoaineet eivät ole lähellekkään niin laadukkaita kuin esim. suomessa. Koska pumpun suunnittelussa on huomioitu huonolaatuinen polttoaine ja siten tehty siitä "turhankin" kestävä. Voidaan pumpun ylimääräinen reservi käyttää suuremman paineen tuottoon, käytettässä hyvälaatuisia polttoaineita. "Suomiautoissa" ei ole eri pumppua kuin esim. afrikkaan myydyissä yksilöissä. (nimimerkillä: Mauritaniassa tankattu ruskea "diesel" ei oikein herättänyt luottamusta, mutta kyllä paikallinen w202 200cdi taxi sillä silti toimi ihan hyvin)
Jos taas ryhdytään virittämään moottoria jota ei ole suunniteltu kestämään erilaisia olosuhteita tai polttoaineita. Esim. Pagani-versio mersun koneesta. Niin lisätehon saaminen menee vaikeammaksi, koska käytettäviä reservejä ei juurikaan ole. Tälläisessa moottorissa ei voikkaan käyttää mitä tahansa polttoaine laatua.
Tuon jos jaksoit lukea (tuli yllätävän pitkä teksti). Ja etenkin jos vielä pystyt ymmärtämään mistä tekstissä kerrotaan, niin alat päästä jyvälle moottorin virittämisestä.
Sinun olisi hyvä opetella fysiikan ja mekaniikan peruslait, ennen kuin alat "hankkimaan kannuksia moottoritekniikan alalla". Jos jo perusteet on hukassa, niin tulet hyvin äkkiä nolaamaan itsesi, eikä juuri kukaan arvosta "asiantuntemustasi".
Itse en kannusta ketään virittämään omaa autoaan. En myöskään kannusta ketään ostamaan mersua. Mielestäni jokainen saa itse tehdä omat päätöksensä. Jos jotakin autoa tuttavalleni suosittelen, niin perustelen hänelle miksi suosittelen kyseistä autoa. (tai siis useimmiten toisinpäin, eli perustelen ystävälleni miksi minun mielestäni kyseistä pommia ei kannata ostaa) En vain totea omaavani asiantuntemusta, kannuksia tai mitään muutakaan vastaavaa autoilun taholta. Ystäväni toki tietävät että olen kiinnostunut enemmän autoista ja tekniikasta yleensäkkin, kuin mitä he. Mutta en silti odota että he tyytyvät toteamaan että koska Jeremy sanoi, että tämä on hyvä/huono, niin silloin se on hyvä/huono. Älä siis sinäkään odota, että minä (tai kukaan muukaan) tyytyy "asiantuntevaan" kommenttiisi jossa toteat vain olevasi asiantuntija. Minä (ja moni muukin) vaadin väitteelle perusteita ja todisteita. Mikäli sinulla ei ole antaa väitteellesi perusteita tai todisteita, niin älä kuvittele olevasi asiantuntija.
ps. tämän keskustelun voisi varmaan suosiolla siirtää offtopic osioon.
