W124 penkin rikkoontumisen salaisuus
W124 penkin rikkoontumisen salaisuus
Nyt oli minunkin ehjä kuskinpenkki(kangas) talven/kevään aikana mennyt reunastaan kuluneeksi. Auto siis ollu mulla autokatoksessa, jolloin saa hieman änkeytyä autoon ja kuskin penkin reunaan kroppa hankaa aina kun autoon tällä tavalla menee sisälle. Auto ollu mulla nyt noin puoltoistvuotta, eli ei se kauaa vaadi enää ainakaan noin vanhalle kankaalle ku alkaa kuluneisuus näkymään hinkkaamisessa. Ostaessa auton kuskinpenkki oli virheetön.
Tänää laitoin aidosta nahasta vahvikepalan siihen kohtaan kuskin penkkiin missä eniten kuluneisuutta esiintyy. Siisti tuli ja kestää jatkossa. En olis uskonut, mutta tää w124 mersun penkki on mun selälle ja kropalle ollu jostain syystä paras ikinä. Ulkonäöstä näist vakiopenkeistä ei uskois mutta on ne vaan nii mukavat istua pidempää matkaa ettei tartte viedä edes verhoomoon lisäfällyjä laittamaan.
Tänää laitoin aidosta nahasta vahvikepalan siihen kohtaan kuskin penkkiin missä eniten kuluneisuutta esiintyy. Siisti tuli ja kestää jatkossa. En olis uskonut, mutta tää w124 mersun penkki on mun selälle ja kropalle ollu jostain syystä paras ikinä. Ulkonäöstä näist vakiopenkeistä ei uskois mutta on ne vaan nii mukavat istua pidempää matkaa ettei tartte viedä edes verhoomoon lisäfällyjä laittamaan.
Re: W124 penkin rikkoontumisen salaisuus
eihän tuo sinänsä salaisuus ole että ko paikasta kuluu ensimmäisenä.
omasta paikkasin saman kohdan joskus 2003 tai 2004. vein verhoilijalle joka ehdotti tekonahkapaikkaa siihen. sanoin ettei kelpaa, näyttää helvetin tyhmältä eikä istu kuosiin ollenkaan. olis pitänyt sitten ommella toiseen penkkiin samanlaiset että sopusuhtainen kokonaisuus.
niemelän autosta samaa kangasta hyllysta ja siitä sopivat palat ja oli kuin uusi. toki keskeltä penkkiä tietysti hieman nuhjaantuneempi mutta kuitenkin. nyt alkaa hieman olla taas samassa kohdassa sellaista nukkaa pinnassa, katsotaan kestääkö paikkaus sen 10 vuotta.. sitten uutta kangasta taas tilalle jos sattuu sopivasti hyllystä taas löytymään..
viimeksi koko huvi maksoi yhteensä jotain 60e tms. ei se paha hinta ollu ollenkaan minusta.
omasta paikkasin saman kohdan joskus 2003 tai 2004. vein verhoilijalle joka ehdotti tekonahkapaikkaa siihen. sanoin ettei kelpaa, näyttää helvetin tyhmältä eikä istu kuosiin ollenkaan. olis pitänyt sitten ommella toiseen penkkiin samanlaiset että sopusuhtainen kokonaisuus.
niemelän autosta samaa kangasta hyllysta ja siitä sopivat palat ja oli kuin uusi. toki keskeltä penkkiä tietysti hieman nuhjaantuneempi mutta kuitenkin. nyt alkaa hieman olla taas samassa kohdassa sellaista nukkaa pinnassa, katsotaan kestääkö paikkaus sen 10 vuotta.. sitten uutta kangasta taas tilalle jos sattuu sopivasti hyllystä taas löytymään..
viimeksi koko huvi maksoi yhteensä jotain 60e tms. ei se paha hinta ollu ollenkaan minusta.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Itselläkin tarkoitus viedä coupen penkki verhoomoon kun on istuinosassa repeemä, ja samalla laitatan sitten tuon sivunkin vaikka ei vielä puhki olekkaan. Voihan sen teettää kerralla siististi eikä mitään rumaa nahkapaikkaa siihen, tuskin on niin kallista laitattaa oikeanlaisesta kankaasta. Itelläkin oli w201:ssä joku laittanut nahkapaikan ja oli kyllä ruma.
Hankaus penkin kuluttaa puhki. Kangas tai nahka kuluu ohueksi ja nahan ompeleet.
Kilometrejä on vaikea päätellä kulumasta.
Jos aiempi omistaja on ollut lihava ja noussut usein autosta, kulutus on ollut kovaa.
Jos aiempi omistaja on ollut höyhenenkevyt ja laiska nousemaan, kulutus on ollut vähäinen.
Penkin säätö ja kuljettajan tapa istua tai nousta penkiltä vaikuttavat myös.
Köykäinen ja kevytjalkainen kun olin, oman uutena ostetun Mersun penkki oli kuin uusi 177 tkm
ajettuna. Toisaalta olen nähnyt diplomaattiauton, jossa oli penkki puhki jo 100 tkm kohdalla.
En tiedä, pystyisikö kulumaa helposti torjumaan jollain pienellä istuinsuojalla, joka
olisi tyylikkään näköinen ja estäisi penkkiä samalla hiostamasta selkää. Jokin puukuulaistuimen
tapainen, jossa olisi suoja oikealla kohtaa. Ja voisihan siinä olla vaikka lämmitin talvea
varten, kun ei näissä tuontiautoissa eina ole.
Kilometrejä on vaikea päätellä kulumasta.
Jos aiempi omistaja on ollut lihava ja noussut usein autosta, kulutus on ollut kovaa.
Jos aiempi omistaja on ollut höyhenenkevyt ja laiska nousemaan, kulutus on ollut vähäinen.
Penkin säätö ja kuljettajan tapa istua tai nousta penkiltä vaikuttavat myös.
Köykäinen ja kevytjalkainen kun olin, oman uutena ostetun Mersun penkki oli kuin uusi 177 tkm
ajettuna. Toisaalta olen nähnyt diplomaattiauton, jossa oli penkki puhki jo 100 tkm kohdalla.
En tiedä, pystyisikö kulumaa helposti torjumaan jollain pienellä istuinsuojalla, joka
olisi tyylikkään näköinen ja estäisi penkkiä samalla hiostamasta selkää. Jokin puukuulaistuimen
tapainen, jossa olisi suoja oikealla kohtaa. Ja voisihan siinä olla vaikka lämmitin talvea
varten, kun ei näissä tuontiautoissa eina ole.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Luin ensin jotta köykäinen ja kevytkenkäinen...JarkkoN kirjoitti:
Köykäinen ja kevytjalkainen kun olin...

260 E 4Maticissa oli ollut suojat päällä uudesta vuoteen 2006, jolloin auto tuli alkup. omistajan pojalle. Poika oli ottanut etupenkeistä suojat pois (miksi?) tuolloin, ja auton tullessa minulle meriheinä paistoi kulumasta jo aavistuksen. Kiikutan jakkaran nyt loppukesällä Kuopioon K&L Partnerille laitettavaksi. Samalla uusitaan istuinosan vastus.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
www.classicdata.fi
Minäkin kyllä revin penkisuojukset aina pois jos niitä on laitettu, ne on mun mielestä rumia.Säilyyhän sillä penkit mutta miks ottaa joku nätti sisusta autoon ja peittää se suojilla..
Merseedespents
Olen samaa mieltä, mutta olisi jättänyt sen suojien poisoton ilon minulle...vk00 kirjoitti:Minäkin kyllä revin penkisuojukset aina pois jos niitä on laitettu, ne on mun mielestä rumia.Säilyyhän sillä penkit mutta miks ottaa joku nätti sisusta autoon ja peittää se suojilla..

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
www.classicdata.fi
aivan..Timo L. kirjoitti:Olen samaa mieltä, mutta olisi jättänyt sen suojien poisoton ilon minulle...vk00 kirjoitti:Minäkin kyllä revin penkisuojukset aina pois jos niitä on laitettu, ne on mun mielestä rumia.Säilyyhän sillä penkit mutta miks ottaa joku nätti sisusta autoon ja peittää se suojilla..

Merseedespents
itsellä oli penkinpäällinen ja ei se auttanut yhtään vaan silti meni puhki se penkin kulma.
Joku kertoi että jälkimarkkina mb-kankaat ei kestä läheskään niin hyvin kuin orkkikset.
Eli tiedosta vaarin ottaneena etsin samankuosin orkkis apparin penkin ja siitä yksi reikä ommellen umpeen ja käsinojalle uusi ja tuli hyvä...kulma siis kulumaton orkkis ja istui suoraan hyvin...penkistä maksoin 20e.
Joku kertoi että jälkimarkkina mb-kankaat ei kestä läheskään niin hyvin kuin orkkikset.
Eli tiedosta vaarin ottaneena etsin samankuosin orkkis apparin penkin ja siitä yksi reikä ommellen umpeen ja käsinojalle uusi ja tuli hyvä...kulma siis kulumaton orkkis ja istui suoraan hyvin...penkistä maksoin 20e.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
No halpa korjaus on ollu verhoomossa jos vaan 60eur, uskon että nykyään kalliimpaa lystiä muttei niin kallista etteikö pystys esim 150eur uhraamaan siihen. Itselläni oli alun perin tarkotus viedä verhoomoon, mutta ajattelin sitten että jos laittaskin nahkaa ni se vois kestää kauemmin. Ja mielestäni tuli ihan siisti lopputulos itsetehtynä.juha1 kirjoitti:eihän tuo sinänsä salaisuus ole että ko paikasta kuluu ensimmäisenä.
Se kohouma kuskin penkissä ei ole muutenkaan nii näkyvä kohta että heti edes huomaa ja jos huomaa ni tyhmempi luulee alkuperäseksi vahvikkeeksi. Harkitsin myös alcantaraa paikaksi, mutta se turhan kallista, kun ei voi vaa pientä palaa ostaa.
Alkuperänen rikkinäinen penkkikin on kauniimpi kuin mitkään penkinpäälliset. En ole elämäni aikana edes nähnyt penkinpäällisiä, joita ei tajuaisi että ovat vain penkinpäällisiä. Itse olen siis myös aina repinyt kaikki penkinpäälliset irti ja usein alta paljastunut täysin sisitit penkit...hyvähän se on jos edellinen omistaja on penkkejä minulle säästellytvk00 kirjoitti:Minäkin kyllä revin penkisuojukset aina pois jos niitä on laitettu, ne on mun mielestä rumia.Säilyyhän sillä penkit mutta miks ottaa joku nätti sisusta autoon ja peittää se suojilla..

samoilla linjoilla. aina lähtee kaikki päälliset pois. yhdessä mersussa oli kiva ylläri. sisusta oli "siististi" kuorrutettu penkin päällisillä. pikanen koeajo, paperit kuntoon ja mersu kotiin. kotona sitten revin niitä penkinpäällisiä pois, niin alta paljastuu eripari penkit. oli sentään mersun penkkejä molemmat, mutta toinen oli melkein mustaa, tai jotain todella tummaa kangasta ja toinen harmaata. hienompi se silti oli eripari penkeillä, kun niillä päällisillä. 

W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
niin ja ettei mene ihan ohi aiheen, niin parhaimmillaan mulla on ollu 124:ssä mittarissa melkein 700tkm ja kuskin penkistä jo ne sisuksetkin pursunnu pois siitä kohtaa, mistä se eniten hinkkautuu. eli oikein kunnolla hinkkautunut rikki.
ja toisaalta pikkumesessä on nyt mittarissa jotain 400tkm, eikä penkki ole kuin vähän lärvähtänyt samasta kohdasta. kangas on ohentunut, muttei puhki.
ja ässässä ei oikein edes huomaa mitään siinä penkissä. ja siinäkin 400tkm mittarissa. tässä kylläkin nahkatuolit, kun muissa ollut kangasta.
ja toisaalta pikkumesessä on nyt mittarissa jotain 400tkm, eikä penkki ole kuin vähän lärvähtänyt samasta kohdasta. kangas on ohentunut, muttei puhki.
ja ässässä ei oikein edes huomaa mitään siinä penkissä. ja siinäkin 400tkm mittarissa. tässä kylläkin nahkatuolit, kun muissa ollut kangasta.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Vanhoissa Mersun vakioistuimissa on aika vaatimaton ristiselän tuki.JarkkoN kirjoitti: En tiedä, pystyisikö kulumaa helposti torjumaan jollain pienellä istuinsuojalla, joka
tapainen, jossa olisi suoja oikealla kohtaa.
Tämäkin korjaantuisi, jos selkänojaan laittaisi kapeahkon suojan
juuri siihen kuluvan osan kohdalle koko selkänojan leveydeltä. Suoja
voisi samalla jättää pienen tuuletusraon selän ja penkin väliin.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Kaksi tenavaa ollut, ensimmäinen 208tkm ajettu saksantuonti, kaikki penkit kuin uudet, ei minkäänlaista kulumaa.
Tällä hetkellä oleva 350tkm ajettu suomiauto, ei siinäkään minkäänlaista kulumaa, eikä paikkailtu. Eli ei ne kilometrit siinä penkissä näy, riippuu täysin käytöstä.
Tällä hetkellä oleva 350tkm ajettu suomiauto, ei siinäkään minkäänlaista kulumaa, eikä paikkailtu. Eli ei ne kilometrit siinä penkissä näy, riippuu täysin käytöstä.
W124 -88 2.6L
Noille kilometreille penkki on voitu korjata kerran tai useammin, jos asiansa osaava verhoilija sen tekee alkuperäisestä kankaasta, eroa uuteen ei huomaa.
Omassani (sakasantuonti 100 000) on 300 000 taulussa ja penkit on hyvät ja ehjät. Salaisuus on metsäliiton hiostava penkinpäällinen ja sen alle laitettu muovi (vain pahkan kohdalla) joka antaa luistoa kankaalle. Tiedämpä ainakin että penkki on ehjä ja originaali kun museidaan tai myydään. Rumathan ne päälliset ovat.
Verhoilu ei nykyään enään ole halpaa. Toinen ongelma on oikean kankaan löytyminen. Verhoilijat eivät mielellään tilaa kangaspakkaa (joka on ostettava kokonaisena), jos se jää nurkiin pölyyntymään. Muistaakseni jotain värejäkin oli vaikea saada. Olen verhoiluttanut pari kynärnojaa ja penkinreunaa mennävuosina.
Onko kellään vinkkiä ristiselän tuen virittämiseen ?
Verhoilu ei nykyään enään ole halpaa. Toinen ongelma on oikean kankaan löytyminen. Verhoilijat eivät mielellään tilaa kangaspakkaa (joka on ostettava kokonaisena), jos se jää nurkiin pölyyntymään. Muistaakseni jotain värejäkin oli vaikea saada. Olen verhoiluttanut pari kynärnojaa ja penkinreunaa mennävuosina.
Onko kellään vinkkiä ristiselän tuen virittämiseen ?
Eiköhän tuon penkin riko farkkuhousut ja tarkemmin niissä "vyönpitimissä" olevat "messinkinastat". Farkuissa takavasen nasta riipaisee aina tästä kuuluisasta kohdasta kuskinpenkkiä. Tämä huomattu jo valmiiksi risaiseen penkkiin istuessa, että repäisee monesti lisäsäikeitä kankaasta poikki yms. Millään verryttelyhousuilla tuota kohtaa ei saa puhki, vaikka ajaisi 500 000 km verkkarit jalassa ja nousisi 10 kertaa päivässä autosta/toon.