Elikkä MB w210 200CDI 2002 hammastanko alko vuotamaan ja se pitäis vaihtaa uuteen. Minkälainen homma on vaihtaa.. näyttää aika simppeliltä osalta että otetaan vaan pultit auki ja raidetangonpäät ja letkut irti ja sama toisin päin? Tarviiko tässä jotain erikoisempia työkaluja? Ajattelin kysästä jo etukäteen ettei tarvitse auton alla huomata puuttuvia välineitä.. Motonetistä näyttäisi pitkän googlailun jälkeen saavan vaihtolaitteen edullisimmin mutta noiden sopivuudesta juuri tähän malliin ei kyllä voi päätellä mitään. Sopii motonetin mukaan 1996-2002 sama tanko vaikka ainakin melkeen joka mallissa on eri mersun varaosanumerolla kys osa
Ihan se on pelkkää pulttailua, isoimmat haasteet lienee jumivat raidetangon päät ...
naapuriforumilla oli just aiheesta topic, en tiedä saako linkata
tarkkana sitten ettet riko ratin spiraalia, eli irrota ohjausakseli nivel siten, että ratti on suorassa, ja siihen lukittuna, äläkä päästä sitä kääntymään vapaana, spiraalin (kellojousen) liikerata on rajallinen
tarkkuutta myös banjopulttien takaisinlaitossa, että lähtevät varmasti oikealle kierteelle, tiivisteet oikeilla paikoillaan
(jos tarvetta, löytyy mokoma hammastanko Mäntsälän suunnalta, parametriohjauksisen 320 CDI n vm-00)
Levannon We(l)ho
------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
jos tarvetta, löytyy mokoma hammastanko Mäntsälän suunnalta, parametriohjauksisen 320 CDI n vm-00
Veholta kysyin varaosanumeron joka pitäis olla A210 460 4200 tai A210 460 4200 80(kunnostettu osa). Mahtaisko olla sama?
Mistähän sen näkis helpoten onko tuossa omassa parametriohjaus(=servotronic?) ?
Kävin nostamassa auton TI-hallissa tänään sen verran että sain tutkittua tilannetta.. siihen tehostimeen menee vaan kaksi putkea banjopulteilla kiinni.. eikä siinä kyllä liitintä ollut. Taitaa olla siis perusmalli : / Voisikohan se liittimellinen malli silti toimia(ei vaan kytke sitä mihinkään)?
Enpä epäile, tuohan toimii ilmankin johtoa, putkina myöskin paine ja paluu ...
Se ylimääräinen tehostushan tulee kun megneettiventtiili avaa lisäkierron, jos olen oikein ymmärtänyt, ja ilman avausjohtoa / käskyä, toiminta on normaali
naapuriforumilla nimim. -sv22- sellaisen töpselillisen just lykkäs töpselittömään ...
Levannon We(l)ho
------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
Eli jos haluaisi lisäominaisuuksia autoon niin tuo liittimellinen tanko tilalle ja piuhalla 12v suoraa liittimeen ja kytkin kojelautaan, josta vois laittaa vähän lisäboostia ohjaukseen tarvittaessa
Mutta siis tosissaan jos joku vois "varmuudella" sanoa että menee heittämällä alkuperäisen osan tilalle, eikä ajotuntuma muutu(eli esim raskaampi koska ei tule täyttä tehostusta/on kokoajan liian kevyt) nii voisin sen ostaa! Täytyy tutkia asiaa..
Vaihdoin osan tuossa joku kuukausi sitten ja muuten sujui ongelmitta, mutta ohjaustangon nivelen kiinnitys oli todella vaikea saada takaisin hammastangon akseliin.. jonka seurauksena ratti jäi hieman vinoon ja ESP yms valot vilkkui kun ajoi pitempää matkaa. Systeemi ilmeisesti luuli että auto liukuu sivuttain Korjaantui kun otettiin uudestaan irti ja saatiin suoraan. Kannattaa siis merkata osat ennen irroitusta että tulevat samaan asentoon sillä vaikka ratti oli suorassa ja akseli suorassa meni aluksi hieman vinoon..