Tavoitteenani oli hankkia ehjä, mutta ei mikään museokappale 300 SEL jota kehtaa ilman omantunnontuskia käynnistellä kylmänä 2 kertaa päivässä työmatka-ajoja varten. Muutenkin nyt ajamista tulee sen verran, ja sijoittuu semmoiseen aikaan päivästä (just herättyä, just pitkän työpäivän jälkeen) että 560 SEC tuntuu liian matalalta, liian pintajäykältä, liian meluisalta, liian tehokkaalta... Lisäksi tässä vuosien varrella siihen on kiintynyt liikaa, että sitä haluaisi rassata työmatka-ajon tyylisellä jokapäiväisellä käytöllä.
Korvaajan piti olla 4-ovinen, koska 2-ovinen 126 on nyt vähän nähty. Lisäksi 4-ovisia saa taloudellisella 6-sylinterisellä moottorilla. Ajattelin että takaovista uudessa autossa voisi olla iloakin. Sedan pitää sitten olla pitkänä, koska jos sedaniin kerran mennään, niin mennään sitten ilman mitään kompromisseja. Lisäksi pitkä kori tuolla pienehköllä moottorilla on harvinainen yhdistelmä, siitä siis hieman "harrastehenkisyyttä". Mainitsemani 300 moottori kuului speksilistaan, sillä tavoitteena oli saada modernein ja taloudellisin 6-sylinterinen moottori mitä 126-koriin on saanut.
Vuoden etsinnän jälkeen se unelmakäyttis sitten löytyi ja täytti speksit puhtain paperein.










Vehicle data:
Manufacturer: MERCEDES-BENZ
Model: 4D SEDAN 300 SEL AUTOMATIC-126524319
Engine displacement: 2960 cm3
MY: 1989
Paint: 441 - Impala Metallic
Interior: 073A - Cloth, Brazil Brown
Options:
211 AUTOMATIC LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (ASD)
260 ELIMINATION OF MODEL DESIGNATION ON REAR LID
341 ADDITIONAL LAMP [center brake light]
420 AUTOMATIC TRANSMISSION, FLOOR SHIFT [4-speed]
440 TEMPOMAT (CRUISE CONTROL)
485 SELF-LEVELLING SUSPENSIONS WITH HARDER SPRING SUSPENSION
592 GREEN HEAT-INSULATING GLASS ALL ROUND, HEATED REAR WINDOW, LAMINATED SAFETY GLASS - TINTED STRIP
606 HEADLAMP WIPER UNIT, OIL FOR REAR AXLE WITH LIMITED-SLIP DIFFERENTIAL IN CANISTERS AND CONTAINERS AND MOUNTING FOR CUSTOMS LICENSE PLATE
630 E.C.E. WARNING TRIANGLE
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
877 READING LAMP IN THE REAR
Auto on siis Ex-Enso, vuodesta 1989 vuoteen 2011 kyseisen isohkon yrityksen edustusautona. Kuljettajana eräs MB-klubin jäsen. Vuonna 2011 auto myytiin sitten toiselle klubin jäsenelle, ja nyt sitten minulle. Olen siis teknisesti ottaen auton 3. omistaja. Vielä huvittavamman tapauksesta tekee, että auto on ollut sijoitettuna Imatralle, ja sen täydellisessä huoltokirjassa on lukuisia leimoja Lappeenrannan Veholta, eli auto on tavallaan tullut "kotiin".
Suomihistoriaa ja klubihistoriaa siis riittää, mutta mikä tärkeämpää, auto on ikäisekseen ja suhteessa kilometreihinsa erittäin hyvässä kunnossa. Kyseessä on mielestäni B+ arvosanan tekniikka, A- arvosanan kori, A- arvosanan sisusta eli vain pientä sanottavaa ja tekemistä. Autoa on selvästi pidetty ja huollettu firman rahoilla eli jos ja kun noille kilometreille on osia kulahtanut, niin ne on enimmäkseen pistetty kuntoon. Tarina kertoo, että Enso-elämänsä ajan auto oli aina tallisäilytyksessä, eikä ikinä mennyt talliin ilman huolellista pesua.

Moottori nykii tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla, täytyy systemaattisesti tutkia mistä on kyse. Ideoita tällä hetkellä EHA, vj kansi ja pyörijä, yj-rele, tulpat ja tulpanjohdot. EHA:sta aloitetaan sillä sattuu olemaan yksi ehjä täällä lainassa jota voin kokeilla, kiitos asianomaiselle. Jos edellä mainitut kohteet eivät sitten auta, on tutkittava puristukset ja eihän se noilla kilometreillä yllätä, jos kone täytyy piakkoin avata. Tyhjäkäynti on muuten hyvä ja matala, kone lähtee nopeasti käyntiin ja vetää tasaisesti kautta kierrosalueen.
Perä on äänetön ja voimansiirrossa ei ole väljää. Vaihteisto vaihtaa pehmeästi, mutta valitettavasti laiskasti, eli vasta pitkällä 2000-3000 kierroksen välissä, ellei sitten ole käytännössä kokonaan kaasujalka nostettu, jolloin auto kyllä vaihtaa millä kierroksilla tahansa. Niinsanottua bowden-kaapelia pitäisi säätää mutta valitettavasti en tiedä vielä missä kyseinen säätö on 300 koneella.
Sähkölasit 4x toimii, lämmitin toimii, vakkari toimii, varoitusvalot toimii, kaiuttimet toimii, suurin osa kojelaudan ja nappuloiden valoista toimii, keskuslukitus toimii, ulkolämpömittari toimii. Ilmastointi ei toimi, takalasin lämmitin lämmittää vain ylemmän puolikkaan, kuskin penkinlämmitin lämmittää vain istuinosan, mittariston apukuskin puolisessa laidassa on valaistuksen polttimo pimeä.
Kromit ovat myös A- poislukien takapuskurin keskikromi jossa näkyy kuplaa. Ovitrimmit ja muu kirkas koristelu on vähän hiipunutta ympäri auton. Takakaarien alapuolen sisälaidoissa on vähän alkavaa ruostetta. Ovien alalaidoissa, siis vasten kynnyslistaa on myös vähän alkavaa. Täytyy nuo ottaa kiinni ruosteensyöjällä, tyydyn todennäköisesti mustaan sillä kyseiset pinnat eivät näy julkisivussa.
Penkit, hattuhylly ja kattoverhoilu ovat virheettömät. Keskikonsolissa valitettavasti parit ruuvinreiät, sillä autossa on ollut matkapuhelinvarustelu.
Autolle tehtyä sen jälkeen kun tuli minulle:
- Porkkanat keulille sekä siipiin
- Periodi-sisälämpömittari poistettu keskikonsolin nappuloiden yläriviltä. Liimajäämät lähtivät kätevästi kasviöljyllä.
- Pioneerin joulukuusiradio korvattu Becker Mexicolla, jossa valitettavasti vikoja päällä eli hakusessa virheetön Becker 753, 830, 1319 tai muu vastaava malli.
- Matkapuhelinteline poistettu keskikonsolista.
- Jalopuut hoidettu kostealla mikrokuidulla, kuten myös keskikonsoli muuten ja sisusta imuroitu.
- Ikkunat käyty läpi puhdistavalla liuoksella.
- Tasonsäädön nestesäiliö täytetty, otti 7 desiä Febi ZH-M:ää. Motonetistä kympillä. SECiin meni loput 3 dl.
- Uusi ilmanputsari merkkiä Mann, rompetorilta vitosella, kiitokset nimimerkille karra joka sen sieltä bongasi
- Konepellin apukuskin puoleinen toppari säädetty muutaman jengan verran alemmas, nyt pelti menee herkästi kiinni siltä puolelta kun ei aluksi mennyt juuri lainkaan.
- Saranat ja lukkomekanismit voideltu ompelukoneöljyllä.
Ei muuta, auto on enimmäkseen käyttökuntoinen ja pikkuvikojen korjailua ym. hifistelyä voi harrastaa sitä mukaa kun innostusta ja aikaa löytyy.