Suuttimen tiiviste vuotaa, ei vuodakkaan? om601 vm:91

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: Suuttimen tiiviste vuotaa, ei vuodakkaan? om601 vm:91

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Jupezki kirjoitti:Suppiloiden alapuolellakin oli nähtävästi myöskin o-renkaat, samapa nuokin on nyt vaihtaa.

http://i10.aijaa.com/b/00745/12549074.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://i10.aijaa.com/b/00644/12549080.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Miten puhtaaksi esikammio ja kammion vastinpinta täytyy saada, onko kuvien perusteella riittävän puhtaat? Tuolla ylempänä tuli ilmi, että esikammioiden ja kannen välissä pitäisi olla prikka. Alemmassa kuvassa olevan oranssin rinkulan kohdalla pitäisi ilmeisesti olla se prikka, mutta minulla niitä ei ole ollenkaan. Ei ole ainakaan tuossa kohtaa eikä ollut kiinni myöskään itse kammiossa. :eh: Onko ylemmässä kuvassa ympyröity vekki normaalia vai ei?

Paljonko on esikammion kiristysmomentti, 200nm? Ja paljonko itse suuttimen? Esikammiossa oli merkintä 606/04, tarkoittaako tämä että 606 koneen 4. pytyn esikammio? Kun tuo esikammio oli 5. pytyn paikalla, liekkö mitään merkitystä?

Sitten itse suuttimista, paljonko suuttimien avautumispaine pitäisi olla? Kun nyt kun kerran on purettu konetta sopivasti, niin ajattelin että sehän taitaisi olla melkein sama käyttää nyt kaikki suuttimet huollossa ja putsata kaikki esikammiot. Tulisi sitten kerralla hyvä. Varsinkin kun kone meinaa savuttaa hieman harmaata tyhjäkäynnillä sekä suuttimet näyttävät äkkiseltään kurkittuna hieman mehineiltä.

Konehan on tosiaan OM606 turbokone.
Niitä prikkoja ei ilmeisesti silloin ole kun, kantta ei ole vielä kertaakaan plaanattu? Näillä prikoilla ilmeisesti estetään se, ettei plaanauksen jälkeen esikammio ota kiinni mäntään?

Esikammiot saa ilmeisesti vetää niin tiukkaan kuin saa, mutta silti mielellään momenttin haluaisin. Kuin myös suuttimen momentin. 606/04 merkintä näytti olevan kaikissa kammioissa, kun puhdistelen ne kaikki.

Ei kehtaisi montaa kertaa tehdä samaa remonttia, joten riittääkkö pelkkä kammion ja kannen kammionkolon kunnollinen puhdistus lähes tulkoon kiiltäväksi asti, vai olisiko kammioon hyvä laittaa hieman pakoputken paikkaustahnaa siihen kammion puolessa välissä olevan olakkeen kohdalle?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Suuttimen tiiviste vuotaa, ei vuodakkaan? om601 vm:91

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ite oon laittanu kammiot 200nm vaikka se ei varmaan oikea momentti olekkaan. Mutta eipä vuoda. Kapeakantisessa suuttimet tulee 40-80nm mutta en tiiä noista.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: Suuttimen tiiviste vuotaa, ei vuodakkaan? om601 vm:91

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

Tuo suuttimien avautumispaine käsikirjan mukaan uusilla olisi 115-125 Bar ja minimi 110 bar, Mynä laitto aikaa sitten kapekantisen suuttimet avautumaan 135Bar, en tiä miksi. mut hyvin toimi silläkin paineella. Katsoin kirjasta että kapekantisen ja monivenan esikammion lukitusrengas laitetaan 130nm momenttiin, Kaikennäkötä kirjasta löytyy ku kattelee :D En itekään tiennyt tuota.

....Viestin jatketta, Monivenassa suuttimet tulee 40nm momenttiin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Suuttimen tiiviste vuotaa, ei vuodakkaan? om601 vm:91

Viesti Kirjoittaja veskola »

MarkusJVainio kirjoitti:130 Nm

Kiitos, tämä oli hyvää tietoa. Sen tiesinkin jo että 200 Nm tai varsinkin 400Nm on ihan liian paljon ja aiheuttaa ongelmia. Pitääpäs kirjata talteen nettiin tuo.

Varmaankin käytetyllä ja erityisesti jos on ollut vuoto-ongelmaa kannattaa vetää pikkusen enemmän, eli jotain 150 Nm hujakoille.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: Suuttimen tiiviste vuotaa, ei vuodakkaan? om601 vm:91

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

Ja lisää jatketta, Luin kirjasta että jos esikammiot on vuotanut tai vaihdetaan uudet kammiot niin se kannen pinta tarveis koneistaa kalvaimella, mutta jos haluaa oikein tarkasti tehdä ja jos kansi on plaanattu niin esikammion kärjen korkeus kannesta tarveis mitata, sen tulisi olla 7,6mm-8,1mm.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Suuttimen tiiviste vuotaa, ei vuodakkaan? om601 vm:91

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuosta kalvaimesta joskus kyselin, mutta kukaan ei silloin osannut sanoa mistä sellaisen saa.

Tuohon korkeuden säätöönhän on saatavilla Veholta niitä pirun kalliita prikkoja, kolmea paksuutta, muistaakseni .3 , .6 ja 1.0 mm. Yli 40€ maksoi silloin kauan sitten tuollainen neljän rinkulan setti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: Suuttimen tiiviste vuotaa, ei vuodakkaan? om601 vm:91

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

Kalvaimen osanumero on 601 589 00 66 00 Ja joku Mercedeksen Mittatyökalu tuon työkalun päälle jolla mitataan kuinka paljon on kairattu niin 667 589 00 23 00 En tiedä tuleeko noiden osanumeroiden eteen A niinkuin yleensä mersulla tapana.

Juu kolmea kokoa saa veholta 0,3mm 0,6mm 1,0mm Itse en tiedä mitä maksavat.

Kirjassa oli vielä että tuon mersun työkalun kanssa kun kalvaa niin viisi kierrosta kerralla ja oikealle tarveis ottaa ja sitten mitata, sitten kun nuo on saanu kohdilleen niin kirjassa lukee että käytä konettaa niin että loput lastut lentää pihalle kammiosta :D aika härskiä.

Sen verta vielä että kapekantisessa suuttimen minimiavautumispaine on 100bar kun monivenassa on 110bar

Anteeksi, häthäilen täällä, vaparissa 100bar ja turbossa 110bar :roll:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Suuttimen tiiviste vuotaa, ei vuodakkaan? om601 vm:91

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kiitos taas, todella hyvää tietoa.

Yhdistiin nuo peräkkäiset viestisi. Voit muuten tehdä sen itsekkin muokkaa nappulalla, jos ja kun tulee viestiin lisättävää, jos siihen ei ole joku vielä vastannut.

Mitä kirjaa muuten luet ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: Suuttimen tiiviste vuotaa, ei vuodakkaan? om601 vm:91

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

Aa kiitos vinkistä. Ihmettilinkin kun viestit olikin yhtäkkiä yhdessä :D , parempi niin. Mulla on 1008 sivunen korjaamokäsikirja Ssangyong Mussosta jossa on Mersun työkaluista ja niiden osanumeroista ja momenteista ja työvaiheista tietoa, sitten on tuo haynesin korjausopas jossa on C180, C200, C220, C230 ja C250 1993-2000 bensiini ja diesel L-W malleista tietoa, Pääasiassa lueskelen nyt tuota haynesia kun on Mussoon tulossa OM605.960 turbo moottori, alkuvuodesta asti laitellut konetta kasaan ja syyskuun tokana päivänä kone ja pumppu menee mynälle laitettavaksi.
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: Suuttimen tiiviste vuotaa, ei vuodakkaan? om601 vm:91

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Täällähän on tietoa sadellut roppakaupalla, kiitosta siitä. :)

Itsellä vuosi vain 5. pytyn esikammio, mutta päätin sitte käyttää kaikki irti, kun sain avaimet sopivasti lainaan ja vielä on tilat missä tehdä. Kaikki kammiot on nyt puhdistettu kunnolla ja samoin on myös vastinpinta kannesta. Minulla ei näitä korkeudensäätöprikkoja ollut ollenkaan paikallaan, joten ei varmaan tarvitse nytkään pistää? En tosin pääse millään mittaamaan sitä kammion korkeutta kannesta.

Kannattaisiko laittaa kammioihin kevyesti pakoputkikittiä tai sellaista Wurthin silikonia, joka kestää 250 astetta lämpöä ja on tarkoitettu moottorin sylinterikansien yms. tiivistämiseen? Vai riittääkö, että kaikki pinnat ovat täysin puhtaita ja kiristys vaikkapa siihen 150nm?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: Suuttimen tiiviste vuotaa, ei vuodakkaan? om601 vm:91

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

Kirjan mukaan jos esikammio on vuotanut tai se vaihdetaan uuteen niin se pinta tarveisi kalvata, jonka myötä tarveisi laittaa se säätöprikka ja silloin tarveisi mitata se kammion pään korkeus kannesta, eli alkujaan niissä ei ole säätöprikkoja alla, ainoastaan kun on plaanattu tai kalvattu niin että kammio tulee liian alas ja ottaa mäntään kiinni tai on liian lähellä mäntää. Mutta ite lähtisin putsaamaan ne vastinpinnat huolella ja tarkistaisin ne kammiot että on kuulat kunnossa eikä kammion ulko seinässä ole koloja/naarmuja. Muuten, kun asennat kammiot niin katso kammion lovi että tulee oikeaan kohtaan ja kiristysrenkaaseen öljyä, kirjan mukaan. jotkut laittaa vaseliinia jota laitetaan suuttimienkin kierteisiin ennen asennusta, ja sitten kiristysrengas 130nm.

Jos muut kammiot ei ole vuotanut ja laitat vanhat kammiot takasin mistä otitkin niin niitä ei tarvi kalvata, putsaa pinnat vaan.
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: Suuttimen tiiviste vuotaa, ei vuodakkaan? om601 vm:91

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Mitenkäs näiden kuulien kunto tarkastetaan?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Suuttimen tiiviste vuotaa, ei vuodakkaan? om601 vm:91

Viesti Kirjoittaja pera8x »

esikammion kuulien? joko paikallaan, tai lähtenyt käveleen. ei kait siinä muuta. se tarvii olla siellä. jos on lähtenyt käveleen, niin palaminen on huonoa. se kuula tavallaan hehkuu siellä jatkuvasti ja löpö ruiskataan suoraan siihen. jos kuula puuttuu ei löpö lennä kuumaan kuulaan ja palaminen hidastuu ja muuttuu huonoks.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Suuttimen tiiviste vuotaa, ei vuodakkaan? om601 vm:91

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

MarkusJVainio kirjoitti:Tuo suuttimien avautumispaine käsikirjan mukaan uusilla olisi 115-125 Bar ja minimi 110 bar, Mynä laitto aikaa sitten kapekantisen suuttimet avautumaan 135Bar, en tiä miksi. mut hyvin toimi silläkin paineella. Katsoin kirjasta että kapekantisen ja monivenan esikammion lukitusrengas laitetaan 130nm momenttiin, Kaikennäkötä kirjasta löytyy ku kattelee :D En itekään tiennyt tuota.

....Viestin jatketta, Monivenassa suuttimet tulee 40nm momenttiin.
Turbon suuttimien avautumispaine on 135 bar ja vaparissa tais olla se 115 bar. Näin ainakin lukee suuttimen rungossa. Ja tuo momentti voi olla sopiva sen tiesin että itselle laitoin liian tiukkaan mutta eipä vuoda enää :D laitoin aiemmin lasikuulapuhalluksen jälkeen 100 Nm kaikki niin 5 vuoti. Käytin kaikki löysällä ja 200 Nm niin ei mikään enää vuotanu. Tuollasesta kalvaimesta en ees tienny mitään :shock: oon vaan aina puhistanu vastinpinnat hyvin ja laittanu kammion paikalleen.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: Suuttimen tiiviste vuotaa, ei vuodakkaan? om601 vm:91

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

Juu, mynä sanoi että 135barilla toimii paremmin kuin ohjearvojen mukaan, muistan kun olin kattomassa kun en asioista mitään tiennyt niin hän hioi niitä prikkoja hienolla paperilla jossa oli dieseliä kahdeksikkoa ja laitto kiinni ja testasi uudestaan, sitä muutaman kerran per suutin, vaikka avautumispaine oli jo 135 bar niin hän seurasi sitä suihkua siinä.
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: Suuttimen tiiviste vuotaa, ei vuodakkaan? om601 vm:91

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Kalvausmahdollisuutta ei ole, sillä itsellä ei ole vehkeitä eikä taitoja, kansi on paikallaan ja kone paikallaan autossa ja lähimpään korjaamoon, jossa ko. toimenpide on mahdollista suorittaa on matkaa ainakin joku 50km. Joten kalvausta ei tule nyt tehtyä. Kaikki kammiot ja kannessa olevat vastinpinnat ovat kolottomia ja ilman syvempiä jurmuja, paitsi 6. pytyn kammion kyljessä pieni kolo ja kannen vastinpinnassa pieni jurmu, kun en muistanut ottaa hehkua irti, joten se meni poikki ja teki pienen jäljen.

Kaikki puhtaana takaisin paikalleen vai laittaako jotain pakoputkikittiä tai silikonia kammioihin?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Suuttimen tiiviste vuotaa, ei vuodakkaan? om601 vm:91

Viesti Kirjoittaja pera8x »

pakoputki kitillä olen joskus kasannut, kun ei muuten ole alkanut pitään. jos sitä laittaa, niin ohkanen kerros vaan, ei mitenkään hullunlailla.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Suuttimen tiiviste vuotaa, ei vuodakkaan? om601 vm:91

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos oletuksena on että on ehjät hyvät osat niin ei mitään ylimäärästä sinne, vain jos ei vuotoa saa muuten kuriin. Omassakin vuoto lakkasi käyttämällä auki ja kiristämällä uudelleen.

Tuota lasikuulapuhallusta ei varmaankaan kannata siihen tiivistyspintaan tehdä, sehän pitää olla kohtuu tarkkaan koneistettu, jotta tiivistyy ilman pehmeitä tiivisteitä. Soodalla voinee puhaltaa myös tiivistepinnat.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: Suuttimen tiiviste vuotaa, ei vuodakkaan? om601 vm:91

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

6. pytyn kohdalla kannessa on pienet jurmut siitä hehkun reiästä ylöspäin ja itse kammiossa pieni kolo, jota tosin hiomapaperilla silottelin, hehkun reiän alapuolella. Eikö se kartio-osa ole se kaikkein oleellisin tässä tiivistyksessä?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Suuttimen tiiviste vuotaa, ei vuodakkaan? om601 vm:91

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Jupezki kirjoitti:6. pytyn kohdalla kannessa on pienet jurmut siitä hehkun reiästä ylöspäin ja itse kammiossa pieni kolo, jota tosin hiomapaperilla silottelin, hehkun reiän alapuolella. Eikö se kartio-osa ole se kaikkein oleellisin tässä tiivistyksessä?
On joo. Mullakin jäi kerran hehku paikalleen eikä haitannu.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: Suuttimen tiiviste vuotaa, ei vuodakkaan? om601 vm:91

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Joo, no taidan sitten laittaa vaan osat puhtaina paikalleen ja vedän tämän 6. pytyn ja aluksi vuotaneen 5. pytyn esikammiot vähän tiukempaan, vaikkapa siihen 150 nm ja kaikki loput vuotamattomat puhtaina tietenkin siihen 130 nm.

Kiitoksia kaikille avusta. :)
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: Suuttimen tiiviste vuotaa, ei vuodakkaan? om601 vm:91

Viesti Kirjoittaja methonen »

Vanha topic, mutta nyt tarviisin tietoo tuosta esikammion tiivistyksestä. Jos kannesta on otettu siivu, ja silloin laitettu säätöprikat esikammion ja kannen väliin, niin eihän silloin tuo kartio voi olla tiivis, kun kammio on noussut ylöspäin silloin?

Eikö tuo kammio tiivisty tuosta prikan kohdalta siis?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin