W210:n ruostuminen
W210:n ruostuminen
Onko jostakin vuosimallista lähtien parempaa ruosteenkestoa alkupään malleihin verrattuna? Kiikarissa olisi 2002-mallinen farkku mutta ruosteasiat askarruttavat.
Re: W210:n ruostuminen
Ei oikeastaan ole mitään aikaa, jonka jälkeen tehdyt väyryset ruostuisivat vähemmän.
Sen sijaan tuotannossa oli silloin tällöin kausia, jolloin maalaus onnistui hyvin ja
ruostuminen on siksi vähäisempää.
Vesivärimaalaus epäonnistui 90-luvulla bakteerien takia. Auton korit maalattiin
upottamalla ne maaliin. Maalikylpyyn lisättiin koko ajan maalia. Maalissa kasvoi bakteereja,
jotka tuottivat rikkiä. Rikkiä neutralisoitiin laktaateilla ja asetaateilla. Rikki ja nämä
muut aineet pilasivat maalauksen, mikä ruostutti autot.
Aina kun maalauslinjalle vaihdettiin kokonaan uudet maalit, bakteerikanta väheni
kolmeksi viikoksi niin paljon, ettei ongelmia tullut. Niinpä tuotannossa on kolmen
viikon pätkiä siellä täällä, jolloin maalaus onnistui kunnolla.
Maalausongelmat koskevat kaikkia Mersun malleja. Lisäksi väyrysessä oli muuten
erityisen huono rakenne ja ruostesuojaus, joka yhdessä maalausongelman kanssa teki
autoista ruostuvia. Tuotannon aikana väyryseen ei tietääkseni tehty ruostesuojaa
parantavia muutoksia. Ilmeisesti Ruotsissa maahantuoja ruostesuojasi Mersut.
Viitteet:
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Baureihe_210" onclick="window.open(this.href);return false;
http://elib.uni-stuttgart.de/opus/vollt ... ehring.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motor-talk.de/forum/wer-rost ... 33219.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen sijaan tuotannossa oli silloin tällöin kausia, jolloin maalaus onnistui hyvin ja
ruostuminen on siksi vähäisempää.
Vesivärimaalaus epäonnistui 90-luvulla bakteerien takia. Auton korit maalattiin
upottamalla ne maaliin. Maalikylpyyn lisättiin koko ajan maalia. Maalissa kasvoi bakteereja,
jotka tuottivat rikkiä. Rikkiä neutralisoitiin laktaateilla ja asetaateilla. Rikki ja nämä
muut aineet pilasivat maalauksen, mikä ruostutti autot.
Aina kun maalauslinjalle vaihdettiin kokonaan uudet maalit, bakteerikanta väheni
kolmeksi viikoksi niin paljon, ettei ongelmia tullut. Niinpä tuotannossa on kolmen
viikon pätkiä siellä täällä, jolloin maalaus onnistui kunnolla.
Maalausongelmat koskevat kaikkia Mersun malleja. Lisäksi väyrysessä oli muuten
erityisen huono rakenne ja ruostesuojaus, joka yhdessä maalausongelman kanssa teki
autoista ruostuvia. Tuotannon aikana väyryseen ei tietääkseni tehty ruostesuojaa
parantavia muutoksia. Ilmeisesti Ruotsissa maahantuoja ruostesuojasi Mersut.
Viitteet:
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Baureihe_210" onclick="window.open(this.href);return false;
http://elib.uni-stuttgart.de/opus/vollt ... ehring.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motor-talk.de/forum/wer-rost ... 33219.html" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: W210:n ruostuminen
Jos auto on merkkihuollettu, siinä on ruostetakuu voimassa.
Ei se kuitenkaan korvaa kuin sisältä ulospäin tapahtuneen ruostumisen,
ei siis maalin läpi alkanutta ruostetta. Maalitakuun voi siis unohtaa.
Tehdas saattaa tulla ruosteasioissa vastaan, mutta luultavasti auton
pitää olla merkkihuollettu, kolaroimaton, alle 120 tkm ajettu ja ehkä
myös ekalla omistajalla. Tämä goodwill on tapauskohtaista.
Tässä olisi yksi vähän ajettu nelivetoinen S210, jonka myyjä lupaa olevan ruosteeton.
Saksasta tämä tosin on tuotu Ruotsiin vasta 2003 eli parin vuoden iässä
eikä maahantuoja näin ollen ole sitä suojannut.
http://www.blocket.se/uppsala/Mercedes_ ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei se kuitenkaan korvaa kuin sisältä ulospäin tapahtuneen ruostumisen,
ei siis maalin läpi alkanutta ruostetta. Maalitakuun voi siis unohtaa.
Tehdas saattaa tulla ruosteasioissa vastaan, mutta luultavasti auton
pitää olla merkkihuollettu, kolaroimaton, alle 120 tkm ajettu ja ehkä
myös ekalla omistajalla. Tämä goodwill on tapauskohtaista.
Tässä olisi yksi vähän ajettu nelivetoinen S210, jonka myyjä lupaa olevan ruosteeton.
Saksasta tämä tosin on tuotu Ruotsiin vasta 2003 eli parin vuoden iässä
eikä maahantuoja näin ollen ole sitä suojannut.
http://www.blocket.se/uppsala/Mercedes_ ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: W210:n ruostuminen
Tiedä sitten miten tuon upottamisen kanssa on, omasta w210 korista (a-pilareista) löytyy ihan selkeät ruiskumaalauksen rajat, kun irroittaa lokasuojat.JarkkoN kirjoitti: Vesivärimaalaus epäonnistui 90-luvulla bakteerien takia. Auton korit maalattiin
upottamalla ne maaliin. Maalikylpyyn lisättiin koko ajan maalia. Maalissa kasvoi bakteereja,
jotka tuottivat rikkiä. Rikkiä neutralisoitiin laktaateilla ja asetaateilla. Rikki ja nämä
muut aineet pilasivat maalauksen, mikä ruostutti autot.
Eikä vesivärillä ei ole mitään merkitysta ruosteeneston kanssa, se on pelkkä väri.
Pohjamaaleille suojataan pelti ja lakalla tehdään värin päälle pinta.
Mutta yhtäkaikki, väykyn "maalaus" on joka tapauksessa ihan "omaa luokkaansa".

Re: W210:n ruostuminen
Näkyykö siellä pohjamaalinkin ruiskumaalauksen rajat? Epäilen että ei... Vai meinasit että joka värille olisi ollut oma kylpynsä.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Re: W210:n ruostuminen
Ainakin pohjamaali laitettiin upottamalla, luultavasti myös pintaväri.
En nyt vaan jaksa tarkistaa, mutta tuossa viitteenä olevassa tehtaan
teettämässä tutkimuksessa se kyllä varmasti kerrotaan.
En nyt vaan jaksa tarkistaa, mutta tuossa viitteenä olevassa tehtaan
teettämässä tutkimuksessa se kyllä varmasti kerrotaan.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: W210:n ruostuminen
Väyrysestä en tarkemmin tiedä, mutta sen mitä olen televisiosta nähnyt ja lehdistä lukenut, pintavärit suihkutellaan päälle koriin. Voi toki olla, että joitain, kenties osia tai osakokonaisuuksia, on pintamaalattu upottamalla. Edellisessä viestissä viittasin lähinnä Timon kommenttiin.
Hyvää informaatiota oli. Olen useasti ihmetellyt, mikä maalauksessa on mennyt niin pahasti pieleen...
Hyvää informaatiota oli. Olen useasti ihmetellyt, mikä maalauksessa on mennyt niin pahasti pieleen...
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Re: W210:n ruostuminen
Pintaväri ruiskutetaan aina.
pohjaväri ,sinkitys tapahtuu altaassa.
Joitain pohjavärejä pintapelleille ruiskutetaan..tai sumutetaan ,on tää jauhemaalaus joka sitten lämmitetään uunissa ja se sulaa pellin pintaan ja tulee tasaista.
pohjaväri ,sinkitys tapahtuu altaassa.
Joitain pohjavärejä pintapelleille ruiskutetaan..tai sumutetaan ,on tää jauhemaalaus joka sitten lämmitetään uunissa ja se sulaa pellin pintaan ja tulee tasaista.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W210:n ruostuminen
Onko tuo vain Väyrysen ongelma, vai onko samalla menetelmällä maalattu esim. C-sarjan autot?
Re: W210:n ruostuminen
Jep, näin se oli tuossa lähteessä.atlas kirjoitti:Pintaväri ruiskutetaan aina.
pohjaväri ,sinkitys tapahtuu altaassa.
Joitain pohjavärejä pintapelleille ruiskutetaan..tai sumutetaan ,on tää jauhemaalaus joka sitten lämmitetään uunissa ja se sulaa pellin pintaan ja tulee tasaista.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: W210:n ruostuminen
Kaikki samalla tavalla, myös 124-korit syksystä 1992 alkaen.an55 kirjoitti:Onko tuo vain Väyrysen ongelma, vai onko samalla menetelmällä maalattu esim. C-sarjan autot?
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: W210:n ruostuminen
Mistäs tuo pintapeltien ruostuminen johtuu? Keskelle ehjää maalipintaa, esim oveen tulee ruostekukka?
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W210:n ruostuminen
Epäonnistunut vesivärimaalaustekniikka, jonka takia pohjamaalaus on huono koko korissa.S202 kirjoitti:Mistäs tuo pintapeltien ruostuminen johtuu? Keskelle ehjää maalipintaa, esim oveen tulee ruostekukka?
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: W210:n ruostuminen
Tuo on kyllä hyvä ja looginen selitys ilmiölle! Olen vuosien mittaan nähnyt monia väyrysiä ja suunnilleen samanikäisissä on ollut huikeita eroja maalauksissa. Hyvällä pidolla tietysti huonokin kestää kauemmin mutta sekään ei selitä suurta keskinäistä poikkeamaa. Ihmeellistä asiassa on se, että vaikka niin pitkään on ollut ongelmia ruostumisen kanssa, on tehtaan reagointi ollut vähintäänkin uneliasta.JarkkoN kirjoitti:Vesivärimaalaus epäonnistui 90-luvulla bakteerien takia. Auton korit maalattiin
upottamalla ne maaliin. Maalikylpyyn lisättiin koko ajan maalia. Maalissa kasvoi bakteereja,
jotka tuottivat rikkiä. Rikkiä neutralisoitiin laktaateilla ja asetaateilla. Rikki ja nämä
muut aineet pilasivat maalauksen, mikä ruostutti autot.
Aina kun maalauslinjalle vaihdettiin kokonaan uudet maalit, bakteerikanta väheni
kolmeksi viikoksi niin paljon, ettei ongelmia tullut. Niinpä tuotannossa on kolmen
viikon pätkiä siellä täällä, jolloin maalaus onnistui kunnolla.
Re: W210:n ruostuminen
Unohda se väyrynen, mutta jos talosta löytyy hitsi ja intoa korjata ruostevaurioita niin sitten vaan kaupoille. 

Re: W210:n ruostuminen
Mistä vuodesta/mallista alkaen maalaus on parantunut suhteessa väyryseen?
Re: W210:n ruostuminen
Mielestäni -04 alkaen eli tällöin tehtaan johtaja vaihtui ja isku lause samalla eli -paras tai ei mitään-
Edellinen halusi osakkeen omistajille rahaa laadun kustannuksella.
C-sarjat -98 lähtien on jotain parannuksia väykkyyn nähden mutta toi -04 on selvä käännekohta myös sähkövikojen puolella.
Ja tämä on täältä luettua.opittua ja muisteltua juttua.
Edellinen halusi osakkeen omistajille rahaa laadun kustannuksella.
C-sarjat -98 lähtien on jotain parannuksia väykkyyn nähden mutta toi -04 on selvä käännekohta myös sähkövikojen puolella.
Ja tämä on täältä luettua.opittua ja muisteltua juttua.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 746
- Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58
Re: W210:n ruostuminen
Näin on. Pintaväri suihkitaan aina ihmiseltä kopioidun käden liikkeen mukaisesti.atlas kirjoitti:Pintaväri ruiskutetaan aina.
pohjaväri ,sinkitys tapahtuu altaassa.
Joitain pohjavärejä pintapelleille ruiskutetaan..tai sumutetaan ,on tää jauhemaalaus joka sitten lämmitetään uunissa ja se sulaa pellin pintaan ja tulee tasaista.
Toi upotus juttu on varmaankin totta. Olen kuullut saman muualtakin. Joku siinä happomaalissa meni pieleen.
Vesiväriin oma kanta on että en maalaa sillä niin kauan kuin akryyliä saa. Nekin varmaan muuttuneet ja kehittyneet, mutta
"varttuneemmat" automaalarit tietävät että 90- luvun vesivärit ovat... sieltä jostain kotoisin.
Siinäpä jo syitä ruostumiselle. Eli ei yhtään kunnon maalikerrosta autossa. Ei pohjalla tai pinnassa.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Re: W210:n ruostuminen
kyl ainakin meidän 11,11 -04 e280 on ollut sähkö vikoja nytkin taas uusiatlas kirjoitti:Mielestäni -04 alkaen eli tällöin tehtaan johtaja vaihtui ja isku lause samalla eli -paras tai ei mitään-
Edellinen halusi osakkeen omistajille rahaa laadun kustannuksella.
C-sarjat -98 lähtien on jotain parannuksia väykkyyn nähden mutta toi -04 on selvä käännekohta myös sähkövikojen puolella.
Ja tämä on täältä luettua.opittua ja muisteltua juttua.
W205 220cdi
Re: W210:n ruostuminen
Kattelee hyväkorisen yksilön, ottaa ruosteet kiinni ja ajelee menemään. Koneethan noissa ei lopu kesken...varsinki 200, 220 ja 270 CDI on aika ikiliikkujia. 220D kova peli kans, jos pumppu vaihdettu ja hehkut (katkeaa lohkoon).
Re: W210:n ruostuminen
Onko kukaan pistänyt merkille että nelivedot ovat monesti parempia pelleiltään?
Tälläisen huomion olen ainakin itse tehnyt.
Tälläisen huomion olen ainakin itse tehnyt.
S212 E220 CDI A T -2012
S210 E280 A T 4matic -1997
S210 E280 A T 4matic -1997
Re: W210:n ruostuminen
Nelivedot tehtiin Grazissa (Itävallassa), en tiedä, oliko siellä oma maalaamo,Carman kirjoitti:Onko kukaan pistänyt merkille että nelivedot ovat monesti parempia pelleiltään?
Tälläisen huomion olen ainakin itse tehnyt.
vai tuliko sinne pohjamaalattuja koreja Sindelfingenistä.
Tästä saksalaisesta lähteestä ilmenee, että Sindelfingenistä tuli "raakakori", moottori,
vaihdelaatikko, taka-akseli ja sisustus, Graz hoiti nelivetoon liittyvät osat.
Rohkarosserie, Motor, Getriebe, Hinterachse und Inneneinrichtung werden dabei von Daimler-Benz
bereitgestellt, während die allradspezifischen Komponenten von der SFT produziert oder beschafft werden.
http://www.mercedesgarage.at/e-klasse/m ... -2003.html" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: W210:n ruostuminen
NäinBehemoth kirjoitti:Kattelee hyväkorisen yksilön, ottaa ruosteet kiinni ja ajelee menemään....

wiimax.fi
Re: W210:n ruostuminen
Tässä pätkässä pohjamaalataan G-malli upottamalla Grazissa, on siellä siis ainakin
joskus tehty myös pohjamaalaus:
http://www.youtube.com/watch?v=5_N4Etnq6Kk" onclick="window.open(this.href);return false;
Juttu vuodelta 2006 kertoo, että samalla linjalla Grazissa maalattiin Mercedes E 4MATIC,
Mercedes G, Chrysler Voyager, Chrysler 300 C, Jeep Grand Cherokee, Jeep Commander,
Saab 9.3 Cabrio ja BMW X3:
http://www.specialchem4coatings.com/new ... px?id=5253" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä jutussa on hiukan tietoa W211:n ja W210:n ruostesuojauksen eroista valmistuksen kannalta:
http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/a ... z2cKM0QF5B" onclick="window.open(this.href);return false;
joskus tehty myös pohjamaalaus:
http://www.youtube.com/watch?v=5_N4Etnq6Kk" onclick="window.open(this.href);return false;
Juttu vuodelta 2006 kertoo, että samalla linjalla Grazissa maalattiin Mercedes E 4MATIC,
Mercedes G, Chrysler Voyager, Chrysler 300 C, Jeep Grand Cherokee, Jeep Commander,
Saab 9.3 Cabrio ja BMW X3:
http://www.specialchem4coatings.com/new ... px?id=5253" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä jutussa on hiukan tietoa W211:n ja W210:n ruostesuojauksen eroista valmistuksen kannalta:
http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/a ... z2cKM0QF5B" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: W210:n ruostuminen
Jousenkupit on nelivedossa ainakin 2x paksumpaa tavaraa ja kunnolla tuetut.
Lisäksi kori eroaa takavedosta ainakin kardaanitunnelista.
Oma -97 nelikko on ainakin huomattavan hyvässä kunnossa koriltaan.
Lisäksi kori eroaa takavedosta ainakin kardaanitunnelista.
Oma -97 nelikko on ainakin huomattavan hyvässä kunnossa koriltaan.
S212 E220 CDI A T -2012
S210 E280 A T 4matic -1997
S210 E280 A T 4matic -1997
Re: W210:n ruostuminen
Tässä linkissä tuosta dippauksesta ja preppauksesta/pohjamaalauksesta.JarkkoN kirjoitti:Tässä pätkässä pohjamaalataan G-malli upottamalla Grazissa, on siellä siis ainakin
joskus tehty myös pohjamaalaus:
http://www.youtube.com/watch?v=5_N4Etnq6Kk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=rSG0B0esk8g&t=38m0s" onclick="window.open(this.href);return false;
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: W210:n ruostuminen
1990 korostettiin insinöörien näkemystä ja laatua.Juha_M117 kirjoitti:Tässä linkissä tuosta dippauksesta ja preppauksesta/pohjamaalauksesta.JarkkoN kirjoitti:Tässä pätkässä pohjamaalataan G-malli upottamalla Grazissa, on siellä siis ainakin
joskus tehty myös pohjamaalaus:
http://www.youtube.com/watch?v=5_N4Etnq6Kk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=rSG0B0esk8g&t=38m0s" onclick="window.open(this.href);return false;
Viitteenä olevan väitöskirjan mukaan tällainen oli käsittely Sindelfingenissä 1998:
1. Rasvanpoisto upottamalla ja ruiskuttamalla I
2. Rasvanpoisto upottamalla ja ruiskuttamalla II
3. Rasvanpoisto upottamalla
4. Huuhtelu ruiskuttamalla ja upottamalla I
5. Huuhtelu ruiskuttamalla ja upottamalla II
6. Aktivointi upottamalla
7. Fosfatointi upottamalla (ruostesuojaus)
8. Huuhtelu ruiskuttamalla ja upottamalla I
9. Huuhtelu ruiskuttamalla ja upottamalla II
10. Huuhtelu upottamalla
11. Katodinen pohjamaalaus (pigmenttiä, sideaineita ja 80% vettä)
12. Huuhtelu ruiskuttamalla ja upottamalla I
13. Huuhtelu ruiskuttamalla ja upottamalla II
14. Huuhtelu upottamalla
Kuivatus uunissa 175 astetta
Täytemaali
Kuivatus uunissa 150 astetta
Pintaväri
Lakka
Kuivatus
http://elib.uni-stuttgart.de/opus/vollt ... ehring.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006