220CDI -99 vikatilaan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jiibee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 30.08.2005 15:51

220CDI -99 vikatilaan

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Tuommonen kulkine menee vikatilaan,yleensä kuumalla koneella hiljaisessa ajossa.Vikakoodeja pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän ohjaus,kiertovesipumppu ja hehkun pääteaste.EGR venttiili putsattu ja pelaa ainakin mekaanisesti.Mitähän keksisi,ei viitsisi suinpäin vaihtaa kaikkia palikoita...
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: 220CDI -99 vikatilaan

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Jiibee kirjoitti:Tuommonen kulkine menee vikatilaan,yleensä kuumalla koneella hiljaisessa ajossa.Vikakoodeja pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän ohjaus,kiertovesipumppu ja hehkun pääteaste.EGR venttiili putsattu ja pelaa ainakin mekaanisesti.Mitähän keksisi,ei viitsisi suinpäin vaihtaa kaikkia palikoita...
Ainut luotettava toimenpide on saattaa autosi tutkittavaksi Star laitteella.
Jos nyt kokemusperäisesti voisi arvuutella, ilmamassamittauksessa/ahtovuodoissa voisi olla vikatilaan menemisen syy.
Jiibee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 30.08.2005 15:51

Re: 220CDI -99 vikatilaan

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Eilen tutkittu merkkiliikkeen testerillä,ja herjaa noita vikoja.Vuodot tarkastettu,mutta eipä löydy
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: 220CDI -99 vikatilaan

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Jiibee kirjoitti:Eilen tutkittu merkkiliikkeen testerillä,ja herjaa noita vikoja.Vuodot tarkastettu,mutta eipä löydy
Mikä ja missä kyseisnen merkkiliike on ja missä sijaitsee ? Millä testerillä vedos on otettu ? Onko Mersujen valtuuttama merkkiliike vai LADA-merkkisten ajoneuvojen merkkiliike ?
Nämä " merkkiliikkeen " vika-analyysit eivät viittaa merkkiliikkeen testiin, koska laite antaa selvän vikakoodin viasta.
EGR:n toiminta ainut tuosta vika-analyysistä, joka voisi johtaa vikatilaan, mutta hehkun pääteaste ja kiertovesipumpun toiminnalla ei ole tässä tapauksessa merkitystä.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 220CDI -99 vikatilaan

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jiibee kirjoitti:Tuommonen kulkine menee vikatilaan,yleensä kuumalla koneella hiljaisessa ajossa.Vikakoodeja pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän ohjaus,kiertovesipumppu ja hehkun pääteaste.EGR venttiili putsattu ja pelaa ainakin mekaanisesti.Mitähän keksisi,ei viitsisi suinpäin vaihtaa kaikkia palikoita...
Kannatta laittaa vikakoodit numeroineen kaikineen selitys texteineen
siinä muodossa missä *:ri ne ilmoitaa
(ja jos testeri on joku"mikä kyllä olis uskomatonta jos kyse on mersunmerkki liikestä"
muu kuin *:ri niin
sitten hakeutua sen piuhan päähän)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Jiibee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 30.08.2005 15:51

Re: 220CDI -99 vikatilaan

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Luettu veholla mersun omalla testerillä.Vikakoodin numeroa en muista mutta siinä luki tuo pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän ohjaus
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: 220CDI -99 vikatilaan

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Jiibee kirjoitti:Luettu veholla mersun omalla testerillä.Vikakoodin numeroa en muista mutta siinä luki tuo pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän ohjaus

Nythän pitäisi ensisijassa viedä auto samaan paikkaan jälkitarkastukselle.
Toinen vaihtoehto on, että viet auton sellaisen henkilön testattavaksi, joka osaa lukea seurannaisvaikutukset vian aiheuttamiseen.
Jiibee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 30.08.2005 15:51

Re: 220CDI -99 vikatilaan

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Juu siis vikahan on testerin mukaan tuossa EGR venttiilin ohjausyksikössä.Mutta pulma on siinä saako sen toimintaa testattua,ja jos niin miten?
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: 220CDI -99 vikatilaan

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Jiibee kirjoitti:Juu siis vikahan on testerin mukaan tuossa EGR venttiilin ohjausyksikössä.Mutta pulma on siinä saako sen toimintaa testattua,ja jos niin miten?
Kyllä Starilla pystyy testaamaan / selvittämään kaikki EGR:n toimintaan riippuvaiset osa-alueet. Täytyy tietysti olla osaava Starin käyttäjä.
Avatar
Harri S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: La 28.10.2006 19:17
Paikkakunta: Espoo

Re: 220CDI -99 vikatilaan

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Käsikopelolla jos lähtisin harukoimaan vikaa ja ilman testeriä, niin kokeilisin seuraavaa:

Pikku hetki starttaamisen jälkeen EGR-ohjausventtiilin ja koko EGR-järjestelmän toiminnan näkee siitä, että ohjausventtiili ohjaa alipaineen EGR:n kalvolle ja se vetää venttiilin auki (ja sulkee samassa alipainelinjassa olevan imusarjan läpän). Jos mitään ei käynnistymisen jälkeen tapahdu ja venttiili ja läppä makaa kuolleena on vika mahdollisesti EGR-ohjausventtiilissä ja sen taas voi testata vaihtamalla ahtopaine- sekä EGR-ohjausventtiilit päittäin. Jos EGR alkaa vetämään käynnistyksen jälkeen ja ahtopainepuoli makaa kuolleena on vika juuri siinä ohjausvenassa.
HUOM! En kuitenkaan ole satavarma ehtiikö EGR-toimimaan, jos ahtopuoli on mykkänä, kun noiden toiminta on käsittääkseni limbmodessa koplattu toisiinsa ja koska en ole sitä koskaan omassa autossani testannut.
Jos taas em. tempulla ei ole vaikutusta kummankaan toimintaan, vika ei siirry tai läpät toimii startin jälkeen, niin ilmamassamittari on yksi mahdollinen vika ja uus maksaa alta satasen pierburgin osana (tarkista, että liitin on samanlainen). Voihan sen IMM liittimen napata vikatilan tultua irtikin, mutta ei se viasta mitään kerro, jos kone on jo valmiiksi vikatilassa. Jotkut on noita IMM varovasti spraypuhdistusaineella putsailleetkin, mutta millään vanupuikoilla ym. ei saa mennä sitä anturiosaa mekaanisesti sorkkimaan.

Kokemusta on lämpimällä esiintyneestä satunnaisesta uuden ilmamassamittarin vikatilan aiheuttamisesta, kun IMM arvot meni yhtäkkiä Ecun skaalasta ohi ja aiheutti vikatilan lämpimällä koneella, juurikin rauhallisessa tasakaasuajossa. Vaihto toiseen uuteen auttoi.

Starillahan noita molempia EGR- ja ahto-ohjausvenoja voi ajella manuaalisesti ja siinä näkee vian (jos se jommassa kummassa on) nopeasti. Ilmamassamittarin arvot voi myös katsella, että mitä se antaa auton vikatilassa ollessa.
Varmaan niitä helpoimpia temppuja starilla ja siksi kai minäkin ne osaan.

Virran antaminen (varovaisesti esim. akkulaturilla) tuollaiselle ohjausvenalle aiheuttaa kuuluvan naksahduksen, mutta yleensä noi ohjausvenat alkaakin vanhuuttaan vuotamaan alipaineen harakoille (hukkalinjaan), ilman sähkövikaa ja vikatilat tulee sitten pikku hiljaa tieheämmin esiintyen, kun alati kasvaneen vuodon takia voima ei riitäkään enää kalvon vetämiseen Ecun käskyjen mukaan.

Hehkujutuista ja K-vesipumpusta en tässä vaiheessa vikaa hakisi.

Sitten hiukan ajatusjumppaa, jotta säie olisi enemmän opiksi:
Koska EGR on käytössä tyhjäkäynnillä ja osakuormitusalueella pakokaasujen typenoksidien alentamiseksi palotapahtuman lämpötilaa alentamalla, alkaa ohjausventtiilin ja itse venttiilin sekä IMM viat esiintymään juurikin rauhallisessa tasakaasuajossa, kun IMM ei reagoi odotetusti muuttuneeseen imuilman ja imusarjaan syötettävän pakokaasun suhteeseen, jonka valvonta on sen ainoa tehtävä CDI koneessa.
Tuosta voi sitten itse kukin päätellä missä se vika todennäköisesti on.
Meneekö IMM aina sekaisin samalla kierros-/kuormitusaluella, voiko se olla mahdollista?
Vaiko ohjausvena vanhuuttaan ei reagoi tarpeeksi nopeasti ECUN käskyihin silloin kun sitä käskytetään?

Jos tästä sekavasta soperruksesta ei ollut apua, niin jatkokysymykset:

Toimiiko syylärin flekti normaalisti, palaako jäähdytysnesteen merkkivalo? Onko muuta poikkeavaa kuin vikatila (kierrosten rajoitus ja tehottomuus ahtopaineen puuttumisesta johtuen), sulakkeiden palaminen? Ettei tuo vikatila olis heijastus jostakin pahemmasta alkavasta viasta oireesta.
Ex MB 16kpl, nyt nissan Leaf
Jiibee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 30.08.2005 15:51

Re: 220CDI -99 vikatilaan

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

No juurikin tuota meinasin kokeilla,että vaihtaa ohjausventtiilit keskenään.Melko varmasti vika on tuossa EGR:n ohjausventtiilissä,se nimittäin kuulostaa vuotavan...Muita oireita ei ole,flekti pyörii normaalisti,ei hukkaa nesteitä,sulakkeet pysyy ehjänä jne.jne...
Vastaa Viestiin