W124 606 diesel missä vika?
W124 606 diesel missä vika?
Joo eli aluksi epäiltiin ilmavuodoksi kun ei kulkenut 60kovempaa nyt on ilmat pois letkuista mutta sama, kaasu pohjassa ottaa 3 vaihteella sen 3tonnia kiekkoja eikä enempää ja laiska kun mikä että onko joku vikatila w124 olemassa ? Tai oireilisko polttoaineen siirtopumppu että ei anna soppaa.
Re: W124 606 diesel missä vika?
Eikös se ollut niin, että näissä W124:n kuusnollakutosissa on täysin mekaaninen syöttöpumppu? Ja siinä sitten mekaaninen sammutinvipu, jota alipainekellolla käytetään?
Omassa OM603:ssa tuli kerran laitettua virtalukolta alipaineletkut väärin päin, ja sitten se ei lähtenyt ollenkaan käyntiin ennen kuin vapautti alipaineet pois sieltä sammuttimen alipainekellolta.
Mitä tämä sitten liittyy esitettyyn kysymykseen, niin sitä autoa siirrellessä ennen letkujen paikkojen vaihtamista, onnistuin kerran tekemään jotakin sellaista, että sinne alipainekellolle jäi vähän alipainetta talteen, ja sammutinvipu jäi vissiin jotenkin puoliväliin. Silloin se käyttäytyi varsin kuvaamallasi tavalla.
Tarkastaisin siis ensiksi, että meneekö sammutinvipu ääriasentoonsa asti, vai jääkö se jotenkin puoliväliin matkallaan. Muitelisin, että tuossa omassa se liikerata oli semmoiset 90 astetta sillä sammutinvivulla. Sitä en tiedä, onko se tässä moottorityypissä samanlainen, mutta varmasti sitä pystyy kokeilemaan. Tai sitten joku paremmin asiaa tunteva pian kertoo sen täällä.
Omassa OM603:ssa tuli kerran laitettua virtalukolta alipaineletkut väärin päin, ja sitten se ei lähtenyt ollenkaan käyntiin ennen kuin vapautti alipaineet pois sieltä sammuttimen alipainekellolta.
Mitä tämä sitten liittyy esitettyyn kysymykseen, niin sitä autoa siirrellessä ennen letkujen paikkojen vaihtamista, onnistuin kerran tekemään jotakin sellaista, että sinne alipainekellolle jäi vähän alipainetta talteen, ja sammutinvipu jäi vissiin jotenkin puoliväliin. Silloin se käyttäytyi varsin kuvaamallasi tavalla.
Tarkastaisin siis ensiksi, että meneekö sammutinvipu ääriasentoonsa asti, vai jääkö se jotenkin puoliväliin matkallaan. Muitelisin, että tuossa omassa se liikerata oli semmoiset 90 astetta sillä sammutinvivulla. Sitä en tiedä, onko se tässä moottorityypissä samanlainen, mutta varmasti sitä pystyy kokeilemaan. Tai sitten joku paremmin asiaa tunteva pian kertoo sen täällä.

W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 606 diesel missä vika?
Automaatti on niin se sammutintin vipua ei ole vaan pelkkä tapintynkä 

Re: W124 606 diesel missä vika?
Jaa että mun (omasta mielestä) hieno teoria meni aivan pieleen...
Siis onko se tommoinen pumppu, jota tässä kaupataan?
http://www.ebay.co.uk/itm/MERCEDES-W124 ... 1104776532
Eli sammuuko se siis sitä tapintynkää painamalla, vai miten? Tuossa kuvassa olevassa pumpussa näyttäisi sellainen tappi olevan siinä, missä normaalisti on sammutusvivun juuri (ja tuo olisi sitten sammuttimen akseli). Kokeilisin silti sitäkin, että ottaisin siltä alipainekellolta letkun irti, kun se on niin helppo kokeilla. Silloin ei ainakaan ole sellainen tilanne, että esim. virtalukon vähäinen alipainevuoto kuristaisi polttoaineen syöttöä. Jos se nyt edes on mahdollista, koska äkkiä tulisi mieleen, että vähäinenkin läpivuoto virtalukolla vetäisi kyllä sammuttimen pohjaan asti hitaasti mutta varmasti. Paitsi, jos se sammuttimen alipainekello vuotaa myös sopivasti, mutta ei taida olla varsin todennäköistä sekään...

Siis onko se tommoinen pumppu, jota tässä kaupataan?
http://www.ebay.co.uk/itm/MERCEDES-W124 ... 1104776532
Eli sammuuko se siis sitä tapintynkää painamalla, vai miten? Tuossa kuvassa olevassa pumpussa näyttäisi sellainen tappi olevan siinä, missä normaalisti on sammutusvivun juuri (ja tuo olisi sitten sammuttimen akseli). Kokeilisin silti sitäkin, että ottaisin siltä alipainekellolta letkun irti, kun se on niin helppo kokeilla. Silloin ei ainakaan ole sellainen tilanne, että esim. virtalukon vähäinen alipainevuoto kuristaisi polttoaineen syöttöä. Jos se nyt edes on mahdollista, koska äkkiä tulisi mieleen, että vähäinenkin läpivuoto virtalukolla vetäisi kyllä sammuttimen pohjaan asti hitaasti mutta varmasti. Paitsi, jos se sammuttimen alipainekello vuotaa myös sopivasti, mutta ei taida olla varsin todennäköistä sekään...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 606 diesel missä vika?
Alipaineella vedettävä sammutin se on tässäkin mielestäni vaikka vipu puuttuisi. Jostakin syystä se ruiskutuspumppu ei nyt anna ainetta, eli sammuttimesta kannattaa alkaa ja sitten jatkaa muuhun polttoaineletkustoon. Tietenkin kaikki suodattimet on jo käyty läpi ettei ole ihan tukkeessa ?
Kuvan pumpussa kun on tuo musta kello, siitä kun letkulla imee niin akselin pitää liikkua ja sitten palata sinne normaaliin syöttämisasentoon.
Kuvan pumpussa kun on tuo musta kello, siitä kun letkulla imee niin akselin pitää liikkua ja sitten palata sinne normaaliin syöttämisasentoon.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W124 606 diesel missä vika?
Ja vielä vois tarkistella että kaasuvipu siellä pumpunkyljellä liikku täyden matkan. 606:ssa sen liikeradan säätö on helpossa kohtaa siinä imhsarjan kaksosaisella kohdalla venttiilikopan vieressä, het pa -suotimen vieressä. Semmonen kuulapää jonka takaosassa on 8mm muteri. Joskus ittellä jääny löysälle 

Re: W124 606 diesel missä vika?
Niin koko homma sai alkunsa polttoaineen suodattimen vaihdosta ja silloin ei tietysti ollut dieseliä kannusta täyttää suodatin niin starttaili täyteen.(siitä se varmasti suuttu).... Jonka jälkeen on vaihdettu tämä mahle suodatin alkuperäiseen mersedes suodattimeen ja suodatinjalkaan laitettu putkille uudet o-renkaat ja on laitettu polttoaineeseen Crc:n addtive aine joka putsaisi jos paskaa jossain mutta mikään ei tuottanut tulosta. Eilen illalla vielä koitin erästä hommaa eli löysäsin diesel suodatinta ja kiristin uudelleen a-vot tehoja tuli kulki paremmin mutta ei niinkuin pitäisi niin tuota ihmetellä saa taas nyt että mikäs apu siitä oli. Pitää koitella nuo sammutin hommat ja ottaa toi alipaine letku irti. 

Re: W124 606 diesel missä vika?
Niin ja näyttäisi olevan sama pumppu kun tuolla linkissä.
Re: W124 606 diesel missä vika?
No tuon tarinan perusteella sanoisin, että siellä on edelleen jokin ilmavuoto. Ei se samutin siitä mitään välitä jos suodatinta vaihdellaan tai starttaillaan tyhjänä. Yksi hyvä konsti tuommosissa on pumppailla jollakin vehkeellä dieseliä sen avatun tuloletkun (siirtopumpulta lähteävä letku) kautta koko suodatin järjestelmän läpi, jättää pumpun kylkeen menevänletkun raolleen. Pumpuksi käy vaikka muovipullo, jonka korkkiin poraa tiukan reijän ja pursitelee sillä. Huom, jos autossa on ajonesto niin pitää katsoa että se solenoidi naksahtaa kunnolla auki, muutenhan sekin on jarruna siinä pumpun kyljen tuloletkussa.
Kannattaa ottaa se suodatin vielä kerran auki ja tarkistaa, että on varmasti ihan täynnä. Kyllähän jokaisella mersumiehellä povitaskussa on aina taskumatillinen dieseliä.
Menikö muuten letkut vääriin paikkoihin ?
Kannattaa ottaa se suodatin vielä kerran auki ja tarkistaa, että on varmasti ihan täynnä. Kyllähän jokaisella mersumiehellä povitaskussa on aina taskumatillinen dieseliä.
Menikö muuten letkut vääriin paikkoihin ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W124 606 diesel missä vika?
Juu ei. Ja arvuuttelua olis ehkä vähän helpottanut, jos kysyjä olisi jo heti alkuun malttanut mainita ongelman alkaneen suodattimen vaihtamisesta...veskola kirjoitti:... Ei se samutin siitä mitään välitä jos suodatinta vaihdellaan tai starttaillaan tyhjänä.
...
Oma kokemus muuten letkujen väärään järjestykseen laittamisesta on OM603 turbosta. Eräs hyvänä pidetty mersuammattilainen onnistui kansiremontin yhteydessä laittamaan suodattimelle paluu- ja tuloletkut väärin päin. Normaaliajossa se kyllä kulki ihan tavallisesti, mutta kun polkaisi kaasun pohjaan asti, niin jokusen sekunnin jälkeen alkoi nykiminen ja hyytyminen. (OT:ksi menee, mutta kun sitten en itse tuota vikaa löytänyt ja soitin tästä asiasta korjauksen tekijälle, niin hän oli erittäin voimakkaasti sitä mieltä, että vaihteistossa siinä vikaa on oltava. Onneksi sitten vähän todellisempi mersuammattilainen huomasi laittaa letkut oikein päin. Samoin kuin jäähdyttimen yläletkun, joka sekin oli väärin päin tämän samaisen sankarin jäljiltä.)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 606 diesel missä vika?
Juu niin ois ollut hyvä mainita mistä alko...
teoria vielä olevasta ilmavuodosta on kyllä mahdollinen mutta sitä ei tyhjäkäynnillä näy kirkkaissa letkuissa yhtään. Kiekon kävin aamusta ajamassa ja kulki 40 hikiseen ja kun löysäsi diesel suodattimen niin 80 veto parani, juu letkut on niillä paikoilla mitä on minulle ollessa ollut, toki kannattaa katsoa kyllä ettei oo väärin edellisten jäljiltä. Voi olla se Veskolan mainitsema taskumatti tarpeen kohta 


Re: W124 606 diesel missä vika?
Jos se suodattimen kiristely/löysäily vaikuttaa siihen vauhtiin noin paljon, niin jotain siinä on vialla. Suodatinkin kun on jo kertaalleen vaihdettu niin ihmeelliseltä tuntuu. Suodattimissahan on ollut valmistusvikaa, en tosin muista minkämerkkisessä. Tiivisteen varmaan sipaisit sillä dieselillä ennen paikalleen laittoa, minä yleensä uitan ne niin täyteen että saa sen partavedenkin sitten pyyhkäistyä leukaan käsiä poskiin kuivatessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W124 606 diesel missä vika?
se suodatin on vaihdettu kahteen kertaan eka mahle ja sitten orginaali mercedes veholta! (toimivat aivan samalla tapaa) ja on tiivisteet voideltu.
Re: W124 606 diesel missä vika?
Mystistä...ei kai auta muu kun alkaa painamaan sinne polttoainetta paineella väärään suuntaan (pumpun kylkeen menevästä letkusta) ja koittaa katsoa mistä tihkuu ulos.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W124 606 diesel missä vika?
Juu ei oo pallo ruuvi löystynyt, ja ei vaikutusta kun nykyisee käynnissä olessa sammutin alipaine letkut irti ja ajelee. Jos kellä sattuu nurkissa pölyttymään ehjä 300d siirto pumppu olisin kiinnostunut.
koska sitä epäilen itse eniten.

-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: W124 606 diesel missä vika?
Saahan sen korjattu.Meseheka kirjoitti:Jos kellä sattuu nurkissa pölyttymään ehjä 300d siirto pumppu olisin kiinnostunut.
Mulla olis uusi käyttämätön jemmassa.
Re: W124 606 diesel missä vika?
Onhan suodatinjalan päällä oleva sammutinruuvi varmasti kiinni ja tiivis.
Noissa missä ei ole käsikäyttöstä sammutinvipua pumpun kyljessä, on polttoainesuodattimen jalan päällä muovinen "korkki" jonka avaamalla pumppu vetää ilmat ja moottori sammuu.
Noissa missä ei ole käsikäyttöstä sammutinvipua pumpun kyljessä, on polttoainesuodattimen jalan päällä muovinen "korkki" jonka avaamalla pumppu vetää ilmat ja moottori sammuu.
Re: W124 606 diesel missä vika?
Mika.T kirjoitti:Onhan suodatinjalan päällä oleva sammutinruuvi varmasti kiinni ja tiivis.
Noissa missä ei ole käsikäyttöstä sammutinvipua pumpun kyljessä, on polttoainesuodattimen jalan päällä muovinen "korkki" jonka avaamalla pumppu vetää ilmat ja moottori sammuu.
Missäs sen korkin pitäisi olla tässä kuvassa? En itte heti keksi missä kuuluisi olla jos sen jostain sais hankituksi ja laitaisi paikoilleen?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W124 606 diesel missä vika?
Minulla on samalla tapaa kuin tuossa kuvassa korvattu se kiinni/auki venttiili ruuvi banjopuntilla 19mm josta suodatin kiinni väännetään ja on tiivis toki ihmetellyt oon ettei ole ollut tai ole tuon puntin alla etes kupari rikkaa tiivistämässä.. Eli näissä sammutus jos ei toimi alipaineella niin aikaistava vaikka tuo vasemman puoleinen tuleva putki jotta saa ilmaa ja sammuu.
Re: W124 606 diesel missä vika?
Tuossa suodattimen kiinnitysbanjopultin tilalla se pitäs olla.
Kuvassa vaihdettu vanhamallinen tilalle. Varmasti juuri ilmavaivojen takia.
Kuvassa vaihdettu vanhamallinen tilalle. Varmasti juuri ilmavaivojen takia.
Re: W124 606 diesel missä vika?
Tämän luettuani oli pakko rynnätä talliin ja avata suodatin, onhan sinulle tuo O rengas siinä pultissa ? Sen ja suodattimessa olevan kumirinkulan väliin tulee dieseliletku ja ne tiivistävät sen. Tuokin olisi kaiketi hyvä joskus uusia.


Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W124 606 diesel missä vika?
Hetkinen minulla on pitempi puntti ja kaksi o-rengasta ja molemmat vaihdoin silloin kun suodatimen vaihdoin mutta tuossahan ei ole kuin yksi o-rengas eli taidan ottaa sen alemman poikkeen. Laitan kuvan jos kerkeen..
Re: W124 606 diesel missä vika?
Tuo on sitten vuosimallia -99, jos se johonkin vaikuttaa 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W124 606 diesel missä vika?
Huonolaatuinen kuva mutta jos tuosta hiukan näkisi
Pitemmässä pultissa on kaksi O-rengasta, isompi ja pienempi.
Oliko se vanha suodatin muuten samanmoinen kuin uusi?

Oliko se vanha suodatin muuten samanmoinen kuin uusi?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W124 606 diesel missä vika?
Juu kyllä se tuossa omassa -95 kuuluu olla kaksi rengasta puntissa koska niille urat ja se on pitempi kuin Veskolan kuvassa. Juu on samanlainen uusi suodatin ja käytin entistäkin paikallaan ja ei pelannu. Suodattimelta tankille palaavassa letkussa on pieni venttiili onko muillakin sellainen?
Re: W124 606 diesel ongelmat jatkuvat..
Paljon on purettu ja putsattu yms. Tiivistelty mutta vian aiheuttajaa ei löydy, eilen otin pa suodattimelta syöttöpumpulle menevän letkun irti ja ihmettelin sitä syöttöpumpun banjopunttia että kun siinä on niin älyttömän pieni reikä mistä pitää polttoaineen virrata olisko ollut 1-1,5mm reikä eli noinko se muillakin on vai olisikohan haittaa jos suurentaisi esim.3mm kokoon? Niin ja PA pumppukin oli irti ja en normaalia kulumaa kummasepaa siitäkään löytänyt. 

Re: W124 606 diesel ongelmat jatkuvat..
Ei kai siinä ole meno- ja paluupuolen banjopultit meneet sekaisin, voiko ne edes mennä ? En nyt tosin tiedä millainen noissa kuuluu olla, kun Vitossa minulla on ajonestomokkula siinä ja 606:ssa taasen on molemmissa se muovisähkösolenoidi.
Kyllä minun mielestä sen reijän tulisi olla ihan suuri, mieluiten yhtä suuri kuin letkun poikkipinta-ala. No jos se on ostettu hydrauliikkakaupasta niin nehän arpoo sieltä mitä sattuu, itsekkin sain öljyletkuksi banjoliittimen, jossa oli joku 3-4 mm reikä, helvetin hyvin virtasi.
Kyllä minun mielestä sen reijän tulisi olla ihan suuri, mieluiten yhtä suuri kuin letkun poikkipinta-ala. No jos se on ostettu hydrauliikkakaupasta niin nehän arpoo sieltä mitä sattuu, itsekkin sain öljyletkuksi banjoliittimen, jossa oli joku 3-4 mm reikä, helvetin hyvin virtasi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W124 606 diesel missä vika?
Paluupuolelle (sinne pumpun ja lohkon väliin) kuuluu sellainen kuristettu banjo.
Tulopuolelle siihen pumpun etuosaan kuuluu sellainen "isoilla" rei'illä oleva banjo.
Tulopuolelle siihen pumpun etuosaan kuuluu sellainen "isoilla" rei'illä oleva banjo.
Re: W124 606 diesel missä vika?
Eli tuo eilen katsottu syöttöpumpulle menevävässä banjossa oli vain 1 reikä puntin kupeessa eli EI läpi reikä ja hiton pieni reikäinen eli voisi hyvinkin olla nyt että paluupuolen banjo on jollakin setällä mennyt sekaisin. Se kertoisi tehottomuuttakin! Mutta silti jossain muuallakin on jotain tukkoa...
Re: W124 606 diesel missä vika?
Se paluupuolen banjo on sellainen painesäädin, siellä sisällä on jousi ja kuula ja siinä päässä se pieni reikä. En nyt jaksa lähteä ottamaan kuvaa kun on enää pyyhe lanteilla
mutta jos ne on sulla kädessä niin hoksaat kyllä kumpi on paluulle. Se on tärkeä se paluupuolen säädin, koska se säätää painetta ja ilman painetta elementit ei kaiketi täyty oikein.

Lisää tietoa: www.skg.fi