
V140 S600L ilmastointiongelmat
V140 S600L ilmastointiongelmat
Onko kellään tietoa/kokemusta ? 1995 S600 Langissa on takamatkustajille oma ilmastoinnin puhallin ja lämpötilan säätö. Missähän on vikaa kun eteen virtaa kyllä kylmää mutta takamatkustajat saavat vain tulikuumaa ? Eihän tuossa erillistä kompuraa ja järjestelmää sentään ole taakse tehty ? Paikallisessa pajassa löysivät aika tukun vikakoodeja testerillä ja puhuivat jumiutuneista läpistä.... ? Ei kuulemma kannata ruveta korjaamaan kun työ tulee niin kalliiksi... Sinänsä kunnioitettava kannanotto ammatinharjoittajalta, mutta kai nyt harrastuspohjalta työtunteja laskematta mikä vaan vika on korjattavissa, jos vaan tietäisi mitä tehdä ? Olen yrittänyt ladata maksua vastaan noita S-mallin korjaamokäsikirjoja, mutta ei ole tähän mennessä atk-taidot riittäneet tiedostojen avaamiseen. Oliskohan kellään mitään linkkejä joista näkyisi edes "räjäytyskuvia" siitä mitä tuo laite kätkee sisälleen ? 

E50 1997, S600L 1995
Ex 300 CE 1988
Ex 300 CE 1988
Re: V140 S600L ilmastointiongelmat
Pelkääjänpuolella etulokarin sisällä on takalämmityslaitteen vesiventtiilit ja kiertovesipumppu. Varmasti jumissa käyttämättömyyttään.

Samassa tilassa on myös mahdollinen tehdasasenteinen webasto.

Samassa tilassa on myös mahdollinen tehdasasenteinen webasto.
Re: V140 S600L ilmastointiongelmat
No perskules, tuollahan se vika varmaan piilee ! Mitähän vaihdelootan kanssa pitäis tehdä kun vaihdot menee vähän miten sattuu; 1-2 kolahtaa ja 2-3 taas venyy kuin purukumi. Levyjä ja sälää on vaihdettu ja öljyt kolmasti mutta ei niin ei. Pitääkö se nyt toisen kerran pudottaa vai hankkia kokonaan uusi purkuosana jostain ? Kukahan näiden päälle oikeasti ymmärtäisi, Veholle ei kyllä ole menemistä...
E50 1997, S600L 1995
Ex 300 CE 1988
Ex 300 CE 1988
Re: V140 S600L ilmastointiongelmat
Onkohan öljyä varmasti oikea määrä...
Liikaa öljy aiheuttaa myöskin töksähteleviä vaihtoja.
Itse edellisella öljynvaihdolla (viimetalvena) jätin liikaa öljyä laatikkoon ja ihmettelin pitkään kun on vähän kanttista vaihteiden vaihtoa... Vaikka yleismittarin lämpötila-anturilla mittasin että öljy on 80°C ja jätin öljypinnan ylämerkin läheisyyteen...
Tässä sitten kesällä tuli rullattua autolla n.80km ja tuli joku päähän pisto tarkistaa laatikon öljytaso. No laatikko oli varmasti ajolämmin tuon lenkin jälkeen niin oliki öljy 1cm yli max rajan. Ruutalla imasin niin paljon öljyä että se oli karvan alle ylärajan ja koitin ajaa pätkän verran... Yllätys oli suuri kun auto rullasi pintakaasulla huomattavasti keveämmin ja vaihdot tyystin huomaamattomat.
Eli ilmeisesti yleismittarin lämpötila lukema oli virheellinen.
Sitten sellainen asia että moottorin on syytä toimia just eikä melkein. Jos on rapeita johtoja ja viellisia antureita koneessa niin vanha laatikko ei mukaudu sellaseen ja vaihdot eivät ole täsmällisiä.
Tällästä on tullut opittua oman vm94 S320L kanssa tässä vuosien varrella.
V12 koneen pienet käyntihäiriöt on varmasti paljon vaikeampi huomata kun ei parinkaan mukin epätasmällinen käynti juuri tunnu tosin kun rivi kutosen.
Liikaa öljy aiheuttaa myöskin töksähteleviä vaihtoja.
Itse edellisella öljynvaihdolla (viimetalvena) jätin liikaa öljyä laatikkoon ja ihmettelin pitkään kun on vähän kanttista vaihteiden vaihtoa... Vaikka yleismittarin lämpötila-anturilla mittasin että öljy on 80°C ja jätin öljypinnan ylämerkin läheisyyteen...
Tässä sitten kesällä tuli rullattua autolla n.80km ja tuli joku päähän pisto tarkistaa laatikon öljytaso. No laatikko oli varmasti ajolämmin tuon lenkin jälkeen niin oliki öljy 1cm yli max rajan. Ruutalla imasin niin paljon öljyä että se oli karvan alle ylärajan ja koitin ajaa pätkän verran... Yllätys oli suuri kun auto rullasi pintakaasulla huomattavasti keveämmin ja vaihdot tyystin huomaamattomat.
Eli ilmeisesti yleismittarin lämpötila lukema oli virheellinen.
Sitten sellainen asia että moottorin on syytä toimia just eikä melkein. Jos on rapeita johtoja ja viellisia antureita koneessa niin vanha laatikko ei mukaudu sellaseen ja vaihdot eivät ole täsmällisiä.
Tällästä on tullut opittua oman vm94 S320L kanssa tässä vuosien varrella.
V12 koneen pienet käyntihäiriöt on varmasti paljon vaikeampi huomata kun ei parinkaan mukin epätasmällinen käynti juuri tunnu tosin kun rivi kutosen.
Re: V140 S600L ilmastointiongelmat
Olen lisännyt ATF:ää pikkuhiljaa mittatikun alarajalta ylärajalle ( +80, P-asento, moottorin käydessä ) mutta ei sillä tunnu olevan vaikutusta. Oikeastaan ainoa ongelma tuossa on 3-4 vaihdon venyminen tolkuttoman pitkäksi luistatteluksi, automaatilla 4-3 kiihdytyksestä ei siksi tahdo tulla mitään mutta manuaalisesti voi heittää kolmoselle kun rivakammin ohittelee. Kukahan noita laatikoita osaisi säätää ja korjata, oikeasti ? Muuten ässä on kyllä todella mahtavan hiljainen ja suuntavakaa ajettava, rautajousillakin. Hesassa kävin vk-loppuna ( 2 x 200 km ) ja kyllä moottoritiellä meno on kuin lentokoneessa istuisi. Tosin todella elementissään tuo tuntuu olevan vasta kun vauhtia on +160, eli pitäisi varmaan poiketa Saksassa... Tulee vaan aika kalliiksi noilla kulutuslukemilla.
E50 1997, S600L 1995
Ex 300 CE 1988
Ex 300 CE 1988
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: V140 S600L ilmastointiongelmat
Autoasi pitäisi tutkia Starilla, niin pääsisi oikuttelevasta viasta selville.Amiga kirjoitti:Olen lisännyt ATF:ää pikkuhiljaa mittatikun alarajalta ylärajalle ( +80, P-asento, moottorin käydessä ) mutta ei sillä tunnu olevan vaikutusta. Oikeastaan ainoa ongelma tuossa on 3-4 vaihdon venyminen tolkuttoman pitkäksi luistatteluksi, automaatilla 4-3 kiihdytyksestä ei siksi tahdo tulla mitään mutta manuaalisesti voi heittää kolmoselle kun rivakammin ohittelee. Kukahan noita laatikoita osaisi säätää ja korjata, oikeasti ? Muuten ässä on kyllä todella mahtavan hiljainen ja suuntavakaa ajettava, rautajousillakin. Hesassa kävin vk-loppuna ( 2 x 200 km ) ja kyllä moottoritiellä meno on kuin lentokoneessa istuisi. Tosin todella elementissään tuo tuntuu olevan vasta kun vauhtia on +160, eli pitäisi varmaan poiketa Saksassa... Tulee vaan aika kalliiksi noilla kulutuslukemilla.
Re: V140 S600L ilmastointiongelmat
-95 möhkön laatikkoa ei paljoa staarilla tutkita...
Mekaaninen 722.3.
Siihen 3-4 vaihtoon on olemassa se jousisarja jolla se paranee jos levypakka ei ole kulunut p#¤ksi.
Mekaaninen 722.3.
Siihen 3-4 vaihtoon on olemassa se jousisarja jolla se paranee jos levypakka ei ole kulunut p#¤ksi.
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: V140 S600L ilmastointiongelmat
Mika.T kirjoitti:-95 möhkön laatikkoa ei paljoa staarilla tutkita...
Mekaaninen 722.3.
Siihen 3-4 vaihtoon on olemassa se jousisarja jolla se paranee jos levypakka ei ole kulunut p#¤ksi.
Vain Starilla pystyy ja pääsee selvittämään yhtä sun toista mielenkiintoisia tekniikan ihmeitä mainitussa möhkössä, vaikkakaan mainittuun automaattilaatikkoon juuri olekaan mitään tietoa saatavilla. Mainitun auton elektroniikka/tunnistimet/sensorit kannattaisi testata Starilla, onko kaikki kunnossa.
Re: V140 S600L ilmastointiongelmat
Mesemies89 kirjoitti:Mika.T kirjoitti:-95 möhkön laatikkoa ei paljoa staarilla tutkita...
Mekaaninen 722.3.
Siihen 3-4 vaihtoon on olemassa se jousisarja jolla se paranee jos levypakka ei ole kulunut p#¤ksi.
Vain Starilla pystyy ja pääsee selvittämään yhtä sun toista mielenkiintoisia tekniikan ihmeitä mainitussa möhkössä, vaikkakaan mainittuun automaattilaatikkoon juuri olekaan mitään tietoa saatavilla. Mainitun auton elektroniikka/tunnistimet/sensorit kannattaisi testata Starilla, onko kaikki kunnossa.
Sain möhkön mukana laatikollisen osia, jotka oli kuulemma uusittu vaihteistoon jollain pajalla. Kaikki ei selvästikään ole siitä huolimatta kunnossa. Onkohan kellään lainata Stariaan Tampereen seudulla ? Veho varmaan tarjoaisi mielellään palvelujaan kohtuuttomalla korvauksella...

E50 1997, S600L 1995
Ex 300 CE 1988
Ex 300 CE 1988
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: V140 S600L ilmastointiongelmat
Amiga kirjoitti:
Sain möhkön mukana laatikollisen osia, jotka oli kuulemma uusittu vaihteistoon jollain pajalla. Kaikki ei selvästikään ole siitä huolimatta kunnossa. Onkohan kellään lainata Stariaan Tampereen seudulla ? Veho varmaan tarjoaisi mielellään palvelujaan kohtuuttomalla korvauksella...
Voin omalla kokemuksella kertoa, ettei Starilla lainausmielessä paljonkaan lainaaja saa aikaan, koska täytyisi osata Starin käyttö.
Starin mukana on oltava osaava käyttäjä!
Tässä tapauksessa ei ole Starilla paljon tehtävissä, kuin tarkistaa muutamia ässän ominaisia toimintoja, jotka voivat vaikuttaa vaihteiston toimintaan. Kertomasi perusteella voisi epäillä laatikkorempan onnistumista, joka täytyisi tarkastuttaa alan ammattilaisella että kaikki on kunnossa. Vähän kinkkinenhän autosi laatikon toiminta on, kun pikkuvaihteilla nappaa kiinni voimalla ja isommilla vaihteilla luistaa. Pelkästään paineita nostamalla saavutetaan vain " luiston vähenemisen " vaikutusta. Kenties halvemmaksi tulisi, jos hankkisi toimintakuntoisen uuden laatikon.