Ravistaa. Pyydän neuvoja !

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mebe
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Ravistaa. Pyydän neuvoja !

Viesti Kirjoittaja mebe »

124 vm. - 86 250D
Taas ravistelu on alkanut. Ajosta tultaessa tai liikennevaloihin pysähdyttäessä alkaa koko auto heilumaan oiken kunnolla. Kun vähän painaa kaasua, ravistus lakkaa. Vikana tuo ravistus on todella inhottava. Jeesatkaa jos on tietoa. Polttoaineen syöttö ? Kardaani ?

Kiitos hyvät herrat ! :(
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Ei se ainakaan kardaani voi olla, jos hytkyy valoissa seistessä.
Mitä ilmeisimmin polttoainpuolen häikkä. Ilmaa putkissa, suodattimet tukossa, pari suutinta tiensä päässä ...
Tarkista tuo ilmatilanne ja suodattimet ensimmäisenä. Vuotaako syöttöputket, eli onko märkänä?
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
raul
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja raul »

Moottorin tukikumit voisi lisätä tuohon listaan.
Antti K
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Paljonko pyörii tyhjäkäyntiä, kun täristää?
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Moottorin tukikumit jos on rikki niin moottori ei heilu vaan makaa "jäykästi" paikallaan.

Kulunut ruiskutuspumppu aiheuttaa tuollaista, kun polttoaine lämpenee ja samalla ohenee ajossa.

Kaksviiskymppisessä on usein myös sellainen oire että kun tyhjäkäynniltä painaa äkkiä kaasua, kone "puistattaa" kierrosten noustessa; painosarja pumpussa kulunut.

PP Diesel näistä pumppuasioista kyllä tietää satanolla enemmän kuin minä ; kerroppas jos satut lukemaan.
Tai muut expertit.
wiimax.fi
PP D
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PP D »

Viittaa aika vaffasti säätimen painosarjan kuluneisuuteen, niinku dealer arveli. Inhottava vika myös korjata ku se painosarja on aika kallis. Mutta kierroksia lisättäessä tapahtuva ravistus juuri kakspuolikkaassa ei ole vika vaan ominaisuus joka johtuu nykimisen estolaitteesta.
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuo minun bussihan "vätkytti" konetta aivan hirveästi, varsinkin kuumalla ilmalla.
PP Diesel kunnosti pumpun - nyt kulkee ja tyhjäkäynti on aivan mahtavan tasainen entiseen verrattuna.

Huonot puolet, kuten PP D kertoi:
"Inhottava vika myös korjata ku se painosarja on aika kallis."

Mutta hetkeäkään ei ole kaduttanut pumppuremontin teettäminen.
wiimax.fi
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Halvimmasta kohteesta kannattaa aloittaa, joten tarkista suuttimien kunto. Ohjeet löytyy tuosta ketjusta heti toisesta viestistä.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Antti K
Valvoja
Valvoja

Mulla vaan tutisi koko kosla (300TD) niin paljon että hyvä ettei ovet pudonneet maahan :shock: . Tyhjäkäynti oli liian alhainen ca.300rpm. Johtuen viallisesta ylijännitesuojareleestä. 250D :ssä taitaa kyllä olla tyhjäkäynnille erillainen systeemi, mutta ajatuksena nyt kuitenkin.
dieselflosse
Valvoja
Valvoja

Samaa oireryhmää

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Antti K kirjoitti:Mulla vaan tutisi koko kosla (300TD) niin paljon että hyvä ettei ovet pudonneet maahan :shock: . Tyhjäkäynti oli liian alhainen ca.300rpm. Johtuen viallisesta ylijännitesuojareleestä. 250D :ssä taitaa kyllä olla tyhjäkäynnille erillainen systeemi, mutta ajatuksena nyt kuitenkin.
On vähän samaa vikaa. Näkyikö tuo kierrosten pudotus kojetaulun kiekkamittarissa? Meinaan minulla kiekkamittari ei juurikaan näytä kierrosten pudotusta, vaikka korva niin sanoo. Mittarin näyttämä on jossain 550 paikkeilla. Mitähän tyhjäkäyntikierrosten pitäisi olla? Mistähän tuollaisen ym. releen löytää?
Terveisin
Tero
Antti K
Valvoja
Valvoja

Se rele on akun takana 1-2 sulaketta läpinäkyvän muovikannen alla. Mulla meni kierroslukumittari nollaan kun rele temppuili.
Koitappa pudottaako kierroksia, kun painat ilmastoinnin EC napin päälle. Olen huomannut omassa autossa, että ilmastointi heiluttaa tyhjäkäyntiä kykiessään kompuran pyörimään.
dieselflosse
Valvoja
Valvoja

Heilutuksen minimointi

Antti K kirjoitti:Se rele on akun takana 1-2 sulaketta läpinäkyvän muovikannen alla. Mulla meni kierroslukumittari nollaan kun rele temppuili.
Koitappa pudottaako kierroksia, kun painat ilmastoinnin EC napin päälle. Olen huomannut omassa autossa, että ilmastointi heiluttaa tyhjäkäyntiä kykiessään kompuran pyörimään.
Perstuntumalla huomaa, koska kompura lähtee päälle ja kierrokset laskee. Mittari vain on sen verran epätarkka, ettei tuo oikeastaan näy näyttämässä.

Omassa mallissani (-92) EC-napin painallus nostaa kierroksia :wink:

Olen siis hakemassa ratkaisua, joka hoitaisi tyhjäkäynnin koventamisen automaagisesti kuorman lisääntyessä. Saamani käsityksen mukaan tuossa vempeleessä on jonkinlainen sähkösäätö kierroksille.
Terveisin
Tero
Antti K
Valvoja
Valvoja

Aivan :oops: kirjoitin aiemmin väärin. Kun nappaa kompura kiinni kierrokset hiukan käy alempana ja nousee hetikohta normaaliksi. Ja samoin irrotessa kierrokset on aivan hetken hieman ylempänä (n.1-2s) palatakseen takaisin normaali tyhjäkäynnille. Kierroslukumittarista ei kyllä huomaa mitään on vakaasti viisarin paksuuden verran yli 500rpm.
maketap
Mersumies
Mersumies

Re: Ravistaa. Pyydän neuvoja !

Viesti Kirjoittaja maketap »

mebe kirjoitti:124 vm. - 86 250D
Taas ravistelu on alkanut. Ajosta tultaessa tai liikennevaloihin pysähdyttäessä alkaa koko auto heilumaan oiken kunnolla. Kun vähän painaa kaasua, ravistus lakkaa. Vikana tuo ravistus on todella inhottava. Jeesatkaa jos on tietoa. Polttoaineen syöttö ? Kardaani ?

Kiitos hyvät herrat ! :(

isälläni oli aikanaan 123 200 dieseli sekin ravisti melko pahasti,
venttiilin säädöllä korjaantui, rupeaa kantamaan ajan myötä ainaki tuossa
123 sessa en oo varma tuosta 124 sesta onko sama homma,mutta saattaa olla
myös joku venttiilin nostin rikki.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
dieselflosse
Valvoja
Valvoja

Re: Ravistaa. Pyydän neuvoja !

maketap kirjoitti:
isälläni oli aikanaan 123 200 dieseli sekin ravisti melko pahasti,
venttiilin säädöllä korjaantui, rupeaa kantamaan ajan myötä ainaki tuossa
123 sessa en oo varma tuosta 124 sesta onko sama homma,mutta saattaa olla
myös joku venttiilin nostin rikki.
Jee, 124:ssa on hydraulinostajat, joten Fortea koneeseen, johan tokentuu :lol: Noh, pieni riski on, jottei auta :cry:

Kun olen omaa ongelmaani miettinyt, niin kylmällä koneella (tai jopa ilmalla) tuo 'automaattinen tyhjäkäynnin säätö' toimii. Kuumalla koneella taasen tuntuu, ettei säätely lähde mukaan ja kierrokset putoavat kuormitettaessa (lue: vaihdevipu D:llä tai kompura käynnistyy).
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin