Vetoakseliko entinen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Vetoakseliko entinen

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

Iskipä mielenkiintoinen oireilu. Ajossa kuskinpuoleinen vetoakseli/pyörännapa alkaa visertämään kun pikkulinnut. Kun pysähtyy ja lähtee uudelleen liikkeeseen. Ääni vaihtuu voimakkaaksi klonk klonkiksi.
Jos otan vetarista kiinni ja vetäisen pyörään päin voimakkaasti, vetari liikkuu 4-5cm. Tämän jälkeen voi ajaa äänettä taas noin 20km kunnes sama uudestaan.
En ehtinyt työmatkalla paljoa tutkimaan, mutta räikällä tarkistettuna vetarin kiinnityspultti tuntui olevan tiukalla.
Ilmeisesti vaihto edessä.
Koneella on koneen tahti
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kyllä vetarin pitääkin päästä liikkumaan pitkittäissuunnassa (eli "pitenemään ja lyhenemään"), muuten hajoaisi paikat sisäänjoustossa. Minulla ne liikkuu "muistaakseni suunnilleen :roll: " 3-4 cm.

Vaan onko vetarissa väljää akseliin nähden sivusuunnassa (ota vetarista kiinni ja heiluta ylös-alas)?

Tai onko nivelissä väljää? Ota pyörännavasta kiinni, kokeile välys pyörittämällä vetaria.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
cace
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 15.04.2004 15:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Vetoakseliko entinen

Viesti Kirjoittaja cace »

Timo K. kirjoitti:Iskipä mielenkiintoinen oireilu. Ajossa kuskinpuoleinen vetoakseli/pyörännapa alkaa visertämään kun pikkulinnut. Kun pysähtyy ja lähtee uudelleen liikkeeseen. Ääni vaihtuu voimakkaaksi klonk klonkiksi.
Vaikkei muuten asiaan, vaan aiheeseen. Itseltäni kuului tervä "napsaus/pamaus" yhtenä aamuna 2-3viikkoa sitten kun lähdin valoista. Syyksi selvisi, vasemman vetarin katkeaminen(?). Kun auto saatiin ylös ja vanha akseli pois oli "kiva" yllätys, se oli ollut hitsattuna ulomman kumin sisältä :shock:

Noh, ei siinä kummempaa, uutta osaa tilalle ja baanalle. Vaan nyt edellispäivänä taas valoista lähdettäessä, samainen pakaus. Ei kait vaan vasen mennyt. No ei menny. Meni oikea. Saas nähdä mitä siitä löytyy kun keskiviikkona pitäisi saada auto ylös..
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Katkesiko ne vetarit navan puoli päästä ja heti boorin jälkeen noin olen nähnyt pari katkeavan ja ihan normaali ajosta joten joskus olen ihmetellyt mitenne voi kestää suber turboissa...
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 12:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Orggis turbossa on paksummat akselit ja isommat murrokset :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

niin näkyi olevan kun tässä kerrattain kattelin turbon vetareja ja ainakin ne pari akselia mitkä on katkennut ovat 190E vm 85 tai jotain sinne päin...kuitenkin ohkaisemmasta päästä...
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Onhan noita pari kappaletta tullut tuhottua :lol: .

Kova pamaus vaan kuului molemmilla kerroilla rivakkaasti liikkeelle lähdettäessä ja sen jälkeen kiihtyvyys laski aika radikaalisti (0). Rautakangen vahvuiset vetarit napsahtivat tuosta noin vaan molemmat poikki vuorotellen ilman mitään ennakkovaroitusta.

Mulla ne on rääkkäyksen sijaan väsähtyny kylläkin lähinnä ASR:n takia: talvella kun luistonesto on raksuttanut takapaloilla vääntöä vastaan, metallia on jatkuvasti väännetty edestakaisin vastakkaisiin suuntiin.

Jos vetari katkeaa bensapumppujen puolelta, autoa ei kannata hinailla yhtään tai edes laskea vapaalla mäkeä alas. Irtonainen tanko voi pyöriessään tehdä selvää jälkeä bensapumpuista, bensa- ja jarruputkista/letkuista.

Jos jostain löytyisi järkevän hintainen vetareiden tekijä, saattaisin olla kiinnostunut jossain vaiheessa teettämään vaikka titaanista uudet. Pitäisi nimittäin onnistua vielä edullisemmin kotimaisena käsityönä kuin ostella vähän väliä alkuperäisiä uusia ja sairaan kalliita.

Karpiola Jämsästä ja VTT:n Protoshop on noita kuulemma väsäilly. Sattuisko kellään olemaan kokemuksia?
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
cace
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 15.04.2004 15:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

vetari poikki

Viesti Kirjoittaja cace »

petska kirjoitti:Katkesiko ne vetarit navan puoli päästä ja heti boorin jälkeen noin olen nähnyt pari katkeavan ja ihan normaali ajosta joten joskus olen ihmetellyt mitenne voi kestää suber turboissa...
Ohessa linkki vasemman vetarin kuvaan. Tausta oli vähän huono..
Vastaa Viestiin