cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
tarvis tohon pikkumeseen saada joku cooleri ja tuli jostain mieleen vesicoolerit. minkälainen homma asentaa ja mitä maksaa ja mistä saa yms.? ja ennenkaikkea mikä hyöty verrattuna normi ilmacooleriin? ei oikein mitään käsitystä moisista vekottimista.
ja vesiruiskusysteemeistäkin saa laittaa kommenttia, jos niistä joku jotain ymmärtää. tässä tuon pumpun teon myötä alkanu taas pikkasen kiinnostus kasvaa virittelyyn. olis kiva tehdä jotain muuta, kun lykätä se kiinancooleri ja iso holsetti. toisaalta kustannukset pitää pitää alhaisina, niin saa nähdä mitenkä tämäkin sitten lopulta toteutuu.
taikka jos muuten on jotain ideoita ton pikkukoppasen virkistykseen, niin saa antaa. nyt olis jo intoa alkaa räplään, mutta viimeistään talvella on aikaa olla lomalla ja ropata vaikka vähän enemmänkin. omia ajatuksia on ollu, että joko muuttuvasiipinen ahdin ja normi/vesicooleri, taikka sitten tuplaturbo systeemit ja jonkin moinen ahtoilman jäähdytys, jos siihen kaksoisahtamisen maailmaan vaan jaksaa perehtyä. ehkä kuitenkin eniten toi muuttuva siipinen ja hyvä ahtoilman jäähdytys on nyt tapetilla. sekin lähinnä helppoutensa ja kustannuksien takia. niin ja tehotavoite tietenkin sitten se, mitä toi pumppu jaksaa antaa. 250..300 heppaa.
ja auto on siis w201, 2,5 10V orkkis turpotiiseli 7mm pumpulla ja tavallista paremmalla öljyjäähdyttimellä.
ja vesiruiskusysteemeistäkin saa laittaa kommenttia, jos niistä joku jotain ymmärtää. tässä tuon pumpun teon myötä alkanu taas pikkasen kiinnostus kasvaa virittelyyn. olis kiva tehdä jotain muuta, kun lykätä se kiinancooleri ja iso holsetti. toisaalta kustannukset pitää pitää alhaisina, niin saa nähdä mitenkä tämäkin sitten lopulta toteutuu.
taikka jos muuten on jotain ideoita ton pikkukoppasen virkistykseen, niin saa antaa. nyt olis jo intoa alkaa räplään, mutta viimeistään talvella on aikaa olla lomalla ja ropata vaikka vähän enemmänkin. omia ajatuksia on ollu, että joko muuttuvasiipinen ahdin ja normi/vesicooleri, taikka sitten tuplaturbo systeemit ja jonkin moinen ahtoilman jäähdytys, jos siihen kaksoisahtamisen maailmaan vaan jaksaa perehtyä. ehkä kuitenkin eniten toi muuttuva siipinen ja hyvä ahtoilman jäähdytys on nyt tapetilla. sekin lähinnä helppoutensa ja kustannuksien takia. niin ja tehotavoite tietenkin sitten se, mitä toi pumppu jaksaa antaa. 250..300 heppaa.
ja auto on siis w201, 2,5 10V orkkis turpotiiseli 7mm pumpulla ja tavallista paremmalla öljyjäähdyttimellä.
Viimeksi muokannut pera8x, Ke 11.09.2013 20:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: vesicooleri, ahtamis ideoita?
No vesicoolerihan on tosi tehokas jos se vaan on kunnollinen, tai no onhan se tavallinenkin samalla lailla. No yks juttu tuossa on, ahtoputkia ei tarvi vedellä keulan kautta, ja vesiletkut on paljo helpompi laittaa. Eli saa sen keulan kokoisen nestekennon ehkä helpommin sinne ku ei oo niitten letkujen kans nii nuukaa. Hintaahan tuolle tulee enemmän, sekä vähä monimutkaisempi, mutta jos tekee mitä haluaa eikä sitä mitä osaa nii mikäs siinä. Joku ohjaus sille nestepumpulle, että ku ahtoilma nousee sopivaksi nii kierto päälle, ja ku se laskee nii kierto pois. Ehkä joku logiikka että ku nousee tietyn rajan yli nii päälle, mutta pois päältä ku neste on varmasti jäähtyny
Vaikka eipä tollanen pumppu kai montaa sataa wattia vie. Samoin tuo vnt ahdin olis hyvä ratkaisu, sen hyvä ohjaaminen vaan on aika monimutkaista, ku siihen pitää liittää se kevennys tasakaasulle. Eli pelkällä paineohjauksella se tahtoo pitää tavallisessa matka-ajossa ahtoja, vaikka ei tarvisi.

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: vesicooleri, ahtamis ideoita?
Vesijäähdytys maksaa. Vesiruiskutus maksaa. Minultaa löytyy molemmat. Eli kiinacooleri & holsetti on varmaan ihan passeli
Esim. halpoja ja hyviä vesipumppuja ei oikein ole, itse coolerit maksaa, päälle vielä jäähdytin keulaan, letkut, klemmarit jne. Hyvät vesiruiskutkin lähtee sieltä 300eurosta, tai jonkun euron voi säästää jos ostaa setin ilman säiliötä ja tekee sen itse.

Esim. halpoja ja hyviä vesipumppuja ei oikein ole, itse coolerit maksaa, päälle vielä jäähdytin keulaan, letkut, klemmarit jne. Hyvät vesiruiskutkin lähtee sieltä 300eurosta, tai jonkun euron voi säästää jos ostaa setin ilman säiliötä ja tekee sen itse.
Re: vesicooleri, ahtamis ideoita?
Tuossa on yksi topiikki liittyen nestecoolereihin: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=90483" onclick="window.open(this.href);return false; Lisääkin tarinaa on siellä ja täällä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: vesicooleri, ahtamis ideoita?
noniin. palataanpas takas aiheeseen. kävin leimalla ja jälkitarkastukseen meni renkaiden ja savujen takia. renkaat oli sliksit ja savut oli jotain yli 7.. menin siis ylipäätään hakeen vaan ajoaikaa, kun tiesin, ettei kuitenkaan mene kerrasta läpil. koskahan viimeks olis menny.. monta vuotta sitten. no eipä se paljosta ollut kiinni. renkaat jos olis jaksanu vaihtaa ja pumpustä säätää pienemmälle, niin olis leima. mutta kun luulin, ettei sitä tule. nappasin kuitenkin morkoolista letkun irti, ettei ihan sikana tule savua, eikä se siltä näyttänytkään ajossa. mutta konttorilla tuli raakoja lukemia. siinä se aikansa polki, kunnes lopulta savuarvo tipahti inansa alle neljään ja siihen sitten lopetettiin. huh, ei tullu ajokieltoa. muuten kyllä tuli huomatuksia aika läjä. kartaanin kannatinlaakeri väljä, ksenonit nokalla, öljyvuotoa yms. pikkujuttuja. tänään raadoin uuden karheet nakit alle. öljyvuotona oli pumppurempasta itteensä ottanut pumpun ja lohkon välinen tiiviste. senkin vaihdoin. ja lisävuotona taitaa olla suuttimien paluuletkut. tarvii ne hakee ensviikolla kl:stä, kun tällä viikolla joutuu oleen töissä niin vammasessa vuorossa, ettei kerkee. sitten vaan vähän askartelua ja saa sen leiman, niin pääsee rakentaan.
nestecooleri on vielä vähän auki.. ehkä tulee, tai sitten ei. ehkä mielummin ei. lähinnä ne kustannukset pistää hanttiin. vaikkakin jenkkisivuilta tuntuu saavan ihan kohtuu hintaankin, mutta siltikin tarvii aika paljon laittaa enemmän, kun kiinancooleriin kaikkine letkuineen ja putkineen.
mutta, turboks taitaa tulla joku vnt, vgt, mitä noita nyt on. ajattelin, ettei tästä kuitenkaan saa yli 300 heppaa tehua, niin joku sen kokoluokan ahdin sopis varmaan hyvin. noita tossa koittanu kattella, mutta tuntuu olevan aika hepreaa koko muuttuvageometristen ahdinten maailma. mites tollanen 320 cdi:n ahdin, jossain meinattiin, että piisais n.300 heppaan. piisaakohan esikammiokoneessa? se olis yks vaihtoehto. antakaa vinkkiä ahtimen valintaan, jos vaan joku noista ymmärtää enemmän.
helpompi ja halvempihan se olis virkistää mesee sillä perus setupilla, kiinancooleri ja iso hukkaporttiahdin. mutta, kun tahtoo vähän paremman vetoalueen, kun siinä edellisessä autossa oli.
nestecooleri on vielä vähän auki.. ehkä tulee, tai sitten ei. ehkä mielummin ei. lähinnä ne kustannukset pistää hanttiin. vaikkakin jenkkisivuilta tuntuu saavan ihan kohtuu hintaankin, mutta siltikin tarvii aika paljon laittaa enemmän, kun kiinancooleriin kaikkine letkuineen ja putkineen.
mutta, turboks taitaa tulla joku vnt, vgt, mitä noita nyt on. ajattelin, ettei tästä kuitenkaan saa yli 300 heppaa tehua, niin joku sen kokoluokan ahdin sopis varmaan hyvin. noita tossa koittanu kattella, mutta tuntuu olevan aika hepreaa koko muuttuvageometristen ahdinten maailma. mites tollanen 320 cdi:n ahdin, jossain meinattiin, että piisais n.300 heppaan. piisaakohan esikammiokoneessa? se olis yks vaihtoehto. antakaa vinkkiä ahtimen valintaan, jos vaan joku noista ymmärtää enemmän.
helpompi ja halvempihan se olis virkistää mesee sillä perus setupilla, kiinancooleri ja iso hukkaporttiahdin. mutta, kun tahtoo vähän paremman vetoalueen, kun siinä edellisessä autossa oli.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
niin ja perään tarvis saada lukko. tässä koittanu noitakin kattella, mutta asd:t on kalliita ja viralliset lukkosysteemit on kalliita, joten ajattelin sellasen värkätä kotikonstein. pikkasen rautaa, sorvia ja muuta koneistusta, niin eiköhän sellanenkin saada aikaseks. siis mitä nyt kattelin, niin sellanen aika yksinkertanen palikka sinne perään lisää, missä on "kitkapintaa" ja pari jousta. katsotaan nyt, mitä tästä tulee.
tämähän alkaa oleen nyt enemmän, tai vähemmän sellanen tein itse ja säästin rojekti.. tarvii varmaan panna tonne rojekti osioon oma topikki tästä pystyyn, niin ei pyöri väärällä alueella.
tämähän alkaa oleen nyt enemmän, tai vähemmän sellanen tein itse ja säästin rojekti.. tarvii varmaan panna tonne rojekti osioon oma topikki tästä pystyyn, niin ei pyöri väärällä alueella.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
Miten meinasit ton vnt ohjauksen toteuttaa?Jos löytyy joku järkevä ratkaisu niin pistän itekki seuraavaan projektiin.
W124 300d-90 ex
W124 300d-89 ex
W123 300d ex
W123 300d ex
W123 240d ex
W124 300d-89 ex
W123 300d ex
W123 300d ex
W123 240d ex
Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
Olisko siinä kaksoisahtamisessa ideaa? Pikkuremmi ja esim holset hx35. Vetoalueen luulis olevan kohtuu laaja.
Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
mitenkäs noi remmiahtimet pelaa? onko niissä joku "vapaakytkin", tai vastaava, vai pyöriikö niissä kokoajan kompura? noihan ei ole mitään taloudellisuus ihmeitä muutenkaan. kuluts tarvis saada alas. tämä kottero on vienyt tähän asti jatkuvasti vähintään 8 litraa satasella.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
Remmiahtimia on monenlaisia. Esim. Eaton M62, jota käytettiin vanhemmissa K-malleissa, on magneettinen kytkin ja kompuran vedon saa päälle ja pois. Sen sijaan uudemmissa K-malleissa on pienempi Eaton M45, jossa ei ole kytkintä ja siinä on aina veto päällä. Molemmisa käytetään lisäksi bypass-venttiiliä, jolla osa ilmasta voidaan kierrättää takaisin, jolloin ahtopaine pienenee. Muista ruuviahtimista ja mekaanisista keskipakoisahtimista en osaa sanoa. Yhdessä Street B-luokan Mustangissa olen nähnyt käytetävän keskipakoisahdinta ja ulkoista bypassia.pera8x kirjoitti:mitenkäs noi remmiahtimet pelaa? onko niissä joku "vapaakytkin", tai vastaava, vai pyöriikö niissä kokoajan kompura?...
Remmi- ja turboahtimen ilmavirtausten yhdistäminen vaatii jonkun verran fundeerausta, jotta saadaan toimivat virtaukset ja painesuhteet. Järjestelmä saattaa vaatia myös todellisen välijäähdyttimen (ahdinten väliin) tavanomaisen ahtimen jälkijäähdyttimen lisäksi, jos ensimmäinen ahdin puhaltaa toisen ilmanottoon. Ahdinten käyttäminen vuorotellen taasen vaatii fiksusti toimivat sulku-
tai takaiskuventtiilit.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
Lisäämällä ilman ja polttoaineen määrää (moottorin tehoa) on vaikeaa saada kulutusta pienemmäksi.pera8x kirjoitti:...noihan ei ole mitään taloudellisuus ihmeitä muutenkaan. kuluts tarvis saada alas. tämä kottero on vienyt tähän asti jatkuvasti vähintään 8 litraa satasella.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
no joo, tavallaan. mutta käytännössä nämä diiselit vaan paranee hyötysuhteeltaan, kun niitä pikkasen virittelee. tehdas on tehny tästä niin tukkosen ja tussun, että kaikki teho menee jo pelkästään siihen, että koko kone ylipäätään toimii. ex farkkulankku meni paljon pienemmällä kulutuksella, kun tämä ikinä. ja siinä on sentään massaakin jo jonkun verran enemmän.tomant kirjoitti:Lisäämällä ilman ja polttoaineen määrää (moottorin tehoa) on vaikeaa saada kulutusta pienemmäksi.pera8x kirjoitti:...noihan ei ole mitään taloudellisuus ihmeitä muutenkaan. kuluts tarvis saada alas. tämä kottero on vienyt tähän asti jatkuvasti vähintään 8 litraa satasella.
tomant
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
Ja lukkoperän toteutuksesta sitten ehdottomasti lisää tietoo ja kuvien kanssa
Meinaa olla kiven alla kaikki tieto muista kuin asd lukoista ja kun se olis ihan kiva talvella 


Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
jep. ajattelin, et viikonloppuna jos jaksaa ja jos mulla on pajalla sopivaa matskua, niin aukasen ton perän ja tutkin, että mitä sinne vois rakentaa. ja kamera kulkee mukana.mesekisti kirjoitti:Ja lukkoperän toteutuksesta sitten ehdottomasti lisää tietoo ja kuvien kanssaMeinaa olla kiven alla kaikki tieto muista kuin asd lukoista ja kun se olis ihan kiva talvella
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
milläs laatikolla mennään?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
722.4
noo, se antautuu sitten, kun antautuu. eli heti, kun saa pikkasenkin enemmän voimaa pihalle. ja sit, kun se lärvähtää, niin etitään 722.3 tilalle. manuaalia en enää huoli, ne mitkä kestää on sikakalliita ja ne halvemmat sitten hajoo hetkessä. ei ei. pikkurahalla saa toimivia automaatteja, mitkä pelaa pikkulohkon kanssa vielä ihan hyvin.

W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
Tuo peräasia kiinnostais ihteekin. Sattuu olemaan irtaallaan asd perä niin aattelin sen lykätä paikalleen ja siihen olis hyvä keksiä sellanen järjestelmä jolla saa lukon vaikka napista päälle ja pois. Rasvanippa viritelmiä en ala tekemään kun se ei mitenkään lisää perän käyttöikää. 

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
Olihan niitä lukkopaloja pikku rattaiden väliin olemassa. Tiedä sitten miten avo perässä pelaa
w201 om605
Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
jotain tollasta vähän ajatellutkin. tosin siellä olis hyvä olla jotain kitkapalaa tms, ettei ihan rauta-rauta kosketuksia olis siellä hankaamassa perää sököks. hmm. rupes vaan vähän mietyttään, että onkohan tässä nyt joku pikkuperä, missä on niin vähän tilaa, ettei sinne edes mahdu mitään palikoita. no, tarvii tutkia asiaa.jekku90 kirjoitti:Olihan niitä lukkopaloja pikku rattaiden väliin olemassa. Tiedä sitten miten avo perässä pelaa
jos jollain olis myydä, tai lahjottaa esim. rikkinäistä perää, niin helpottais kummasti. ei tarvis käyttöauton perää räjäyttää osiks ja siihen alkaa suunnitteleen osia. monasti käy niin, että jotain materiaalia, tai osia puuttuu ja siinä kohtaa kello on yleensä sen verran, että kaupat on kiinni, tai muuten vaan joku sunnuntai, ettei mikään ole auki.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
Olis yksi 3.07 iso perä tuollaiseen käyttöön
w201 om605
Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
No veikkaanpa että sä et ilman jotain jyrsinkonetta tai vastavaa saa sinne mitään tehtyä. Ja sillä palalukolla ei muutenkaan tee mitään. Jos se pitää, niin se kuluttaa ne palat nopeesti viduiksi, ja jos ei kuluta niin se ei pidä. Etsi jostain kitkalukkoperä, onko niitä muissa ku cosworteissa?
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
tarviikos perässä olla abs-anturia, olis yks väyrysen 2,87 välitteinen perä ylimääräisenä, ei kyllä ihan pysty lahjoittaan 

W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
Jos se pitää, niin silloin se ei kulukaan, koska siellä ei tapahdu hiertävää liikettä. Palat löysällä se taas pääsee luistamaan, eli osat kuluu. Ja kyllä, minulla on ollut palalukko.S202 kirjoitti:No veikkaanpa että sä et ilman jotain jyrsinkonetta tai vastavaa saa sinne mitään tehtyä. Ja sillä palalukolla ei muutenkaan tee mitään. Jos se pitää, niin se kuluttaa ne palat nopeesti viduiksi, ja jos ei kuluta niin se ei pidä. Etsi jostain kitkalukkoperä, onko niitä muissa ku cosworteissa?
Ja noita paloja ei kannata mistään normi teräksestä tehdä, varsinkaan jos ei ole mitään kitkapintoja erikseen, itse tekisin jostain super duplexista.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=586491" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
jos tämä sun auto on alkuperänen turbodiesel niin sielä pitäis olla isoperä 2.65 välityksellä.
Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
Olisko mitään ideaa laittaa noihin paloihin kitkapinnat jarru/kytkinpinnasta
Sittenhän ne ei kai tarvitsisi olla mitään huippuerikoisterästäkään.

Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
Samahan se on hitsata koko perä lukkoon. Jos tuo pitää niin seuraavana luistaa renkaat. No, kai se aikansa toimii mutta mikään oikotie onneen tuo ei todellakaan oo. Siinä asd perässä ilman asd sylintereitä tuo kai paremmin toimii, tai no kuluttaahan sekin niitä kitkalevyjä tai vaihtoehtoisesti renkaita.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
Ja se se onnii sitten hupasoo vejellä motarilla ohituksissa poikittain
Eiköhän se ole yleensä kun autoon haluaa lukkoperää, niin tyyliin joku 40%-70% lukko hakusessa. Kemppiperä lienee useimmille turhan topakka, jää-yms rata-autot on sitten asia erikseen. on se nyt parempi että se vähän edes antaa perksi. Pakko myöntää että on kyllä käynyt mielessä laittaa kemppiperä talveksi, mutta juuri sen takia että en halua rekka ohittaessani vetää poikittain sen eteen, yritän etsiä jotain vähän miedompaa lukkoa.
Ja siis sen takia juuri sitä kitkapintaa ettei tulisi metallisilppua perän sisään, ei siksi että pitäisi enemmän.


Eiköhän se ole yleensä kun autoon haluaa lukkoperää, niin tyyliin joku 40%-70% lukko hakusessa. Kemppiperä lienee useimmille turhan topakka, jää-yms rata-autot on sitten asia erikseen. on se nyt parempi että se vähän edes antaa perksi. Pakko myöntää että on kyllä käynyt mielessä laittaa kemppiperä talveksi, mutta juuri sen takia että en halua rekka ohittaessani vetää poikittain sen eteen, yritän etsiä jotain vähän miedompaa lukkoa.
Ja siis sen takia juuri sitä kitkapintaa ettei tulisi metallisilppua perän sisään, ei siksi että pitäisi enemmän.
Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
kemppilukko olis halpa ja helppo. mutta sellasta nyt en halua. menee kaikki muut paikat paskaks. vetarit ja niiden nivelet yms.
ja mitä tulee koneistamisiin, niin pelit kyllä löytyy siihen käyttöön. se ei ole ongelma. sorvi, jyrsin jne. homma hallussa.
ja periaatteena tollanen perus palalukko on se, mitä tässä nyt ajan takaa, mutta vaan pikkasen paranneltuna versiona, eli jotain kitka/kulutuspintaa sinne, ettei ole, niinkun noissa normaalisti on, että hankaa rauta rautaa vasten.
ja mitä tulee koneistamisiin, niin pelit kyllä löytyy siihen käyttöön. se ei ole ongelma. sorvi, jyrsin jne. homma hallussa.
ja periaatteena tollanen perus palalukko on se, mitä tässä nyt ajan takaa, mutta vaan pikkasen paranneltuna versiona, eli jotain kitka/kulutuspintaa sinne, ettei ole, niinkun noissa normaalisti on, että hankaa rauta rautaa vasten.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
thanks. tämäkin tieto auttoi. on edes pikkasen tilaa tuolla.jukkis. kirjoitti:jos tämä sun auto on alkuperänen turbodiesel niin sielä pitäis olla isoperä 2.65 välityksellä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: cooleri, ahtamis, lukkoa perään ideoita?
elikkäs. ajatuksissa ollu pari erilaista varianttia. ensinnäkin se palalukko hökätys sais olla lätkän muotonen, eikä neliskanttinen. ja toisekseen niin, että se toteutettais niin, että ne hankaavat ja kuluvat osat olis siinä lukossa itsessään, eikä lukon ja hammasarattaiden välillä. perän pienestä tilasta ja kohtuullisen suuresta kitkasta(, taikka sen tarvoittelusta) johtuen homma on vähintäänkin haastava. ensinnä tuli mieleen, että jonkun mopon kytkinlevyä/levyjä käyttäis kitkapintana, mutta niin pieniä ei taida olla olemassakaan. toisena tuli mieleen, että jos tekis jostain sopivasta muovista "kulutuspinnat", mutta niissä taitaa se luistavuus olla ongelmana. sitten tuli mieleen, että sopivasta jarrupalasta koneistais ja rälläköis lätkän muotosen, niin siinähän saattais olla ideaa. jso tässä nyt oikein innostun, niin voisin koittaa jotain havainnekuvaa toteuttaa.
niin ja ettei tule pettymyksiä, niin en taida kyllä viikonlopun aikana vielä alkaa toteuttaan hommaa, ellei nyt sitten sopivaa perää löydy jostain. parashan se olis, jos jostain löytys sopivasti perä, nyt kun tietää mikä perä siellä on. pääsis helposti rakenteleen, eikä haittaa vaikka jää homma kesken. niin ja nyt alko loma, että viikollakin on aikaa vähän enemmän touhuta auton kimpussa.
niin ja ettei tule pettymyksiä, niin en taida kyllä viikonlopun aikana vielä alkaa toteuttaan hommaa, ellei nyt sitten sopivaa perää löydy jostain. parashan se olis, jos jostain löytys sopivasti perä, nyt kun tietää mikä perä siellä on. pääsis helposti rakenteleen, eikä haittaa vaikka jää homma kesken. niin ja nyt alko loma, että viikollakin on aikaa vähän enemmän touhuta auton kimpussa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E