Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Jankku »

Mitäpäs sitä ennen talven tuloa muuta tekisikään kuin kaivaisi kannen vielä irti 300CE-24:sesta.
Kysymyksinä, onko tuossa mitään merkillistä huomioitavaa purkaamisessa/kasaamisessa?
Saako pakosarjojen mutterit auki kannen ollessa paikoillaan vai pitääkö irrottaa putkista (en siis ole edes tutkinut, huomenna pitäisi purkaa)
Imusarjan muine kamoineen meinasin napsia vasta kannen ollessa irti?
Pahveja ei näköjään motonetti tyrkytäkkään, ja merteilissä näkyy löytyvän koko yläpään sarja.
Ja viimeisenä mutta ehkä tärkeimpänä, löytyisikös joltain kiristysjärjestys sekä momentit?
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Jankku »

Myöskin tuo säätyväajoitteisen imunokan kasaamispuoli, mites se tehdään tässä?
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1605
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja aziz »

Oisko tästä mitään apua: http://www.youtube.com/watch?v=chigxf_AZrY" onclick="window.open(this.href);return false;
Kansipahviremppa tehdään videossa 280:een, mutta eikös noi ole aika pitkälti samankaltaisia moottoreita. Eikä aikaakaan kulu rauhoittavan musiikin tahdissa kuin 16 min. :)
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Jankku »

Heh, ripeä oli kaveri hommissaan.
Onhan tuossa paljon yhtäläisyyksiä mutta eroavaisuuksiakin on, kiristysjärjestyksen tuosta nyt pystyy apinoimaan, tuota sählinkiä en pakosarjojen kanssa ymmärtänyt vai meniköhän ne pesuun?
Mut esim. ajoittaminen tuossa jää vielä ihan täysin mysteeriksi ja kun tosiaan tuo imukeppi on muuttuvalla ajoituksella...
Hyvää osviittaa tuossa kuitenkin on, kyllä sen "rauhoittavan" musiikin joutui aika äkkiä mykistämään :)
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1605
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja aziz »

Kai tuo kaveri otti pakosarjat vaan pois tieltä, jotta venttiilivarren kumien vaihto onnistuu.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Ajottaminen on helppoa...

Nokkien ja kampiakselin merkit kohdalleen.
Kuva

Ja sitten pyörittää imunokan hammasrattaan myöhäiselle eli myötäpäivään (ketjun vetosuuntaan) niin paljon ko menee...

PS: Imunokan alapuolella olevan laahaimen ylimmäisen tapin joudut vetään pois... vaarana tapin vaurioituminen... Eli voi olla hyvä ajatus hommata uusi tappi heti alkuunsa.
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Jankku »

Kiitos, loistava kuva sekä tuo hienosäätö ohje!!
Juu siis pakosarja hommelia siksi ihmettelin, että kun tuossa juuri tuumin et saisko vain sarjat irti ja jättäis ne putkien päähän, mutta tuo selvinnee kun olen juuri lähdössä tuota purkamaan...
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mitä itte oon nähy noita M104 koniden kansia irroitetuna, niin niissä on aina sarjat ollu paikallaan. On useampiin pulti vittumaisessa poterossa ja ne jumittaa sinne kuitenkin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Jankku »

Jeps, eli kansi on irti ja lähti plaanattavaksi huomenna olisi ehkä valmis läjättäväksi.
Sarjat irroitin kannesta, en putkista. En suosittele tekemään jollei pinna ole pitkä koska on siellä parit pultit sen verta mielenkiintoisessa paikassa tosin jos taas putket irroittaa pitää autoa saada ylös ja siihen minulla ei ole mahdollisuutta.
Homma siis melkein puolivälissä, millähän pirulla vaan saa jäähdytysjärjestelmän puhtaaksi?
Kerkes pumppaamaan öljyä sinne kuitenkin ihan kohtalaisesti ja sitä puuroa on kaikki paikat täynnä.
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Jankku »

Mutta ne kiristys momentit ja järjestykset?
Jostain lukasin kansipulteille 50nm plus 90 astetta plus 90 astetta, ja jossain oli maininta, että jollain oli uuden pahvin mukana ollut lappu jossa eka vaihe olisi 55nm?
Nokkakeppien momentit tulis kanssa tarpeeseen...
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Tuossapa dokumenttia nokkien oikeaopppisesta asentamisesta ja kiristämisestä.
http://www.w124performance.com/service/ ... 5-2200.pdf

Muita hyödyllisiä dokumentteja... http://www.w124performance.com/service/ ... Engine.htm

Oliko sulla koneen ketjun ohjuri imunokan alla nyt laahaimella vai hammasrattaalla?

Edit: linkki korjattu
Viimeksi muokannut Sorsso, Pe 13.09.2013 09:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Jankku »

Yksi hammasratas siinä kannessa on, imunokan alapuolella...
Viimeksi muokannut Jankku, Pe 13.09.2013 15:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Jankku »

Perskeles, eli tiivistesatsin mukana on tässäkin lappu joka kertoo ykkösvaiheen olevan se 55nm... Ja sit 90 plus 90.
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Jankku »

Ohje sanoo myös,että 55nm kiristyksen jälkeen pata 80 käytetään 80 asteiseksi, tämän jälkeen pulttien löysäys ja uudelleen momenttiin tämän jälkeen jäähdyttelyä ja asteet...
Ei oikein auennut mitä hilppeitä tuossa tiivistesatsissa on pikku pussissa, eräskin niistä on samaa materiaalia kuin kansi pahvi?
Muutama o rengas kuparisia, alumiinisia sekä kumisia pari?
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Jankku »

Kun taas tämä sanoo, että kylmänä kiinni?
http://www.w124performance.com/service/ ... 1-4050.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no en oo kuullu ikinä että käytettäisiin M104 lämpimäksi ennen lopullista kiristystä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Jankku »

Siihen kallistuisin itsekkin, ja kun tosiaan nuo korjaus ohjeet eivät puhu sellaisesta yhtään mitään. Puhuvat vain ettei järjestelmää paineisteta ennenkuin on käyntilämpöinen, kansipahvin mukana olevassa lapussa oli tosiaan noin mutta eiköhän tuo kylmänä mene nippuun ja niin edespäin...
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Kylmänä se kansi kiristetään... 55nm + 90° +90°... kiristysjärjestys on tärkeä... kiristysvaiheiden välillä voi pitää ihan reilun kahvitauon niin kerkiää pahvi oleutua vähäsen ennen seuraavaa puserrusta.
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Jankku »

Kiitän vahvistuksesta, kansi tuli hetki sitten imusatsi on kiinni, eli läjään päin lähtee menemään...
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sorsso kirjoitti:Kylmänä se kansi kiristetään... 55nm + 90° +90°... kiristysjärjestys on tärkeä... kiristysvaiheiden välillä voi pitää ihan reilun kahvitauon niin kerkiää pahvi oleutua vähäsen ennen seuraavaa puserrusta.
Jos momentilla vetää niin tossa kahvitauossa on järkeä mutta öljykalvohäviää kierteestä ja kitka kasvaa ja asteissa vedossa ei kahvitella tasrtte kun se pultti venyy ja asteen veto tulee kuitenkin tehtyä.

Toi erilaisen tai lämpimänäkiristyksen neuvo voisi olla joku vanha ohje vanhemmille pahveille kun aikoinaan se vedettettiin suoraan momentilla ja tällöin jotkut valmistajat neuvoivat pitämään jopa sen 10min tauon ennen viimeistä vetoa tai kuumaksi ,löysäys ja loppuveto...tämähän olisi paras mutta toi venyvä pultti ajaa saman asian.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Jankku »

Hyvä tarkennus, sitä pitkää pinnaa kaivataan muuten noiden sarjojen laittamisessa vielä enempi kuin irroitettaessa...
Mites tuossa ihmettelin kun bensanpaineensäätimen perästä lähtee alipaineletkun oloinen letku ja ainakin tässä se menee ilmanputsariin menevään huohotin putkeen??? Kuuluuko muka mennä näin ja jos juu niin miksi ihmeessä?
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja atlas »

Paineentasaimesta oleva ilmaputki on siksi että esim. vuoristossaoleva ilmapaineen vaihtelu otetaan huomioon bensanpaineissa ettei ne karkaa liikaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Jankku »

Ahaa, aina oppii jotain uutta :)
Ei olisi ihan heti ensimmäisenä tullut tuo mieleen, ainut mitä jo suhteellisen väsyneet aivoni tuottivat oli se, että putken on joku tietty vetänyt väärään paikkaan, ja painetta olisi reguloitu alipaineen mukaan, josta siis osui tuo, että regulointi muuttuu paineen mukaan.
Ei vaan olisi ikinä tullut mieleen, että ulkoisen ilmanpaineen :)
Alkaa laitos olemaan pikkuhiljaa nipussa, moottorin ajoitin tänään joitain osia puuttuu vielä laittamatta ja sitten on tietty tuo jäähdytysjärjestelmän huuhtelu mitä yritin jo etukäteen kovasti suihkuttaa ja juoksuttaa vettä läpi.
Ajoitin koneen niin ettei kiristin ollut kiinni kun ohjeista en oikein päässyt yksimielisyyteen, tosin tuskimpa tuota olisi pystynyt kiristin kiinni tekemäänkään... Huomenna pääsen pyörittelemään ja tarkastamaan jaon, tänään loppui valo taivaalta kesken, pihalla nurmikon päällä kun tuota väsäilen ja välillä työkaluja, pultteja tai muttereita magneetilla sieltä naarailen.
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

atlas kirjoitti:
Sorsso kirjoitti:Kylmänä se kansi kiristetään... 55nm + 90° +90°... kiristysjärjestys on tärkeä... kiristysvaiheiden välillä voi pitää ihan reilun kahvitauon niin kerkiää pahvi oleutua vähäsen ennen seuraavaa puserrusta.
Jos momentilla vetää niin tossa kahvitauossa on järkeä mutta öljykalvohäviää kierteestä ja kitka kasvaa ja asteissa vedossa ei kahvitella tasrtte kun se pultti venyy ja asteen veto tulee kuitenkin tehtyä.

Toi erilaisen tai lämpimänäkiristyksen neuvo voisi olla joku vanha ohje vanhemmille pahveille kun aikoinaan se vedettettiin suoraan momentilla ja tällöin jotkut valmistajat neuvoivat pitämään jopa sen 10min tauon ennen viimeistä vetoa tai kuumaksi ,löysäys ja loppuveto...tämähän olisi paras mutta toi venyvä pultti ajaa saman asian.
Minua aikoinaan ohjeistettiin että kansipulttien/lohkon kierteet pitää olla putipuhtaat eikä niihin saa laittaa öljyä.
Öljyä sai laittaa ainoastaan pultin kannan alle että se luistaa paremmin prikan päällä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja atlas »

Minä taas olen aina öljynnyt ainakin jos on ohjeet momentille koska sen kiristys perustuu 90% kitkaan..mutta ei siitä kiistellä enempää.

Jos järjestelmässä oli öljyä siis jäähdytys nesteessä niin ehdoton hyvä pesu oikeilla aineilla koska pienikin öljymäärä syö vesipumpun akselitiivisteen,nesteletkut ja jäähdyttäjän pääty tiivisteet pullistuu ja alkaa vuotamaan.
Taisi dealer kertoa kerran hyvä merkkisen puhdistus aineen jota korjaamoissa käyttävät eli sellaista....
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Jankku »

Nyt on hymy herkässä, eli paketissa ompi ja kyllä vaan muuttui vehkeen luonne, ja kylläpä tuli entisestäänkin hiljaisempi.
Huuhtelin vesillä pari kertaa ensin järjestelmän, ja mm. painepesurilla joka mahdollisesta menosta sisään lohkonhan pesinkin jo kansi irti.
Flushilla vetelin vielä viimeiseksi juuri mitään ei tuntunut enää tulevan ja jätin valumaan yöksi kuivaksi, huomenna varmaan nesteet sisälle.
Tuosta nelinapaisesta liittimestä joka tulee termarikotelossa olevaan anturiin, mikä on sen oikea asento?
Sekun menee sinne näköjään miten päin vain, nyt laitoin niin että ykkönen ja kakkonen ovat ylhäällä...
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sillä anturilla ei tainnut olla mitään merkitystä miten päin se pistoke on koska ristikkäisistä taisi tulla sama tieto tai jopa kaikista...olisihan siinä muuten tällöin haitat mihin se oikein asettuisis.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja Jankku »

Palaillaas tähän vähän, eli Coupe on pelannut ratkiriemukkaan hyvin ja moottori on hiljainen, vetoa on aivan toisella tavalla kuin aiemmin.
Tosin yksi homma on, sen takia tuosta lämpömittauksesta aiemmin jo tässä kysyin, eli käynnistäessä joutuu jotenkin turhan paljon starttia pyörittämään, ei eroa onko kuuma vai kylmä.
Aiemmin teki vielä sitä, että toisinaan lähti ihan parin kierroksen jälkeen käyntiin, nyt ei pariin viikkoon ole tehnyt enää kertaakaan, eli ketä on kuollut pikku hiljaa?
Käynnistyy kuitenkin muuten normisti eli käy heti aivan normaalisti, tasan yms. ja kylmänä luonnollisesti kovemmin kierroksin, mutta mistä tämä "sahaaminen" johtuu?
Kylmäkäynti suutin? Tarviihan se huikat kuumanakin kun paikat kuivuu?
Mutta onko niitä oikeasti joskus ollut tukossa ja tuleeko se noin, että ensin välillä toimii ja sitten lakkaa?
Lisäilmaluisti kuitenkin kylmänä saa tiedon levittää itseään enempi koska kierrokset ovat kylmänä yli tonnin ja laskevat normaaliin kun kone lämpiää.
Jaa juu, yj on tsekattu ihan rutiininomaisesti jo heti kun auto on minulle tullut, ilman mitään vikaa ihan vaan huolto toimena.
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Avatar
toyotafani-89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 04.01.2013 22:03

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja toyotafani-89 »

Herätellääs vähän tätä topiccia.. Eli viikonloppuna olisi tiedossa kannen takaisin laittoa. M104 300 24v mylly kyseessä. Tarvis tietää kannen pulttien kiristysjärjestys ja nokkapukkien kiristysmomentit.. :)

-Ville
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Wuhuu! Eli M104:sesta korkkasi kansipahvi...

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kiristys järjestys..keskeltä ulospäin vuorotellen puolelta toiselle..oikeastaan momentiti kannelle ja järjestys löytyvät aina uuden tiivisteen mukana.
Tee paperi laput kopan tiivistepintaan jossa numero järjestys tai valkea tussi ja pultin kantaan niin et mene sekaisin mitkä on jo kiritty.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin