kaikki jotka ovat tämän tehneet tietävät että homma on helppo. No niille jotka eivät vielä ole alapalloniveltä vaihtaneet ja sitä suunnittelevat niin tässä lyhkäinen kertomus kuvien kera

Itse tein tämän loistavilla Dealerin tekemillä ohjeilla, jotka löytyvät mekasta. Periaatteessa kun tuota ohjetta seuraa niin on vaikea epäonnistua. Tässä kuitenkin muutama kuva omasta nivelen vaihdosta, johon meni alle tunti työkalujen etsimisen kanssa.
Tarvittavat työkalut:
- Tunkki
- Renkaan pulttien irrotukseen avain
- 22mm lista (hylsy ei sovi)
- iso meisseli
- teräsharja
- ruosteenirrotusöljyä
Tunkkaa auto ylös ja ota rengas pois. Muista toki tukea auto hyvin ettei tipu alas, älä siis jätä tunkin varaan.
Alapallonivel on tässä. Se on kiinni kahdella mutterilla, toinen näkyy kuvassa ympyröitynä ja toinen on nivelen takapuolella. Rapsuttele terärharhalla mahdollisimman hyvin ruosteet pois molempien pulttien kierteistä. Irrotusöljyä perään. Irrota mutterit. Jos pultti alkaa pyörimään läpi, niin rälläkkä eli kulmahiomakone voi olla nopein vaihtoehto mutterin irtisaamiseksi.
Irrota pystysuuntainen pultti. Sen huomaa kun se napsahtaa irti. Sitä ei saa kokonaan tässä vaiheessa irti. Tuo pallonivelen irrotushaarukka oli vähän liian järeä tuohon kohti, jarrukilpi otti vähän vauriota siitä. Vaakapultin irrotus onnistuu ihan lyömällä pultin päähän. Kun se vähän irtoaa, kuvan kohdasta vääntämällä nivel lähtee irti tukivarresta. Jos ohjaritappi jää tukivarteen kiiinni, niin irrota tappi uudesta nivelestä ja käytä tukivarressa kiinni olevaa vanhaa tappia. Minulle ei näin käynyt

Laita uusi nivel paikalleen pystysuuntaisesta pultista. Laita mutteri alulle, älä kiristä vielä. Kun pystysuuntainen mutteri on alulla, laita vaakasuuntainenkin pultti tukivarteen. Napaa ja tukivartta joutuu vähän kääntelemään mutta kyllä se sinne paikoilleen menee. Kun nivel on suunnilleen paikoillaan, voit laittaa vaakasuuntaiseen pulttiinkin mutterin alulle.
Pystysuuntaisen pultin kiristäminen onnistuu esimerkiksi tunkin avulla. Tai sitten laittaa jonkin tuen nivelen alle ja laskee hieman autoa alas. Jos niveltä ei tue, kartio pyörii läpi eikä mutteri kiristy. Tässä nivel paikoillaan, nivelen vaakakartio ei näköhään mene ihan kokonaan tukivarren sisään...? Varmista vielä että kumpikin mutteri on varmasti kunnolla kiristetty. Rengas paikalleen, auto alas ja baanalle
