W202 alapallonivelen vaihto, kuvia

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Starglazer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38

W202 alapallonivelen vaihto, kuvia

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Terve,

kaikki jotka ovat tämän tehneet tietävät että homma on helppo. No niille jotka eivät vielä ole alapalloniveltä vaihtaneet ja sitä suunnittelevat niin tässä lyhkäinen kertomus kuvien kera :)
Itse tein tämän loistavilla Dealerin tekemillä ohjeilla, jotka löytyvät mekasta. Periaatteessa kun tuota ohjetta seuraa niin on vaikea epäonnistua. Tässä kuitenkin muutama kuva omasta nivelen vaihdosta, johon meni alle tunti työkalujen etsimisen kanssa.
Tarvittavat työkalut:
- Tunkki
- Renkaan pulttien irrotukseen avain
- 22mm lista (hylsy ei sovi)
- iso meisseli
- teräsharja
- ruosteenirrotusöljyä

Tunkkaa auto ylös ja ota rengas pois. Muista toki tukea auto hyvin ettei tipu alas, älä siis jätä tunkin varaan.
Alapallonivel on tässä. Se on kiinni kahdella mutterilla, toinen näkyy kuvassa ympyröitynä ja toinen on nivelen takapuolella.
1 Alapallonivel net.jpg
Rapsuttele terärharhalla mahdollisimman hyvin ruosteet pois molempien pulttien kierteistä. Irrotusöljyä perään. Irrota mutterit. Jos pultti alkaa pyörimään läpi, niin rälläkkä eli kulmahiomakone voi olla nopein vaihtoehto mutterin irtisaamiseksi.
Irrota pystysuuntainen pultti. Sen huomaa kun se napsahtaa irti. Sitä ei saa kokonaan tässä vaiheessa irti. Tuo pallonivelen irrotushaarukka oli vähän liian järeä tuohon kohti, jarrukilpi otti vähän vauriota siitä.
3 Pystysuuntaisen pultin irrotus net.jpg
Vaakapultin irrotus onnistuu ihan lyömällä pultin päähän. Kun se vähän irtoaa, kuvan kohdasta vääntämällä nivel lähtee irti tukivarresta.
5 Nivelen irrotus net.jpg
Jos ohjaritappi jää tukivarteen kiiinni, niin irrota tappi uudesta nivelestä ja käytä tukivarressa kiinni olevaa vanhaa tappia. Minulle ei näin käynyt :)
Laita uusi nivel paikalleen pystysuuntaisesta pultista. Laita mutteri alulle, älä kiristä vielä.
7 Uusi nivel net.jpg
Kun pystysuuntainen mutteri on alulla, laita vaakasuuntainenkin pultti tukivarteen. Napaa ja tukivartta joutuu vähän kääntelemään mutta kyllä se sinne paikoilleen menee. Kun nivel on suunnilleen paikoillaan, voit laittaa vaakasuuntaiseen pulttiinkin mutterin alulle.
Pystysuuntaisen pultin kiristäminen onnistuu esimerkiksi tunkin avulla. Tai sitten laittaa jonkin tuen nivelen alle ja laskee hieman autoa alas. Jos niveltä ei tue, kartio pyörii läpi eikä mutteri kiristy.
8 Uusi nivel pystymutterin kiristys net.jpg
Tässä nivel paikoillaan, nivelen vaakakartio ei näköhään mene ihan kokonaan tukivarren sisään...? Varmista vielä että kumpikin mutteri on varmasti kunnolla kiristetty. Rengas paikalleen, auto alas ja baanalle :D
9 Uusi nivel paikoillaan net.jpg
Vanha nivel oli aika hyvässä rasvassa, mutta jostain auton etupäästä kuului aina välillä järkyttävä napse. Nivelen vaihto näytti nyt parin päivän perusteella auttavan, vaikka hieman epäilenkin ettei vika lopullisesti ole poistunut.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto :)
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: W202 alapallonivelen vaihto, kuvia

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Ja jos haluaa pikkusen helpommin tehdä niin ekana alamutteri irti ja kopsauttaa sen kartion irti. Sitten napa sivuun ja pyssyllä ylämutteri aukija kopsauttaa nivel pois. Ihan turhaa turaamista jollain lista avaimella....
Starglazer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38

Re: W202 alapallonivelen vaihto, kuvia

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Hetkonen, eikö se nimenomaan oo tuo ylämutteri kiinni navassa? Alempi mutterihan se menee tukivarteen? Ei siihen ylämutteriin taida päästä mitenkään pulttipyssyllä, alempaanhan pääsee suoraan... Tai en minä niin tarkasti katsonut...
Edit: Lisäksi lista ei vaadi paineilmaa jos sitä ei ole saatavilla ;)
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto :)
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: W202 alapallonivelen vaihto, kuvia

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Ala mutteri eka. Napa sivuun ja sitten ylämutteri irti. Kaikista helpoin ja nopein.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: W202 alapallonivelen vaihto, kuvia

Viesti Kirjoittaja johani »

en tiiä miten näissä uudemmissa alapalloissa mutta ainakin w124 jopa alkuperäsissäs aivan liian vähän rasvaa ja puolet siitäkin väärässä paikassa. kaverilla narisi uudet nivelet alle 2kk käytön jälkeen, liian vähän rasvan takia, suojakumi pois ja reilusti vaseliinia, kumi takas, mikäli nivel paikallaan niin injektioneulalla kuumailmapuhaltiemlla lämmittämällä menee pikkuhiljaa sisälle.
fido
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 24.01.2013 16:28

Re: W202 alapallonivelen vaihto, kuvia

Viesti Kirjoittaja fido »

Starglazer kirjoitti: Jos ohjaritappi jää tukivarteen kiiinni, niin irrota tappi uudesta nivelestä ja käytä tukivarressa kiinni olevaa vanhaa tappia.
Miksi noin pitää tehdä?
Leikkasin varmaan liikaa uuden nivelen ohjaritapista ku ei yltä menemään ku varmaan millin sinne koloon.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18301
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W202 alapallonivelen vaihto, kuvia

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eihän tappia tarvitse leikata missään tilanteessa.
Vanhaa tappia kannattaa käyttää em. tapauksessa koska se tuskin lähtee kohtuudella irti mutta uusi tappi sensijaan kyllä.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin