W124 Vakkariasennusta Asennusohjeita ja kuvia Nyt asennettu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

W124 Vakkariasennusta Asennusohjeita ja kuvia Nyt asennettu

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Hilut on paikoillaan mutta koittamassa en ole käyny kun auto on seisomassa vielä. Kokeilin kuitenkin niin että nostin perseen ylös mutta eipä se ainakaan silleen toiminu. Mielestäni olis pitäny.

Nyt oiskin muutama kyssäri eli: Mistä vakkarille tulee se pulssitieto orkkisasennuksesta?

Se ei tule suoraan siltä mittarin takaa hal -anturilta. Tuossa meinaan oli sellainen jo valmiina :o Miksi? ASD:kö tarttee?

Oon luullu että se on vain silloin kun autossa on vakkari :roll:
Nyt laitin pulssijohdon suoraan Hal-anturiin niitten toisten johtojen rinnalle mutta se ei kuulu olla niin ja mitä ilmeisimmin siksi vakkari ei toimi. Toi pulssijohto on aika pitkä eli tulisko jostain konehuoneen puolelta? Akun takaa ?

Kattoin toisesta lankusta jossa on vakkarin orkkisasennus ja siinä kans samalleen Hal -johdot kuin tuossakin. Pulssijohto mistä sit tullenee vakkarille.

Toinen vikapaikkamahdollisuus on toi jarrukytkin mutta sen saan tarkistetuksi kyllä miten se oli tuossa josta siirsin nämä vakkariromppeet.

Niin ja siinä ratissa on se spiraali ja sen purkamisessa tarttee olla huolellinen. Eli ratti ehdootomasti suorassa ja kun sen spiraalipaketin ottaa pois kannattaa sen kasassapysyminen varmistaa teipillä. Sitä ei saa pyöritellä kun se on irtaallaan.

Tässä kuvia ensin Bägi tökkeli

Sitten itte bägi irti

Seuraavassa spiraali on teipitetty

Sit kuvia siitä kun joutuu monitoimikytkimen kupeesta ottamaan tavaraa pois

Vimoisena kuva kun tuosta valuosasta joutuu kan ottamaan tavaraa pois. Voi verata kuvaan jossa spiraali on teipitetty

Jahka sais pelaamaan niin vois laittaa oikein stooria hommelista
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Jari Ke, Su 15.09.2013 20:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124 Vakkariasennusta meneillään (kuvia)

Viesti Kirjoittaja felmit »

Hall-anturi antaa nopeustiedon esim. automaatti-ilmastoinnille
Sieltä omassa asennuksessa otin nopeustiedon tasanopeussäätimelle
Tosin ei ole tehdas malli (vaikka on VDO)
autodidakti
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 Vakkariasennusta meneillään (kuvia)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

felmit kirjoitti:Hall-anturi antaa nopeustiedon esim. automaatti-ilmastoinnille
Sieltä omassa asennuksessa otin nopeustiedon tasanopeussäätimelle
Tosin ei ole tehdas malli (vaikka on VDO)
Tossa ei ole minkäänlaista ilmastointia.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: W124 Vakkariasennusta meneillään (kuvia)

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Mun 200D:ssä siitä hall-anturista oli otettu tieto taksamittarille.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 Vakkariasennusta meneillään (kuvia)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tässä linkki jota olen ettiny ja nyt löysin :clap:

Tästä on taatusti hyötyä kun ja jos asentelee vakkaria. Jo nyt on varmaa että se pulssitieto on mulla väärin. Sivulla 10 on manuaaliaskiseen kytkentä :wink:

Löytyy myös W201:n kytkennät :thumbup:

http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/ ... 30-580.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 Vakkariasennusta meneillään (kuvia)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Asennusohjeetkin löyty tomattimalliseen. Sehän ei paljo eroa manuaalista. Laittaa vaan kytkimelle toisen katkaisijan. Sellanen microkatkaisin pitkällä viiksellä toimii mainiosti.

Kieli on englanti mutta jos ei osaa ni googlen kääntäjä kääntelee Sit vaan joutuu hiukan soveltaen lukemaan :lol:


http://w124uk.com/forum/library/engine/ ... 20F.Pa.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


http://w124uk.com/forum/library/engine/ ... 20F.Pa.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 Vakkariasennusta meneillään (kuvia)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Pikkasen oli haastetta ja jos ei ollu nuita ohjeita niin toimimattomaksi olis jääny. Se Hal -tieto täytyy ottaa sen sensorin isoimmasta tökkelistä. Siinä on vaan yksi johto. Avasin sen tökkelin ja juotin johdon kiinni. Juottamalla laitoin myös jarrukatkaisimen kylkeen. Tuossa ei ole ohjeitten 53/5 Hal pulssin terminaalia. Vain yksi johto lähtee ja minne mennenee?

Se jäi mysteeriksi mihin tuo sitä hallia tarttee kun se oli siinä valmiina. Mutta hyvä niin et oli.

Vakkari toimii oikein mutta pikkusen täytyy löysiä ottaa pois vaijerista meinaan 120 vauhdissa servo on jo lähes kaakossa. Paljon kirimisvaroja ei ole muuten alkaa kantamaan kaasuvivustoa. Tietty on siinä lisääkin säätöjä jos kiriminen ei riitä.

Nuissa linkeissä on niin hyvät ohjeet ettei paljon lisättävää ole. Sulakerasialta tai akun takaa en aukonu mitään enkä nuihin mitään kiinni laittanu. Vain jarru kax johtoa halli yx johto ja maa yx johto. Kytkimen raja on sarjassa jarrun kanssa. Muut menee servolle ja viikselle jotka on valmiina.

Tossa Hal -johdossa jonka joku oli aiemmin väkästelly oli laittanu Zener Diodin 3.9V. Selvisi silleen kun ihmettelin ettei siihen 11 nastaan johon kuuluu se Hal -pulssi tu mistään mitään kun piipparilla johdoista mittailin :shock:

No aukaisin sen tökkelin ja johtohan oli poikki. Tarkemmin kun tutkin niin siinä oli tuo Zener mutta päästösuunnassa eli kynnysjännite noin 0.6V. Normi diodikin siis toimisi. Olisko laitettu sen takia et suodattaa pienet häiriöpulssit pois. Johto oli pitkä kun se meni vaijerille askin alle jossa luovuttajan Hal oli joten häiriömahdollisuus on ilmeinen. Se voi sit ilmetä nykimisenä.

Ja sit varoituksen sana Kannattaa tarkistaa että johdot on varmasti oikein ennen kun kytkee virtoja minnekkään. On mahdollista et polttaa boksin tai jotain muuta jos menee väärin. Ohjeet kehiin ennen asennusta ja piipparilla varmistaa mikä mikin johto on ja mihin se kuuluu laittaa.

Jos kytkin eilen sen hallin toistepäin niin savu olis jostain noussu :roll:
Enhän minä summissa johtoja laittanu vaan pähkäilin aikani ja sit laitoin mutta mutta....Kun ohjeet ja kaavion sain käsiini niin siinä vaiheessa tajusin. No mitään ei sattunu ja hyvä niin.

Tässä kuva Servon paikasta, Zeneristä sekä kytkimen rajakatkaisijasta (kuva luovuttajasta mut tuli samalla lailla tuohon reikäkin oli valmiina). Johdot täytyy servon ympäriltä vielä niputtaa etteivät hankaudu mihinkään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124 Vakkariasennusta meneillään (kuvia)

Viesti Kirjoittaja felmit »

Jari Ke kirjoitti:
felmit kirjoitti:Hall-anturi antaa nopeustiedon esim. automaatti-ilmastoinnille
Sieltä omassa asennuksessa otin nopeustiedon tasanopeussäätimelle
Tosin ei ole tehdas malli (vaikka on VDO)
Tossa ei ole minkäänlaista ilmastointia.
lisätään esimerkkejä:
- ulkolämpötilamittari
- radio
- käsijarrun varoitus
- tasanopeussäädin
- 5-vaihteiselle automaatille
- avokaton kuomulle
Näihin esimerkkeihin ymmärtääkseni käytetään nopeustietoa
autodidakti
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3990
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 Vakkariasennusta meneillään (kuvia)

Viesti Kirjoittaja Nozki »

felmit kirjoitti:
lisätään esimerkkejä:
- ulkolämpötilamittari
- radio
- käsijarrun varoitus
- tasanopeussäädin
- 5-vaihteiselle automaatille
- avokaton kuomulle
Näihin esimerkkeihin ymmärtääkseni käytetään nopeustietoa
Pikku OT tähän väliin…
Tuotaniinniin, tarkoitukseni ei ollenkaan ole kyseenalaistaa, vaan kysyn tätä ihan vain mielenkiinnosta (ja oppimisenhalusta). Mihin W124:n ulkolämpötilanmittari kaipaa nopeustietoa? Tai siis että mihin sitä siinä käytetään?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: W124 Vakkariasennusta meneillään (kuvia)

Viesti Kirjoittaja johani »

Nozki kirjoitti:
felmit kirjoitti:
lisätään esimerkkejä:
- ulkolämpötilamittari
- radio
- käsijarrun varoitus
- tasanopeussäädin
- 5-vaihteiselle automaatille
- avokaton kuomulle
Näihin esimerkkeihin ymmärtääkseni käytetään nopeustietoa
Pikku OT tähän väliin…
Tuotaniinniin, tarkoitukseni ei ollenkaan ole kyseenalaistaa, vaan kysyn tätä ihan vain mielenkiinnosta (ja oppimisenhalusta). Mihin W124:n ulkolämpötilanmittari kaipaa nopeustietoa? Tai siis että mihin sitä siinä käytetään?
olikos näin että jos nopeus on alle 8km/h niin lukema ei muutu, koska syyläri voi lämmittää anturia ?
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: W124 Vakkariasennusta Asennusohjeita ja kuvia Nyt asenne

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Muistelisin myös näin,että ulkolämpömittari orkkis asennuksella/johdotuksella tehtynä sisältäisi johdon joka ainakin itsellä meni tuohon terminaaliin.Tuo terminaali löytyy sieltä mittariston takaa tulipellin päälle ruuvattuna,voi tietty jossain malleissa olla muuallakin.Aikanaan tuli myös hämmästeltyä mihin tarkoitukseen ko piuha oli,vaan kait tuo kompensoi ajoviiman vaikutusta mittarin lukemaan.Ajatellen vaikka -20c ja 100km/h nopeutta.
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3990
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 Vakkariasennusta Asennusohjeita ja kuvia Nyt asenne

Viesti Kirjoittaja Nozki »

jaakko.putkisaari kirjoitti:Muistelisin myös näin,että ulkolämpömittari orkkis asennuksella/johdotuksella tehtynä sisältäisi johdon joka ainakin itsellä meni tuohon terminaaliin.Tuo terminaali löytyy sieltä mittariston takaa tulipellin päälle ruuvattuna,voi tietty jossain malleissa olla muuallakin.Aikanaan tuli myös hämmästeltyä mihin tarkoitukseen ko piuha oli,vaan kait tuo kompensoi ajoviiman vaikutusta mittarin lukemaan.Ajatellen vaikka -20c ja 100km/h nopeutta.
No nyt pomppas ihan pysyvämmin OT:n puolelle näköjään. ;)

Kaikkea sitä saakin oppia siitä, mitä mersuinsinöörit ovat ottaneet huomioon. ;) Tuo näkemys siitä, että syyläri voi lämmittää anturia, kuulostaa ihan uskottavalta. Sen sijaan ajoviimalla ei pitäisi kyllä olla mitään vaikutusta isommissa nopeuksissa. Satasen nopeudessa -20 C on samanlämpöistä kuin viidenkympin vauhdissakin. Ihmisen iholla vaan tuntuu kylmemmältä kovempi viima, kun se puhaltaa iholta vapautuvan lämmön pois nopeammin. Samaa ilmiötä ei anturin kanssa ole, kun se ei itsessään vapauta lämpöä, eikä siinä puskurin etuosassa moottorikaan sitä pääse lämmittämään, jos vauhtia on vähänkään enemmän (vaikka sitten se mainittu 8km/h). No joo, se siitä... :)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin