CLK W208 Remmiahdin ongelma

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Kteus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 03.05.2011 15:28

CLK W208 Remmiahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja Kteus »

Moro!

Auto: CLK W208 230kompressor vm. 1997

Ny kävi näin että remmiahdin alkoi pätkimään. Eli ajettiin maantiellä ja olin lähdössä ohitukseen niin ahtoja ei löytynytkään koneesta. Kokeilin vähä myöhemmin uudelleen niin taas toimi. Sitten taas ei.. :cry:

Ilmamassamittari vaihdettiin autossa noin vuosi sitten. Silloin oli hieman erilaista ongelmaa. Auto nyki kuin jänis. Lopulta jätti tielle kun ei enää vastannut kaasuun. Silloin vanha mittari oli aika lailla öljyinen. No uusi laitettiin ja sitten toimi hyvin.

Nyt täytyy kun kerkiää niin käydä katsomassa tuo ilmamassamittari uudestaan. Olisikohan taas öljyä? :?:

Mietin että kun imusarjassa oli vuosi sitten öljyä niin mahtaisiko olla remmiahdin hieman hajalla? Eli olisiko korjaussarja paikallaan?

Onko kukaan korjannut kyseistä ahdinta ja millainen mahtaa olla työnä? Eikai sinne imusarjaan pitäisi öljyä päästä rikkomaan ilmamassamittaria? Aika kallis osa vaihtaa vuosittain.

Kiitos etukäteen!
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: CLK W208 Remmiahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja tomant »

Ainakin C200K-mallissa (M111.944) menee huohottimesta pieni letku suoraan kompressorin siipiin (toinen letku menee öljytikun putkeen). Jos moottori huohottaa enemmän kuin pitäisi, voi kompressoriin mennä tavallista enemmän öljyä/öljyhöyryä. Luulen, että systeemi on alunperin tarkoitettu kompressorin voitelua varten, jolloin öljystä ei olisi harmia kompressorille. MAF sen sijaan ei pidä öljystä.

Näkyykö ilmansuodattimessa tai sen kotelossa huohottimesta tulevaa öljyä? Paljonko moottorilla on ajettu ja onko se muuten tiiviissä kunnossa?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Kalllio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 10.09.2012 11:53
Paikkakunta: Vaasa

Re: CLK W208 Remmiahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja Kalllio »

Jos ahtoputkien seinämillä on hieno öljykalvo, on tämä aivan normaalia. Se ei vaikuta ahtopaineisiin tai ahtimen toimintaan.
On normaalia että öljy höyrystyy moottorissa ja kulkeutuu huohotusilman mukana ilmanputsarille ja ahtimelle josta jatkaa ahtoputkia pitkin matkaansa imusarjaan ja palotilaan jossa palaa pois.

Se on totta että MAF:i ei tykkää liasta tai öljystä. Mutta öljyä kestää kuitenkin pienissä määrin. Vika ei kuitenkaan luultavasti ole siinä. Jos MAF:ssa on vikaa, se ilmaantuu paineiden noussessa pätkimisenä ja kierrokset eivät nouse ylös asti.

Öljyistä sen verran että Mobilin öljyt joita saa joka marketista, varsinkin 5W ja 0W höyrystyvät tavallisista öljyistä huomattavasti eniten. Itse vaihdoin Gulf:iin jonka jälkeen öljyä tuli vähemmän huohotusilman mukana.

MAF:in voi kokeilla puhdistaa. Paras tapa käyttää Bräkleeniä. MAF:lle on myös oma puhdistusaine mutta sillä ei lähde öljy kunnolla. Bräkleeniä kunnolla ja perään paineilmaa. Toistaa saman pari kertaa.

Öljy kierrätetään ahtimen kautta palotilaan päästöjen vähentämiseksi. Ahtimella on omat öljynsä jotka ovat myös vaihdettavissa! Ahdin on kuitenkin tehty kestämään ilman öljynvaihtoa. Tästä löytyy juttua tältä foorumilta.

Mutta jos ahdot tosiaan satunnaisesti katoaa. Niin epäilisin vikaa venttiilissä joka päästää paineet ulos kun niitä ei tarvita. Venttiili sijaitsee ilmanputsarikotelon kyljessä. Siihen nousee heti ahtimelta putki. Venttiili joko jumittaa tai on muuten rikki. Venttiilille tulee 2 tai 3 napainen kaapeli joka on pienellä pistokkeella kiinni siinä. Sielä voi myös olla kosketushäiriö.

Venttiilin toiminnan voi myös itse tarkistaa.

Ota ilmanputsarikotelon kanteen menevät putket ja venttiilin kaapeli irti, nosta kansi pois (venttiili on siinä mukana), kansi pöydälle, venttiili irti (muistaakseni kahdella tai neljällä ruuvilla kiinni). Tämän operaation jälkeen putsaa venttiili kevyesti jollain rätillä ja tarkasta että putki ei ole naarmuuntunut läpän ympäriltä. Toivottavasti ole liian sekavaa!

Jos ei mitään roskaa tai naarmuja näy, mene venttiilin kanssa autolle, laita siihen kuuluva kaapeli kiinni ( älä pidä sormia venttiilin läpän lähellä koska saattaa sulkeutua tai avautua jos sille tulee virta ). Muistaakseni laittamalla virran päälle ja pois läppä avautuu ja sulkeutuu. Tässä kannattaa olla kaveri kääntämässä avainta jotta voit itse katsoa että venttiili sulkeutuu kunnolla ja ei kuulu rohinaa tai vastaavaa. Pitäisi kuulua vain terävä loksahdus. Kannattaa toistaa useampaan kertaan ja katsoa että avautuu ja sulkeutuu kunnolla.

Koko operaatioon pitäisi mennä n. puolituntia.

Jos ei mitään ilmene, kannattaa käyttää auto piuhan päässä.
Kalllio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 10.09.2012 11:53
Paikkakunta: Vaasa

Re: CLK W208 Remmiahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja Kalllio »

Tuli vielä yhksi mahdollinen syy mieleen.

Ilmeisesti ainakin auton iästä päätellen sulla on koneessa Eatonin M62 ahdin. Näitä on tehty kahdella ahtimella. Eatonin M45 ja M62. M62 ahtimen hihnapyörässä on sähköinen magneettikytkin jonka avulla koneen aivot pudottaa ahtimen pois pelistä kovilla kierroksilla.

Ahtimeen menee hihnapyörän taakse johtosarja. Voiko olla liitin irti tai kosketuspinnat hapettuneet tai öljyssä? Magneettikytkimessäkin voi olla vika.

M45 ahtimessa tätä vikaa ei enään ole koska ahdin pyörii mukana jatkuvasti.

Muuta ei enään tule mieleen.
Zamppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 17.12.2012 10:45

Re: CLK W208 Remmiahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja Zamppa »

Millanen jäähdytys näissä on? Veikkaan, että imuilma lämpenee liikaa ja puottaa ahtimen pois pelistä. Jos vesi/ilma cooleri, niin pumppu vaihtoon.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: CLK W208 Remmiahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja tomant »

WISin mukaan kompressorimalleissa sytytystä siirretään myöhemmälle imuilman lämmetessä, mutta ahdinta ei kytketä irti.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Zamppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 17.12.2012 10:45

Re: CLK W208 Remmiahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja Zamppa »

tomant kirjoitti:WISin mukaan kompressorimalleissa sytytystä siirretään myöhemmälle imuilman lämmetessä, mutta ahdinta ei kytketä irti.

tomant
Ok. Sit meni arvaus ohi, jos ennakon vähennys on ainut suojatoimi tässä.
Kalllio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 10.09.2012 11:53
Paikkakunta: Vaasa

Re: CLK W208 Remmiahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja Kalllio »

Uudemmissa malleissa sytytys muuttuu ja ahdin pysyy mukana. Näissä vanhemmissa joissa on M62 ahdin, pudotetaan ahdin pois pelistä kun ahtoilma lämpenee liikaa.

Sielä on keulalla pieni cooleri joka ihan ilman voimalla jäähdyttää.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: CLK W208 Remmiahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kalllio kirjoitti:...Näissä vanhemmissa joissa on M62 ahdin, pudotetaan ahdin pois pelistä kun ahtoilma lämpenee liikaa...
Löytyykö tuolle teorialle kirjallista vahvistusta esim. WISistä?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Kalllio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 10.09.2012 11:53
Paikkakunta: Vaasa

Re: CLK W208 Remmiahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja Kalllio »

Nyt kun kysyit niin täytyy oikeen kaivaa! Mutta ei tässä M62 ahtimen hihnapyörässä huvikseen ole sähköstä magneettikytkintä. Kun taas uudemmassa M45 ahtimessa sitä ei ole.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: CLK W208 Remmiahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja tomant »

WISin mukaan tuo magneettikytkin kytkeytyy kierrosluvun ja TPS:n ja kuorman perusteella ja pitää kompuran vedon aina päällä, kun kierrokset ylittävät 2200 rpm.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Zamppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 17.12.2012 10:45

Re: CLK W208 Remmiahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja Zamppa »

Jos wis sanoo muuta, niin tuskin näin on vaikka oireet siihen viittaa. Mutta sen pumpun testaaminen ei liene iso homma ole, joten tekisin sen kuitenkin. Ainakin jos ei oo tiedossa millon se on vaihdettu. Ei oo meinaa kovin monen vuoden laitteita.
Kalllio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 10.09.2012 11:53
Paikkakunta: Vaasa

Re: CLK W208 Remmiahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja Kalllio »

Joo allekirjoitan saman kuin Tomant! Näinhän se olikin. Ei se silti mahdoton ole tarkistaa.
Kteus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 03.05.2011 15:28

Re: CLK W208 Remmiahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja Kteus »

Allright. Kiitos vastauksista! Tuo venttiilin toiminta täytyy vielä katsastaa. Mutta nyt kun avasin imuputket niin kappas vain: Öljyähän siellä oli putkien seinämillä ja MAF oli myös öljyinen. Putsasin MAF:in ja kaikki putket Bräkleenillä. Ilmanputsarin suodatin oli öljyinen. Johtuen moottorin huohotuksesta. Vaihdoin siis suodattimenkin. Nyt lähtee auto taas normaalisti liikkeelle.

Myöskin tuo putki josta tomant mainitsi oli päässyt irti. Eli putki joka tulee öljytikun päästä. Vaihdoin siihen uuden putken.

Kysyisin muuten joltain tietävältä että ottaako kone kierroksia vain 4000rpm vaihteiston ollessa P-asennossa? Kuitenkin auto ottaa kierroksia normaalisti tappiin asti kun ajelee..

Sitten vielä löysin ulkomaalaiselta foorumilta ohjeet, jottei tulisi öljyä imuputkiin. laitan tähän loppuun linkin josta voi katsoa. Tuollainen toimenpide varmaan kannattaisi tehdä sitten kun on aikaa. :)

http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... hp?t=34036" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja sitten vielä: moottorilla ajettu 245000. Muuten tuntuisi olevan ihan hyvässä hapessa.
mezeee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 26.08.2013 10:14

Re: CLK W208 Remmiahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja mezeee »

off topic mutta kumpi ahdin löytyy 200k-97 teho 141kw.Isompi vai pienempi?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: CLK W208 Remmiahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja tomant »

mezeee kirjoitti:off topic mutta kumpi ahdin löytyy 200k-97 teho 141kw.Isompi vai pienempi?
Kone on vanhempaa mallia M111.9XX ja siinä on isompi M62-ahdin.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
mezeee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 26.08.2013 10:14

Re: CLK W208 Remmiahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja mezeee »

tomant kirjoitti:
mezeee kirjoitti:off topic mutta kumpi ahdin löytyy 200k-97 teho 141kw.Isompi vai pienempi?
Kone on vanhempaa mallia M111.9XX ja siinä on isompi M62-ahdin.

tomant
Ok kiitos tiedosta.
Kalllio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 10.09.2012 11:53
Paikkakunta: Vaasa

Re: CLK W208 Remmiahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja Kalllio »

Kteus kirjoitti:Allright. Kiitos vastauksista! Tuo venttiilin toiminta täytyy vielä katsastaa. Mutta nyt kun avasin imuputket niin kappas vain: Öljyähän siellä oli putkien seinämillä ja MAF oli myös öljyinen. Putsasin MAF:in ja kaikki putket Bräkleenillä. Ilmanputsarin suodatin oli öljyinen. Johtuen moottorin huohotuksesta. Vaihdoin siis suodattimenkin. Nyt lähtee auto taas normaalisti liikkeelle.


Kysyisin muuten joltain tietävältä että ottaako kone kierroksia vain 4000rpm vaihteiston ollessa P-asennossa? Kuitenkin auto ottaa kierroksia normaalisti tappiin asti kun ajelee.
Putsasitko muuten MAF:lle tulevaa liitintä? Sekin saattaa olla öljyssä. Itsellä ollut sielä kerran vika. Ihmettelin kun moottori pätki aina vaan vaikka olin MAF:n putsannut. En sano että vika on sielä mutta kannattaa putsata samalla kun MAF:n putsaa.

Olisiko vika ollut kuitenkin MAF:ssa? Sanoit että välillä tehot hävisi. Ilmenikö silloin nykimistä kun kierrokset nousivat yli 3-4t? Jos ei niin en lähde uskomaan että vika oli kuitenkaan MAF:ssa. Voin olla väärässäkin.

Ja kyllä on normaalia että auto rajoittaa kierrokset 4000rpm paikoillaan oltaessa. En tarkkaa syytä tiedä. Selviää varmasti netistä jos jaksaa kaivaa. Mutta eiköhän tuolla ole tarkoitus suojata moottoria.
Kteus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 03.05.2011 15:28

Re: CLK W208 Remmiahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja Kteus »

MAF liitintä en putsannu. Saatanhan mie senkin tehä. :) mutta nyt tosiaan toimii taas hyvin.
Kiitti! Eli kierroksia vain 4t P-asennossa. Sitten ei mitään huolta pitäisi olla sen osalta. :D
Kalllio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 10.09.2012 11:53
Paikkakunta: Vaasa

Re: CLK W208 Remmiahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja Kalllio »

Loistavaa! Ei muuta kuin auto kovaan ajoon!
Avatar
j4n1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 29.10.2011 23:14
Paikkakunta: Espoo

Re: CLK W208 Remmiahdin ongelma

Viesti Kirjoittaja j4n1 »

Kysymys
Kompura ahtaa pakkasilla, kun lämmöt nousee loppuu ahtaminen.
Tietoa mistä etsiä vikaa ??? :wtf:

...ei vihellä ei...

Kellään mitää vinkkiä missä voisi olla vika?

-Motarilla ahdin tuli yllättäen mukaan :D vauhtia 125-130 ja sit alkoi ujeltaa kun polkas lisää vauhtia.

Muuten ahdin ei potki :?: mistä etsiä vikaa???
Vastaa Viestiin