W201 vikoja, auttava käsi tarpeen.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pake1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 377
Liittynyt: Ke 07.03.2012 14:40
Paikkakunta: Rauma

W201 vikoja, auttava käsi tarpeen.

Viesti Kirjoittaja pake1 »

Eli ostin tollasen w201 2.0D 4v manuaalin ja pari vikaahan siinä nyt heti sitten on :twisted:

Eli syöttöpumppu vuotaa naftaa tyhjäkäynnillä noin 3sek/tippa tulee pumpun alaosasta tippumalla mutta lueskelin että jos pumpun elementin ym on terveet ei pitäisi naftaa tulla sieltä mistään ulos, jos vuotaisi alaosasta tulisi sieltä lukemani perusteella öljyä? Syöttöputkien lähdöt kostuva pumpun päällä, onko tämä käytännössä se ainoa paikka mistä naftaa ulos voi tulla, sammutin vivun juuri on mielestäni tiivis :) Olisi kiva tietää mahdolliset muutkin paikat, tosin aattelin nyt joka tapauksessa satsata tohon uusiin O-renkaisiin ja kupari tiivisteisiin :)

Sitten on toinen vika, sekin liittyy koneeseen...

Kun autolla ajaa normaalisti ei ole havaittavissa mitään erityistä mutta kun kiihdyttää/lähtee liikkeelle kuuluu koneesta terävä ja selvä nakutus, asiaa jo hieman tutkineena havaitsin syylärin läheisimmän suuttimen kolossa jotain nestettä, varmasti naftaa on sekin. Mutta mutta Kysymys lähinnä kuuluu että tuleeko nakutus mahdollisesti suuttimesta? koska en mihinkään venttiilin nostajiin oikein usko kun ei oel ajettu ku 318tkm ja olen ollut joskus lukevinani että epäkuntoinen suutin nakuittaisi hyvinkin rajusti. Ilman kuormaa (vapaalla) kone naksuttaa ihan hiukan kun kaasua polkee mutta kuormalla tuon kuulee naapurikin, kuulostaa lähinnä joltain vanhalta Transitilta taikka loppuun ajetulta bemarilta :oops:

Kolmas ja tälläkertaa viimeinen vika on seuraava-> Ajossa vauhdin noustessa noin yli 20km/h Alkaa jäätävä korvia raastava ulina/jyrinä kuulumaan takaa. Edellinen omistaja sanoi äänen johtuvan pyöränlaakerista mutta en ole vielä sulkenut perän ääntämistäkään pois. Mutta joskus olen ajanut yhtä perä vikaista ja ääni oli kyllä mielestäni enemmän korkeaa ujellusta eikä jyrinää joten se puoltaisi laakerivikaan :) Ja eikös jos perä uljeltaisi niin kytkimen pohjaan painamisella perän ei pitäin huutaa ollenkaan?! Koska tämä korvia raastava ääni menee vain ja ainoastaan vauhdin mukaan :) Ja onko tuollainen laakeri itte paha vaihdella? jos se nyt on se :)

Kiitos jo etukäteen niille jotka haluavat tietojaan jakaa minulle :)
Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
Avatar
pake1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 377
Liittynyt: Ke 07.03.2012 14:40
Paikkakunta: Rauma

Re: W201 vikoja, auttava käsi tarpeen.

Viesti Kirjoittaja pake1 »

Kertokaa ihmeessa vaan jos auttaa osaatte minua ongelmieni kanssa (siis auto ongelmien :lol: )
Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
Samuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ti 04.01.2011 21:06

Re: W201 vikoja, auttava käsi tarpeen.

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Kolmas ja tälläkertaa viimeinen vika on seuraava-> Ajossa vauhdin noustessa noin yli 20km/h Alkaa jäätävä korvia raastava ulina/jyrinä kuulumaan takaa. Edellinen omistaja sanoi äänen johtuvan pyöränlaakerista mutta en ole vielä sulkenut perän ääntämistäkään pois. Mutta joskus olen ajanut yhtä perä vikaista ja ääni oli kyllä mielestäni enemmän korkeaa ujellusta eikä jyrinää joten se puoltaisi laakerivikaan :) Ja eikös jos perä uljeltaisi niin kytkimen pohjaan painamisella perän ei pitäin huutaa ollenkaan?! Koska tämä korvia raastava ääni menee vain ja ainoastaan vauhdin mukaan :) Ja onko tuollainen laakeri itte paha vaihdella? jos se nyt on se :)

Kyllä se perä pyörii vaikka kytkintä painatkin... renkaat pyörittää sitä vetarien kautta... mutta helpoin olis se laakeri testata kun nostat takapään ilmaan ja pyörittelet renkaita ja kuuntelet rohiseeko jompikumpi puoli... Jarrupalat kannattaa ensin kammeta kauemmaksi että pyörii vapaasti ja ne ei pidä ääntä...

Laakerinvaihto ei sinänsä ole vaikea mutta vaatii vähän työkaluja... eli jos paikallaan meinaat vaihtaa niin siihen tarttee kierretankoa ja aluslevyä ja isoa hylsyä sun muuta... ja jos koko navan otat pois niin sitten tarttee vielä prässin jolla painaa laakeri pois ja paikalleen... Eli jos ei omista näitä vehkeitä tai joltain saa lainailtua niin halvemmaksi tulee viedä johonkin pajalle joka tuon tekee...
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W201 vikoja, auttava käsi tarpeen.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mielestäni tälläseen pikkumersuun takapyöränlaakerin vaihto ei ole ihan sormia naksauttamalla hoidettu homma. ei se kovin vaikea ole, eikä muutenkaan ihmeellinen, mutta vaatii jonkun verran työtä ja hermoja. en tiedä kuinka hyvin se laakeri suostuu irtoomaan navastaan, jos napa on paikoillaan. itse touhusin koko navan irti ja siinähän se suurin työ oli. joutuu aukoon ruosteisia pultteja. tuossahan on jokunen nivel kiinni navassa.. etuvetosen takapyörän laakeri remonttiin verrattuna aika eri planeetalta koko touhu. mutta, kyllä sen saa hoidettua kotitallissakin. perustyökalut riittää + se prässi on tarpeellinen vanhaa laakeria irrotettaessa ja uutta laitettaessa.

kokeile nyt ekana, että onko se vika ylipäätään siellä pyöränlaakerissa. kovaa vauhtia mutaan, niin pitäis äänen voimistua/vaimentua riippuen kumpaan suuntaan kurvi kaartaa. sillon, kun rikkonaisen laakerin puoleinen pyörä on ulkokurvissa, niin pitäisi ääntää enemmän, kun suoraa ajettaessa. ja kyllä sen väljyyden pitäisi tuntua käsiinkin, kun pyörä on tunkattuna ilmaan.

perämurikan vollotus ei juuri reagoi kurveihin, mutta kiihdytämiseen, tai moottorijarrutukseen reagoi/voi reagoida. perämurikkaakin voi jossain määrin tulkita vialliseks ilman työlästä purkua ja avaamista. laittaa vaihteen vapaalle, kässäri päälle ja menee auton alle. kartaanistä pyörittelee molempiin suuntiin ja kattelee, että kuinka paljon se kartaani pyörii, ennenku stoppaa. ehjässä perässä siellä ei ole välystä, kun muutma aste, jos sitäkään. kun pahimmillaan siellä voi olla melkein puolikierrostakin. tosin tuollainen isompi välys ei enää tule hammasrattaista, vaan luultavimmin perän keskitapista, mikä on kalunnut itselleen tilaa. ja tilaa tehneenä se on aiheuttanu aika paljon metallisilppua perän sisään, mikä sitten kiertää siellä öljyn seassa tuhoten lopulta koko perän.

nafta vuodoista sen verran, että tosiaan siellä pumpussa kiertää öljy ja nafta omissa puolissaan molemmat. naftaa on vaan elementtien yläpuolella ja "sivulla", minne se naftaputki tuleekin. eli, jos se vuotaa naftaa, niin se ei voi tulla pumpun luukkujen tiivisteistä, koska niiden takana on vaan öljyä. samaten sammutinvivun takana on öljyä. jokapaikassa on öljy, paitsi suutinputkien lähtöjen alla ja niissä, mihin tulee naftan meno ja paluu letkut kiinni. oletettavasti vika on siinä, että kusee noista suutinputkien lähdöistä, valuu pumppua pitkin pumpun alaosaan ja värjäytyy matkalla mustaks kaikesat liasta, pölystä ja ehkäpä jopa öljystä. näin ollen, kun se tippa lopulta valuu maahan asti, niin sen voi erehdyksissään luulla olevan moottoriöljyä. korjaustoimenpide on helppo. oikealla avaimella suutinputkien lähdöt irti. alta paljastuu takaiskuventtiilit, tms. mitä nyt onkaan. ja sitten siellä on O renkaat ja kuparitiivisteet. o renkaat ja kuparitiivisteet vaihtoon ja hilut takas kasaaan. itse olen vetänyt vaan näppituntumalta sopivasti kiinni, mutta olihan tuohon jossain joku oikea momenttikin. olisko ollu jotenkin niin, että 40nm. sitten auki ja takas 40nm kiinni ja se on siinä. en muista.

jos suuttimien juuresta on märkänä, niin ilmeisesti vuotaa suutinputket suuttimien päistä. helpon on avata ja kiristää hieman tiukemmalle. tarvike suutinputkilla toisinaan hankaluuksia saada pitämään laakista. tuntuu, että kohta menee jengat, kun niitä kiristää ja kiristää ja silti vaan vuotaa. mutta tollain, että eka vähän auki ja sitten inansa tiukemmalle, niin sillain ne on mulla ainakin alkanut pitään.

kova naputus voi tulla suuttimesta, tai viallisesat esikammiosta. onko käynti normaalia, vai hytkyykö kone paljon? siellä voi olla suuttimessa joku roska, mikä aiheuttaa suuttimen kusemisat, joka taas tekee sitä, että naftaa tulee omia aikojaan ja suuttimen sumuttaessa sumukuviokin on pielessä. aiheuttaa kova kalkatusta etenkin kaasuttaessa. taikka yhtälailla vika voi olla esikammiossa. jos kammiosta on kuula irronnut, niin kammioon ruiskutettu nafta ei syty kunnolla, eikä pala halutulla tavalla. kova kalkatus aiheutuu siis huonosta palamisesta.

tuosta nyt ensalkuun jotain apuva vian hakuun ja korjaamiseen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pake1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 377
Liittynyt: Ke 07.03.2012 14:40
Paikkakunta: Rauma

Re: W201 vikoja, auttava käsi tarpeen.

Viesti Kirjoittaja pake1 »

pera8x kirjoitti:mielestäni tälläseen pikkumersuun takapyöränlaakerin vaihto ei ole ihan sormia naksauttamalla hoidettu homma. ei se kovin vaikea ole, eikä muutenkaan ihmeellinen, mutta vaatii jonkun verran työtä ja hermoja. en tiedä kuinka hyvin se laakeri suostuu irtoomaan navastaan, jos napa on paikoillaan. itse touhusin koko navan irti ja siinähän se suurin työ oli. joutuu aukoon ruosteisia pultteja. tuossahan on jokunen nivel kiinni navassa.. etuvetosen takapyörän laakeri remonttiin verrattuna aika eri planeetalta koko touhu. mutta, kyllä sen saa hoidettua kotitallissakin. perustyökalut riittää + se prässi on tarpeellinen vanhaa laakeria irrotettaessa ja uutta laitettaessa.

kokeile nyt ekana, että onko se vika ylipäätään siellä pyöränlaakerissa. kovaa vauhtia mutaan, niin pitäis äänen voimistua/vaimentua riippuen kumpaan suuntaan kurvi kaartaa. sillon, kun rikkonaisen laakerin puoleinen pyörä on ulkokurvissa, niin pitäisi ääntää enemmän, kun suoraa ajettaessa. ja kyllä sen väljyyden pitäisi tuntua käsiinkin, kun pyörä on tunkattuna ilmaan.

perämurikan vollotus ei juuri reagoi kurveihin, mutta kiihdytämiseen, tai moottorijarrutukseen reagoi/voi reagoida. perämurikkaakin voi jossain määrin tulkita vialliseks ilman työlästä purkua ja avaamista. laittaa vaihteen vapaalle, kässäri päälle ja menee auton alle. kartaanistä pyörittelee molempiin suuntiin ja kattelee, että kuinka paljon se kartaani pyörii, ennenku stoppaa. ehjässä perässä siellä ei ole välystä, kun muutma aste, jos sitäkään. kun pahimmillaan siellä voi olla melkein puolikierrostakin. tosin tuollainen isompi välys ei enää tule hammasrattaista, vaan luultavimmin perän keskitapista, mikä on kalunnut itselleen tilaa. ja tilaa tehneenä se on aiheuttanu aika paljon metallisilppua perän sisään, mikä sitten kiertää siellä öljyn seassa tuhoten lopulta koko perän.

nafta vuodoista sen verran, että tosiaan siellä pumpussa kiertää öljy ja nafta omissa puolissaan molemmat. naftaa on vaan elementtien yläpuolella ja "sivulla", minne se naftaputki tuleekin. eli, jos se vuotaa naftaa, niin se ei voi tulla pumpun luukkujen tiivisteistä, koska niiden takana on vaan öljyä. samaten sammutinvivun takana on öljyä. jokapaikassa on öljy, paitsi suutinputkien lähtöjen alla ja niissä, mihin tulee naftan meno ja paluu letkut kiinni. oletettavasti vika on siinä, että kusee noista suutinputkien lähdöistä, valuu pumppua pitkin pumpun alaosaan ja värjäytyy matkalla mustaks kaikesat liasta, pölystä ja ehkäpä jopa öljystä. näin ollen, kun se tippa lopulta valuu maahan asti, niin sen voi erehdyksissään luulla olevan moottoriöljyä. korjaustoimenpide on helppo. oikealla avaimella suutinputkien lähdöt irti. alta paljastuu takaiskuventtiilit, tms. mitä nyt onkaan. ja sitten siellä on O renkaat ja kuparitiivisteet. o renkaat ja kuparitiivisteet vaihtoon ja hilut takas kasaaan. itse olen vetänyt vaan näppituntumalta sopivasti kiinni, mutta olihan tuohon jossain joku oikea momenttikin. olisko ollu jotenkin niin, että 40nm. sitten auki ja takas 40nm kiinni ja se on siinä. en muista.

jos suuttimien juuresta on märkänä, niin ilmeisesti vuotaa suutinputket suuttimien päistä. helpon on avata ja kiristää hieman tiukemmalle. tarvike suutinputkilla toisinaan hankaluuksia saada pitämään laakista. tuntuu, että kohta menee jengat, kun niitä kiristää ja kiristää ja silti vaan vuotaa. mutta tollain, että eka vähän auki ja sitten inansa tiukemmalle, niin sillain ne on mulla ainakin alkanut pitään.

kova naputus voi tulla suuttimesta, tai viallisesat esikammiosta. onko käynti normaalia, vai hytkyykö kone paljon? siellä voi olla suuttimessa joku roska, mikä aiheuttaa suuttimen kusemisat, joka taas tekee sitä, että naftaa tulee omia aikojaan ja suuttimen sumuttaessa sumukuviokin on pielessä. aiheuttaa kova kalkatusta etenkin kaasuttaessa. taikka yhtälailla vika voi olla esikammiossa. jos kammiosta on kuula irronnut, niin kammioon ruiskutettu nafta ei syty kunnolla, eikä pala halutulla tavalla. kova kalkatus aiheutuu siis huonosta palamisesta.

tuosta nyt ensalkuun jotain apuva vian hakuun ja korjaamiseen.
Kiitoksia kovasti! Eiköhän näillä päästä eteenpäin Asioiden korjauksessa :)
Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
Vastaa Viestiin