W210 alkuperäisen radion irroitus
W210 alkuperäisen radion irroitus
Virallinen ohje taitaa olla että käytä niitä radion irroitusrautoja ja saat radion pois. No eilen tuota yritti 3 Vehon kaveria. Radio ei irtoa. Joten millä ihmeellä tuon radion nyt saa mäkeen??? Ei ole mitään väliä vaikka koko radio menisi rikki tuossa operaatiossa. Mutta noin onnetonta radioo ei jaksa erkkikään kuunnella. Saako sen kojelaudan purettua jotenkin, että pääsee vapauttamaan nuo radio lukitukset? Sain hienosti purettua sen radion alla olevan säilytyslokeron, mutta siitä eteenpäin ei onnistu purkaminen. Se paneeli mikä kiertää radion, lämmön säätimet sun muut irtoaa hienosti yläosastaan, mutta jumittaa siitä lämmönsäätimien kohdalta. Aivan kuin se olisi jollain ruuveilla kiinni siitä. Vehon miehet sanoi että se on vaan jollain klipseillä kiinni, mutta eivät olleet ihan varmoja siitä. Ei niitä paljoa kiinnostanut noin vanha auto.
Jos tuon radion saa irti joku kaunis päivä niin onko siellä normaalit iso-liittimet? Tätäkään ei osattu vehossa sanoa ja netistä löytyy vähän eriävää mielipidettä tästä. Tuossa meikäläisen pelissä on joku alkuperäinen subbari takakontissa niin mahtaako se toimia tarvikeradion kanssa? Ratissa ei ole mitään radion säätöjä ja ei voisi vähempää kiinnostaa joku automaattisesti säätyvä äänentaso. Joten tuollaisten ominaisuuksien ei tarvi toimia. Kunhan alkuperäiset kaiuttimet ja subbari toimivat niin ok.
Jos tuon radion saa irti joku kaunis päivä niin onko siellä normaalit iso-liittimet? Tätäkään ei osattu vehossa sanoa ja netistä löytyy vähän eriävää mielipidettä tästä. Tuossa meikäläisen pelissä on joku alkuperäinen subbari takakontissa niin mahtaako se toimia tarvikeradion kanssa? Ratissa ei ole mitään radion säätöjä ja ei voisi vähempää kiinnostaa joku automaattisesti säätyvä äänentaso. Joten tuollaisten ominaisuuksien ei tarvi toimia. Kunhan alkuperäiset kaiuttimet ja subbari toimivat niin ok.
MB E 300TD -98 & Subaru Justy 1.2 4WD -90
Re: W210 alkuperäisen radion irroitus
1998 vaihtui perussoitinten malli Mercedes Classic/Special/Exquisit (Becker) malleista Audio 10 malleihin (Alpine). Molemmissa on samanlaiset kiinnityshakaset jotka vapautetaan omilla kiinnitysavaimilla. Kun avaimet työntää niihin rakoihin radion pitäisi jousen voimalla poksahtaa vähän irti ja niiden avainten lenkeistä se vedetään ulos. Asennus ilman niitä avaimia jotta lukitukset menee päälle.Geijo kirjoitti:Tuli tuollainen E-sarjan farkku ostettua eilen. Vm.98
Jos autossa on orkkis parannettu audiosysteemi (Bose tms) niin kaikki radiot ei toimi systeemin kanssa. Ja voihan se soitin olla joku muukin Mercedes-soitin, oisko kuvaa tai mallia laittaa? Mutta kiinnitys pitäs olla aina sama.
Joku W210 guru saa jatkaa tästä.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W210 alkuperäisen radion irroitus
Tuossa orkkis soittimessa lukee vaan Mercedes. Ei mitään malli merkintään. cd-levyjä se toistelee. Noilla orkkis kiinnitysavaimilla sitä yritettiin irroittaa, mutta ei lähde. Tätä siellä Veholla siis hinkutettiin. Liekö sitten hajonnut se vapautussysteemi. Mutta mäkeen sen haluan sieltä. Ihan sama tosiaan tuleeko se yhtenä kappaleena ulos vai useana kappaleena. Viskaan koko soittimen roskiin.
Sonyn soittimen laitan sinne tilalle. Mallia en muista. Riittää että alkuperäiset kaiuttimet ja subbari toimii. Muita ominaisuuksia siinä ei tarvi toimia. Sonyn myötä saa usb ja aux liitännän. En itseasiassa tiedä onko tuossa jotain muita ominaisuuksia? Ilmeisesti joku automaatti äänenvoimakkuus? Sellaisella en tee yhtään mitään. Ratissa ei ole mitään radion nappeja.
Sonyn soittimen laitan sinne tilalle. Mallia en muista. Riittää että alkuperäiset kaiuttimet ja subbari toimii. Muita ominaisuuksia siinä ei tarvi toimia. Sonyn myötä saa usb ja aux liitännän. En itseasiassa tiedä onko tuossa jotain muita ominaisuuksia? Ilmeisesti joku automaatti äänenvoimakkuus? Sellaisella en tee yhtään mitään. Ratissa ei ole mitään radion nappeja.
MB E 300TD -98 & Subaru Justy 1.2 4WD -90
Re: W210 alkuperäisen radion irroitus
Onko nyt tosiaan niin ettei täällä kukaan ole koskaan kojelautaa avannut???
MB E 300TD -98 & Subaru Justy 1.2 4WD -90
Re: W210 alkuperäisen radion irroitus
Muistaakseni...
Saatan muistaa väärinkin, mutta eikö se kojelaudassa kulkeva leveä lista pidä myös irrottaa?
Sen listan lukitusruuvi on oik. kojelaudan päädyssä (sivulla luukun alla) ja muut sen kiinnikkeet irtoavat listaa liu'uttaen oikealle.
Lämmönsäätimien kiertorullat pitää irrottaa (ne isot) ja sitten viimeinen esteesi on ohitettu.
Rullat irtoaa lakanan palan avulla... Ujutat kankaan rullan alle, ja vedät irti.
Saattavat olla niin piukassa, että usko meinaa loppua (jos niitä ei ole irroitettu pitkään aikaan edes lampun takia).
Jos päätät uusia pienet polttimot (rullan alla), niin ovat tosi pienet Wattivoimaltaan.
Radion takana on ihan tavalliset ISO liittimet, mutta niissä on auton oma CAN-pinni, joka antaa radiolle herätteen.
Eli uusi SONY ei taatusti ymmärrä Mersun CAN-komentoa, niin sille uudelle radiolle pitää ottaa heräte vaikka tupakan sytyttineltä (mistä muistaakseni itse otin).
Saatan muistaa väärinkin, mutta eikö se kojelaudassa kulkeva leveä lista pidä myös irrottaa?
Sen listan lukitusruuvi on oik. kojelaudan päädyssä (sivulla luukun alla) ja muut sen kiinnikkeet irtoavat listaa liu'uttaen oikealle.
Lämmönsäätimien kiertorullat pitää irrottaa (ne isot) ja sitten viimeinen esteesi on ohitettu.
Rullat irtoaa lakanan palan avulla... Ujutat kankaan rullan alle, ja vedät irti.
Saattavat olla niin piukassa, että usko meinaa loppua (jos niitä ei ole irroitettu pitkään aikaan edes lampun takia).
Jos päätät uusia pienet polttimot (rullan alla), niin ovat tosi pienet Wattivoimaltaan.
Radion takana on ihan tavalliset ISO liittimet, mutta niissä on auton oma CAN-pinni, joka antaa radiolle herätteen.
Eli uusi SONY ei taatusti ymmärrä Mersun CAN-komentoa, niin sille uudelle radiolle pitää ottaa heräte vaikka tupakan sytyttineltä (mistä muistaakseni itse otin).
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: W210 alkuperäisen radion irroitus
Saan kyllä tuon paneelin yläosastaan auki, mutta se on jostain lämmönsäätimien kohdalta vielä kiinni. On sen verran tiukassa että veikkaan siellä olevan jotkin ruuvit. Joten tuota yläpuolella olevaa listaa ei välttämättä tarvitse irroittaa. Ehkä jos ne puhallinsuuttimet haluaa irti niin sitten se pitää irroitta, mutta tässä tapauksessa niitä ei tarvitse irroittaa. Lämmönsäätimet ei tunnu irtoavan yhtään mihinkään. Radion alla olevan lokeron saan kyllä irti. Mutta se kehys siinä radion ympärillä mikä menee aina niille puhallinsuuttimille asti ei irtoa. Yläosan saa irti, mutta keskiosasta alaspäin tiukasti kiinni. Mutta onko näiden lämmönsäätö rullien alla sitten jotkin ruuvit? Veholla tosiaan mielenkiinto koko autoon oli nolla. Niiltä oli ihan turha kysellä mitään neuvoja. Sinällään ei yllätä. Joka merkkiliikkeessä on vähän sama meininki, minkä takia en niissä mielellään edes asioi.
Herätteellä ei ole oikeestaan mitään väliä. Radiossa on nappi mistä sen saa päälle ja pois
En tiedä sitten mahtaako sinne jatkuvaa virtaa tulla. Citroenissa olivat patonkimaassa keksineet kyllä iso-liittimet, mutta olivat myös keksineet että kaikki liitännät voi laittaa sinne epästandardissa muodossa. Sai muuten hetken aikaa mittailla että mikä liitin menee minnekin ja korjata niitä vastaamaan standardia. Mutta äkkiä sen herätteen tuolta tupakinsytyttimeltä ottaa.
Herätteellä ei ole oikeestaan mitään väliä. Radiossa on nappi mistä sen saa päälle ja pois

MB E 300TD -98 & Subaru Justy 1.2 4WD -90
Re: W210 alkuperäisen radion irroitus
Nyt ei tiedetä, mikä auto (jokin W210) ja mikä radio on kyseessä,Geijo kirjoitti:Virallinen ohje taitaa olla että käytä niitä radion irroitusrautoja ja saat radion pois. No eilen tuota yritti 3 Vehon kaveria. Radio ei irtoa. Joten millä ihmeellä tuon radion nyt saa mäkeen??? Ei ole mitään väliä vaikka koko radio menisi rikki tuossa operaatiossa. Mutta noin onnetonta radioo ei jaksa erkkikään kuunnella. Saako sen kojelaudan purettua jotenkin, että pääsee vapauttamaan nuo radio lukitukset? Sain hienosti purettua sen radion alla olevan säilytyslokeron, mutta siitä eteenpäin ei onnistu purkaminen. Se paneeli mikä kiertää radion, lämmön säätimet sun muut irtoaa hienosti yläosastaan, mutta jumittaa siitä lämmönsäätimien kohdalta. Aivan kuin se olisi jollain ruuveilla kiinni siitä. Vehon miehet sanoi että se on vaan jollain klipseillä kiinni, mutta eivät olleet ihan varmoja siitä. Ei niitä paljoa kiinnostanut noin vanha auto.
Jos tuon radion saa irti joku kaunis päivä niin onko siellä normaalit iso-liittimet? Tätäkään ei osattu vehossa sanoa ja netistä löytyy vähän eriävää mielipidettä tästä. Tuossa meikäläisen pelissä on joku alkuperäinen subbari takakontissa niin mahtaako se toimia tarvikeradion kanssa? Ratissa ei ole mitään radion säätöjä ja ei voisi vähempää kiinnostaa joku automaattisesti säätyvä äänentaso. Joten tuollaisten ominaisuuksien ei tarvi toimia. Kunhan alkuperäiset kaiuttimet ja subbari toimivat niin ok.
mutta kannattaisi yrittää vaan sitkeästi niillä oikeilla avaimilla.
Saksan Ebayssa näytti olevan tarjolla ainakin kahta erinäköistä avainta.
W210:an tarjottiin tällaista:
http://www.ebay.de/itm/ORIG-AUSZIEHHAKE ... 2c4dadb107" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä alla oleva avain sopii seuraaviin Mercedes-Benz- ja Becker-radioihin:
- Classic,
- Spezial,
- Exquisit,
- Mexico,
- Mexico Pro,
- Audio 5,
- Audio 10,
- Audio 30,
- Audio 30 APS,
- Beta CC,
- Gamma CC,
- Delta CC,
- Chorus,
- Concert,
- RNS,
- Symphony
http://www.ebay.de/itm/ORIG-AUSZIEHHAKE ... 2c4dadb107" onclick="window.open(this.href);return false;
Liittimien suhteenkaan on hankala ottaa kantaa, kun mahdollisuuksia on monta.
Jos laitat rekisterinumeron, voisin yrittää kaivella asiaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: W210 alkuperäisen radion irroitus
Niissä puhallinsuuttimissa on kiinnitys haat (takaiskuhampaat tms.) pystysivuilla molemmin puolin.
Muistaakseni otin ne ritilät ensin pois ja sitten ne kehykset pienellä ruuvarilla tai piikillä.
Kyllä ne iri lähtivät, eikä suurta voimaa tarvinnut, eikä mikään mennyt irrottaessa rikki.
Joo sitä leveetä listaa ei tässä tapauksessa tarttee irrottaa... Itse otin, kun navigaattorin johdot intgroin sinne piiloon ramalla, kun radiota vaihdoin.
Muistaakseni otin ne ritilät ensin pois ja sitten ne kehykset pienellä ruuvarilla tai piikillä.
Kyllä ne iri lähtivät, eikä suurta voimaa tarvinnut, eikä mikään mennyt irrottaessa rikki.
Joo sitä leveetä listaa ei tässä tapauksessa tarttee irrottaa... Itse otin, kun navigaattorin johdot intgroin sinne piiloon ramalla, kun radiota vaihdoin.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: W210 alkuperäisen radion irroitus
Mulla ainakin lähti W 210:stä tolla jälkimmäisellä, veistenterän näkösellä...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: W210 alkuperäisen radion irroitus
Vuoden -98 E 300td on malli. Radiosta en tiedä muuta kuin että siinä lukee Mercedes ja siinä on cd-soitin. Noita kumpaakin avain systeemiä Veholla käytettiin. Ei irtoa. Joten veikkaan sen mekanismin hajonneen jotenkin. Löysin netin syövereistä yhden kuvan avatusta kojelaudasta. Vähän näyttäisi siltä että edes sitä kautta en saa sitä lukitusta auki. Toimitin tuon auton eräälle mersu xpertille. Se lupasi kokeilla radion irrotusta. Mut jos hänkään ei sitä irti saa niin sitten väkivaltaa ja erilaisia koneita käyttäen se tulee irtoamaan sieltä.
MB E 300TD -98 & Subaru Justy 1.2 4WD -90
Re: W210 alkuperäisen radion irroitus
On sitten ehkä sorkittu jollain ja mekanismi hajonnut, varmaan joudut sinäkin turvautumaan väkivaltaan...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: W210 alkuperäisen radion irroitus
Tämä xpertti sai sen radion irti. Oli kuulemma lukitukset hieman jumissa. Lievää väkivaltaa ja se lähti sieltä. Sonyn soitin toimi suoraan. Siihen mitään herätteitä tarvinnut viritellä. Toimi heti oikein. Auton kun käynnistää niin soitin käynnistyy myös ja sammuu auton mukana. Siitä mielenkiintoista että halusin Sonyn usb ja aux-liitännän takia. Nehän toimi jopa puoli tuntia, kunnes päättivät kumpikin mykistyä. Radio toimii edelleen ok, mutta usb ja aux liitännän kautta ei tule mitään ääntä. Pitää vielä katsoa jos uskollisen Sonyn saisi toimimaan jotenkin. Muutoin pitää viskaa mäkeen se ja hakea uusi soitin.
MB E 300TD -98 & Subaru Justy 1.2 4WD -90
Re: W210 alkuperäisen radion irroitus
Faceliftissä radio on CAN-väylä ohjattu (MB Audio10 CD malli).Geijo kirjoitti:Tämä xpertti sai sen radion irti. Oli kuulemma lukitukset hieman jumissa. Lievää väkivaltaa ja se lähti sieltä. Sonyn soitin toimi suoraan. Siihen mitään herätteitä tarvinnut viritellä. Toimi heti oikein.
Eli auto, jossa ratista voi ohjata radiota.
Sori en huomannut, että on vanhempaa mallia

W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: W210 alkuperäisen radion irroitus
Nyt on kyllä kummallinen ominaisuus radiossa. Eli itse radio osuus toimii ok. Mutta jos laitan cd, aux tai usb ominaisuuden päälle niin mitään ei kuulu. Ne saa toimiin niin että irroittaa radion. Odottaa tovin että sen muisti tyhjenee. Laittaa radion takaisin. Ei käynnistä autoa, mutta laittaa autoon virrat päälle. Kaikki ominaisuudet soittimessa toimii ok. Kun auton käynnistää niin vain radio toimii. Muut mykistyy. Eipä ole tuollaista ennen tullut vastaan. Pitää kokeilla vielä toisella soittimella tekeekö se samaa.
MB E 300TD -98 & Subaru Justy 1.2 4WD -90
Re: W210 alkuperäisen radion irroitus
Viikonloppuna tuota tuli vähän testailtua. Subarussa soitin toimi ok. Kokeilin tuota myös niin että laitoin auton käyntiin. Soitin oli irti. Kiinnitin soittimen niin se toimi ok. Mutta heti kun auton sammutti ja käynnisti uudelleen niin vain radio toimii. Eli mersussa on nyt joku juttu mikä ei ole Sonyn kanssa yhteensopiva. En tie miten tuo voi olla edes mahdollista? Mikä muka voisi määrittää että vain radio toimii?
MB E 300TD -98 & Subaru Justy 1.2 4WD -90
Re: W210 alkuperäisen radion irroitus
Eilen kokeilin toisella soittimella. Sonyn tilalle vanha Pioneer. Toistaiseksi Pioneer toiminut ok. Siitä vaan puuttuu usb ja aux. Sen huomasin noissa liitännöissä että virtaliittimessä pitää sinivalkoinen piuha olla kytketty. Sonyssä ei lukenut mikä se on, mutta Pioneerissa luki remote control. Joku kauko-ohjain? Auton päässä olevasta liittimestä ei tullut virtaa. Mutta soittimen päästä tuli virtaa kun laittoi soittimen päälle. Mikäli tuota piuhaa ei kytkenyt niin ääntä ei kuulunut. Soitin kyllä käynnistyi ja ruudulla näkyi että jotain se ilmeisesti soitteli. Heti kun siihen liittimeen syötti virtaa niin alkoi ääni kuulua. Yritin sitten mittailla että lopettaako Sony sen virran syöttämisen siihen vai miksi se ääni yllättäen katoaa kaikilta muilta paitsi radiolta. Mitään selitystä tuohon en löytänyt. Virtaa tuli koko ajan. Todennäköisesti tuo on joku auton oman vahvistimen heräte liitäntä? Se jäi kokeilematta jos syötän siihen liittimeen herätteestä virtaa ja en kytke sitä radion sinivalkoista piuhaa. Olisi pitänyt vetää piuha poikki. Pitää vielä metsästää jostain toinen soitin missä olisi usb ja aux. Onko siinä sama ongelma sit..
MB E 300TD -98 & Subaru Justy 1.2 4WD -90
Re: W210 alkuperäisen radion irroitus
Hei! Blaukkariin tarviit pyöreät noin 3 mm u-puikot, myydään tarvikeliikkeissä (Fixus) n. 5 €. Irrota ulkoreunus, ohut ulommainen kehys. täynnä puikot pyöreisiin reikiin, reikäväli n. 30 mm, ehkä viitisen senttiä, vedä radio ulos. Puokot vapauttavat lukot. Toinen krouvimpi on porata koko paska osina veks, vie aikaa ja tulee sotkua. Irrotus puikoilla vie pari min. Irrotus on helppo nakki, älä hermoile, voi tulla enemmän vahinkoa.