W638 Vito, tehot hukassa?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: La 15.10.2011 01:49
Re: W638 Vito, tehot hukassa?
Saateri, täytyy se anturin jalkakin ottaa vielä kertaalleen auki ja laittaa sinnekkin väliin muutama tippa lock taittia. Kylmänä ja ahdoilla tiputtelee vielä dieseliä.
Aa, taas oppi jotain uutta, 1,55bar kuullostaa huomattavasti uskottavammalta. Täytyy kurkkia vuotaako pakopuolelta jostain/mistään ja purkaa tuosta toisesta vitosta kansi ja turbo irti - siitä vanhasta turbosta laippa suoraan uuteen, jos sen sovittais ensin tuossa työpöydällä ja sitten vasta alkais riipimään tuosta ajovekottimesta sitä irti.
Suurkiitoksia kun vaivaudutte vastailemaan ja jakamaan tietoa.
Aa, taas oppi jotain uutta, 1,55bar kuullostaa huomattavasti uskottavammalta. Täytyy kurkkia vuotaako pakopuolelta jostain/mistään ja purkaa tuosta toisesta vitosta kansi ja turbo irti - siitä vanhasta turbosta laippa suoraan uuteen, jos sen sovittais ensin tuossa työpöydällä ja sitten vasta alkais riipimään tuosta ajovekottimesta sitä irti.
Suurkiitoksia kun vaivaudutte vastailemaan ja jakamaan tietoa.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W638 Vito, tehot hukassa?
Elikäs on likaa painetta jos sielää on vakio anturi (toimii kuten sillon kuuluukin)MustaSurma kirjoitti: Samoin taisi löytyä syy siihen miksi tuo hävittää paineet 2500 kierroksen kohdalla. MAPpi anturin data näyttää hetkelliseksi huippuahdoksi 255 kilo Pascalia eli 2,55 bar? voiko pitää paikkaansa? se kyllä selittäisi miksi hukkaportti aukeaa kokonaan. Voisiko ecua/MAPpia huijata tekemällä bleedin mapille menevään letkuun? Vai onko ratkaisu se toinen hyrrä missä olisi isompi pakopesä?
siihen ei auta muu kuin paineen pienetäminen (kunnon ohjelma) tai toisenlainen anturi mikä sekin vaatii ohjelman muutoksen
ei auta pako pesä/bledi
tai jos auto on ennen toiminut samoilla osilla niin selvitää syy miksi paine menee nyt yli
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: La 15.10.2011 01:49
Re: W638 Vito, tehot hukassa?
Joo, on se aiemmin toiminut ihan hyvin ja mappianturikin on vaihdettu toisenlaiseen. Mutta nyt kun sai tuonne toimivat suuttimet niin turbo spuulaa huomattavasti paremmin. Tosin se myös viheltää jonnin verran ja muutenkin on kuullostanut siltä että hajoaa vimoset n. 10 tkm. Mitään varsinaisia muutoksia tuohssa kokoonpanossa ei siis ole mitä tuo turbon rikkimenemisen odottaminen.
Voisko olla että turbon siivet jumittaa ja sen jälkeen lähtee kerralla liikkeelle ja tekis sen hetkittäisen ylipaineen? Vai onko liian kaukaa haettua
Voisko olla että turbon siivet jumittaa ja sen jälkeen lähtee kerralla liikkeelle ja tekis sen hetkittäisen ylipaineen? Vai onko liian kaukaa haettua

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: La 15.10.2011 01:49
Re: W638 Vito, tehot hukassa?
...se mitään pitänyt se lock tite siellä välissä. Parikymmentä kilsaa ja sen verran ehdin miettiä että "kylläpäs haisee diisseli..." Siinä sitä taas oltiin tien poskessa. Siinä kun riivin taas kertaalleen sitä anturia irti niin kävi taas kertaalleen mielessä että jotain sitä on tullut tehtyä väärin. Soitin siinä sitten alan liikkeeseen ja kysyin että mikä on kun ei liitos pidä. Vastaus oli jotta anturi tai raili rikki. Ja kun mun mielestä ei ollut. Sanoivat että siellä on kartio ja momentti on "kiinni". Ei sielä mun mielestä ollut mitään kartiotakaan. Noh, kierreteippiä väliin ja puolikaasulla asioiden hoitoon ja kotiin kun pääsin niin rupesin tutkailemaan sitä varaosaviton railia. Kyllä sielä vaan on kartio, sellainen irtonainen joka jää railin sisällä, ainakin mulla jäi molemmat. Ja tuossa mun ajovekottimessa se kartio oli sielä railiputkessa poikittain, ei mikään ihme ettei pitänyt. Eipä siinä, jumppasin toisen railin paikoilleen ja tiukkasin ensin sen anturan jalan kiinni (ja varmistin että se irtokartio on siellä niinkuin pitääkin), sen jälkeen anturi perään kiinni asti, jalkaa vartti auki ja anturia saman verran kiinni, ja lopuksi se anturin jalka samat varttikierroksen kiinni. Nyt pitää.
Siinä se oli se syy että ne anturit tuntui olevan ihan sormi tiukkuudessa. Ei siellä mitään tiivisteitä ole välissä, mutta kyllä se vaan näyttäis pitävän kun sen anturin asentaa sinne oikein. Eli tälläkin kertaa vika oli asentajassa. Tietääpähän enskerralla sitten. Huomenna tarttee käydä heittämässä vähän pidempi lenkki ja kattoa pitääkö se vielä huomenna. Jos pitää niin sitten se oiskin vissiin veneen käyntiin laitto ja josko sitä vaikka ehtis kalaan illalla. Kattoo sitä turboa myöhemmin, nyt alkaa viikkokiintiö vitoa olla täys....
Siinä se oli se syy että ne anturit tuntui olevan ihan sormi tiukkuudessa. Ei siellä mitään tiivisteitä ole välissä, mutta kyllä se vaan näyttäis pitävän kun sen anturin asentaa sinne oikein. Eli tälläkin kertaa vika oli asentajassa. Tietääpähän enskerralla sitten. Huomenna tarttee käydä heittämässä vähän pidempi lenkki ja kattoa pitääkö se vielä huomenna. Jos pitää niin sitten se oiskin vissiin veneen käyntiin laitto ja josko sitä vaikka ehtis kalaan illalla. Kattoo sitä turboa myöhemmin, nyt alkaa viikkokiintiö vitoa olla täys....
Re: W638 Vito, tehot hukassa?
Tarkistele nyt aluksi että se ahtimen ohjaukseen liittyvä alipaine toimii oikein, eli se sähkömötikkä joka ohjaa alipainetta ahtimelle ja siihen liittyvät alipaineletkut on kunnossa. Ei tuohon oikein muuten osaa arvata kun ei tiedä mihin paineeseen se ohjelma yrittää sen saada. Alipaine ei saa myöskään karata mistään muusta alipaineletkusta, esimerkiksi ajovaloilta.
Voit vaikka antaa suoraan täydet alipaineet ahtimen kellolle niin pitäisi vivun liikkua, oli tässä sitten VNT tai hukkaportillinen. Hukkaportillisessa tosin ahdot puuttuvat, jos alipaine puuttuu.
Kannattaa hommata pneumatiikkakaupasta semmonen halpa painemittari, joka näyttää myös alipaineen. Voi tutkia ajossa miten ahdot käyttäytyy ja onko alipainetta riittävästi.
Voit vaikka antaa suoraan täydet alipaineet ahtimen kellolle niin pitäisi vivun liikkua, oli tässä sitten VNT tai hukkaportillinen. Hukkaportillisessa tosin ahdot puuttuvat, jos alipaine puuttuu.
Kannattaa hommata pneumatiikkakaupasta semmonen halpa painemittari, joka näyttää myös alipaineen. Voi tutkia ajossa miten ahdot käyttäytyy ja onko alipainetta riittävästi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: La 15.10.2011 01:49
Re: W638 Vito, tehot hukassa?
Prrrkele, pääsin mä sillä n.50km ja reippaan kiihdytyksen jälkeen taas stoppi. Ei kai muuta kun 22mm avain kädessä konepeltiä auki ja ihmettelemään että mistä se vuotaa tällä kertaa. Ei muuten vuotanut, nyt se stoppasi jostain muusta syystä. Eli tuo nyt tuntuu pitävän paineet sisällään mutta nyt tuli sitten joku muu vika, tarttee se vissiin saada kunnon koneen päähän että tietää mitä se nyt herjaa. Voiko tuo vetää EDC:n liian korkeasta ahtopaineesta?
Täytyy kokeilla vaihtaa tuo hukkaporttia ohjaava mötikkä, saattoi saada siipeensä laturin vaihdon yhteydessä enkä sinällään ihmettelisi vaikka joku letku olisi sieltä samassa hötäkässä irronnyt tai puhjennut. Tosin olin kyllä katsovinani että ne tuli omille paikoilleen mutta mistäs sen tietää. Tuo taitaa olla hukkaportillinen, ainakin ääni kuullostaisi siltä, tosin en kyllä tiedä millaista suhinaa VNT ahdin pitää. Ja ahtoja kyllä tulee, hetkellinen huippupaine taitaa olla likemmäs 1,7bar ja ohjelman pyynti taitaa olla 1,3bar.
Miten mä saan täyden alipaineen sinne turbon kellolle, letku ennen sitä ohjainmötikkää irti ja suoraan sinne kellolle menevään letkuun vai? Aiheuttaako se vikakoodin jos sen tekee kone käynnissä?
Täytyy kokeilla vaihtaa tuo hukkaporttia ohjaava mötikkä, saattoi saada siipeensä laturin vaihdon yhteydessä enkä sinällään ihmettelisi vaikka joku letku olisi sieltä samassa hötäkässä irronnyt tai puhjennut. Tosin olin kyllä katsovinani että ne tuli omille paikoilleen mutta mistäs sen tietää. Tuo taitaa olla hukkaportillinen, ainakin ääni kuullostaisi siltä, tosin en kyllä tiedä millaista suhinaa VNT ahdin pitää. Ja ahtoja kyllä tulee, hetkellinen huippupaine taitaa olla likemmäs 1,7bar ja ohjelman pyynti taitaa olla 1,3bar.
Miten mä saan täyden alipaineen sinne turbon kellolle, letku ennen sitä ohjainmötikkää irti ja suoraan sinne kellolle menevään letkuun vai? Aiheuttaako se vikakoodin jos sen tekee kone käynnissä?
Re: W638 Vito, tehot hukassa?
Jos se on hukkaportillinen niin auton käynnistyessä sen pitäisi vetää portti kiinni, ja samaan hengenvetoon se ei silloin ainakaan alipaineen puuttumisen vuoksi mene ylipaineelle.
VNT ja hukkaportti pitäisi erottaa ihan silmällä miten ne tangot menevät.
Alipaineen saat jostakin letkusta missä on täysi alipaine koneen käydessä, esimerkiksi jarrutehostajaan menevässä putkessa pitäisi olla pikkusia haaroituksia pikkuletkuille. Siitä suora letku kelloon niin pitäisi liikkua nätisti. Joskus tälläistä vastaavaa mutta erilaista ihmeteltiin laittamalla se alipainemittari kellolle menevään letkuun haaralla.
Siitä sähköllä ohjattavasta mokkulasta pitää alipaineen myös päästä vapaasti pois, se letku ei saa olla tulpattu umpeen. Muuten hukkaportillisen tapauksessa portti ei aukea ja tulee se ylipainetila. Letkuissa ei saa olla myöskään mitään turhia ahtopaineruuveja.
VNT ja hukkaportti pitäisi erottaa ihan silmällä miten ne tangot menevät.
Alipaineen saat jostakin letkusta missä on täysi alipaine koneen käydessä, esimerkiksi jarrutehostajaan menevässä putkessa pitäisi olla pikkusia haaroituksia pikkuletkuille. Siitä suora letku kelloon niin pitäisi liikkua nätisti. Joskus tälläistä vastaavaa mutta erilaista ihmeteltiin laittamalla se alipainemittari kellolle menevään letkuun haaralla.
Siitä sähköllä ohjattavasta mokkulasta pitää alipaineen myös päästä vapaasti pois, se letku ei saa olla tulpattu umpeen. Muuten hukkaportillisen tapauksessa portti ei aukea ja tulee se ylipainetila. Letkuissa ei saa olla myöskään mitään turhia ahtopaineruuveja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W638 Vito, tehot hukassa?
Hukaportilesesa on säätö tanko suunillen akselin suuntaisesti ja menee lähelle
Pakoputken lähtöä
Vnt mallisa se menee keskele turboa ja on poikittain akseliin nähden
Alipaneta ohjaavien murkuliten suodatimet on joskus tukossa
Pakoputken lähtöä
Vnt mallisa se menee keskele turboa ja on poikittain akseliin nähden
Alipaneta ohjaavien murkuliten suodatimet on joskus tukossa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: La 15.10.2011 01:49
Re: W638 Vito, tehot hukassa?
Nonni, nyt on hetken aikaa ajettu taas ilman suurempia murheita. Hukkaportti on, alipaine toimii jnejne. mutta nyt se turbo on antautumassa lopullisesti veikkaan ma. Piti alkuun vinkunaa ja ajoittain on pahentunut melkoisesti: välillä (ei siis aina) kun paineet on päällä, kun päästää kaasun niin suhahtaa kuin tuuning-sierrassa ikään, ja ahtimen heräillessä kuuluu sellaista ääntä että alumiinia sorvattaisiin liian lujaa pyörivällä sorvilla... Mutta ei siis kuulu aina.
Enihau, eilen tuossa jumppailin mun varaosa vitosta vajaat 300tkm rullatun turbon irti. Ei ollut alkuunkaan niin paha rasti kun oletin mutta v****moinen jobi silti. Alunperin oli tarkoituksena irroittaa tuosta laipat ja katsella ajoautoon joku toinen turbo ja kemppiliimailla sopivat laipat siihen uuteen mötikkään mutta tuohan olikin melko hyvässä kunnossa - ei päittäisvälystä, ei vuotoja ja muutoinkin sen näköinen ettei se ole tainnut ihan 300 tuhatta rullattu. Taidankin jumpata sen tuohon omaan autoon kiinni kuhan ehdin ja kokeilen sillä ensin. Tuskin se ainakaan kovin paljoa huonommin toimii kuin se mikä siellä on kiinni.
Tuossa tuli pähkäiltyä että voisiko tukkeutunut/ahdistava pakoputki aiheuttaa ahtopaineiden piikin nousemista? Vai voisiko se olla tuo rikkonainen turbo? Jotain matoja siellä kuitenkin on (no ainakin se turbo) koska osa menohaluista kuitenkin puuttuu. Vaikkakin se on melko ripeä tuollaiseksi vanhaksi koppimopoksi, Racing Tester antoi 10,04sek 0-100km/h... (ehkä se +2 sekuntia, mutta silti...)
Katotaan mitä se sanoo kun saan tuon toisen hyrrän paikoilleen...
Enihau, eilen tuossa jumppailin mun varaosa vitosta vajaat 300tkm rullatun turbon irti. Ei ollut alkuunkaan niin paha rasti kun oletin mutta v****moinen jobi silti. Alunperin oli tarkoituksena irroittaa tuosta laipat ja katsella ajoautoon joku toinen turbo ja kemppiliimailla sopivat laipat siihen uuteen mötikkään mutta tuohan olikin melko hyvässä kunnossa - ei päittäisvälystä, ei vuotoja ja muutoinkin sen näköinen ettei se ole tainnut ihan 300 tuhatta rullattu. Taidankin jumpata sen tuohon omaan autoon kiinni kuhan ehdin ja kokeilen sillä ensin. Tuskin se ainakaan kovin paljoa huonommin toimii kuin se mikä siellä on kiinni.
Tuossa tuli pähkäiltyä että voisiko tukkeutunut/ahdistava pakoputki aiheuttaa ahtopaineiden piikin nousemista? Vai voisiko se olla tuo rikkonainen turbo? Jotain matoja siellä kuitenkin on (no ainakin se turbo) koska osa menohaluista kuitenkin puuttuu. Vaikkakin se on melko ripeä tuollaiseksi vanhaksi koppimopoksi, Racing Tester antoi 10,04sek 0-100km/h... (ehkä se +2 sekuntia, mutta silti...)
Katotaan mitä se sanoo kun saan tuon toisen hyrrän paikoilleen...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: La 15.10.2011 01:49
Re: W638 Vito, tehot hukassa?
Ei se turbo ihan ehjä ollut. Pakopuolella kaksi halkeamaa ja molemmat hukkaportin aukosta eri suuntiin. Kompurapuoli taasen näytti ihan hyvältä toisin kuin se varaosaviton vastaava, joten halkaisin molemmat ja ajoauton turboon vaihdoin siitä varaosamallista sen pakopuolen ja takaisin läjään.
Auto kuullostaa ehjemmältä, tuntuisi perstuntumalla kulkevan hieman paremmin ja 1. ja 2. vaihteella maksimipaineet on siellä 1.0bar:in tienoilla, isommilla vaihteilla mittari käy 1.4bar:issa. 2500 kierrosten nyykähtely vähentyi vaikka välillä tekee sitäkin, mutta tänään tuo racin tester kertoi 0-100km/h ajaksi 14,2sek... ...toisaalta kun sitä pysähtyi niin tuo näytti vielä hetken aikaa 30km/h vauhteja, oisko se nyt sitten sateliitit sompussa, puhelin solmussa vai viimekerralla ei satelliitteja kuulunut kuin silloin tällöin, tiedä häntä...
Mutta lyhyen lenkin perusteella auto parani melkoisesti. Ei taida vaan tuo turbo olla kovin pitkäikäinen mutta ompahan tiedossa se. En kyllä oikein tajua miten haljennut pakopesä nostaa ahtoja mutta kait se sitten sen tekee. Ei tuo aivan kunnolla vieläkään toimi mutta paremmin. Josko antais olla vaan noin...?
Auto kuullostaa ehjemmältä, tuntuisi perstuntumalla kulkevan hieman paremmin ja 1. ja 2. vaihteella maksimipaineet on siellä 1.0bar:in tienoilla, isommilla vaihteilla mittari käy 1.4bar:issa. 2500 kierrosten nyykähtely vähentyi vaikka välillä tekee sitäkin, mutta tänään tuo racin tester kertoi 0-100km/h ajaksi 14,2sek... ...toisaalta kun sitä pysähtyi niin tuo näytti vielä hetken aikaa 30km/h vauhteja, oisko se nyt sitten sateliitit sompussa, puhelin solmussa vai viimekerralla ei satelliitteja kuulunut kuin silloin tällöin, tiedä häntä...
Mutta lyhyen lenkin perusteella auto parani melkoisesti. Ei taida vaan tuo turbo olla kovin pitkäikäinen mutta ompahan tiedossa se. En kyllä oikein tajua miten haljennut pakopesä nostaa ahtoja mutta kait se sitten sen tekee. Ei tuo aivan kunnolla vieläkään toimi mutta paremmin. Josko antais olla vaan noin...?