Olen omistanut otsikon mukaisen auton nyt kaksi vuotta ja ostohetkestä tähän päivään auton tyhjäkäynti on ollut jokseenkin epämääräistä. Uusia osia on nyt parin vuoden aikana laiteltu sen verran, että kohta ei ole enää vaihdettavaa. Paljon rikkinäistä on kyllä uusittu, mutta tyhjäkäynti on edelleen samanlainen, kuin ostopäivänä. Siksipä kävi mielessä kysyä täältä, että onko tuossa ylipäätään mitään vikaa vai yritänkö korjata auton ominaisuutta? Auto on vuosimallia -90 ja moottori on m102.980, ruiskuna ke-jetronics. Tässä käynnistysvideo ja pientä kaasuttelua, jossa pitäisi näkyä tuo oudon alhaisilla kierroksilla käyminen:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vR2IvyjQ3Hg[/youtube]
Ongelma on seuraavanlainen:
Kun kierrokset putoavat ylhäältä alas, auto käy hetken aikaa todella matalilla kierroksilla, yrittää sammua ja tärisyttää koko autoa melko rajusti. Kylmänä/viileänä auto saattaa jopa sammua. Toinen mitä olen miettinyt on tuo käynnistys; kuuluuko näitä pyöräyttää tuo muutama kierros vai pitäisikö täysin toimivan tärähtää ensimmäisellä pyöräytyksellä käyntiin? Ostin Charles O. Probstin kirjan Bosch Fuel Injection & Engine Management, ja sen luettuani sain käsityksen, että ke-jetronicsin pitäisi ylläpitää koko ajan sen verran painetta järjestelmässä, että käynnistys tapahtuu ilman muutaman kierroksen pyöräytystä.
Tässäpä nyt jonkinlainen lista jo tehdyistä toimenpiteistä jokseenkin aikajärjestyksessä;
-Virranjakajan kansi ja pyörijä + tulpat
-Lambda
-Kaasuvivuston palautusjousi joka vetää vivuston kiinni mikrokytkimeen oli irti
-Seokset tarkastettu
-Ylijänniterele on ensin tinattu ja sitten vielä vaihdettu kokonaan uuteen.
-Viimeisimpänä purin koko imusarjan ja hypin jo riemusta löydettyäni reiän ilmamäärämittarin pohjakumista. Vaihdoin myös imusarjan tiivisteet ja kävin läpi kaikki mahdolliset alipaineletkut. Ehkä vähän parani, mutta alkuperäinen ongelma pysyi samana. Marmoritiskillä meinasivat, että jo neulan mentävä reikä tuossa kumissa aiheuttaa käyntihäiriöitä. Tuo nyt on jo oikeastaan sormen mentävä. Tässä vielä kuva siitä kumista kun satuin sellaisen ottamaan:

-Ilmamäärämittari puhdistettu ja lautanen liikkuu nyt ilman mitään ahtaita kohtia
-Ilmamäärämittarin potentiometri on tarkastettu ja todettu toimivaksi. Tyhjäkäynnillä tosin antaa lämpimänä 0,8v eikä 0,7v, kuten jonkin tiedon mukaan sieltä pitäisi tulla.
-Kaikki huohotusletkut on uusittu
-Tyhjäkäyntiventtiili puhdistettu ja rasvattu. Muttaa asentoaan, kun sille antaa jännitettä. Toisaalta ilman jännitettä venttiilistä voi puhaltaa läpi. Kuuluisikohan sen olla tiivis?
-Tulpanjohdot on tarkastettu eikä niistä mikään ainakaan ole selvästi poikki (kaikilla sama resistanssi eikä muutu heiluttelemalla johtoa)
Tältä foorumilta olen löytänyt paljon hyviä vinkkejä ja siitä jo tässä vaiheessa paljon kiitoksia. Näitä on käynyt mielessä koitaa seuraavaksi, jos tuo tyhjäkäyntioutous nyt sitten on vika eikä ominaisuus:
-Ruiskusuutinten vaihto
-Tulpanjohdot uusiksi
-Viedä tuo jollekin joka tuosta oikeasti tajuaa jotain
-Dieselöinti

Tulipas nyt pitkä teksti, mutta ajattelin, että jos joku painii joskus saman ongelman kanssa niin tässä voisi hänelle olla sitten vastaus jos tämä joskus vielä ratkeaa.