Mersuprojekteja, w124-> Om606 -Methonen

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
nuori mersumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 11.09.2012 18:12
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja nuori mersumies »

Tervehdys!
Hieno projekti aluillaan ja eikun vaan kovasti jaksamista niin tulee siisti peli! :) .Itekkin pitäs ottaa oma satakakskolomonen työn alle tässä talven mittaan...Mutta täytyypi seurailla sivusta tätä topikkia :thumbup: :D
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tuli tuossa mieleen, että eikös tohon olis kannattanut hankkia valmiit pohjat sekä helmat sais kerta heitolla isommat paikat kuntoon :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Jeps, pulttiin tulee kartiopäähän, kuhan eka löytää pitemmän pultin tai jatkaa tuota! Projekti on nytte pari päivää jäissä kun pitää kunnostaa mopo, ja pistää myyntiin nii saa rahotusta taas tähänkii vähän :D
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

Melko lyhytaikanen riemu kun vetää ruosteisen pellin päälle käläkälää ja siihen sitten pelkkä massa. Iso työ menee hukkaan. Peltihommia toki oppii samalla.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Nuo on siis pintaruostetta nuissa pelleissä millä oon paikkaillu. Nekii on pyyhkästy hiomapaperilla ja rautaharjalla pois ja sitten vasta maali! Mitäs muuta sinne pitäis laittaa kun maalia ja massaa? Nuo maalitki on lähinnä sitä varten ettei nuo pellit ruostu ennen kun massan laitan kun tuo auto seisoo tuolla tallissa. Ja niin, en kyllä ihan kaikkee tiiäkkään nuista reikien paikkailusta mutta ainakii yritän tehä parhaani mukaan :roll:
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Taas on projekti edenny vähäsen. Muutamia kuvia:

Maski maaleissa
Kuva

Tilalle tuleva tukivarsi maalattu ja ruosteet puhistettu:
Kuva

Vetarin sain entisestä tukivarren navasta irti nyt vihdoin, oli vähä ruosteinen:
Kuva

Samoin napa :D
Kuva

Tämmösellä ne lähtee irti!
Kuva

Pyörän napa irrotettu:
Kuva

Tämmönen työkalu tullu tehtyä niihin mutteriin:
Kuva

Käsijarruvaijeri lähti ilman rälläkkää:
Kuva

Ainakii melkein :oops:
Kuva
Kuva

Sitte tein iskareille tuommoset korokkeet:
Kuva
Kuva
Kuva
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

nyt kyllä ihmettelen tuota iskarin reijän korottamista, että miksi :roll:
sitten olet katkassut seisontajarrun vaijerin kannatin korvan :roll: kyllä se vaijeri tulee siitä reijästä läpi läpivienti kumineen :wink:
kannattaa irrottaa tuo vakaajan koiranluu tuosta "uudesta" tukivarresta ja voidella rasvalla kierteet että on sitten uusimisen tullessa helppo irrottaa tuo :wink:
pyörän laakeri kannattaa ehottomasti laittaa uudet työn tuossa vaiheessa, mutta älä kiristä liika kireelle :)
vetoakselin poori sekä poori reikä kannattaa teräsharjalla putsata kunnolla ja takasin asennettaessa hyvin ohkanen voide kerros poorille :idea:
kannattaa myös tukivarren kumit uusia (2kpl) huomaa sitten kumien asennus asento :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja tango »

touhottaja kirjoitti:
vetoakselin poori sekä poori reikä kannattaa teräsharjalla putsata kunnolla ja takasin asennettaessa hyvin ohkanen voide kerros poorille :idea:
Liimalla kii, niin ei lonksu.
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Iskarin korotukset on tämän takia:
Kuva

Eli siis kun tuohon tulee nuo sedanin kaasuiskarit, ja ne on nuin paljon pitemmät nii tuo liike vara jää liian pieneks jos ois entisiin reikiin laittanu. Ja alapuolellen kiinnitys reikien alle laitan vielä holkit jos ei meinaa riittää!

Nii ja tuo vaijerin korvakko, ei meinannu enää älli riittää siinä 3 aikaan yöllä että mitenkä se lähtee, ja sattu rälläkkä olemaan vieressä nii nuinhan siinä kävi sitte :D Onneks on helpossa paikassa hitsata takas

Ja kiitos vaan neuvoista, hyvä kuunnella niitä kokeneemmilta asentajilta :clap:
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

sullahan on siinä tasonsäätö, nnin nythän sun on vaihettava siihen tavallisen jousetkin :wink:
seuraavan kerran kun otat vaijereita irti niin työnnä ensin meisselillä se läpivienti kumi irti kokonaan sieltä reijästä sitten vaan pujottelee sen vaijerin pois sieltä :idea:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja tango »

methonen kirjoitti:Iskarin korotukset on tämän takia:
[ http://imageshack.us/a/img11/2662/4cbz.jpg ]

Eli siis kun tuohon tulee nuo sedanin kaasuiskarit, ja ne on nuin paljon pitemmät nii tuo liike vara jää liian pieneks jos ois entisiin reikiin laittanu. Ja alapuolellen kiinnitys reikien alle laitan vielä holkit jos ei meinaa riittää!

Nii ja tuo vaijerin korvakko, ei meinannu enää älli riittää siinä 3 aikaan yöllä että mitenkä se lähtee, ja sattu rälläkkä olemaan vieressä nii nuinhan siinä kävi sitte :D Onneks on helpossa paikassa hitsata takas

Ja kiitos vaan neuvoista, hyvä kuunnella niitä kokeneemmilta asentajilta :clap:
Miksikös et laittanut sitä tasonsäätöä kuntoon? Mikä siinä oli rikki?
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

En ruennu tutkimaan sitä mikä siinä oli vikana, ku niin halvalla sain nuo iskarit. Öljyä siinä järjestelmässä ainakii oli mutta tiiä sitte.. Jos jotkut tarvii niitä osia niin voin myydä!
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olisko ne osat kuinkakin arvokkaat :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Mul on kans purkufarkussa tasonsäätö, mallia ei toimi :D Kusee ainakin edestä öljyt pellolle kun on joku putki poikki, en tiedä komponenteistä muuten että onko hyviä vai huonoja ja tekeeks niillä mitään. Puran sen varmaan tässä lähivuosina ja tasonsäätökamat lähtee sit ulosheittohintaan.
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Eikai nuilla osilla mahottomia! Vaihdossa voin ottaa jos löytyy niitä sedanin vahvempia jousia. Pistäkää yksityisviestiä nii käydään kauppaa.
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Tuli taas väsättyä vähä, nytte tuolla konehuoneen puolella.

Elikkä tämmönen budjettisarja ois tulossa, vielä hepattu vasta. Kasattu vaan roskispaloista, mitä iskän työpaikalta on löytyny :D
Eikä oo todellakaan mikään paras pakosarja, nuo putken halkasijatkaan ei oo kaikki samoja eikä putkien pituudet. Tosiaan 0e käytetty nuihin putkiin että sen mukaista on jälkikin :)
Ja tuon kollektorin tein koulussa, sille pitää vielä vinkua näyttää

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten pitäs hitsata tuo läjään, siinäpä riittääki pähkäilemistä mitenkä hitsataan nuo ahtaimmat kolot :shock:
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

hitsaa puikolla ahtaat välit :wink: sulla näyttää olevan siinä vappaa-ajan metallia ja mustaa sekasi :wink:
mites noitten laippojen reikäjako, että osuuko reijät kohilleen :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Tosiaan, puikolla vois onnistua :P Ja niin siinä on, jotkut pätkän on haponkestäviäkin :D Ja se osuu kohdalleen!
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

hitsaa sellasella puikolla mikä käy molemmille, mustalle ja kirkkaale :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Terve! Eipäs oo tullu kirjotettua mitää tänne kuukauteen. Ei oo kerinny oikein autoo laittaa kun on ollu vaikka mitä muuta kiirettä, autokoulua ja työharjottelua yms. Jotakii on saatu aikaseks, pohjatyöt ois melkeimpä tehty jo.

Tuli ostettua tuommonen uus kiinan ahdin 200e yksityiseltä myyjältä. Vastaa vissiin Garrett GT35:sta, kuvassa entinen turbo vieressä. Mitä ootte mieltä, jaksaakohan tuo kone pyörittää tuota turboa? Pakopesässä lukee A/R 0.68, minun käsityksen mukaan tuo ois aika pieni tilavuudeltaan, vai meinaako tuo vaan sen siiven koon ja tilavuuden suhdetta?
Kuva

Kaupan päälle tuli Tialin hukkaportti ja Greddyn dumppi, joka on kai kiinankopio. Tuolla dumpilla en todennäkösesti tee mitään, ehkä joskus tulevaisuudessa jos johonki bensavehkeeseen tarvii. Onko nuita Tialin hukkaporttejakin kopioitu? Ja mistä tunnistaa? Ja kuuluuko tuon hukkaportin venttiilin vuotaa? Kun tuo ei oo ihan tiivis vaan siinä on tuommonen rako.
Kuva
Kuva

Pakosarja hitsattu läjään jo.
Kuva
Avatar
-Yamatec-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 12.03.2013 09:19
Paikkakunta: Sastamala

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja -Yamatec- »

Kyllähän tota tialia on kopioitu ja huonoin seuraamuksin :roll: Joskus kun bensankärysiä foorumeja vielä seurasin niin aina oli joku saanut kopio-maanantai-kappaleen vaikka oli aitoo ostanu :D Mutta kai noita hyviä kiinalaisiakin on vai onko vaan huhupuhetta :think: dumpista ja turbosta päättelisin että saattas olla kopio... mene ja tiedä
http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=2077682" onclick="window.open(this.href);return false;
W210 E300DT -97 Käyttis
W201 190 Om605 St-Projekti
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olekko koeponnistanut hitsi karvit, keskimmäisessä näyttäs olevan yhessä karvissa "reunahaavaa" :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja kekka »

Muistaakseni jotkin volkkarin iskarit sopi suoraan w123 farkun orggis iskarien tilalle. olisko ollut lt: kepit? toki jousetkin täytyy vaihtaa sedanista. noita tuli aikoinaan korinvaihtoautoissa käytettyy kun oli hydeperät karsittu kaikista järjestään pois.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Tuo valo hämää jotenki tuota hitsisaumaa, ei oo reunahaavaa siinä:D mutta rupesin nytten tekemään uutta pakosarjaa, ei tuntunu oikein hyvältä tuo entinen kun on mustaa ja kirkasta sekasin.. ja tehty ties minkälaisista käyristä. Seuraava pakosarja tulee mustasta kokonaan, kollektori on jo tehty, tuli paljon siistimpi sisältä mitä tuo. Pitäis jostain vaan saaha yhtenäinen laippa pako- ja imusarjalle. Mistähän niitä osais kysellä että kuka tekisi?
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

Nii siihen pohjamaalin päälle kai tulee vielä toinenkin maali ennen massaa?
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Sinkkimaalin aattelin laittaa siihen väliin. Ja lopuks tulee kotelosuojaa joka reiästä sisään

Tuli nyt tehtyä uus pakosarja, tuo entinen hirvitys meni roskiin :D

Kai tuo näyttää jo jonkulaiselta pakosarjalta? Ois tarkotus työharjottelupaikassa tigillä hitsata se. Lopuks sitten lämpökääreet tulee päälle ettei palais kaikki johdot sun muut konehuoneesta. Tuo tukirauta on vaan tilapäisesti tuossa!

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten kans nuita mätähommia on riittäny vielä, tuossa on vänkärin puolen lattiasta ennen ja jälkeen kuva:

Kuva
Kuva

Ja saa tarjota 7-8mm elementeillä olevaa pumppua!
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W123 Turbo Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

taitaa puuttua seeti tuosta sun hukkaportista.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: W123 Turbo Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Jos tarviit "hiekkapuhallusta" osille niin käytä NK:lla (paikallisessa) puhalluksessa.
Puhaltaavat raudalla ja tulee puhasta ja on halpaa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 Turbo Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja methonen »

Kiitoksia vinkistä!

Tuli hitsattua tuo pakosarja nyt, kerkesin tigillä hitsata melkein kokonaan ennenku kaasu loppu, niin mikillä piti räkiä sitten loput :(
Imusarjan lähdöt tuli kans tehtyä
Vielä hukkaportti pitäis kans sovittaa tuohon, kun sais v panta laipan siihen jostain.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: W123 Turbo Projekti -Methonen

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Hyvännäköstä saumaa! :thumbup: Itekki tullu koulussa tiggiä treenattua, mutta jääny toistaseks vielä alumiini hitsaukseen mun harjotukset.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Vastaa Viestiin