W210 lämpöä kabiiniin ja pari muuta juttua

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Geijo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 13.09.2013 08:24

W210 lämpöä kabiiniin ja pari muuta juttua

Viesti Kirjoittaja Geijo »

Tuli tuollainen E-sarjan farkku ostettua eilen. Vm.98. Kotimatkalla huomasin että eihän se puske lämpöä ollenkaan kabiiniin vaikka kuinka säätelee vipuja. Onko noissa jotain tiettyä tyyppivikaa vai mikähän mahtaisi olla homman nimi? Aamulla oli hieman nihkeää ajella töihin kun lasi on koko ajan huurussa. Mittarin mukaan kone kyllä lämpenee todella hyvin.

Samalla huomasin että kun paikaltaan lähtee vähän enemmän kaasua polkien niin melkoinen jyrinä lähtee auton keskeltä. Tuo ilmeisesti viittaa johonkin kardaanin kuminiveleen?

Tuo on kait myös varustettu jonkin asteen automaattisella peilin lämmityksellä? No yllättäen sekään ei aamulla toiminut kun auton mittari ilmoitti lämpötilaksi +48c. Onkohan tuollaisen anturin vaihto kuin vaikeaa ja missä se sijaitsee? Kattoluukku ei myöskään toiminut mihinkään suuntaan. Kait siellä joku sulake on mennyt. Missä nuo sulakkeet sijaitsee? En tiedä onko tuossa joku ajotietokone, mutta kun auton käynnistää niin ilmeisesti se herjaa palaneesta polttimosta. Mistä sen tietää mitä polttimoa se tarkoittaa? Mielestäni ulkopuolella paloi kaikki valot. Sisätilassa ei taas ihan kaikki valot pelitä, mutta tuskin se niistä herjaa? Kuskin puoleinen takaikkuna ei myöskään toiminut. Joku rutina sieltä kuuluu ja ikkuna on hieman auki. Onko noissakin joku tyyppivika mikä on helppo korjaa?

Yhtään mitään en Mersuista tiedä, mutta halvalla kun sai niin olihan se ostettava. Otteessa lukee että tuo olisi E 300 turbodiesel. Mutta nettiautosta kun katselin niin ei sieltä oikein löydy noita 300td malleja. Joten onko tuo sama kuin 290CDI? Onko TD vanhempaa tekniikkaa tai jotain? Myyjä kovasti kehui että tuosta saa kuulemma todella helposti lisää tehoa ulos. Mitä tuollaisessa koneessa on vakiona tehoa ja vääntöä? Todella kivat kyydit se kyllä tarjoaa.

Tuo on myös automaatilla varustettu. Saako siihen vaihtaa öljyjä ja onko se kuinka tarkka jostain tietystä öljystä vai kelpaako sinne perus automaatti öljy? Ei mitään hajua onko noissa jotain lukkoperiä ja mistä tunnistan kuuluisiko tuossa olla sellainen? Kelpaako perään normi peräöljy?
MB E 300TD -98 & Subaru Justy 1.2 4WD -90
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W210 lämpöä kabiiniin ja pari muuta juttua

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siellä on kuningas mersun moottori eli kun halutaan paljon diesel voimaa valitaan toi kone mikä sulla on.
Lämpöä se kehittää eli närhenmunien puhdistus ja tutki pyöriikö kiertovesipumppu.
Ulkolämpötilan anturi on puskurin takana tai siinä rekkarin kupeella ja helppovaihtaa pistokkeesta ja kun hankit osia niin kl-varaosat,merteil ja alvadi.ee..tieten veho mutta nämä merteil ja kl on hyvä laatuisia mb osia.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Geijo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 13.09.2013 08:24

Re: W210 lämpöä kabiiniin ja pari muuta juttua

Viesti Kirjoittaja Geijo »

Närhenmunat... ööhhh. Mitä ne on ja missä ne sijaitsee? Miten tuon kiertovesipumpun toiminnan varmistaa? Lämmöt ei tosiaan nouse puolivälin yli, joten sen suhteen kierto tuntuu toimivan. Näyttäisi myös että normaalisti se kone tuntuu lämpiävän. En tiedä kuinka hyvä talvipeli tuo sitten on. Pitääkö keulalla olla joku viimasuoja tms. Edellinen auto oli C5 HDi ja se vaati kyllä viimasuojan tai lämmot ei noussut koskaan. Erittäin nopeasti sekin lämpeni. Tosin siinä oli webasto mikä käynnistyi kun auton laittoi käyntiin.
MB E 300TD -98 & Subaru Justy 1.2 4WD -90
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W210 lämpöä kabiiniin ja pari muuta juttua

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tollanen kone kehittää lämpöä hyvin ja ei varmaan tartte viima suojia.Toki täällä olevat omistajat kertovat lisää.CDi koneiset on sitten erilaisia lämpiämään ja tarvitsevat apuna webaa.


http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 21994/7/18" onclick="window.open(this.href);return false;
etipä tollaset sieltä..vanhemmissa lähsi tornit parina irti ja sisällä olevat karat piti hangata hiomapaperilla,hienolla kirkkaiksi ettei ne jumita... ja letkun varrella on kiertovesipumppu sähköinen eli tunnustel käsin pyöriikö se kun virrat on päällä ja lämpöä pyydetään ..ei taida vaatia kone käydä.
Siihen voi vaihtaa hiilet ..jollakin tavalla tai katsot merteil sen uuden hinnan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Geijo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 13.09.2013 08:24

Re: W210 lämpöä kabiiniin ja pari muuta juttua

Viesti Kirjoittaja Geijo »

Tämä närhenmuna sitten löytyi. Avasin sen ja putsasin. Toinen niistä mitälie suuttimista putosi jonnekin sähköboxin alle. Laitoin sen kasaan ilman sitä. Putsasin myös hapettuneet vesipumpun liitännät. Nyt tulee lämpöä, mutta ei kylmää. Joten pitää kait se närhenmunalaitos uusia. Siinä oli sisällä tiivisteetkin vähän heikossa hapessa.

Mutta voisin tuon alkuperäisen rokkikoneen heittää lepikkoon. Puolet sen napeista ei toimi. Miten se irroitetaan? Keskinonsolin kehikko on jostain keskeltä kiinni. En keksinyt miten se irtoaa.
MB E 300TD -98 & Subaru Justy 1.2 4WD -90
Avatar
Geijo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 13.09.2013 08:24

Re: W210 lämpöä kabiiniin ja pari muuta juttua

Viesti Kirjoittaja Geijo »

Nyt kun tuo närhenmuna on vaihdettu uuteen ja kabiiniin tulee lämpöä niin olen tuossa huomannut että jonnekin katoaa jäähdytysnestettä. Laitoin paisarin ylivuotoletkuun pienen pullon kertomaan katoaako se sitä kautta. No ei katoa. Hieman oli tullut nestettä sinne, mutta enemmän sitä oli jotain muuta reittiä kadonnut. Välillä ohjaamoon tulee jäähdytysnesteen tuoksu. Osaako joku selittää mistä tuo voisi tulla? Onko noissa joku tyyppivika mistä se alkaa vuotamaan? Kävin jo ostamassa jäähdytysnesteen sekaan laitettavaa sementtiä. Loppuviikolla Vehon tiskille pitäisi tulla uusi vesiletku kun flekti teki siihen reiän. Nyt sielä on pieni macgyver viritys. Mutta kun tuo letku tulee niin joudun nuo nesteet vaihtaan. Samalla meinasin sementit heittää sekaan.

Tänä aamuna huomasin myös että mikäli autolla ei aja niin alkaa tuo lämpö hiipumaan. Aamulla nimittäin kävin nopeasti hakemassa aamusämpylää niin sen aikaa auto kävi pihalla. Kun tuli autolle niin se puski kylmää ohjaamoon vaikka lämmönsäätimet oli täysillä. Kun lähti ajamaan niin heti alkoi puskea lämmintä. Töihin kun pääsi niin piti katsoa paisariin onko siellä nestettä ja se oli melkein täynnä. Mikähän tuon voisi selittää? Vesi ei kierrä? Viimeksi kokeilin vesipumppua niin kyllä se lähti pyöriin kun syötti siihen virtaa. Tosin voiko olla mahdollista että vesipumpun siivet on kadonnut? Vanhuksien Bimmerissä kävi muinoin noin.

Jos viikonloppuna vaihdan nuo jäähdytysnesteet jälleen kerran niin onko tuossa jotain tapaa millä jäähdytysjärjestelmä ilmataan? Viimeksi se oli melkoista kikkailua. Aina sitä ilmaa tuli jostain. En tiedä paljon sinne nestettä kuuluu mennä, mutta 9-litraa sinne meni tavaraa. Silloin oli rikki tuo paisuntasäiliöstä syyläriin menevä letku. Sen irrotus ei nyt ihan koko järjestelmää vedä tyhjäksi kun ei se ole alimmainen kohta.
MB E 300TD -98 & Subaru Justy 1.2 4WD -90
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W210 lämpöä kabiiniin ja pari muuta juttua

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Olipas monta kysymystä. :)

Moneen en osaa vastata, mutta jotakin voin arvailla:

- Jos sähköinen kiertovesipumppu ei toimi, niin lienee ihan tyypillistä, ettei lämpöä tyhjäkäynnillä riitä kuin lyhyeksi ajaksi. JOS pumpun systeemit ovat samanlaiset kuin edeltäjässään (W124), niin mahdolliset vikakohteet:
- Siipipyörä jumissa (pyörällä ei ole suoraa yhteyttä moottoriin, vaan magneetilla, jolloin moottori voi pyöriä, vaikka siipipyörä ei pyöri)
- moottori rikki (mutta ilmeisesti tämä oli se, jota jo testasit syöttämällä sähköä sille suoraan?)
- Ohjaus ei toimi. Tuo pyörii vain silloin, kun vesiventtiili (närhenmuna) on auki. Eli joko ohjaus ei osaa käskeä sitä päälle (vika ohjainkortissa) tai sitten johdoissa tai liittimissä vikaa ohjainkortin ja pumpun välissä jossakin.

- Tuosta jäähdytinsementistä… Itseäni kyllä vahvasti arveluttaisi mennä laittamaan sellaista. Luulisin, että ei niille närhenmunille ole oikein hyvä juttu, jos sinne väliin menee sementtiä nesteen joukossa. Olen kyllä myös kuullut, ettei se sementti tapaa olla varsin pitkäaikainen ratkaisu muutenkaan. Omaani en laittaisi missään tapauksesssa.

- Ilmaus tapahtuu ainakin pykälää vanhemmassa moottoriversiossa (esim. OM603:ssa) automaattisesti, mutta se edellyttää, että neste kaadetaan sisään todella hitaasti. Termostaatissa on pienenpieni takaiskuventtiili, jonka läpi ilma pääsee karkuun, mutta jos nestettä kaataa vähänkään reippaammin, ei ilma kerkiä tulla pois. Eli kun kaataa nestettä samaan tahtiin tai vähän hitaammin kuin normaalista kahvinkeittimestä tulee valmista kahvia pannuun, niin menee ihan ok. (Perustuu omaan kokemukseen, mutta olen kyllä vissiin jostain oikein lukenutkin, että pitää täyttää hitaasti.)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin