W201 lämmityslaitteen nopeudensäätö ja valoista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Landman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 28.05.2004 21:02
Paikkakunta: Rovaniemi

W201 lämmityslaitteen nopeudensäätö ja valoista

Viesti Kirjoittaja Landman »

Miten pelaa toi Nopeudensäätö? Välillä puhaltaa ja välillä ei et onko joku kosketus häikkä vai onko moottorilla jokin säädin? Kolmos vaihde ainakin reistaa ja tuntuu sateella vetävän vähän huuruunki lasit et ei kaikki ole kai ihan kunnossa. Toinen mikä mietityttää niin valot (katkasia) et valot syttyy tai ei syty kun laittaa virran päälle ja välillä on vaan parkit. No katkasiaa kun rämppää niin saattaa sammuakkin mut pelaa kuiten miten sattuu. No entä sumarit? Miten ne pitäis olla päällä? Mulla pelaa niin et parkit päälle ja sitten sumarit syttyy. Mut ajovalojen kans ei syty. Muuten valot pelaa ihan ok kun laittaa oikeeseen asentoon. Valokatkasiaa epäilen kyllä ja olen miettiny kyl virtalukon pohjaaki et onko siinä kaikki ok. Mut mitä oletta mieltä?
Mercedes Sprinter 906.
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Mulla W124:ssa joskus jää puhallin hiljaiseksi ja avainta roplaamalla ylösalas se rupeaa toimimaan. En ole muita lieveilmiöitä vielä huomannut, mutta virtalukon pohja aivan selvästi kerjää huomiota. :oops:

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: W201 lämmityslaitteen nopeudensäätö ja valoista

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Voipi olla rikki joko puhallinkatkaisin (vaihtoehtoisesti p**kainen) tai etuvastus. Omassa lotjassa ei toisinaan nelosasento toimi. Nelonen menee kuitenkin etuvastuksen ohi (ts. ei vastuksien läpi), joten epäilen katkaisijaa (kulkee isot virrat läpi ja lämpiää). Onko sama vika kaikilla asennoilla? Jos on, niin vika voi olla myös virtalukon pohjassa niinkuin kimlahti sanoi. Ainakin 124:ssa on oma otto puhaltimelle (15X - ei anna virtaa starttiasennossa).

"laittaa virran päälle" - virta-avaimestako? Ei pitäisi vaikuttaa valoihin. Kuulostaa katkaisijan ongelmalta, koska parkit ja ajovalot ottavat virran samasta johdosta, eikä virta tule virtalukon kautta. Oletko päätellyt, ettei ajovalovika ole monitoimikytkimessä (eli katkaisija viihtyy jossain ajovalojen ja pitkien välimaastossa, eikä mitään mene läpi)? Jos oikea parkki pelaa, niin myös sumuvalovika voi löytyä sieltä katkaisijasta.

Satunnaisesti esiintyvien vikojen metsästyksessä kannattaa myös tarkastaa sulakkeet. Omassa hehkeässä seitsentoistavuotiaassani oli paikoillaan vielä alkuperäisiä sulakkeita ja kattoluukku lopetti aina (epä)säännöllisin väliajoin toimintansa. Tilanne korjautui hetkeksi, kun kävi pyöräyttämässä pahaksi hapettunutta sulaketta. Vaihdoin tuossa männäviikolla koslaan kourallisen uusia sulakkeita ja nyt luukku huilaa eteen ja taakse ilman temppuilua. Tiedä vaikka valotkin kirkastuvat, kun vaihtaa vanhat hapettuneet jämät uutukaisiin. :D

t.
R.

PS.
Jos vaihdat valokatkaisijan, voisin olla kiinnostunut vanhasta (maksan postikulujen verran). Voisi purkaa, ja katsoa, mitä se on syönyt.
E500 – 211.070
Avatar
Landman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 28.05.2004 21:02
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Landman »

Joo katkasia taitaa reistailla. Siinä ei syty mikään kun vääntää vasemmalle päin et onko se parkki asento et jommalle kummalle puolen saa parkit palamaan? Ei pelaa missään asennossa. Pitää tutkia sitä katkasiaa ja johtoja ja tuskin se kovin kallis on virtalukon pohjakaan... Nii kun virtaavaimesta laittaa virran päälle niin valot joko syttyy tai ei :lol:

No missä se etuvastus mahtaa olla? Mitä maksaa uus onko joku laittanu? Vika tuntuis olevan nopeudella 3 ja kyl kakkosella puhaltaa mut aika suuri ero on kolmoseen... Täysillä kyllä puhaltaa reilusti. Voiko ton säätöpaneelin purkaa ja puhdistaa/tarkistaa?
Mercedes Sprinter 906.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Termos,

Vielä varmistelen. Siis kun kolmonen toimii, on selvät pykälät ykköseltä neloselle? Silloin kun kolmonen toimii, toimivatko ykkönen ja kakkonen yhtä hyvin kuin jos kolmonen ei toimi (puhaltavat yhtä kovaa)? :arrow: Katkaisija rikki.

Jos etuvastus on rikki, on joku kolmesta vastuksesta oikosulussa tai poikki. Ensimmäinen tapaus aiheuttaa sen, että alemmat nopeudet puhaltavat liian kovaa ja rikkinäinen asento puhaltaa yhtä kovaa kuin edeltävä pykälä. Jos on vastus poikki, rikkinäistä vastusta edeltävät pykälät eivät toimi ollenkaan.

KL:ssä näyttää katkaisija maksavan 39 €. Etuvastus ?? €.

Disclaimer: Arvaukset on heitelty Stetson-Harrison -menetelmällä 124:n sähkösysteemin pohjalta. :) Oletuksena on, että periaate on sama.

t.
R.

Landman kirjoitti:No missä se etuvastus mahtaa olla? Mitä maksaa uus onko joku laittanu? Vika tuntuis olevan nopeudella 3 ja kyl kakkosella puhaltaa mut aika suuri ero on kolmoseen... Täysillä kyllä puhaltaa reilusti. Voiko ton säätöpaneelin purkaa ja puhdistaa/tarkistaa?
E500 – 211.070
Avatar
Landman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 28.05.2004 21:02
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Landman »

Eli 1 -2 asento puhaltaa aika laimeesti...3 puhaltaa aika kovaa (kun puhaltaa) ja nelonen eli max puhaltaa kyl kovaa kans. Kun vertaa 2 ja 3 niin ero kauhea. ja 1 ja 2 eroa ei huomaa. Onko tää etu vastus missä ? moottorin kyljessä vai? :roll:
Mercedes Sprinter 906.
Kernis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 14.08.2006 22:55
Paikkakunta: Piikkiö

Re: W201 lämmityslaitteen nopeudensäätö ja valoista

Viesti Kirjoittaja Kernis »

w201 2.3 8v. -89 Missäs se etuvastus on ja mitä tarvii purkaa?
MB 190E 2.3 8v -90
Vastaa Viestiin