w 126 etukajarit
w 126 etukajarit
Oman ässäni alkuperäiset koelaudassa olevat etukajarit ei ole tehon kestoltaan mitään maailman luokkaa. Jotain pientä vikaa on jo toisessa ja muutenkin kovin takapainoisesti grammareita saapi soittaa ettei ne särstäisi.
Mistä siis uudet paremmat kajarit jotka vastaisivat nykyajan vaatimuksia. Pääsisi niin pienellä vaivalla kun vaan vaihtaisi uusiin sen sijaan kun alkaisi uudellen johdottaa,ovipaneleita leikkoon ym.
Mistä siis uudet paremmat kajarit jotka vastaisivat nykyajan vaatimuksia. Pääsisi niin pienellä vaivalla kun vaan vaihtaisi uusiin sen sijaan kun alkaisi uudellen johdottaa,ovipaneleita leikkoon ym.
Jaa-a
Oliskos nämä 4x6" sitten ennen kasvoleikkausta. Omassa lintassa on edessä eli kojetaulun päissä pyöreät about 3.5 - 4"" pikkuämyrit (noin silmämääräisesti).
Ja tehonkesto on kokoon nähden varsin hyvä, jopa pieni aavistus bassotoistoa on havaittavissa
. Ei noilla nyt Bomfunkia täpöillä soiteta, mutta radiota kuuntelee sujuvasti. Joka tapauksessa äänenlaatu on parempi kuin puhelimessa tai rautatieaseman kuulutuksissa
Takana taitaa olla sitten se 4x6 tai sinne päin. Sieltä puskee jo aivan sopivasti, mutta faderin voi pitää kyllä säröttömästi 50/50. Mutta kuten todettu, eivät nämä nyt mitään autohifin high endiä vielä edusta. Dead end olisi ehkä tosi friikin mielipide......
Ja tehonkesto on kokoon nähden varsin hyvä, jopa pieni aavistus bassotoistoa on havaittavissa


Takana taitaa olla sitten se 4x6 tai sinne päin. Sieltä puskee jo aivan sopivasti, mutta faderin voi pitää kyllä säröttömästi 50/50. Mutta kuten todettu, eivät nämä nyt mitään autohifin high endiä vielä edusta. Dead end olisi ehkä tosi friikin mielipide......
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Jaa-a
Jaa. Voi olla niinnii. Muistan ehkä sitten niitä takapönttöjä. Minkä ajan face-liftiä tarkoitat? Vai onko niitä edes useita?Jukka N. kirjoitti:Oliskos nämä 4x6" sitten ennen kasvoleikkausta. Omassa lintassa on edessä eli kojetaulun päissä pyöreät about 3.5 - 4"" pikkuämyrit (noin silmämääräisesti).
Sitä ainoaa
Virallinen ja varsinainen facelift toteutettiin vm. '85 autoihin - tosin tuota vuosimallia on saattanut onnistua saamaan vielä pyykkilautakylkisenäkin, mutta '85 tunnustetaan muuten kyllä kasvojenkohotusvuodeksi. Eli yksi kunnon liftaus on W126:lle suoritettu - ehken pikkuruisia detaljikohennuksia on vuosien mittaan tehty, mutta niistä ei ole tehty sen kummempaa numeroa. Nämä kohennukset liittyvät varmasti enemmän tuonne lisävarusteiston täydentämiseen.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Mulla ainakin tuossa ennen faceliftiä olevassa on paikat 4x6 kajareille. Ostin paikallisesta hivi liikkeestä. Ovat muistaakseni autostudion kamaa, merkkiä en muista kun en ole hivimiehiä. Hyvinhän toi sleepparit sieltä emännän kauhuksi kiekuu. Hintaa tuolla parilla oli muistaakseni viidenkympin luokkaa ja asennukseen meni 15 min ja asennuskaljoihin loppuilta. 

Kävinpä mittaamassa nuo etukajarit, olivat juurikin nuo 4x6:set. Ja takana on ilmeisesti 6,5:set, se tarvii vielä tarkastaa.
Eniveis, jossain vaiheessa kun jaksaa ja rahavarat taas sallii, tarvii uusia kajarit ja hankkia uus RDS/CD-radio. Harvalla valmistajalla taitaa olla tuota (paskasti soivaa?
) 4x6" -kokoa? Onkos muilla kokemuksia noista Autostudion romuista, jos vaikka eteen laittais tämmöset ja taakse nämä. Mitään highendiä ei olla tavoittelemassa, kunhan soisi vaan paremmin kun nuo vuodelta X olevat pahvikartioiset rutkuttimet. Kyllähän niilläkin uutiset ja aamuhartaudet kuuntelee, mutta noilla vois varmaan jo (itkemättä) hieman popitellakin. 
Eniveis, jossain vaiheessa kun jaksaa ja rahavarat taas sallii, tarvii uusia kajarit ja hankkia uus RDS/CD-radio. Harvalla valmistajalla taitaa olla tuota (paskasti soivaa?


[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Näyttäähän Autostudion kuusipuoloinen aivan asialliselta, mutta taitaa olla magneetolla korkeutta sen verran, että ei mene takahyllylle ilman korotuspaloja tai hattuhyllyn rakenteiden rälläköintiäPasi M. kirjoitti: ja taakse nämä. Mitään highendiä ei olla tavoittelemassa, kunhan soisi vaan paremmin kun nuo vuodelta X olevat pahvikartioiset rutkuttimet. Kyllähän niilläkin uutiset ja aamuhartaudet kuuntelee, mutta noilla vois varmaan jo (itkemättä) hieman popitellakin.

Mutta jos tinkii alkuperäisistä sinällään siisteistä takaämyjen koteloista ja viskaa niillä kuikkaa, niin saahan tuonne takaikkunalle vaikka Sarapaltion Bassomatin

Muilta osin tosi pönäkän ja useamman kaiuttimen järjestelmän rakentaminen 126:een vaatii aikamoisen pakerruksen. DB lienee ajatellut, että autossa on maksimillaan 4 näkymättömiin piilotettua kajaria ja siinä se. Muut potentiaalit sijoituspaikat on aika tehokkaasti raudoitettu ristiin rastiin, kuten kopan jämäkkyydestä ilmenee

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Lieneekö kukaan menestyksellä kokeillut kotikajareiden elementtejä autokäyttöön. Niissähän on - parhaissa - tosi tyrnä rakenne kokoon nähden ja jo 4-6 tuumaiset antavat tuhdin toiston kartion liikeradan ollessa melkoinen. Esim. Kefin käyttämä 4" keskiääninen työntää sopivasti jakosuodattettuna bassojakin miehekkäästi ainakin auton ilmatilaan verrattuna.Pekka.A kirjoitti: Autostudion "pyöreistä" sen verran, että äänenlaadusta enpä sitten osaa sanoa juuta tai jaata mutta kovin olivat köykäsen oloiset käsissä . Tiedä sitten...
Taitaa vain ko. kajareiden kuorma olla turhan vaativa näille jokamiehen autosoittimille, joiden etulevyssä salaman kuvan kera punaisella präntätty 500 wattia


Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Höh, eikös useimmat autokajarit ole neljäohmisia, kun taas kotikäyttöön tarkoitetut ovat impedanssiltaan 6-8 ohmisia, täten helpompia kuormia vahvistimelle?
Eniveis, nyt ei ole tarkoitus siirtyä erillissarjan käyttäjäksi, liimailla disuja A-pilareihin, täyttää hanskalokeroa erinäköisillä jakosuodinvirityksillä ja vedellä BIlteman HiPo-HighEnd nirunaruja ristiin rastiin ympäri autoa.
Eli siis koksu-kajarit ovatten ostoslistalla, kotona kuunnellaan sitten laatuvehkeillä. ...tommoseen vanhaan rämisevään peltipurkkiin mitään Hiviä saa edes rakennettua.
Pinohiiriäkin näytti saavan aikas edukkaasti... Noh, tarvii tutkia asiaa tarkemmin, jahka se on ajankohtaista. Ainakin Bebekin ja Bilteman tarjonta jää tässä tapauksessa hyllyyn.
Ja onhan hattuhyllyn rakenteissa tietenkin reikä siinä kaiutinpaikan kohdalla, joka ei tosin tästä kuvasta ilmene. Molemmin puolin on ainakin 20-30 senttiä vapaata tilaa alaspäin, joten siihen ei pitäisi asennuksen kaatua. Ainoa ongelma on elementin ripustukset ja miten korkeelle diskantti tulee. Ritilän ja ämyrin välissä ei ole nimittäin kovin paljoa ylimääräistä tilaa, mutta kaikkeahan voi aina modifioida...
Eniveis, nyt ei ole tarkoitus siirtyä erillissarjan käyttäjäksi, liimailla disuja A-pilareihin, täyttää hanskalokeroa erinäköisillä jakosuodinvirityksillä ja vedellä BIlteman HiPo-HighEnd nirunaruja ristiin rastiin ympäri autoa.


Pinohiiriäkin näytti saavan aikas edukkaasti... Noh, tarvii tutkia asiaa tarkemmin, jahka se on ajankohtaista. Ainakin Bebekin ja Bilteman tarjonta jää tässä tapauksessa hyllyyn.

Ja onhan hattuhyllyn rakenteissa tietenkin reikä siinä kaiutinpaikan kohdalla, joka ei tosin tästä kuvasta ilmene. Molemmin puolin on ainakin 20-30 senttiä vapaata tilaa alaspäin, joten siihen ei pitäisi asennuksen kaatua. Ainoa ongelma on elementin ripustukset ja miten korkeelle diskantti tulee. Ritilän ja ämyrin välissä ei ole nimittäin kovin paljoa ylimääräistä tilaa, mutta kaikkeahan voi aina modifioida...

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Taitavat olla ja liki kaikki, ainakin itsellä olleet, bändikajarit ovat olleet 8 ohmisia. Jotkut PA-boxit 4 jne, mutta ne ovat nyt OT. Omien koti-Keffien impedanssi taitaa olla lähemmäs 2 ohmia, joka tietää sitä, että 2 x 100W styrkkari alkaa olla polvillaan jo kohtuullisillakin tehoilla. Mikähän mahtaa muuten olla lopullinen totuus kaiuttimien vastuksen ja äänenlaadun suhteesta. Luulisi valmistettavan vain 16 ohmin päniköitä ja jo vain pärjättäisiin parinkymmenen watin Nadeilla ja silti tulisi helposti Peltor-kauppaan lähtö.Pasi M. kirjoitti:Höh, eikös useimmat autokajarit ole neljäohmisia, kun taas kotikäyttöön tarkoitetut ovat impedanssiltaan 6-8 ohmisia, täten helpompia kuormia vahvistimelle? .
Mites ihmeessä, omassa pelissä tuli umpipelti vastaan kaiutinmontun pohjalta siten, että neljää senttiä korkeampi magneetti ei loveen olisi ilman korokkeita sopinut. Onko mustan Afrikan rälläkkämies käynyt reiällä jo joskus auton elontaipaleen aamuhämärässäPasi M. kirjoitti: Ja onhan hattuhyllyn rakenteissa tietenkin reikä siinä kaiutinpaikan kohdalla, joka ei tosin tästä kuvasta ilmene. Molemmin puolin on ainakin 20-30 senttiä vapaata tilaa alaspäin, joten siihen ei pitäisi asennuksen kaatua.

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Siis mitä enemmän ohmeja kaiuttimessa, sitä enemmän ääntä samalla vahvistimella, vai mitä tarkoitit? Se on juuri toisinpäin.Kaapo kirjoitti:Luulisi valmistettavan vain 16 ohmin päniköitä ja jo vain pärjättäisiin parinkymmenen watin Nadeilla ja silti tulisi helposti Peltor-kauppaan lähtö.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Sivonen kirjoitti: Siis mitä enemmän ohmeja kaiuttimessa, sitä enemmän ääntä samalla vahvistimella, vai mitä tarkoitit? Se on juuri toisinpäin.
Jotain tällaista yritin ajaa takaa, ote Autosoundin ohjesivulta:
"Impedance, Stable at x / sallittu impedanssi (kaiutinkuorma), vakaa x ohmiin
Pienin kaiutinkuorma (resistanssi), johon vahvistin kykenee tuottamaan puhdasta tehoa (vakaita x ohmiin). Kuorman laskiessa tarvitaan enemmän virtaa. Puolta pienempi kuorma tarkoittaa kaksinkertaista virtaa. Yleensä vahvistimet voidaan kytkeä vielä kahden ohmin kuormaan."
Tätä teoriaa vasten äkkiseltään juontui mieleen, että erittäin matalaohminen kajari vaatii virtaa eli vahvistintehoa enemmän. Esim. 4 ohminen vaatii tuplat vahvistintehoa 8 ohmin kajariin verrattuna saman desibelimäärän saavuttamiseen

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Siis hommahan menee niin, että vahvistin yrittää antaa samalla äänenvoimakkuudella saman jännitteen mihin kuormaan hyvänsä. Liian suureen kuormaan (vähän ohmeja) se vain ei onnistu. Eli mitä pienempi kuorma, sen enemmän vahvistin jaksaa puskea voltteja.
Mutta lasketaanpas.
P=teho, U=jännite, I=virta, R=resistanssi
P = U x I
I = U / R
Esim: 8ohm kajari, vahvistin jaksaa antaa sille 24V.
24V / 8ohm = 3A
24V x 3A = 72W
Toinen esim: 4ohm kajari, vahvistin puskee hikiset 20V.
20V / 4ohm = 5A
20V x 5A = 100W
Mitä suurempi kaiuttimen impedanssi (ohmia) on, sitä vähemmän vahvistimen maksimaalinen jännitteenantokyky paranee. Eli 16ohm ja 24ohm kaiuttimelle suurin osa vahvistimista antaa käytännössä saman maksimijännitteen, eli toisinsanottuna kajarille menevä virta, ja siksi myös teho, pienenee.
Tuosta nyt ei kukaan tajua sanaakaan, joten tässä sama lyhyesti:
Mitä pienempi impedanssi, sitä enemmän vahvistin antaa sille tehoa.
(Tietysti jos impedanssi on liian pieni, niin sitten palaa sulake ja/tai vahvistin).
Mutta lasketaanpas.
P=teho, U=jännite, I=virta, R=resistanssi
P = U x I
I = U / R
Esim: 8ohm kajari, vahvistin jaksaa antaa sille 24V.
24V / 8ohm = 3A
24V x 3A = 72W
Toinen esim: 4ohm kajari, vahvistin puskee hikiset 20V.
20V / 4ohm = 5A
20V x 5A = 100W
Mitä suurempi kaiuttimen impedanssi (ohmia) on, sitä vähemmän vahvistimen maksimaalinen jännitteenantokyky paranee. Eli 16ohm ja 24ohm kaiuttimelle suurin osa vahvistimista antaa käytännössä saman maksimijännitteen, eli toisinsanottuna kajarille menevä virta, ja siksi myös teho, pienenee.
Tuosta nyt ei kukaan tajua sanaakaan, joten tässä sama lyhyesti:
Mitä pienempi impedanssi, sitä enemmän vahvistin antaa sille tehoa.
(Tietysti jos impedanssi on liian pieni, niin sitten palaa sulake ja/tai vahvistin).
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Tack, noinhan se menee ja tavallaan samasta asiaa tuli tarkoitettua, mutta päinvastaisilla termeillä. Eli nyt vain taisi Kaapon kenopäässä suuri olla pieni ja pieni suuri eli suoraviivainen ajatusfiba, että 16 ohmia on suuri ja 2 ohmia pieni kuorma, josta juontui moinen nurinkurisuus.Sivonen kirjoitti: Siis hommahan menee niin, että vahvistin yrittää antaa samalla äänenvoimakkuudella saman jännitteen mihin kuormaan hyvänsä. Liian suureen kuormaan (vähän ohmeja) se vain ei onnistu. Eli mitä pienempi kuorma, sen enemmän vahvistin jaksaa puskea voltteja.
Tämä on tuttua, jos vähän enemmän antaa vahvistimen jyskätä, niin helpostipa vehje heittää "Protectorin" päälle ja laulu loppuu ja taas uudestaan virrat päälle. Pitänee hankkia tuhdimpi moottori.Sivonen kirjoitti: Mitä pienempi impedanssi, sitä enemmän vahvistin antaa sille tehoa. (Tietysti jos impedanssi on liian pieni, niin sitten palaa sulake ja/tai vahvistin).
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- Vaihtotähti
- Mersumies
- Viestit: 726
- Liittynyt: Su 07.12.2003 12:21
- Paikkakunta: Loimaa
w126 etukaiuttimet ovat vielä Saatavilla
Hyvin varustetusta kodinkoneliikkeestä.
Vielä uuusimmassa Pioneerin kuvastossa ko. kaiutin on myytävänä, sopii
alkuperäiseen aukkoon. On kuitenkin ensiasennus-Beckeriä isompi
kartio. T Aki
Hintaa en enää muista.
Vielä uuusimmassa Pioneerin kuvastossa ko. kaiutin on myytävänä, sopii
alkuperäiseen aukkoon. On kuitenkin ensiasennus-Beckeriä isompi
kartio. T Aki
Hintaa en enää muista.
Mercedes Benz driver - since 1980.
And owner since 1985.
Still going ...
And owner since 1985.
Still going ...
Ihan oikein. Tässä voisi vielä painottaa että autokäytössä nimenomaan tuo käyttöjännite on se ongelmallinen seikka. Autossa kun on saatavana vain 12 (14) volttia ja keinomaajärjestelyllä käytössä on maksimissan se 28volttia.Sivonen kirjoitti: Tuosta nyt ei kukaan tajua sanaakaan, joten tässä sama lyhyesti:
Mitä pienempi impedanssi, sitä enemmän vahvistin antaa sille tehoa.
(Tietysti jos impedanssi on liian pieni, niin sitten palaa sulake ja/tai vahvistin).
Tämän jälkeen jos jännitettä halutaan nostaa korkeammalle niin joudutaan tekemään kallis hakkurijärjestely.
Ja kuten Sivonen totesi ohmin lain avustuksella niin jotta tehoa saataisiin paljon pienellä jännitteellä niin impedanssin pitää olla pieni.
terv. Tero
Kotikäytössä kun seinästä saa suoraan 240 volttia niin voidaan ilman ongelmia käyttää suuriimpedanssisia kaiuttimia ja vahvistin on silti halpa ja yksinkertainen laitos. Kotistereoissa vahvistinpiirin käyttöjännite muunnetaan kuitenkin alle suojajänniterajan (100V) jotta ei kaiutinkaapelista saa liian isoa tärskyä. Piirun alle 100V on kuitenkin paljon enemmän kuin 14V
Mutta autossa missä käyttöjännitteen järjestäminen on hankalampaa käytetään tyypillisesti pieniimpedanssisia kaiuttimia jotta saadaan tarpeeksi tehoa irti.
Käyttöjännitesyistä siis autoissa käytetään tyypillisesti 2 tai 4 ohmisia kaiuttimia ja kotona 8 tai 16 ohmin kaiuttimia.
Ja tuo hakkurivirtalähdehän vie sen verran tilaa ettei se mahdu soittimen sisälle, eli vahvistimen asennukseen....jos tehoa haluaa..tero kirjoitti:Sivonen kirjoitti: Tuosta nyt ei kukaan tajua sanaakaan, joten tässä sama lyhyesti:
Mitä pienempi impedanssi, sitä enemmän vahvistin antaa sille tehoa.
(Tietysti jos impedanssi on liian pieni, niin sitten palaa sulake ja/tai vahvistin).
Tämän jälkeen jos jännitettä halutaan nostaa korkeammalle niin joudutaan tekemään kallis hakkurijärjestely.
.
W126 pre-facelift kaiuttimet
Blaupunkt GT-642 (4 x 6”, 80 – 20 000 Hz) 2-tie kaiuttimet sopii W126 korvaaviksi kaiuttimiksi. Asensin tänään sellaiset eteen ja huomasin lisäksi että takanakin on samankokoiset kajarit siellä ritilän alla.
Etukaiutinta asennettaessa sain yhden ruuvin menemään alkuperäisen reikään, toinen ruuvi tuli puolittain kaiuttimen reunan päälle, kuitenkin tukevasti. Orkkiskaiuttimissa kahden ruuvin lisäksi olevat ”lipareet”, 2 kpl, menee kojetaulussa oleviin hahlohin. Uuden kaiuttimen kahta korvaketta joutui peltisaksilla vähän työstämään niin sain kaiuttimen kiilattua tiukasti paikalleen. Lisäksi ritilän etukiinnityskorvakkeet pitää tiukasti kaiutinta paikallaan, samoin kuin ritilän takaosassa olevat ruuvitkin.
Taakse joutuu varmaan poraamaan muutaman reiän uusiksi, koska ritilällä ei voi painattaa kaiutinta - ellei sitten halua näkyville ruuvinkantoja – saman tien poraa kuitenkin reiät kaiuttimen reikäjaolla niin saa nätisti kaikki piiloon.
Etukaiutinta asennettaessa sain yhden ruuvin menemään alkuperäisen reikään, toinen ruuvi tuli puolittain kaiuttimen reunan päälle, kuitenkin tukevasti. Orkkiskaiuttimissa kahden ruuvin lisäksi olevat ”lipareet”, 2 kpl, menee kojetaulussa oleviin hahlohin. Uuden kaiuttimen kahta korvaketta joutui peltisaksilla vähän työstämään niin sain kaiuttimen kiilattua tiukasti paikalleen. Lisäksi ritilän etukiinnityskorvakkeet pitää tiukasti kaiutinta paikallaan, samoin kuin ritilän takaosassa olevat ruuvitkin.
Taakse joutuu varmaan poraamaan muutaman reiän uusiksi, koska ritilällä ei voi painattaa kaiutinta - ellei sitten halua näkyville ruuvinkantoja – saman tien poraa kuitenkin reiät kaiuttimen reikäjaolla niin saa nätisti kaikki piiloon.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
PM kirjoitti:Kävinpä mittaamassa nuo etukajarit, olivat juurikin nuo 4x6:set. Ja takana on ilmeisesti 6,5:set, se tarvii vielä tarkastaa.
Kuka tietää varmuudella onko facelift-mallissa takana ovaalit vai pyöreät alunperin? Kaapohan vissiin viimeiksi on kaiuttimia ruuvaillut


Olen ostamassa "petehri":ltä taakse kajaria ja pitäisi saada varmuus onko omassani vielä orkkikset paikallaan

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Täytyypä kurkata tuonne takaosastoon, nyt siellä on pyöreät, mutta "vaahtomuoviadapterilla" sovitetut kajarit. Veikkaan, että 4 x6 sopii sinne myös kuten edessä on. Nyt etusina ovat juuri nämä 4 x 6 versiot, mutta tehtaalta tullessa etukartiot olivat pyöreät - tosin soikiaan reikään sopivalla kehyksellä.karra kirjoitti: Kuka tietää varmuudella onko facelift-mallissa takana ovaalit vai pyöreät alunperin? Kaapohan vissiin viimeiksi on kaiuttimia ruuvaillut. Kurkkasin omasta 1988-mallista sinne ritilän alle ja näytti olevan pyöreät, noin 4 -tuumaiset
![]()

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Minulla oli myös jonkinlainen vaahtomuoviadapteri siellä, en saanut ritilää kokonaan irti kun en uskaltanut väkisin vääntää; ne taaemmat klipsut aukesi joten pääsin sieltä vähän kurkkaamaan. Kuva auttaisi asiaa jos jollain on. Joka tapauksessa pre-faceliftissä takana on samanlaiset mitä edessä, eli sellainen ovaali.Kaapo kirjoitti:Täytyypä kurkata tuonne takaosastoon, nyt siellä on pyöreät, mutta "vaahtomuoviadapterilla" sovitetut kajarit. Veikkaan, että 4 x6 sopii sinne myös kuten edessä on. Nyt etusina ovat juuri nämä 4 x 6 versiot, mutta tehtaalta tullessa etukartiot olivat pyöreät - tosin soikiaan reikään sopivalla kehyksellä.karra kirjoitti: Kuka tietää varmuudella onko facelift-mallissa takana ovaalit vai pyöreät alunperin? Kaapohan vissiin viimeiksi on kaiuttimia ruuvaillut. Kurkkasin omasta 1988-mallista sinne ritilän alle ja näytti olevan pyöreät, noin 4 -tuumaiset
![]()
Kunhan pääsen kotio viikonloppuna niin voisin napsaista omastani kuvan ja sitten voidaan ihmetellä että onko orkkikset


1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Kaiutinmysteeri jatkuu
. Oheisessa kuvassa on yhdet facelift W126:n takakaiuttimet (hieman kärsineet).

Nuo ovat siis samankokoiset mitä kaapolla, mutta kuvan perusteella hieman erilaiset.
Sain nyt väkisin kammettua ritilät irti ja pääsin käsiksi kaiuttimeen; se on pyöreä ja siinä on viisto muovinen korotuspala kiinni itse kaiutinosassa. Ovat varmaan orkkikset koska kajarissa oli koodi: 126 820 04 02. Ritilä on etuosastaan kiinni muovisella nastalla joka on klipseillä kiinni siinä hattuhyllyn pahvissa, onneksi mitkään klipsit eivät hajonneet.
Mitään vaahtomuoviadapteria ei ollut, vaahtomuovi kurkisteli sieltä alta koska oli rapissut irti paloina itse ritilästä. Putsasin ritilän taustan ja ulkonäkö on sama oli siellä vaahtomuovikerros vai ei - saattaa tuo kirkastaa vähän diskantin sointia (siis minkä diskantin
).
Pitää tuumailla mistä löytyisi sopiva korvauskaiutin, reikä siellä pellissä on pyöreä jossa takaosassa lovi mihin kaiuttimen rungossa oleva läppä kiilautuu - etupuolelta kaiutin on kahdella ruuvilla kiinni. Ohessa kuvia omista kaiuttimistani.





Nuo ovat siis samankokoiset mitä kaapolla, mutta kuvan perusteella hieman erilaiset.
Sain nyt väkisin kammettua ritilät irti ja pääsin käsiksi kaiuttimeen; se on pyöreä ja siinä on viisto muovinen korotuspala kiinni itse kaiutinosassa. Ovat varmaan orkkikset koska kajarissa oli koodi: 126 820 04 02. Ritilä on etuosastaan kiinni muovisella nastalla joka on klipseillä kiinni siinä hattuhyllyn pahvissa, onneksi mitkään klipsit eivät hajonneet.
Mitään vaahtomuoviadapteria ei ollut, vaahtomuovi kurkisteli sieltä alta koska oli rapissut irti paloina itse ritilästä. Putsasin ritilän taustan ja ulkonäkö on sama oli siellä vaahtomuovikerros vai ei - saattaa tuo kirkastaa vähän diskantin sointia (siis minkä diskantin

Pitää tuumailla mistä löytyisi sopiva korvauskaiutin, reikä siellä pellissä on pyöreä jossa takaosassa lovi mihin kaiuttimen rungossa oleva läppä kiilautuu - etupuolelta kaiutin on kahdella ruuvilla kiinni. Ohessa kuvia omista kaiuttimistani.



1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Tässä pari kuvaa ritilästä, takareunaa on jo irroitettu - siksi irvistää. Toinen kuva on oikeanpuoleisesta ritilästä joka on irti.Petehri kirjoitti:Onpas erikoisen näköiset. Minkälainen ritilä noiden päällä oli? Onko kuvaa?
Mietin vaan, että eiväthän nuo sovi edes sen normaalin ritilän alle??? Vai hämääkö kuva vain?


No kaiken lisäksi totesin että molemmat kaiuttimet on ehjät

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
- corepressor
- Vakiokalustoa
- Viestit: 318
- Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
- Paikkakunta: Helsinki
Löysin tästä autostani Blaupunkt Hamburg RCM 104:n. Niin siis ennen tuota löysin tämän auton ja nyt taidan olla vannoutunut mersumies.
En muuten tiennytkään, että näin vanhasta autosta voi löytyä jopa cd-vaihtaja.
Tutkin hivenen tuota saksankielista opusta ja tulin siihen tulokseen, etten edelleenkään osaa saksaa, enkä sitä tuijottamalla taida oppia. Joku neropatti on repäissyt esitteestä englanninkieliset sivut kokonaan irti, liekö tullut pula sytykkeestä.
Joka tapauksessa härveli näyttää olevan varsin monipuolinen. Tuohan soi verrannollisesti hyvin, siinä näyttäisi toimivan kaikki. Kontista löytyy vaihtajakin. Äänikään ei särise. Ja kun tutkin tuota kaaviota, siinä väitetään tästä höskästä löytyvän vielä jonkinlainen amppi ja eq kaiuttimien välissä.
Koska pidän erilaisista äänistä, ajattelin päivittää tämän asian tämän päivän tasolle. Muuten pidän auton varmaankin täysin klassisena. Kaiuttimet tietysti piilossa. Nurkassa lojuu kallis vaffari ja basso ja niille pitää löytää uusi koti, hellä huoma ja uskon sen olevan tässä tapauksessa takakontti.
Okei, itse kysymykseen. Voisikohan näitä valmiita johtosarjoja hyödyntää jotenkin - saisikohan tähän heittämällä uuden Blaukkarin kiinni vai täytyykö lähteä vänksläämään piuhojen kanssa? ei huvittaisi purkaa puolta autoa saadakseen johdot vedettyä. Missähän tuo vahvistin on, jos sellainen "muka" jossain on? kenelläkään kokemusta tai ideaa? jollain jenkkipalstalla muistaakseni kirottiin alimpaan helvettiin tämä w126 stereoinstallaatio ja sen korvaus, mahtaako pitää täällä euroopassa myös paikkaansa ..
?
En muuten tiennytkään, että näin vanhasta autosta voi löytyä jopa cd-vaihtaja.
Tutkin hivenen tuota saksankielista opusta ja tulin siihen tulokseen, etten edelleenkään osaa saksaa, enkä sitä tuijottamalla taida oppia. Joku neropatti on repäissyt esitteestä englanninkieliset sivut kokonaan irti, liekö tullut pula sytykkeestä.
Joka tapauksessa härveli näyttää olevan varsin monipuolinen. Tuohan soi verrannollisesti hyvin, siinä näyttäisi toimivan kaikki. Kontista löytyy vaihtajakin. Äänikään ei särise. Ja kun tutkin tuota kaaviota, siinä väitetään tästä höskästä löytyvän vielä jonkinlainen amppi ja eq kaiuttimien välissä.
Koska pidän erilaisista äänistä, ajattelin päivittää tämän asian tämän päivän tasolle. Muuten pidän auton varmaankin täysin klassisena. Kaiuttimet tietysti piilossa. Nurkassa lojuu kallis vaffari ja basso ja niille pitää löytää uusi koti, hellä huoma ja uskon sen olevan tässä tapauksessa takakontti.
Okei, itse kysymykseen. Voisikohan näitä valmiita johtosarjoja hyödyntää jotenkin - saisikohan tähän heittämällä uuden Blaukkarin kiinni vai täytyykö lähteä vänksläämään piuhojen kanssa? ei huvittaisi purkaa puolta autoa saadakseen johdot vedettyä. Missähän tuo vahvistin on, jos sellainen "muka" jossain on? kenelläkään kokemusta tai ideaa? jollain jenkkipalstalla muistaakseni kirottiin alimpaan helvettiin tämä w126 stereoinstallaatio ja sen korvaus, mahtaako pitää täällä euroopassa myös paikkaansa ..

Itsellä vanhassa ässässä takana 4x6 (tai 5x7) ja uudessa 6,5" ja edessä molemmissa oli tuo 4x6 muovi missä keskellä 3,5" kaiutin. Itse olen edestä molemmissa autoissa kairannut muovista alkuperäisen kaiuttimen pois ja päivittänyt sen laadukkaaseen samankokoiseen. Riittää mainiosti kun on takana vähän isommat ja erikseen basso tasoittamassa menoa.
Molemmissa on ollut myös huonot kaiutinpiuhat(alkuperäiset) jotka pelkästään vaihtamalla äänenlaatu on kohonnut huimasti ja rätinä ja ritinä kadonnt kokonaan.
Molemmissa on ollut myös huonot kaiutinpiuhat(alkuperäiset) jotka pelkästään vaihtamalla äänenlaatu on kohonnut huimasti ja rätinä ja ritinä kadonnt kokonaan.
W126 300 SE -91
VITOn prutku
EX-W126 500SEC -81
VITOn prutku
EX-W126 500SEC -81
- corepressor
- Vakiokalustoa
- Viestit: 318
- Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
- Paikkakunta: Helsinki
Mitähän mulla on tuolla takana, kun hattuhyllyllä ei kyllä käsittääkseni ole mitään. No, en ole tutkaissut vielä. Kuinka syvä tuo tila tuolla edessä on? 3,5", hmm, pieni on tila.. kai siitäkin voi saada jotain irti teholla, mutta täytynee olla iso magneetti (tai sitten pelkkä diskantti tai jopa koaksiaali) ja taakse keskiäänet - vaatinee joka tapauksessa paljon tilaa ja syvyyttä? asia erikseen on sitten se, että jaksaako soitin peuhoittaa edes 3,5"kaiuttimia ja onko se vahvistin tungettu johonkin väliin vai ei.jarrutan kirjoitti:Itsellä vanhassa ässässä takana 4x6 (tai 5x7) ja uudessa 6,5" ja edessä molemmissa oli tuo 4x6 muovi missä keskellä 3,5" kaiutin. Itse olen edestä molemmissa autoissa kairannut muovista alkuperäisen kaiuttimen pois ja päivittänyt sen laadukkaaseen samankokoiseen. Riittää mainiosti kun on takana vähän isommat ja erikseen basso tasoittamassa menoa.
Molemmissa on ollut myös huonot kaiutinpiuhat(alkuperäiset) jotka pelkästään vaihtamalla äänenlaatu on kohonnut huimasti ja rätinä ja ritinä kadonnt kokonaan.
Ilmeisesti piuhat pitää joka tapauksessa vaihtaa.. erillissarjaa taitaa olla turha lähteä tuohon instaamaan vanhoilla piuhoilla

Samalla sitä tietysti vaihtaa kaiken muunkin ja vetää ne kaikki piuhat. Ei kai tässä mitään oikotietä onneenkaan ole
