Pitkä gee käyttöautoksi
Pitkä gee käyttöautoksi
Offipalstalla onkin jo samainen ketju, mutta mahtunee tännekkin kun käyttäjäpohja kuitenkin aika eri eli:
Tähän ketjuun tulee juttua velipojan gee projektista jossa kunnostuksen kohteena 300GD vuosimallia 1981. Autosta on tarkoitus tehdä käyttöauto jolla ajetaan työmatkat joka päivä ja sen lisäksi pitää päästä talvella jänismetsälle huonokuntoisia / auraamattomia metsäteitä pitkin.
Velipoika oli katsellut nettiauton tarjontaa gee mersuista jo pidemmän aikaa, mutta sopivaa (halpaa projektia tai hyväkuntoista helmeä) ei vain tuntunut löytyvän. Eräänä joukuun alun perjantaina rupesimme tekemään talliin suursiivousta ja siinä sivussa tuli sitten juotua olutta ettei pöly päässyt kurkkua kuivaamaan. Kun talli oli saatu siivottua istuimme tupakalla ja ihailimme työn jälkeä samalla kännyllä nettiautoa selaten. Sinnehän se gee olikin ilmestynyt ja kun humalatilakin oli autokauppoihin sopiva soitti veli heti myyjälle ja kauppojen hieronta lähti käyntiin. Kauppoja ei vielä perjantaina saatu sovittua joten päätimme lähteä käymään kaupungilla kapakassa...
Muistikuvat on vähän hataroita loppuillasta, mutta seuraavan aamuna yllytin veljeä tekemään tarjouksen sillä ehdolla että ostan junaliput jos lähdetään heti autoa hakemaan. Puhelimessa sovittiin että myyjä tulee meidät asemalta hakemaan ja eikun junaliput tilaukseen. Parin tunnin päästä istuimmekin junassa ja hirvittävä krapula alkoi hiipimään päälle ja tuntui että muutaman sadan kilometrin matka ei lopu koskaan. Perillä meitä odotti kyyti ja lähdimme autoa katsomaan. Koska auto näytti samalta kuin kuvissakin lähti velipoika tekemään papereita ja itse ruuvailin kilvet irti ja teippasin siirtokilvet paikoilleen.
Auto oli viimeksi ollut liikenteessä 2006 joten vähän hirvitti lähteä kolmensadan kilomerin matkaa taivaltamaan varsinkin kun myyjän mukaan akku on ihan pasko eli ei kannata sammuttaa autoa ja lisäksi moottorista oli jostain syystä otettu termostaatti pois. No kaupat tuli tehtyä ja geen nokka käännettiin kohti kotia. Alle kymmenen kilometrin jälkeen alkoi kabiiniin hiipiä jarrujen käry jota pysähdyimme ihmettelemään. Pelkääjän puolen etu jarru oli jumittanut joten mukana ollut moska käyttöön, pienen kolistelun jälkeen jarru löysäsikin ja jatkoimme matkaa sillä puheella että jarrupolkimeen kosketaan vain hätätapauksessa. Jonkin matkaa taivallettiin hiljaisuuden vallitessa ja kabiinin muuttuessa pikkuhiljaa lämmöltään jääkaappia vastaavaksi. Termostaatin puuttuminen -20C pakkasessa teki sen että lämmityslaitteen kennolta ei lehmän henkäystä lämpimämpää tullut eikä jalkatiloissa olleet läpireijät paljon tilannetta auttanut. Tähän päälle vielä kuskin ikkunasta nakattu tupakan tumppi jonka jälkeen ikkuna ei enään sulkeutunut katkaisi kamelin selän ja autiossa yössä kaikui hysteerinen nauru.
Pitkän ja kylmän metsätaipaleen jälkeen pysähdyimme tankkaamaan ja ikkunaakin saatiin melekein kiinni joten jatkoimme matkaa. Kotiin kuitenkin loppujen lopuksi päästiin ja väsyneenä jouti suoraan nukkumaan ja jalatkin lämpeni kun niitä oli pari tuntia peiton alla hautonut.
Seuraavalta päivältä kun pirssiä tallissa ihmeteltiin.
Tähän ketjuun tulee juttua velipojan gee projektista jossa kunnostuksen kohteena 300GD vuosimallia 1981. Autosta on tarkoitus tehdä käyttöauto jolla ajetaan työmatkat joka päivä ja sen lisäksi pitää päästä talvella jänismetsälle huonokuntoisia / auraamattomia metsäteitä pitkin.
Velipoika oli katsellut nettiauton tarjontaa gee mersuista jo pidemmän aikaa, mutta sopivaa (halpaa projektia tai hyväkuntoista helmeä) ei vain tuntunut löytyvän. Eräänä joukuun alun perjantaina rupesimme tekemään talliin suursiivousta ja siinä sivussa tuli sitten juotua olutta ettei pöly päässyt kurkkua kuivaamaan. Kun talli oli saatu siivottua istuimme tupakalla ja ihailimme työn jälkeä samalla kännyllä nettiautoa selaten. Sinnehän se gee olikin ilmestynyt ja kun humalatilakin oli autokauppoihin sopiva soitti veli heti myyjälle ja kauppojen hieronta lähti käyntiin. Kauppoja ei vielä perjantaina saatu sovittua joten päätimme lähteä käymään kaupungilla kapakassa...
Muistikuvat on vähän hataroita loppuillasta, mutta seuraavan aamuna yllytin veljeä tekemään tarjouksen sillä ehdolla että ostan junaliput jos lähdetään heti autoa hakemaan. Puhelimessa sovittiin että myyjä tulee meidät asemalta hakemaan ja eikun junaliput tilaukseen. Parin tunnin päästä istuimmekin junassa ja hirvittävä krapula alkoi hiipimään päälle ja tuntui että muutaman sadan kilometrin matka ei lopu koskaan. Perillä meitä odotti kyyti ja lähdimme autoa katsomaan. Koska auto näytti samalta kuin kuvissakin lähti velipoika tekemään papereita ja itse ruuvailin kilvet irti ja teippasin siirtokilvet paikoilleen.
Auto oli viimeksi ollut liikenteessä 2006 joten vähän hirvitti lähteä kolmensadan kilomerin matkaa taivaltamaan varsinkin kun myyjän mukaan akku on ihan pasko eli ei kannata sammuttaa autoa ja lisäksi moottorista oli jostain syystä otettu termostaatti pois. No kaupat tuli tehtyä ja geen nokka käännettiin kohti kotia. Alle kymmenen kilometrin jälkeen alkoi kabiiniin hiipiä jarrujen käry jota pysähdyimme ihmettelemään. Pelkääjän puolen etu jarru oli jumittanut joten mukana ollut moska käyttöön, pienen kolistelun jälkeen jarru löysäsikin ja jatkoimme matkaa sillä puheella että jarrupolkimeen kosketaan vain hätätapauksessa. Jonkin matkaa taivallettiin hiljaisuuden vallitessa ja kabiinin muuttuessa pikkuhiljaa lämmöltään jääkaappia vastaavaksi. Termostaatin puuttuminen -20C pakkasessa teki sen että lämmityslaitteen kennolta ei lehmän henkäystä lämpimämpää tullut eikä jalkatiloissa olleet läpireijät paljon tilannetta auttanut. Tähän päälle vielä kuskin ikkunasta nakattu tupakan tumppi jonka jälkeen ikkuna ei enään sulkeutunut katkaisi kamelin selän ja autiossa yössä kaikui hysteerinen nauru.
Pitkän ja kylmän metsätaipaleen jälkeen pysähdyimme tankkaamaan ja ikkunaakin saatiin melekein kiinni joten jatkoimme matkaa. Kotiin kuitenkin loppujen lopuksi päästiin ja väsyneenä jouti suoraan nukkumaan ja jalatkin lämpeni kun niitä oli pari tuntia peiton alla hautonut.
Seuraavalta päivältä kun pirssiä tallissa ihmeteltiin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Pitkä gee käyttöautoksi
Pistetäämpä vielä pikku nippu seuraavan viikon purkukuvia olkaa hyvä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Pitkä gee käyttöautoksi
Kopan nosto onnistui moottorinostimella, mutta milliäkään ei ollut liikaa tilaa. Viimeisessä kuvassa edellisen omistajan pakoputkiviritys..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Pitkä gee käyttöautoksi
No sehän on siisti, ku sika pienenä. 
Ei vaan, mikäpä siinä on autoa kunnostaessa, kun homma on hallussa. Tuostahan saa tosi hienon, vaikka hommaa näyttäisi kuvien ottamisen aikaan jonkin verran riittävän. Mielenkiintoinen projekti tämäkin, varmasti seurailen etenemistä.

Ei vaan, mikäpä siinä on autoa kunnostaessa, kun homma on hallussa. Tuostahan saa tosi hienon, vaikka hommaa näyttäisi kuvien ottamisen aikaan jonkin verran riittävän. Mielenkiintoinen projekti tämäkin, varmasti seurailen etenemistä.

W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Pitkä gee käyttöautoksi
Tämä projekti eteneekin tälleen aikamatkaajan hypyillä kunnes saadaan nykyhetki kiinni:
Sitten päästiinkin asiaan eli ruosteiden kimppuun aluksi vuorossa ovet sekä takakulmat. Kuvissa näkyy myös uusi helmapalkki.
Tässä yhteydessä voikin "mainostaa" finbenzin toimintaa sen verran että tänne kylälle ei sieltä tilata enään mitään. Nuo korjauspellit tuohon takakylkiin tulivat finbenziltä ja ottivat mukavat viitisen kymppiä pakkaus ja toimituskuluja puhelimessa sovitun hinnan lisäksi. Tuohon tuli vielä matkahuollon kulut noin kaksikymppiä jonka olisi olettanut sisältyvät pakkaus ja toimituskuluihin.. Eipä siinä kun olisivat edes pakanneet kunnolla tuohon hintaan. Muutama kierros oli elmukelmua jolla pellit yhdessä ja niimpä toisesta olikin kulma taittunut kuljetuksen aikana.
Saksasta on tilattu Guido Mathekselta ( http://myworld.ebay.com/offroad-world/" onclick="window.open(this.href);return false; ) geen osia useammalla tuhannella eurolla ja aina on ollut hyvin pakattu ja kuluja tulee vain se mitä saksan posti ottaa. Että näin käy kun yrittää suosia suomalaista..
Sitten päästiinkin asiaan eli ruosteiden kimppuun aluksi vuorossa ovet sekä takakulmat. Kuvissa näkyy myös uusi helmapalkki.
Tässä yhteydessä voikin "mainostaa" finbenzin toimintaa sen verran että tänne kylälle ei sieltä tilata enään mitään. Nuo korjauspellit tuohon takakylkiin tulivat finbenziltä ja ottivat mukavat viitisen kymppiä pakkaus ja toimituskuluja puhelimessa sovitun hinnan lisäksi. Tuohon tuli vielä matkahuollon kulut noin kaksikymppiä jonka olisi olettanut sisältyvät pakkaus ja toimituskuluihin.. Eipä siinä kun olisivat edes pakanneet kunnolla tuohon hintaan. Muutama kierros oli elmukelmua jolla pellit yhdessä ja niimpä toisesta olikin kulma taittunut kuljetuksen aikana.
Saksasta on tilattu Guido Mathekselta ( http://myworld.ebay.com/offroad-world/" onclick="window.open(this.href);return false; ) geen osia useammalla tuhannella eurolla ja aina on ollut hyvin pakattu ja kuluja tulee vain se mitä saksan posti ottaa. Että näin käy kun yrittää suosia suomalaista..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut JSJ, Pe 27.09.2013 08:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Pitkä gee käyttöautoksi
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Pitkä gee käyttöautoksi
Korin hitsaukset tuli valmiiksi ja oli aika käydä rungon kimppuun. Runko oli mersumaiseen tyyliin melkein ruosteeton eli vain perinteiset paikat oli korjattava. Nämähän ovat takajousten ylälautaset sekä takaiskunvaimentimien yläpäät. Ruostehommien lisäksi runkoon hitsattiin uudet kiinnikkeet tulevalle moottorille sekä vaihdettiin kaikki jarruosat (levyt, palat, satuloiden kunnostus, uudet pillit ja letkut) sekä alustan että jakolaatikon puslat. Samalla vauhdilla laitettiin uudet jouset sekä iskunvaimentimet. Lopuksi hitsattiin tankki ja vaihdettiin uudet polttoainelinjat.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Pitkä gee käyttöautoksi
Kun runko oli saatu valmiiksi oli aika yhdistää kaksi puolikasta takaisin. Apuun tuli naapurissa asuva isoisä joka useamman kymmenen vuoden hiab kokemuksella nosti kopan nätisti paikoilleen. Nyt ei tarvitse tekniikkaakaan enään arvailla eli keulille tulee om606 herlevin 7mm pumpulla sekä 722.6 sähkölaatikolla. Kuvissa näkyy myös saksasta halvalla tilatut wolfin etulokasuojat.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Pitkä gee käyttöautoksi
Seuraavaksi oli vuorossa äänieristys josta ei näköjään kuvia tullut otettukaan, mutta bitumia tuli pohjaan sekä oviin useampi neliö. Sitten alkoikin hiontahommat joissa pääperiaate oli että suoraa ei saa kuitenkaan niin tehdään niin kauan ku miehellä pää kestää. Pari pakkeloitikertaa se sitten kesti ja eikun maalit niskaan. Viimeisessä kuvassa onkin pirssi nykykuosissa odottamassa sisustan laittoa. Maalina temadur 20 ja värikoodi RAL 6031
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Pitkä gee käyttöautoksi
Viime viikkojen aikana on konehuone mennyt kasaan ja eilen illalla mersu tuli jo omin voimin ulos tallista. Mukavan tuntoiset kyydit on tuollaisessa pitkässä geessä kun alustakin on timmissä tikissä. Tuossa vielä video tältä aamulta, laatikko on vielä kytkemättä eli vain pakki ja kakkosvaihde on käytössä, mutta hyvin näyttäisi vetelevän.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-1VVZ5jV17o[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-1VVZ5jV17o[/youtube]
Re: Pitkä gee käyttöautoksi
Ite ois tarkotus tehdä aikanaan joskus sitte samankaltainen rojekti kans pitkästä geestä
ei oo tosin vasta ku vuoden ollu lievä kuume. mietityttäny vaan että kuinkahan pienellä tuon voi saada menemään tuolla 606 ja voiko välityksillä kikkailla kuin alas matkakierrokset että jaksaa vielä mennä
nättiä kädenjälkeä ja taatusti seurataan
minkä valmistajan bitumia käytitte ja pystyykö vielä sanomaan oliko kuinka vaikutusta, vaimennettiinko ovia ?



Re: Pitkä gee käyttöautoksi
Kyllähän tämäkin on uljas tuotos !
Kelpaa päästellä !

Kelpaa päästellä !
ON kalustoa jos jonkin laista..
Re: Pitkä gee käyttöautoksi
7mm pumpulla ja om606 moottorilla maantie ajossa jotain 11l pintaan tuo oma pätkä gee. Välitykset on vähän lyhyet maantie ajoon eli noin 2800rpm 100kmh vitosvaihteella. Bitumi on motonetistä ja ovetkin on vaimennettu, kokemuksia myöhemmin.johani kirjoitti:Ite ois tarkotus tehdä aikanaan joskus sitte samankaltainen rojekti kans pitkästä geestäei oo tosin vasta ku vuoden ollu lievä kuume. mietityttäny vaan että kuinkahan pienellä tuon voi saada menemään tuolla 606 ja voiko välityksillä kikkailla kuin alas matkakierrokset että jaksaa vielä mennä
nättiä kädenjälkeä ja taatusti seurataan
minkä valmistajan bitumia käytitte ja pystyykö vielä sanomaan oliko kuinka vaikutusta, vaimennettiinko ovia ?
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: Pitkä gee käyttöautoksi
Minkälaisella aikataululla olet tehnyt, itellä meni melkein 2 vuotta oman G kanssa kun ei ollut kiirettä ja hommiahan näissä piisaa.
Oletko jo leimannut Geen tuolla 606 koneella , onkohan helppo homma . Itse laitoin 617a,n ja oli sekin vaikea kun ei ole valmistettu sillä.
Olisi haaveissa vaihtaa tehokkaampi kone mutta mitä oikeesti saa laittaa , ehkä bensa kasi kiinnostaa kun tämäkin vie lähes 20 litraa .
Oletko jo leimannut Geen tuolla 606 koneella , onkohan helppo homma . Itse laitoin 617a,n ja oli sekin vaikea kun ei ole valmistettu sillä.
Olisi haaveissa vaihtaa tehokkaampi kone mutta mitä oikeesti saa laittaa , ehkä bensa kasi kiinnostaa kun tämäkin vie lähes 20 litraa .
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: Pitkä gee käyttöautoksi
Oisko tuossa veljellä jotain 9kk mennyt enempi ja vähempi aktiivisesti. Minulla on jo leimattu G om606 koneella ja ei tule tässäkään ongelmaa kunhan tehot jää alle 187.2hp (280bensa 156hp +20%). Mutta tuohan on vuosimalli kysymys ja näissä hommissa vanhempi on parempi..jjruutiainen kirjoitti:Minkälaisella aikataululla olet tehnyt, itellä meni melkein 2 vuotta oman G kanssa kun ei ollut kiirettä ja hommiahan näissä piisaa.
Oletko jo leimannut Geen tuolla 606 koneella , onkohan helppo homma . Itse laitoin 617a,n ja oli sekin vaikea kun ei ole valmistettu sillä.
Olisi haaveissa vaihtaa tehokkaampi kone mutta mitä oikeesti saa laittaa , ehkä bensa kasi kiinnostaa kun tämäkin vie lähes 20 litraa .
Re: Pitkä gee käyttöautoksi
Hyvän tuntunen projekti.
tuliko tämä tuolta pohjoisesta.
Itsellä -83 projekti ,ruostetta lähinnä takanurkissa.
300d koneesta puuttuu muutama osa, mutta niitä taitaa löytyä.
Terveisin jamppa
tuliko tämä tuolta pohjoisesta.
Itsellä -83 projekti ,ruostetta lähinnä takanurkissa.
300d koneesta puuttuu muutama osa, mutta niitä taitaa löytyä.
Terveisin jamppa
Re: Pitkä gee käyttöautoksi
Seinäjoelta haettiin, sitä en tiedä mistä sinne kulkeutunut. Nuo takaiskunvaimentimien yläpäät kannattaa tarkastaa on varmasti ruosteessa jos ei ole joskus korjattu taikka hyvin pesty aina rapakelin jälkeen.jamppa kirjoitti:Hyvän tuntunen projekti.
tuliko tämä tuolta pohjoisesta.
Itsellä -83 projekti ,ruostetta lähinnä takanurkissa.
300d koneesta puuttuu muutama osa, mutta niitä taitaa löytyä.
Terveisin jamppa
Re: Pitkä gee käyttöautoksi
Pakoputki tuli 3" tavarasta yhdellä pikku vaimentimella ja hyvät äänet on. Konehuoneessa ei paljoa ylimääräistä tilaa ole..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- jjruutiainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 242
- Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
- Paikkakunta: JURVA
- Viesti:
Re: Pitkä gee käyttöautoksi
JSJ kirjoitti:Oisko tuossa veljellä jotain 9kk mennyt enempi ja vähempi aktiivisesti. Minulla on jo leimattu G om606 koneella ja ei tule tässäkään ongelmaa kunhan tehot jää alle 187.2hp (280bensa 156hp +20%). Mutta tuohan on vuosimalli kysymys ja näissä hommissa vanhempi on parempi..jjruutiainen kirjoitti:Minkälaisella aikataululla olet tehnyt, itellä meni melkein 2 vuotta oman G kanssa kun ei ollut kiirettä ja hommiahan näissä piisaa.
Oletko jo leimannut Geen tuolla 606 koneella , onkohan helppo homma . Itse laitoin 617a,n ja oli sekin vaikea kun ei ole valmistettu sillä.
Olisi haaveissa vaihtaa tehokkaampi kone mutta mitä oikeesti saa laittaa , ehkä bensa kasi kiinnostaa kun tämäkin vie lähes 20 litraa .
Juu taitaa sitten jäädä haaveeksi v8 ynm koneet , tuo 606 olisi kyllä kiva mutta niiden hinnat on aika hurjat minun kukkarolle.
Tuon putkistonkin voisi muokata tulemaan heti reunaan , nyt tulee palkin alta 4".

Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Re: Pitkä gee käyttöautoksi
Moro
Mitä meinaat ,että 606 koneet kalliita.
Onhan noita mätiä väykkyjä joista saa tuota tekniikkaa löytyy
Tervesin Jamppa
ja löytyy myös mätä 300td väykky
Mitä meinaat ,että 606 koneet kalliita.
Onhan noita mätiä väykkyjä joista saa tuota tekniikkaa löytyy
Tervesin Jamppa
ja löytyy myös mätä 300td väykky
Re: Pitkä gee käyttöautoksi
Hieno kertomus ja huippua, että maali näyttää lähes samalle vihreälle millä noita myytiin uutena! 

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Pitkä gee käyttöautoksi
Onko tuo pakosarja kenen käsialaa?
Re: Pitkä gee käyttöautoksi
Raakankommea auto! 

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Re: Pitkä gee käyttöautoksi
Pitää välittää kehut velipojalle, kiitoksia! Ja pakosarja on Bryggin tekemä: http://www.mersuforum.net/forum/memberl ... le&u=27715