Pagodan tee_se_itse entisöinti
Pagodan tee_se_itse entisöinti
Ostin 250SL:n valokuvien perusteella nettihuutokaupasta vuonna 2009. Myyjän mukaan auto oli ehdottomasti täysin ruosteeton eikä valokuvissakaan mitään hälyttävää näkynyt. Totuus alkoi hiljalleen paljastua, kun auton rantauduttua Suomeen aloin sitä tarkemmin syynäämään. Olisi kuitenkin ollut kallis juttu lähettää se takaisin Detroitiin, joten sovittelin asian myyjän kanssa hinnanalennuksena. Korin korroosio-ongelmat eivät juurikaan näkyneet päällepäin, joten sain katsastettuakin auton jarrurempan jälkeen vielä samana syksynä.
Päätin hitsailla korin kuntoon talven aikana ennen varsinaista rekisteröintiä. Hommaa oli kuitenkin vähän enemmän kuin alunperin kuvittelin (aika klassinen toteamus näissä hommissa )
Neljän talven rakentelun jälkeen Pagoda otettiin vihdoin liikenteeseen kesällä 2013. Ajattelin kerätä tähän vähän kuvasarjaa takautuvasti tuolta ajalta.
Kyseessä on siis euromallinen 250SL, joka oli viety USA:an vuonna 1984. Tätä välimallia tehtiin vain noin vuoden verran (1967), joten sitä on valmistettu selvästi vähemmän kuin 230 ja 280 malleja. Omani on ns. aikaisempi 250, joka on ulkonäöllisesti 230 kaltainen (paljon kromia ja kovat ovitaskut). Loppuvuoden 250 puolestaan muistutti ulkonäöllisesti tulevaa 280-mallia, jossa turvallisuus (ja kustannus?) -syistä kromia oli sisustassa korvattu pehmeämmillä muovipinnoilla.
Tältä auto näytti matkan pölyistä putsattuna syksyllä 2009:
Päätin hitsailla korin kuntoon talven aikana ennen varsinaista rekisteröintiä. Hommaa oli kuitenkin vähän enemmän kuin alunperin kuvittelin (aika klassinen toteamus näissä hommissa )
Neljän talven rakentelun jälkeen Pagoda otettiin vihdoin liikenteeseen kesällä 2013. Ajattelin kerätä tähän vähän kuvasarjaa takautuvasti tuolta ajalta.
Kyseessä on siis euromallinen 250SL, joka oli viety USA:an vuonna 1984. Tätä välimallia tehtiin vain noin vuoden verran (1967), joten sitä on valmistettu selvästi vähemmän kuin 230 ja 280 malleja. Omani on ns. aikaisempi 250, joka on ulkonäöllisesti 230 kaltainen (paljon kromia ja kovat ovitaskut). Loppuvuoden 250 puolestaan muistutti ulkonäöllisesti tulevaa 280-mallia, jossa turvallisuus (ja kustannus?) -syistä kromia oli sisustassa korvattu pehmeämmillä muovipinnoilla.
Tältä auto näytti matkan pölyistä putsattuna syksyllä 2009:
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Mielenkiinnolla odotetaan jatkoa!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Moottoritila näytti aluksi olevan kutakuinkin OK, mutta lokasuojan yläreunan vahvikepalkki oli aiempien korjausyritysten jäljiltäkin paikoitellen mätä (Pagodan tyyppivika).
Kun on leikkiin lähtenyt niin...ei muuta kuin rälläköimään etulokasuojia irti. Tässähän ne ei valitettavasti ole ruuveilla kiinni.
Lokasuojan poisto paljasti myös kynnyskotelon päällä ruttoa ja vanhoja korjauksia
Takakontti on näiden autojen toinen tyypillinen heikko paikka, koska rättikaton kotelosta pääsee tiivisteiden haperruttua valumaan sadevesiä kontin pohjalle, jossa kosteus pehmittää metallia kumimaton alla suojassa.
Aluksi tämän yksilön osalta ei kuitenkaan vaikuttanut erityisen pahalta:
...mutta eihän se paksumpikaan pikikerros tuota pitkään pidä kasassa. Sen verran tuli puhkottua meisselillä reikiä, että ei auttanut muu kuin alkaa repimään lattiaa auki. Onneksi osa koteloista oli vielä sisäpuolelta kunnossa.
Sisusta oli vielä verhoilultaan alkuperäisessä kuosissa (paitsi penkit, joihin oli laitettu uudet päälliset. Sekä lattiamatot, jotka oli vaihdettu sinisiksi). Kojelaudan peltiosat oli maalattu ulkopinnan sävyyn. Alunperin auto on ollut väriltään tumman harmaa (172 G).
Tässä vaiheessa alkoi pikkuhiljaa valkenemaan, että tästä tulisi vähän laajempi remppa. Kun kerran lokasuojat joutuu rälläköimään irti, kannattaa tehdä kaikki tarvittavat korjaukset samalla kertaa ennenkuin hitsailee pintapeltejä takaisin paikalleen.
Päätin avata auton jokaisen kotelorakenteen ja tarkistaa mahdolliset sisäiset korroosiovauriot.
Kun on leikkiin lähtenyt niin...ei muuta kuin rälläköimään etulokasuojia irti. Tässähän ne ei valitettavasti ole ruuveilla kiinni.
Lokasuojan poisto paljasti myös kynnyskotelon päällä ruttoa ja vanhoja korjauksia
Takakontti on näiden autojen toinen tyypillinen heikko paikka, koska rättikaton kotelosta pääsee tiivisteiden haperruttua valumaan sadevesiä kontin pohjalle, jossa kosteus pehmittää metallia kumimaton alla suojassa.
Aluksi tämän yksilön osalta ei kuitenkaan vaikuttanut erityisen pahalta:
...mutta eihän se paksumpikaan pikikerros tuota pitkään pidä kasassa. Sen verran tuli puhkottua meisselillä reikiä, että ei auttanut muu kuin alkaa repimään lattiaa auki. Onneksi osa koteloista oli vielä sisäpuolelta kunnossa.
Sisusta oli vielä verhoilultaan alkuperäisessä kuosissa (paitsi penkit, joihin oli laitettu uudet päälliset. Sekä lattiamatot, jotka oli vaihdettu sinisiksi). Kojelaudan peltiosat oli maalattu ulkopinnan sävyyn. Alunperin auto on ollut väriltään tumman harmaa (172 G).
Tässä vaiheessa alkoi pikkuhiljaa valkenemaan, että tästä tulisi vähän laajempi remppa. Kun kerran lokasuojat joutuu rälläköimään irti, kannattaa tehdä kaikki tarvittavat korjaukset samalla kertaa ennenkuin hitsailee pintapeltejä takaisin paikalleen.
Päätin avata auton jokaisen kotelorakenteen ja tarkistaa mahdolliset sisäiset korroosiovauriot.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Tässä ollaan tulossa soodapuhalluksesta. Koko päivä tuohon meni, vaikka jätettiin puhaltamatta siistit maalipinnat sellaisissa paikoissa, joissa ei epäilty pakkelointia tms.
Jätettiin myös puhaltamatta sellaiset pellit, joiden tiedettiin menevän vaihtoon. Kuten tässä runkopalkin yläpuoliset rakenteet. Pistehitsit saatiin nätisti näkyviin porausta varten.
Etupäätä purettu vähän lisää. Tässä vaiheessa alkoi näyttää hiukkasen masentavalta...
Jätettiin myös puhaltamatta sellaiset pellit, joiden tiedettiin menevän vaihtoon. Kuten tässä runkopalkin yläpuoliset rakenteet. Pistehitsit saatiin nätisti näkyviin porausta varten.
Etupäätä purettu vähän lisää. Tässä vaiheessa alkoi näyttää hiukkasen masentavalta...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Rajua touhua.
Tosin hyvinhän tuokin on säilynyt, vrt. vaikka 96 vuoden väyrynen.
Tosin hyvinhän tuokin on säilynyt, vrt. vaikka 96 vuoden väyrynen.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Taitaa olla normihommaa jos vanhaa alkaa pintaa syvemmältä tutkimaan.
Väykkään jos vertaa niin ajokilometritkin on vain 10% väykän lukemasta, jos sitäkään.
Väykkään jos vertaa niin ajokilometritkin on vain 10% väykän lukemasta, jos sitäkään.
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
jusa82 kirjoitti: Tosin hyvinhän tuokin on säilynyt, vrt. vaikka 96 vuoden väyrynen.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
[quote="paloviita"]Moottoritila näytti aluksi olevan kutakuinkin OK, mutta lokasuojan yläreunan vahvikepalkki oli aiempien korjausyritysten jäljiltäkin paikoitellen mätä (Pagodan tyyppivika).
Rohkeaa ostaa Pagoda rapakon takaa pelkkien kuvien perusteella. Monta Pagodaa tutkineena itse en uskaltaisi... Continentalini ostin kuvien perusteella ja ylläreitähän siitä löytyikin... Kalifornia kuitenkin oli ollut varsin suopea korille.
Oliko autossasi ostohetkellä alkuperäiset etulokasuojat (näkyivätkö pistehitsit)? Olivatko ne pienet pokkaukset näkyvissä etuvalojen sisänurkkien kohdalla? Tieto kiinnostaa siinä mielessä, koska autoasi oli jo korjattu kohdista, jotka eivät ruostu ekana. Sääolosuhteet tietysti vaikuttavat asiaan (kondenssi).
Mikä moottori autossasi on? Tuo bajonetti-öljykorkki ei kuulu early 250/280 moottoreihin.
Lisää kuvia kiitos, älä ihmeessä pihtaa niitä. Kaikki mulle heti...
Rohkeaa ostaa Pagoda rapakon takaa pelkkien kuvien perusteella. Monta Pagodaa tutkineena itse en uskaltaisi... Continentalini ostin kuvien perusteella ja ylläreitähän siitä löytyikin... Kalifornia kuitenkin oli ollut varsin suopea korille.
Oliko autossasi ostohetkellä alkuperäiset etulokasuojat (näkyivätkö pistehitsit)? Olivatko ne pienet pokkaukset näkyvissä etuvalojen sisänurkkien kohdalla? Tieto kiinnostaa siinä mielessä, koska autoasi oli jo korjattu kohdista, jotka eivät ruostu ekana. Sääolosuhteet tietysti vaikuttavat asiaan (kondenssi).
Mikä moottori autossasi on? Tuo bajonetti-öljykorkki ei kuulu early 250/280 moottoreihin.
Lisää kuvia kiitos, älä ihmeessä pihtaa niitä. Kaikki mulle heti...
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Juu,älä pihtaa niitä kuvia jos on niitä. Jätetään se pihtaaminen hameväelle
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Ei ollut enää alkuperäiset lokasuojat. Nuo "pienet pokkaukset" on tehtaallakin tehty koritinalla, joten ne puuttuvat aika monesta ehjäpeltisestäkin yksilöstä uudelleenmaalauksen jälkeen (maalari ei ole ymmärtänyt niiden merkitystä). Tyypilliset ruostepaikat etulokasuojissa ovat lyhdyn ympäristö ja taka-alakulma.Matti Äyräväinen kirjoitti:paloviita kirjoitti: Oliko autossasi ostohetkellä alkuperäiset etulokasuojat (näkyivätkö pistehitsit)? Olivatko ne pienet pokkaukset näkyvissä etuvalojen sisänurkkien kohdalla? Tieto kiinnostaa siinä mielessä, koska autoasi oli jo korjattu kohdista, jotka eivät ruostu ekana. Sääolosuhteet tietysti vaikuttavat asiaan (kondenssi).
Mikä moottori autossasi on? Tuo bajonetti-öljykorkki ei kuulu early 250/280 moottoreihin.
Tällä hetkellä autossa on kierrekorkillinen venttiilikoppa. Moottorista ei löydy numeroita, mutta mm. imusarjan läppäkotelo viittaisi 280 moottoriin.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Soodapuhalluksen jäljiltä soodaa oli vähän joka paikassa, mutta parempi sitä kuin hiekkaa. En kiirehtinyt sen pesemistä, koska emäksinen pöly ehkäisee pintaruosteen muodostumista puhallettuihin pintoihin.
Tässä auottiin kynnyskotelot. Molemmille puolille oli tehty sen verran aiempia paikkauksia, että päätin vaihtaa alemmat puoliskot. Yläosat olivat ehjät, paitsi lokasuojien peittämältä alueelta edessä ja takana.
Takalokasuojan pieni maalikupru paljastui paikkaukseksi sekä ulommassa että sisemmässä pellissä.
Sen verran löytyi muutakin kuppaa, että päätin vaihtaa molemmille puolille 3/4 panelit. Tässä kuskin puolen takakulma avattuna.
Lattiat näissä tuppaa myös happanemaan. Jos ei sadevesi muuten pääse kastelemaan mattoja, niin viimeistään vesi pääsee sisään raitisilmakaukalon hapertuneista "viemäröintiletkuista". Eli kaikki lattiat vaihtoon. Tässä repsikan puoli avattuna.
...ja tässä takakontti. Runkoaisat on tässä kuvassa jo askarreltu osittain uudesta pellistä.
Tässä auottiin kynnyskotelot. Molemmille puolille oli tehty sen verran aiempia paikkauksia, että päätin vaihtaa alemmat puoliskot. Yläosat olivat ehjät, paitsi lokasuojien peittämältä alueelta edessä ja takana.
Takalokasuojan pieni maalikupru paljastui paikkaukseksi sekä ulommassa että sisemmässä pellissä.
Sen verran löytyi muutakin kuppaa, että päätin vaihtaa molemmille puolille 3/4 panelit. Tässä kuskin puolen takakulma avattuna.
Lattiat näissä tuppaa myös happanemaan. Jos ei sadevesi muuten pääse kastelemaan mattoja, niin viimeistään vesi pääsee sisään raitisilmakaukalon hapertuneista "viemäröintiletkuista". Eli kaikki lattiat vaihtoon. Tässä repsikan puoli avattuna.
...ja tässä takakontti. Runkoaisat on tässä kuvassa jo askarreltu osittain uudesta pellistä.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
B-pilarista taaksepäin lähtevä runkoaisa oli myös siinä kunnossa, että en saanut yöllä unta ennekuin olin leikannut pois ruosteiset osuudet
Penkin takana lattiassa on pitkittäisen takatukivarren etummainen kiinnityskohta. Sen vieressä on lattiassa kolo, johon jää helposti sadevesi lillumaan. Kosteus imeytyy peltisaumoihin ja ruoste on jo pitkällä siinä vaiheessa kun sitä näkyy päällepäin. Tässä penkin takana oleva poikittainen runkopalkki avattuna. Päällepäin kohta näytti siistiltä, vaikka kotelon sisällä ruoste oli jo pitkällä..
Tuossa sama kohta on jo saanut uutta peltiä. Saman joutui tekemään molemmille puolille.
Seuraavassa kuvassa kuskinpuolen lattia on jo pellitetty. Penkin alla ja takana olevat kotelopalkit on hitsattu takaisin. Kynnyskotelo on saanut uuden pohjapellin. Repsikan puolella lattiapelti vielä puuttuu.
Tässä näkyy oikeanpuoleinen runkoaisa ja rintapellin alareunassa menevä poikittaiskotelo. 60-luvun mersuissa otettiin käyttöön kolarissa energiaa sitovat vyöhykkeet edessä ja takana. Tuo poikittaispalkki osaltaan piti ohjaamoa kasassa mahdollisissa törmäyksissä. Kotelo syöpyy sisäpuolelta ja seuraavissa vuosimalleissa tuon kotelon pohjaan lisättiinkin kondenssiveden poistoreikä.
Toinen syy poikittaiskotelon sisäpuoliseen ruostumiseen on seuraavassa kuvassa näkyvä metalliputki. Se kulkee kotelon läpi ja sen tehtävänä on poistaa sadevesi raitisilmakaukalosta. Putkeen syöpyy aikaa myöten reikä, jolloin sadevesi pääsee valumaan poikittaiskotelon sisälle. Tein uudet putket rosterista. Ei ihan alkuperäisratkaisu, mutta tällä autolla on tarkoitus ajaakin enkä halua tehdä peltihommia uudelleen
Ja sama homma taas tietysti myös kuskin puolelle
Eli tässä toinen puoli rakenteilla...
Tältä puolelta löytyi muuten hiiren pesä etulokasuojan pitkittäisjäykkärin sisältä. Myöhemmin löytyi itse hiiri-vainaakin raitisilmakanavasta. Ei kuvia.
Penkin takana lattiassa on pitkittäisen takatukivarren etummainen kiinnityskohta. Sen vieressä on lattiassa kolo, johon jää helposti sadevesi lillumaan. Kosteus imeytyy peltisaumoihin ja ruoste on jo pitkällä siinä vaiheessa kun sitä näkyy päällepäin. Tässä penkin takana oleva poikittainen runkopalkki avattuna. Päällepäin kohta näytti siistiltä, vaikka kotelon sisällä ruoste oli jo pitkällä..
Tuossa sama kohta on jo saanut uutta peltiä. Saman joutui tekemään molemmille puolille.
Seuraavassa kuvassa kuskinpuolen lattia on jo pellitetty. Penkin alla ja takana olevat kotelopalkit on hitsattu takaisin. Kynnyskotelo on saanut uuden pohjapellin. Repsikan puolella lattiapelti vielä puuttuu.
Tässä näkyy oikeanpuoleinen runkoaisa ja rintapellin alareunassa menevä poikittaiskotelo. 60-luvun mersuissa otettiin käyttöön kolarissa energiaa sitovat vyöhykkeet edessä ja takana. Tuo poikittaispalkki osaltaan piti ohjaamoa kasassa mahdollisissa törmäyksissä. Kotelo syöpyy sisäpuolelta ja seuraavissa vuosimalleissa tuon kotelon pohjaan lisättiinkin kondenssiveden poistoreikä.
Toinen syy poikittaiskotelon sisäpuoliseen ruostumiseen on seuraavassa kuvassa näkyvä metalliputki. Se kulkee kotelon läpi ja sen tehtävänä on poistaa sadevesi raitisilmakaukalosta. Putkeen syöpyy aikaa myöten reikä, jolloin sadevesi pääsee valumaan poikittaiskotelon sisälle. Tein uudet putket rosterista. Ei ihan alkuperäisratkaisu, mutta tällä autolla on tarkoitus ajaakin enkä halua tehdä peltihommia uudelleen
Ja sama homma taas tietysti myös kuskin puolelle
Eli tässä toinen puoli rakenteilla...
Tältä puolelta löytyi muuten hiiren pesä etulokasuojan pitkittäisjäykkärin sisältä. Myöhemmin löytyi itse hiiri-vainaakin raitisilmakanavasta. Ei kuvia.
Viimeksi muokannut paloviita, La 12.10.2013 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Muumioituneen hiiren löysin itsekkin tuosta hauturistapaloviita kirjoitti: Tältä puolelta löytyi muuten hiiren pesä etulokasuojan pitkittäisjäykkärin sisältä. Myöhemmin löytyi itse hiiri-vainaakin raitisilmakanavasta. Ei kuvia.
Mutta oikeasti, mitä ihmettelin???
Mistä tuollaista tietoa saa?paloviita kirjoitti: Tässä näkyy vasemmanpuoleinen runkoaisa ja rintapellin alareunassa menevä poikittaiskotelo. 60-luvun mersuissa otettiin käyttöön kolarissa energiaa sitovat vyöhykkeet edessä ja takana. Tuo poikittaispalkki osaltaan piti ohjaamoa kasassa mahdollisissa törmäyksissä. Kotelo syöpyy sisäpuolelta ja seuraavissa vuosimalleissa tuon kotelon pohjaan lisättiinkin kondenssiveden poistoreikä.
[.
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Netistähän noita tulee lueskeltua. Pagodasta on paljon juttua täällä http://www.sl113.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Hienoa jälkeä!
Summa summarum, eli on aivan sama mistä autosi ostat, näyttävät olevan tässä maailmassa yhtä ruosteessa kaikki. Tosin ikäähän tuollakin pelillä on jo.
Olisi muuten kiva tietää, toki asia selviäisi kun selaisi muita foorumeita, että kuinka ruosteessa ovat esim. vanhat audit, bmw:t, volkkarit jne. Tosin liikenteessä ei näy kuin vanhoja volkkareita, muut vissiin ruoste vienyt sitäkin kovemmin....?
Summa summarum, eli on aivan sama mistä autosi ostat, näyttävät olevan tässä maailmassa yhtä ruosteessa kaikki. Tosin ikäähän tuollakin pelillä on jo.
Olisi muuten kiva tietää, toki asia selviäisi kun selaisi muita foorumeita, että kuinka ruosteessa ovat esim. vanhat audit, bmw:t, volkkarit jne. Tosin liikenteessä ei näy kuin vanhoja volkkareita, muut vissiin ruoste vienyt sitäkin kovemmin....?
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Hatonnosto kaverille, joka rakentaa kopan melkein uusiksi. Vaikka Mersuista pidänkin, niin harmittaa kuitenkin se, miten herkästi ne ottaa tuota ruostetta. Kun olis samaa laatua tuolta osin kuin esim. Volvot 90-luvulla...(tarkoitan nyt tässä noita uudempia mersuja, Pagoda-ikäiset on varmasti useimmat happamia merkistä riippumatta)...
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Tuossa on taas yksi hyvä syy, miksi en osta itselleni "valmista" autoa ulkomailta....
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Pagodaan saa onneksi aika hyvin osia. Osa pelleistä on saatavilla vielä alkuperäislaatuisinakin. Tässä sisempi etulokasuoja
Tässä sama osa lipeässä uitettuna. Hitsailin pitkittäisjäykkärin yläreunaan sekä tarvittavat kannakkeet...
...minkä jälkeen osa kastettiin sulaan sinkkiin. Tuo toinen osa on poikittainen etupalkki, johon etupuskuri kiinnitetään. Etupalkkikin hitsattiin valmiiksi ennen sinkitystä.
Sinkityskään ei ihan kuulu alkuperäiseen pintakäsittelyyn, mutta kuten aiemmin jo totesin, tästä autosta en aio uudelleen ruostevikoja korjailla.
Alkuun vähän arvelutti yli 400 asteen "lämpökäsittely". Vein ensin kokeeksi vain kuskinpuolen lattiapellin, johon olin hitsannut valmiiksi kaasupolkimen kiinnikkeen. Mitään pahempia vetelyitä käsittelyssä ei tullut, joten loppujenlopuksi sinkkikylpyyn päätyivät:
- sisemmät etulokasuojat
- etupoikkipalkki
- kaikki lattiapellit
- myös takakontin kaikki 3 lattiapeltiä
- kynnyskoteloiden päälle tulevat ruuvikiinnitteiset "suojapellit"
- akkuteline
- bensapumpun suojapönttö
- pari jäähdytysvesiputkea moottoritilaan
- takatukivarsien kiinnityskappaleet
- polttoaineputkien kiinnikkeet
Tässä sama osa lipeässä uitettuna. Hitsailin pitkittäisjäykkärin yläreunaan sekä tarvittavat kannakkeet...
...minkä jälkeen osa kastettiin sulaan sinkkiin. Tuo toinen osa on poikittainen etupalkki, johon etupuskuri kiinnitetään. Etupalkkikin hitsattiin valmiiksi ennen sinkitystä.
Sinkityskään ei ihan kuulu alkuperäiseen pintakäsittelyyn, mutta kuten aiemmin jo totesin, tästä autosta en aio uudelleen ruostevikoja korjailla.
Alkuun vähän arvelutti yli 400 asteen "lämpökäsittely". Vein ensin kokeeksi vain kuskinpuolen lattiapellin, johon olin hitsannut valmiiksi kaasupolkimen kiinnikkeen. Mitään pahempia vetelyitä käsittelyssä ei tullut, joten loppujenlopuksi sinkkikylpyyn päätyivät:
- sisemmät etulokasuojat
- etupoikkipalkki
- kaikki lattiapellit
- myös takakontin kaikki 3 lattiapeltiä
- kynnyskoteloiden päälle tulevat ruuvikiinnitteiset "suojapellit"
- akkuteline
- bensapumpun suojapönttö
- pari jäähdytysvesiputkea moottoritilaan
- takatukivarsien kiinnityskappaleet
- polttoaineputkien kiinnikkeet
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Mitenkäs sitten kun tehdään pohjia nuihin pelteihin, eihän mene sinkki puhki? Ja tarttuuko kitti sinkin päälle jos sitä tarvitsee laittaa?
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Eipä noita lattiapeltejä ja sisäpuolen lokasuojia tarvinnut kitata. Eikä sinkin paikallinen puhkikuluminen mikään katastrofi olisi. Eihän näissä uutenakaan ole sinkkipintaa.airaksela kirjoitti:Mitenkäs sitten kun tehdään pohjia nuihin pelteihin, eihän mene sinkki puhki? Ja tarttuuko kitti sinkin päälle jos sitä tarvitsee laittaa?
Annoin pinnan vanheta mataksi ennen maalausta ja maalina käytin 2K epoksia, joka käyttöohjeen mukaan soveltuu sinkkipinnoille. Ei ainakaan vielä ole ollut ongelmia. Ja sinkin päällehän maali on vedetty useimmissa nykyautoissakin. Tässä sinkkikerros vain on 10-20 kertaa paksumpi...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Ohhoh ja hoijaa! Kyllä on ollut aikamoinen työmaa, mutta kerran kun tekee niin saa mieleisen . Hatunnosto sitkeydestä ja määrätietoisuudesta. Itseltä ei olisi milloinkaan noin isot hommat onnistuneet eikä enää ikinä tule onnistumaankaan.
Classic Showssa kun juteltiin niin kerroit että harvassa ovat ne pagodat joiden lattioita ei olisi hitsattu, vaikka kuin Kaliforniasta olisivat; tuossahan oli muutakin kun lattiat.
Ja lopuksi vielä kerran hämmästely että aika sälli kuin noin hienoa alkaa pilkkomaan, mutta tosiaan jotkut kulkee omia polkujaan; tuo lähtökohdan ulkonäkö ja ensivaikutelma varmaan jo teki projektin alkuvaiheista lohduttoman tuntuista .
Classic Showssa kun juteltiin niin kerroit että harvassa ovat ne pagodat joiden lattioita ei olisi hitsattu, vaikka kuin Kaliforniasta olisivat; tuossahan oli muutakin kun lattiat.
Ja lopuksi vielä kerran hämmästely että aika sälli kuin noin hienoa alkaa pilkkomaan, mutta tosiaan jotkut kulkee omia polkujaan; tuo lähtökohdan ulkonäkö ja ensivaikutelma varmaan jo teki projektin alkuvaiheista lohduttoman tuntuista .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Eteläisestä Kaliforniasta, Arizonasta ym. kuivista olosuhteista toki löytyy yksilöitä, joissa on vielä alkuperäiset ehjät pellit. Sieltä löytyy myös yksilöitä, jotka ovat nättejä päältä, mutta jotain muuta sisältä. Hyvistä osataan pyytää hyvä hinta ja valitettavasti välillä myös noista pakkelikasoista. Vaatii jonkinverran asiantuntemusta, että osaa erottaa jyvät akanoista. Livenäkin - saati sitten valokuvista...karra kirjoitti: Classic Showssa kun juteltiin niin kerroit että harvassa ovat ne pagodat joiden lattioita ei olisi hitsattu, vaikka kuin Kaliforniasta olisivat; tuossahan oli muutakin kun lattiat.
Meikäläisen auto on ollut Keski-Euroopassa ja Michiganissa, joten ruostetta riittää.
Tai ei siis enää. Ruosteiden rälläköinnistä päästiin vihdoin eroon ja pääsin sovittelemaan puhtaita peltejä:
Tässä sisemmät lokasuojat hitsattuna paikalleen.
...ja tässä sovitellaan uloimpia.
Etulokasuojat oli aiemmin vaihdettu ja niistä sai korjailemalla ja sisäpuolen hiekkapuhalluksella vielä täysin käypäset. Tarvikepeltien sopivuus vaan ei häikäise. Esim. etulyhtyjen kuupat sojottivat minne sattuu ja niitä joutui millikaupalla muokkaamaan.
Repsikan puoleisen etulokasuojan hitsausten viimeistelyä koritinalla
Tässä takalokasuojan saumoille sama homma menossa. Oven takareunan ja lokasuojan välinen rako hienosäädetään tinalla, kuten oli tehty alunperin tehtaallakin
...ja toinen puoli
Kaikki pintapelteihin tulevat hitsisaumat tiivistin varmuuden vuoksi koritinalla.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1209
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Todella hienoa työtä!
Omat projektit on tuon rinnalla pelkkiä räpellyksiä.
Omat projektit on tuon rinnalla pelkkiä räpellyksiä.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Aika räpellykseksi meni tämäkin välillä
Todella paljon aikaa meni lokasuojien ja keulapalan sovitteluun. Ovien ja konepellin sovitukset pitäisi saada sellaisiksi, että kaikkien paneleiden välissä on noin 4 mm rako. Lisäksi keulamaskin ja ajovalojen pitää istua paikoilleen. Uutena konepelti sovitetaan olemassa olevaan aukkoon eikä päivastoin, kuten tässä. Varaosana myytävät konepellit toimitettiin myös ylikokoisena ja hienosäätö tehtiin viilaamalla (konepeltihän tässä on alumiinia).
Kuskinpuoleinen kulma alkaa olla muodossaan:
...ja tässä toinen puoli
Todella paljon aikaa meni lokasuojien ja keulapalan sovitteluun. Ovien ja konepellin sovitukset pitäisi saada sellaisiksi, että kaikkien paneleiden välissä on noin 4 mm rako. Lisäksi keulamaskin ja ajovalojen pitää istua paikoilleen. Uutena konepelti sovitetaan olemassa olevaan aukkoon eikä päivastoin, kuten tässä. Varaosana myytävät konepellit toimitettiin myös ylikokoisena ja hienosäätö tehtiin viilaamalla (konepeltihän tässä on alumiinia).
Kuskinpuoleinen kulma alkaa olla muodossaan:
...ja tässä toinen puoli
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Vihdoin kori oli valmis maalattavaksi
...ja takaa
Konepelti, takaluukku ja ovet ovat kokonaan alumiinia, joten niissä ei onneksi ollut havaittavaa korroosiota.
...ja takaa
Konepelti, takaluukku ja ovet ovat kokonaan alumiinia, joten niissä ei onneksi ollut havaittavaa korroosiota.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Osa kromiosista oli päässyt aika himmeään kuntoon:
Nämä lähtivät Puolaan kromattavaksi. Samaan matkaan lähtivät mm. ovenkahva, taustapeili ja aurinkolipan saranat.
Myöhemmin käytin Amoilalla vielä raitisilmaventtiilin lamellit ym. pientä.
Auton ollessa maalarilla koko kevään, oli aikaa kunnostella pienempiä osia.
Bensatankki oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta ja oli siistissä kunnossa. Maali oli kuitenkin vedetty rasvaisen pellin päälle ja kuoriutui painepesurilla. Otin sitten maalinpoistoaineella loputkin pois:
Tein myös happokäsittelyn tankin sisäpuolelle ja pinnoitin sen tank-sealerilla.
Ulkopuolen maalasin ensin POR15:lla ja sitten chassis blackilla:
Tässä äänitorvet stripattuna:
...ja maalattuna
Paisuntasäiliö, ilmanputsarikotelo ja jarrutehostin:
Lämmityslaitteen kennoon vaihdoin hanan o-renkaan ja juotin uuden päätykiinnikkeen. Tein kennolle myös koeponnistuksen. Tämä(kin) auto on rakennettu tuon kyseisen kennon ympärille, joten ei tee mieli purkaa sitä ikinä uudelleen.
Nämä lähtivät Puolaan kromattavaksi. Samaan matkaan lähtivät mm. ovenkahva, taustapeili ja aurinkolipan saranat.
Myöhemmin käytin Amoilalla vielä raitisilmaventtiilin lamellit ym. pientä.
Auton ollessa maalarilla koko kevään, oli aikaa kunnostella pienempiä osia.
Bensatankki oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta ja oli siistissä kunnossa. Maali oli kuitenkin vedetty rasvaisen pellin päälle ja kuoriutui painepesurilla. Otin sitten maalinpoistoaineella loputkin pois:
Tein myös happokäsittelyn tankin sisäpuolelle ja pinnoitin sen tank-sealerilla.
Ulkopuolen maalasin ensin POR15:lla ja sitten chassis blackilla:
Tässä äänitorvet stripattuna:
...ja maalattuna
Paisuntasäiliö, ilmanputsarikotelo ja jarrutehostin:
Lämmityslaitteen kennoon vaihdoin hanan o-renkaan ja juotin uuden päätykiinnikkeen. Tein kennolle myös koeponnistuksen. Tämä(kin) auto on rakennettu tuon kyseisen kennon ympärille, joten ei tee mieli purkaa sitä ikinä uudelleen.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
[quote="paloviita"]Osa kromiosista oli päässyt aika himmeään kuntoon:
Nämä lähtivät Puolaan kromattavaksi. Samaan matkaan lähtivät mm. ovenkahva, taustapeili ja aurinkolipan saranat.
Myöhemmin käytin Amoilalla vielä raitisilmaventtiilin lamellit ym. pientä.
Lähetitkö Adam Wittmann:lle vai Artur "Galvanolle"? Ruuvailin omastani juuri kromeja irti ta aion lähettää ne Arturille (Adam RIP). Kuinka maskin kromaus onnistui? Tuliko suora? Materiaalihan on vain 1 mm:n vahvuista messinkiä eli siitä saa heposti kiharan väärillä hiontametodeilla. Sopiko autoon "heittämällä? Ajattelin tehdä vanerista tuen, joka toimii samalla jiginä.
Edit: Minkä verran maksoi? Olisi mukava verrata tämän päivän hintoihin...
Nämä lähtivät Puolaan kromattavaksi. Samaan matkaan lähtivät mm. ovenkahva, taustapeili ja aurinkolipan saranat.
Myöhemmin käytin Amoilalla vielä raitisilmaventtiilin lamellit ym. pientä.
Lähetitkö Adam Wittmann:lle vai Artur "Galvanolle"? Ruuvailin omastani juuri kromeja irti ta aion lähettää ne Arturille (Adam RIP). Kuinka maskin kromaus onnistui? Tuliko suora? Materiaalihan on vain 1 mm:n vahvuista messinkiä eli siitä saa heposti kiharan väärillä hiontametodeilla. Sopiko autoon "heittämällä? Ajattelin tehdä vanerista tuen, joka toimii samalla jiginä.
Edit: Minkä verran maksoi? Olisi mukava verrata tämän päivän hintoihin...
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Adam nuo osat entisöi. Onnistui hienosti - en löydä valittamista. Jonkun verran maskin kehystä pitää painaa, että taipuu paikalleen. En muista oliko tuo erilainen ennen uudelleenkromausta.
Noiden kuvan osien osuus kustannuksista oli muistaakseni 3000 PLN.
Mikäs/kukas tämä Artur "Galvano" on?
Noiden kuvan osien osuus kustannuksista oli muistaakseni 3000 PLN.
Mikäs/kukas tämä Artur "Galvano" on?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Omaa maskiani joutuu myös hieman pakottamaan paikoilleen. Voimaa ei kuintenkaan tarvitse paljoa materiaalin paksuudesta (ohuudesta) johtuen. Tuo maksamasi summa olisi tänä päivänä reilut 700 eur, mielestäni ihan kohtuullinen.paloviita kirjoitti:Adam nuo osat entisöi. Onnistui hienosti - en löydä valittamista. Jonkun verran maskin kehystä pitää painaa, että taipuu paikalleen. En muista oliko tuo erilainen ennen uudelleenkromausta.
Noiden kuvan osien osuus kustannuksista oli muistaakseni 3000 PLN.
Mikäs/kukas tämä Artur "Galvano" on?
Olin sopinut teettäväni Continentalini osat loppuun Adamilla muttä hänellehän kävi huonosti. Overdrivella joku mainosti tätä Arturin pajaa ja laitoin heille kyselyn. Hän lupasi osat valmiiksi 40 työpäivässä ja hommaan meni puoli vuotta... no jälki on hyvää. Pagodani osille Artur lupasi toimitusajaksi taas sen 40 työpäivää. Eli ensi kesäksi saattaa ehtiä...
Kirjeenvaihto hoituu englanninkielellä. Jos oma englanninkieli ei tunnu vahvalta niin ei se ole sitä Arturinkaan puolelta...
Tuossa Arturin putiikki:
http://www.galvano.pl/" onclick="window.open(this.href);return false;
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti
Tämä kiinnostaa - aina löytyy jotain kromattavaa...Matti Äyräväinen kirjoitti: Hän lupasi osat valmiiksi 40 työpäivässä ja hommaan meni puoli vuotta... no jälki on hyvää. Pagodani osille Artur lupasi toimitusajaksi taas sen 40 työpäivää. Eli ensi kesäksi saattaa ehtiä...
http://www.galvano.pl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tekevätkö myös pienten lommojen korjaukset ennen kromausta? Minkälainen hintataso?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04